💢رابطه اخلاق و اقتصاد| تربیت عقلانی در رشد اقتصادی تأثیرگذار است
🔰 حجت الاسلام #علی_اصغر_هادوی_نیا، عضو گروه اقتصاد اسلامی پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه
✳️پیشینه رابطه اخلاق و اقتصاد را در قبل از رنسانس باید در آثار ارسطو دنبال کرد، آن زمان که وی اقتصاد را بهعنوان تدبیر منزل و مدن در ذیل علم اخلاق در نظر گرفت|آدام اسمیت کتاب ثروت ملل خود را با مثالی آغاز میکندکه ظهور در نفع طلبی دارد و از این جاست که ممکن است گفته شود داستان تفکیک اقتصاد و اخلاق شروع شده، اما این لیونل رابینز بود که در دهه سی قرن بیستم تفکیک مزبور را صراحتاً مطرح کرد و با تکیه بر آن اقتصاد را تعریف کرد.
🔺جدایی اخلاق از اقتصاد، نظریه غالب در عصر حاضر است. مهمترین دلیل نظریه جدایی اخلاق از اقتصاد این است که تلاش انسانی در تولید، توزیع و مصرف، تابع قوانین طبیعی است که باید آن را شناخت تا بتوان روابط علمی میان پدیدههای اقتصادی را تبیین کرد.
🔻نظام سرمایه داری به نقش عقل در ساحت عقل نظری بیتوجّهی کرده و عقل عملی را نیز که در گستره تعیین اهداف گوناگون و نیز شناخت چگونگی روابط بین آنها مطرح است و به عقلانیّت ذاتی شهرت یافته، مورد حمایت قرار نداده، تضعیف میکند. یگانه جنبه ای از عقل عملی که این الگو به آن توجّه کرده و درباره آن تأکید بیش از حدّ داشته، عقلانیّت ابزاری است که به تعیین بهترین روش و ابزار جهت رسیدن به بالاترین سطح از هدف معیّن میپردازد.
گزارش کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 الگوی اقتصادی آیت الله شاهآبادی| مدل عملیاتی
✳️ ارائه توسط حجت الاسلام امیری (دبیر جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی)
💠برشی از رویداد دانشافزایی اقتصاد مقاومتی 1402/07/13
🔹دریافت مقاله "تحلیل الگوی اقتصادی آیت الله شاه آبادی (ره)"
🔹دریافت مقاله "تحلیل فقهی مبنای عدم مغایرت در تصویب قوانین اقتصادی"
#آیهالله_شاهآبادی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
💠مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی با همکاری مرکز نوآوری آلاء و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میکن
📹شانزدهمین نشست تخصصی با موضوع اقدامات و جهت گیریهای دولت توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد احمدعلی یوسفی؛ امروز ساعت ۱۳ به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود
🌿پیوند شرکت مجازی👇
https://meet.ala.org.ir/b/aal-in4-ykd-qat
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی برگزار میکند:
⬅️هفدهمین نشست تخصصی از ششمین پیش نشست مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
❇️ با موضوع خلق پول
🎤توسط حجت الاسلام استاد محمد مادرشاهی
(استاد حوزه و دبیر حلقه بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی )
🔹پیوند به صفحه ثبت نام در نشست به صورت حضوری و مجازی:
از اینجا ثبت نام نمایید
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
📎شرکت مجازی در نشست
https://meet.ala.org.ir/b/aal-in4-ykd-qat
🗓چهارشنبه 4 بهمن ماه 1402
⏰ساعت 15 الی 17
🏢قم| بلوار امین| کوچه ۸ | پلاک ۱۳۳| ساختمان المرتضی(علیه السلام)| مرکز نوآوری آلاء
#نهاد_پشتیبان
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#نشست_تخصصی
#جبهه_مردمی_اقتصاد_مقاومتی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
30.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صفر تا صد سیاست خودرو
🔺صحبت بیتعارف روحالله ایزدخواه
درباره علل شکست سیاستگذاری خودرو در مجلس و دولت.
@dr_izadkhah
#صنعت_خودرو
#سیاستگذاری_خودرو
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊عمق ساخت داخل لوازم خانگی به بیش از ۷۲ درصد رسید
✳️در صنعت لوازم خانگی، شاخص #عمق_ساخت_داخل با رسیدن به عدد ۷۲.۱ درصد، به حرکت از نقطه وابستگی به خودساختگی در تامین قطعات تولید شتاب داده است به طوریکه هماکنون آهنگ جمع نرخ واردات قطعه و تولید داخلی آن با آهنگ تولید سالانه لوازم خانگی همخوانی دارد.
🔹با اعمال تحریمهای شدید در سال 97 و خروج ویژندهای خارجی از بازار لوازم خانگی ایران، شرکتهای تولیدکننده با موضوع پاسخ به نیاز بازار روبرو شدند؛ در این فضا دو راه واردات و استفاده از توان قطعهساز داخلی به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار گرفت.
🔹طی 6 سال اخیر یعنی بین سالهای 97 تا 1402 میزان واردات قطعه بین 300 میلیون تا 600 میلیون دلار در نوسان بوده است. به گزارش وزارت صمت، صنعت لوازم خانگی که در سال 97 تولید 9 میلیون دستگاه را ثبت کرده بود در سال 1401 این آمار را به بیش از 16 میلیون دستگاه رساند.
🔹آمار 16 میلیونی تولید لوازم خانگی تنها با واردات قطعه محقق نشد و داخلیسازی به ویژه در حوزه قطعات سهم موثری در این میزان تولیدات و نیز عمق ساخت داخل صنعت لوازم خانگی داشت، به طوریکه میانگین عمق ساخت داخل با گذشت بیش از 6 سال از خروج ویژندهای خارجی از بازار، اکنون به 72.1 درصد رسیده است. از آنجائیکه نیاز ارزی صنعت لوازم خانگی هم تابعی از رابطه منطقی و مستقیم بین تعداد لوازم خانگی تولیدی و ارزش قطعات وارداتی است، با تقویت عمق ساخت داخل، وابستگی وارداتی صنعت لوازم خانگی به 28 درصد کاهش یافت./ تسنیم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بسیاری از تصمیمات روزمره مسئولین در تضاد با سیاستهای کلان کشور است
✳️ دکتر محمد هادی زاهدی وفا، مشاور رئیس جمهور
🔹دولتهای گذشته سه استراتژی صنعتی نوشتند ولی اجرایی نشد. سیاستهای کلان برای اجرایی شدن باید تا سطح برنامهها و بودجههای سالانه منعکس شود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📤عدالت رسانه ای تبلیغات انتخاباتی|نامه رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خطاب به ریاست محترم سازمان صدا و سیما ناظر به انتخابات
✍️حجت اسلام استاد #احمدعلی_یوسفی (رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی)
🔰بخش هایی از نامه:
⁉️نامزدهایی که 150 میلیون تومان برای برنامه چند دقیقهای پرداخت کنند و همچنین چندین برابر آن را برای انتخابات هزینه مینمایند تا رای بیاورند و وارد مجلس شورای اسلامی شوند؛ این افراد یا خود صاحب این چنین ثروتی هستند یا از سرمایهداران این حمایت مالی را دریافت میکنند؛ در هر دو صورت مجلسی که با این قبیل افراد شکل بگیرد، مجلس اغنیا خواهد بود و مردم مستضعف و پا برهنگان در نظر چنین نمایندگانی در شمار فراموششدگان خواهند بود.
🔺بسیاری از نامزدهای انتخاباتی انسانهای متخصص، کارآمد و مومن هستند، اما توان تهیه چنین مبلغی را ندارند. پس این شرایط فراهم شده فرصت برابر نیست، بلکه تبعیض و ظلم واضح است که صدا و سیما زمینه آن را فراهم کرده است. نامزدهای انتخاباتی که چنین ظلم و تبعیضی را قبول کنند معلوم است در مجلس شورای اسلامی هرگز نمیتوانند با ظلم، تبعیض و بیعدالتی مبارزه نمایند.
♻️اساتید اقتصادی شورای عالی اقتصاد مقاومتی، اعتراض خود را نسبت به این سیاست اعلام میدارند و درخواست میکنند علاوه بر الغای چنین سیاستی، نامزدهای انتخاباتی با تخصصهای یکسان در یک برنامه تخصصی با هم در صدا و سیما شرکت کنند تا مردم بتوانند ارزیابی دقیقتری با مقایسه نامزدهای انتخابی، نامزدهای اصلح را تشخیص دهند و انتخاب احسن داشته باشند.
متن کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
📤عدالت رسانه ای تبلیغات انتخاباتی|نامه رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خطاب به ریاست
💢نامه رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خطاب به ریاست محترم سازمان صدا و سیما ناظر به انتخابات
✍️حجت اسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی (رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی)
ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
پیشتر از سوی مسئولین محترم صدا و سیما اعلام شده بود تا برای استفاده نامزدهای انتخاباتی از فرصتهای برابر، زمینه چنین امری توسط سازمان صدا و سیما برای آنان فراهم خواهد شد؛ اما طبق اطلاعیه آن سازمان و معرفی پایگاه ثبت نام ستاد انتخاباتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس (em1402.ir) اطلاع پیدا کردیم که برای استفاده از این فرصت، شروطی وجود دارد، از جمله آنکه در تهران برای حضور در این برنامه هر نامزد 150 میلیون تومان و در مراکز استانها 100 میلیون تومان باید پرداخت نماید. لازم است رئیس محترم صدا و سیما به موارد زیر توجه نمایند:
1. نامزدهایی که 150 میلیون تومان برای برنامه چند دقیقهای پرداخت کنند و همچنین چندین برابر آن را برای انتخابات هزینه مینمایند تا رای بیاورند و وارد مجلس شورای اسلامی شوند. این افراد یا خود صاحب این چنین ثروتی هستند یا از سرمایهداران این حمایت مالی را دریافت میکنند؛ در هر دو صورت مجلسی که با این قبیل افراد شکل بگیرد، مجلس اغنیا خواهد بود و مردم مستضعف و پا برهنگان در نظر چنین نمایندگانی در شمار فراموششدگان خواهند بود.
2. بسیاری از نامزدهای انتخاباتی انسانهای متخصص، کارآمد و مومن هستند، اما توان تهیه چنین مبلغی را ندارند. پس این شرایط فراهم شده فرصت برابر نیست، بلکه تبعیض و ظلم واضح است که صدا و سیما زمینه آن را فراهم کرده است. نامزدهای انتخاباتی که چنین ظلم و تبعیضی را قبول کنند معلوم است در مجلس شورای اسلامی هرگز نمیتوانند با ظلم، تبعیض و بیعدالتی مبارزه نمایند.
3. بهیقین اگر مردم مومن و انقلابی ایران اطلاع از چنین ظلم و تبعیضی پیدا کنند، از مشارکت گسترده برای انتخابات دلسرد خواهند شد و این امر خلاف دستورات و رهنودهای رهبری است؛ اما اگر این سیاست تبعیضآمیز ملغی شود مردم امیدوارانه و به طور گسترده پای صندوق رای خواهند آمد.
4. اساتید اقتصادی شورای عالی اقتصاد مقاومتی، اعتراض خود را نسبت به این سیاست اعلام میدارند و درخواست میکنند علاوه بر الغای چنین سیاستی، نامزدهای انتخاباتی با تخصصهای یکسان در یک برنامه تخصصی با هم در صدا و سیما شرکت کنند تا مردم بتوانند ارزیابی دقیقتری با مقایسه نامزدهای انتخابی، نامزدهای اصلح را تشخیص دهند و انتخاب احسن داشته باشند.
5. تاکید میشود مردم میدانند نامزدهایی که در چنین برنامهای شرکت کنند، ظلم و بیعدالتی را پذیرفتهاند و هرگز به آنان رای نخواهند داد، ان شاءالله.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🆔 @emh_ismc_ir
📊عقب نشینی بانکها به نفع پتروشیمی ها|میزان فروش اولین شرکت ایران 2.5 درصد اولین شرکت جهان
✳️همزمان با برگزاری بیست و ششمین دوره همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران، سازمان مدیریت صنعتی ایران فهرست 500 شرکت برتر را معرفی کرد. برای انتخاب این فهرست، از 33 شاخص ازجمله فروش، رشد اشتغال، ارزش افزوده، سودآوری، بهرهوری کل، صادرات، نسبت صادرات به فروش و... بهره گرفته میشود اما در رتبهبندی نهایی، شاخص تعیینکننده همان حجم فروش است.
🔸مطابق گزارش سازمان مدیریت صنعتی، ارزش افزوده 100 شرکت برتر 11 درصد و همچنین فروش آن ها 41 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل داده است. همچنین این گزارش با مقایسه آمارها بین شرکت های برتر ایران و ترکیه و جهان، نشان می دهد فروش شرکت برتر دنیا و ترکیه به ترتیب حدود 41.5 و 3.3 برابری شرکت اول ایران است.
🔸یک موضوع قابل تامل در رتبهبندی 500 شرکت برتر ایران طی دوره 16 سال اخیر، عقبنشینی بانکها به نفع پتروشیمیها، پالایشیها و شرکتهای حوزه فلزات ازجمله فولادیها بوده است. به عبارتی، درحالیکه در سالهای 1389 تا 1395 سهم بالایی از 10 شرکت برتر اول کشور در اختیار بانکها (هلدینگ) بوده، اما در چند سال اخیر پتروشیمیها، پالایشی و فولادیها جای بانکها را گرفتهاند. بخشی از این اتفاق محصول جهشهای ارزی، برآورد می شود که باعث شده بهطور اسمی، حجم فروش شرکتهای حوزههای پتروشیمیها، پالایشی و فولادی از فروش بانکها (هلدینگها) بیشتر باشد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
سلام علیکم
بیست و هشتمین جلسه شورای مرکزی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی؛
چهارشنبه(۱۴۰۲/11/۵)
قم، مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
دستور جلسه:
1. ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
2. بنیاد مردم سالاری اقتصاد دینی
#نهاد_پشتیبان
#حوزه_علمیه
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#شورای_مرکزی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی برگزار میکند: ⬅️هفدهمین نشست تخصصی از ششمین پیش نشست مجمع عمومی جبه
📹هفدهمین نشست تخصصی با موضوع خلق پول توسط حجت الاسلام استاد مادرشاهی؛ امروز ساعت ۱۵ به صورت حضوری و مجازی برگزار میشود
🌿پیوند شرکت مجازی👇
https://meet.ala.org.ir/b/aal-in4-ykd-qat
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
❇️🌺میلاد با سعادت امیرمومنان، امام علی (علیه السلام) و روز پدر مبارک باد🌷
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅طرح امیرالمومنین (علیه السلام) به نفع ضعیفان بود
✳️امام علی (علیه السلام) طی دوره حکومت خود، برنامه ای بینان نهاده بود که به سود ضعیفان جامعه بود اما معاویه برنامه ای بنیان نهاده بود که به سود توانمندان جامعه بود. امیرمومنان (ع) اسلام را با مسائل عدالت اجتماعی که در نظام اقتصادی اسلام نمود می یافت، بنیان نهاده بود و این مسائل به سود توانمندان نبود، بلکه به سود ضعیفان بود. اما معاویه جاهلیت را با تمام ویژگی های تمایز بخش و ترتیب ها و طبقه های آن نمایان کرده بود و این به سود ضعیفان نبود، بلکه به سود توانمندان بود.
🔰از همان آغاز دوره حکومت علوی، تفاوت های عینی آشکاری میان وضعیت سیاسی و اداری علی بن ابی طالب (ع) با وضعیت سیاسی و اداری معاویه وجود داشت. تفاوت هایی که سبب می شد معاویه جایگاه بهتری داشته باشد و گامش استوارتر باشد و بر ادامه دادن خط خود تواناتر از امام باشد. این تفاوت های عینی به دست امام ساخته نشد، بلکه برآیند تاریخ بود:
1️⃣پشتوانه علوی در شام و پشتوانه اموی در عراق
2️⃣تفاوت دو موضع در سطح تهاجم (جنگی) و دفاع
3️⃣ رقابت مدنی ها و عراقی ها با علی (ع) و تسلیم مطلق شامیان در برابر معاویه
4️⃣ طرح علی (ع) به سود ضعیفان بود و طرح معاویه به نفع توانمندان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
✅طرح امیرالمومنین (علیه السلام) به نفع ضعیفان بود ✳️امام علی (علیه السلام) طی دوره حکومت خود، برنام
💠طرح امیرالمومنین (علیه السلام) به نفع ضعیفان بود| تفاوت های عینی موقعیت امام علی(ع) با وضعیت معاویه
💢 وقتی با امیرالمومنین (علیه السلام) بیعت شد، بزرگترین دشواری که ایشان پس از بیعت پیش روی خود دید، جدا شدن معاویه و به پیروی از او سرپیچی همه شامیان از بیعت با ایشان بود. این دوگانگی، جامعه اسلامی ( یا حکومت اسلامی) را دو پاره کرد و در هر پاره دستگاه سیاسی و اداری جداگانه ای پدید آورد که دیگری را و مشروعیت دیگری را نمی پذیرفت.
🔰تفاوت های عینی میان وضعیت امام علی (ع) و وضعیت معاویه
✳️ از همان آغاز تفاوت های عینی آشکاری میان وضعیت سیاسی و اداری علی بن ابی طالب (ع) با وضعیت سیاسی و اداری معاویه وجود داشت. تفاوت هایی که سبب می شد معاویه جایگاه بهتری داشته باشد و گامش استوارتر باشد و بر ادامه دادن خط خود تواناتر از امام باشد. این تفاوت های عینی به دست امام ساخته نشد، بلکه برآیند تاریخ بود:
1️⃣پشتوانه علوی در شام و پشتوانه اموی در عراق
2️⃣تفاوت دو موضع در سطح تهاجم (جنگی) و دفاع
3️⃣ رقابت مدنی ها و عراقی ها با علی (ع) و تسلیم مطلق شامیان در برابر معاویه
4️⃣ طرح علی (ع) به سود ضعیفان بود و طرح معاویه به نفع توانمندان
✅طرح علی (ع) به سود ضعیفان بود و طرح معاویه به نفع توانمندان
✳️امیرمومنان (ع) اسلام را با مسائل عدالت اجتماعی که در نظام اقتصادی اسلام نمود می یافت، بنیان نهاده بود و این مسائل به سود توانمندان نبود، بلکه به سود ضعیفان بود.
اما معاویه جاهلیت را با تمام ویژگی های تمایز بخش و ترتیب ها و طبقه های آن نمایان کرده بود و این به سود ضعیفان نبود، بلکه به سود توانمندان بود.
🔹پس از رسول خدا (ص)، وقتی عراق و شام و دیگر سرزمین ها به چارچوب جامعه اسلامی درآمدند، خلفایی که رهبری مسلمانان را در دست داشتند نتوانستند سازمان قبیله ای موجود در این سرزمین ها را از بین ببرند، بلکه سازمان قبیله ای همچنان در این سرزمین ها بر جای ماند و این رهبر هر قبیله بود که با سلطان ارتباط داشت و حلقه ارتباط قبیله خود با سلطان بود. این سازمان قبیله ای طبیعتا گروهی از رهبران و شیوخ را به وجود می آورد که اسلام در مرحله پیشین هیچ کدام از آنها را نپرورانده بود و در روزگار نبوت به گونه ای درست نزیسته بودند و حتی برای لحظه ای هم پیامبر را ندیده بودند. این سازمان قبیله ای از آنان طبقه ای معین در برابر #پایگاههای_مردمی شان می ساخت که مصلحت ها و خواست ها و احساس های خاص خود را داشتند و اسباب نفوذ و اعتبار را برای آنان فراهم می کرد.
🔹اکنون جامعه ای اسلامی را تصور کنید که سایرین بر جای گذاشته اند و حال آنکه مالامال از بخش بندی های قبیله ای و سازمان های قبیله ای است. بدین ترتیب که هر قبیله از نظر سیاسی و اداری فرمانبردار رهبری است که او رابط قبیله و سلطان است. جامعه ای این چنین را تصور کنید که یکی از دو امیر به آن ها می گوید برنامه برابری میان شیخ قبیله و افراد قبیله را در دست دارد و امر دیگر بر آن است که به روسای این قبائل تا حد امکان رشوه دهد. کدام برنامه در این جامعه توانمندتر است؟! برنامه نخست به سود ضعیفانی است که در کمیت بیشتر اما در کیفیت ضعیف ترند و برنامه دوم به سود توانمندان است که در کمیت کمتر اما در کیفیت توانمندترند.
🔹این شرائط عینی را امام نساخته بود، بلکه در گذر تاریخ ساخته شده بود و در پی آن برای معاویه کانونی توانمند پدید آمده بود و در مقابل برای امام کانونی ساخته بود که اگر نبود مهارت و لیاقت شخصی امام و پشتوانه های روحی عظیم ایشان در بخش های گسترده مردمی، هرگز امام نمی توانست در چهار سال سه جنگ داخلی را پیش برد.
✳️امام دوره حکومتی خود را بنیان نهاد، حال آنکه هم پای این دوره تجزیه به دست معاویه آغاز شد. امام بر آن شد تا مسلمانان را برای پذیرش مسئولیت های بزرگ آماده سازد؛ برای ایفای نقش در تصفیه حساب های قبلی در سطح مالی و در سطح اقتصادی و در سطح اجتماعی و در سطح سیاسی و در سطح اداری.
📚امامان اهل بیت 0علیهم السلام)؛ مرزبانان حریم اسلام، ص319 -342.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
27.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اقتصاد دانشبنیان و ضرورت آن|امواج انقلاب صنعتی و غفلت تاریخی ما
🎙دکتر عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
✳️برخی اقتصاد دانش بنیان را به مفهوم لغوی و مبتنی بر علم و دانش می انگارند؛ در حالیکه اقتصاد و زندگی بشر همواره مبتنی بر علم و دانش بوده. پس معلوم می شود یک عصر و مرحله جدید از اقتصاد منظور است.
🔹قبل از انقلاب و در دوره پهلوی، جریان صنعتی شدن به مفهوم مونتاژ - به معنای موج 1 و 2 و در مفهوم قدیم انقلاب صنعتی- رواج داشت.
🔹پس از انقلاب در دهه هفتاد دو اندیشه درباره انقلاب صنعتی در ایران شکل گرفت:
1️⃣یک اندیشه همچنان صنعتی شدن و پیشرفت را در همان مفهوم قدیم ادراک می کرد و مراتب پیشرفت و توسعه را گام به گام می پنداشت.
2️⃣و اندیشه دیگر که توسط اقلیتی در همان دهه هفتاد مطرح شد و در دهه های بعد تدریجا پررنگ تر شد؛ عمر صنعتی شدن به مفهوم قدیم را تمام شده می دانست و معتقد بود پیشرفت گام به گام نیست بلکه قابلیت جهش وجود دارد.
در این فضای گفتمانی، کلیدواژه "نوآوری" توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و در همان ایام، نهاد سازی و تاکید بر ایجاد مجموعه ای از صنایع با فن آوری های برتر مثل نانو، سلولهای بنیادی، صنایع هسته ای و ... شکل گرفت.
📎 مشاهده فیلم کامل گفتگو در صفحه آپارات
#دانش_بنیان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه برگزار میکند:
⬅️ هجدهمین پیش نشست تخصصی از ششمین مجمع عمومی جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
❇️ چرخه باطل در اقتصاد ایران
🎤توسط حجتالاسلام و المسلمین استاد #احمدعلی_یوسفی
(رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی )
🔹پیوند به صفحه ثبت نام در نشست به صورت حضوری و مجازی:
از اینجا ثبت نام نمایید
🗓یکشنبه 8بهمن ماه
⏰ساعت 13 تا 15
🏢قم| بلوار امین| کوچه ۸ | پلاک ۱۳۳| ساختمان المرتضی(علیه السلام)| مرکز نوآوری آلاء
#نهاد_پشتیبان
#مرکز_راهبری_اقتصاد_مقاومتی
#نشست_تخصصی
#جبهه_مردمی_اقتصاد_مقاومتی
🆔 @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠آغاز درس #اقتصاد_جامعه_اسلامی، خوانشی از کتاب #الاسلام_یقود_الحیاه
🕙 شروع از ۸ بهمن ۱۴۰۲ روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۱ تا ۱۲
🌏 مکان: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
✅ کتاب الاسلام یقود الحیاه آخرین کتابی است که شهید صدر در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نوشت، ایشان خلاصه کتاب اقتصادنا را به روشی جدید در این کتاب مطرح میکند که در نوع خود بینظیر است.
❇️در این کتاب شهید صدر حتی در مورد پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار نظر میکند.
♦️ ارائه اصول کلی اقتصاد اسلامی در قالب ۱۳ قاعده نیز از نوآوریهای شهید صدر در این کتاب است.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
💢نگاه ابزاری یا اصیل به مردم؟|درآمدی بر مردمیسازی به عنوان یک ساختار حکمرانی جدید
☑️ مشارکت مردم در اداره و پیشبرد امور جامعه، نه با نگاهی «ابزارگونه» به مردم بلکه با نگاهی «اصیل» به مردمی بودن اداره درست جامعه، نیازمند بازتعریف است. علاوه بر چالش اصالت-ابزار، بحث مردمیسازی با یک چالش دیگر نیز مواجه است: تکثر و تعارض تلقیها از معنا و مفهوم مردمیسازی. سالیانی است که واژه مردمیسازی بر سر زبانهاست و تلقیهای مختلفی از آن ارائه میشود که ریشه در معنای «مردم» و گستره مشارکت آن دارد:
1️⃣ بنگاه به مثابه مردم
2️⃣ توده به مثابه مردم
3️⃣ تشکل خودجوش به مثابه مردم
4️⃣ تشکلهای حقوقی و غیرانتفاعی اما غیرحاکمیتی به مثابه مردم
5️⃣ آحاد و هویتهای جمعی به مثابه مردم
🔹الگوی حکمرانی باید بتواند کنشهای سطح خرد و کلان را سازماندهی کند. به همین دلیل، توسعه تشکلها یا بنگاه، نمیتواند یک مدل حکمرانی باشد زیرا فاقد طرحی برای عرصه کلان است. محوریت بنگاه نیز به حکمرانی سرمایهدارانه منجر میشود. حرکت توده نیز در عین اینکه برای سطح کلان، فاقد طرح است، در سطح خرد نیز چالش بیانضباطی را شاهد است و بیشتر نماینده یک حرکت کاتورهای خواهد بود. پس این تلقیها از مردمیسازی، نمیتوانند معنای تام آن را تامین کنند. به طور خاص، مردمیسازی را در مقابل خصوصیسازی مفهومپردازی خواهیم کرد تا ضمن نفی تساوی این دو مفهوم و رویکرد، مردمیسازی مدنظر خود را نیز روشن کنیم.
📎متن کامل
#مردمی_سازی
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi