هدایت شده از علی خان آبادی
🔸گفتگوی کوتاه با دانشجویی که میخواست کار فرهنگی بکند
🌱منبع:کتاب انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه (چاپ اول/صص 223-225)
◽️متن خاطره:
«علاقهی به خلق» یکی از اموری است که گاهی در میان علاقهمندان به «حق» مورد غفلت واقع میشود. البته ریشۀ علاقه به خلق را باید در همان علاقۀ به حق جستوجو کرد. اگر علاقۀ انسان به خدا زیاد شود، آدم کمکم روحیهای پیدا میکند که به شدت نسبت به مردم عاطفه پیدا کرده و مهربان میشود. در نتیجه سرنوشت انسانها که بندگان خدا و مورد علاقۀ پروردگار هستند، برای او مهم میشود.
کسی که مردم را دوست داشته باشد نمیتواند انسانها را در ورطۀ باطل رها کند و تنها به نجات خودش بیندیشد. چنین کسی انگار به خودش میگوید: «گیرم من راهم را پیدا کردم، پس بقیه مردم چه میشوند؟»
روزی جوان دانشجویی که برای مشورت در مورد کار فرهنگی در دانشگاه آمده بود، گفت: میخواهم در دانشگاهمان کار فرهنگی کنم، چه کار کنم بهتر است؟
از او پرسیدم: بلد هستی رخت و لباس بشویی؟
گفت: بله، رخت و لباس که بلدم بشویم، امّا این چه ربطی به کار فرهنگی دارد؟ من میخواهم کار فرهنگی کنم.
گفتم: حاضری لباسهای هماتاقی خودت در خوابگاه را بشویی؟
گفت: نه، کار سختی است. بعد به شوخی گفت: اینجا که جبهه نیست تا ما از اینجور ایثارگریها کنیم.
گفتم: جبهه نیست، ولی هماتاقی تو که «آدم» هست. تو برای آدم بودن او چقدر ارزش قائلی؟
گفت: ممکن است بچه خوبی نباشد.
گفتم: اتفاقاً چون ممکن است بچه خوبی نباشد، دارم این سؤال را میکنم. آیا قیمت آدم بودنش برای تو این قدر هست که اگر یک وقت پیش آمد، بتوانی با طیب خاطر و لذت، لباسش را بشویی و بگویی دارم لباس یک انسان را میشویم؟
صادقانه گفت: نه، من این جوری نیستم.
صمیمانه گفتم: اگر یک انسان این قدر نزد تو اهمیت ندارد، چرا میخواهی برای هدایتش کار فرهنگی بکنی؟ به تو چه ربطی دارد که نگران بهشت و جهنم مردم باشی؟ تو که آدمها را دوست نداری، چه کار به سرنوشتشان داری؟
البته موضوع شستن لباس دیگران، صرفاً یک شیوۀ برآورد است. نه اینکه واقعاً شستن لباس دیگران یک شاخص قطعی باشد. به هر حال انسان باید نگاه کند و ببیند چقدر برای دیگران ارزش قائل است.
پایگاه اینترنتی استاد پناهیان
@alikhanabadi
🔴واقعیت چیست؟ کدام پیام رسانها سطح دسترسی بیشتری میگیرند؟
🔹از شب گذشته یکی از استورهای خارجی در مورد سطح دسترسیهای یکی از پیام رسانهای داخلی اخطار میدهد
🔹به این بهانه نگاهی به دسترسیهای پیام رسانهای داخلی و خارجی در یک جدول مقایسهای کردهایم، در این جدول به سادگی مشخص است که بیشتر پیام رسانهای خارجی سطح دسترسی به مراتب بیشتری دارند
@emptyy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دانشگاه سبزوار
⭕️ پسرها میخواستند وارد سلف دخترها شوند که
با عکسالعمل دختران چادری مواجه شدند!
@emptyy
روز اولی که مهسا امینی مُرد، همه استارتاپها تسلیت گفتن،از اسنپ و دیوار و فیلمو گرفته تا آپارات و زرینپال و علی بابا. خیلیا به استارتاپها انتقاد کردن که بنظرم انتقادشون بهجا نبود.
🔻 اون روزهای اول که اغتشاش نبود هشتگ #مهسا_امینی یه پیام داشت، بعدش که اغتشاش شد یه پیام، اکثر این استارتاپها قبل اغتشاش تسلیت گفتن که اتفاقا کار خوبی بود، میخواستن همدلی کنن مثلا (البته نیت اونا همراهی با جو جامعه بود که طرد نشن). خود رئیس جمهور هم زنگ زدن بهخانواده امینی و تسلیت گفتن. خود رهبرانقلاب تو صحبتشون ابراز ناراحتی کردن. بعد اغتشاش هشتک مهساامینی یعنی موافقت سرنگونی جمهوری اسلامی
🔻الان حرفم اینه چرا تو حادثه شاهچراغ که ۱۵ نفر کشتهشدن، اینها سکوت کردن؟ یعنی این شهدا که اونطوری مظلومانه به شهادت رسیدن اهمیتشون از مهسا امینیه که به مرگ طبیعی مرد کمتره؟
@emptyy
هدایت شده از کافه بهلول (طنز سیاسی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عذاب وجدان یکی از مجروحین حادثه تروریستی شاهچراغ برای عدم نجات کودک سهساله
@bohlool
💠 پیامبر سلبریتی نیست!
🔹واژه شعراء در قرآن استعاره از سلبریتی است. کافران میگفتند پیامبر شاعر است و خدای متعال هم برهان آورد که پیامبر شاعر نیست.
🔸کارکردی را که شاعران در جامعه دارند و نظام معنایی و خوشایندی و پسندیدگی را که پیرامون شعرا شکل میگیرد با پیامبر مقایسه میکند و نتیجه میگیرد که چون پیامبر این نظام را ندارد پس شاعر نیست.
❓نظام خوشایندی پیرامون شاعران چگونه است؟
💢وَالشُّعَرَاءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ ( شعراء ۲۲۴)
یعنی آدمهای بیهدف دنبال شعرا به راه میافتند؛ آدمهایی که دنبال حرکت منطقیِ معقول و رشد انسانی نیستند.
↔️ اما درمقابل این گروه چه کسانی بهدنبال پیامبر به راه میافتند؟
کسانی که دنبال غایت انسانیاند؛ عدالت میخواهند؛ حمایت از مظلوم میخواهند؛ میخواهند که فضایل اخلاقی در جامعه دیده شود.
👈این نشانهای است برای اینکه پیامبر سلبریتی نیست. فعالیت پیامبر با فعالیتهای سلبریتیها فرق میکند:
🔘 أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وَادٍ يَهِيمُونَ ( شعراء ۲۲۵)
یعنی آیا ندیدی که شاعران در هر وادی میروند؟
التزام به حق و تخصص و حقیقت و واقعیت ندارند؟
♨️ شاعر هرجا که خوشش میآید و خوشت میآید تو را میبرد و تو هم بازخواستش نمیکنی که چرا اینطور است.
❓آیا پیامبر هم اینطور است؟ یا اینکه التزام دارد؟
نفوس از خیلی چیزها خوشش میآید، ولی پیامبر از آنها خودداری میکند. این هم علامتی است مبنی بر آنکه پیامبر سلبریتی نیست، شاعر نیست.
🔘 وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ ( شعراء ۲۲۶)
یعنی چیزهایی میگویند که خودشان انجام نمیدهند. سلبریتیها حاضر نیستند حتی مبلغ ناچیزی هزینه کنند؛ سر سوزنی حاضر نیستند آسیب ببینند؛ نه خودشان، نه مالشان، نه فرزندشان.
♨️ اما احساسات شما را تحریک میکنند که به میدان بروید و از همۀ داراییتان بگذرید.
🔹 شاعر این است؛ چون قرار نیست که از خودش چیزی بکَند و به تو چیزی اضافه بکند.
👈تفاوت سلبریتی با پیامبر هم در همین است؛ پیامبر برای اضافهکردن به تو از خودش میکَند. سلبریتی از تو میکَند برای اضافهکردن به خودش که تیتر اول اخبار شود، دنبالکنندههایش زیاد شود، دیده شود... .
🚫 طرف که اصلاً ممنوعالکار شده و دیگر در صداوسیما کاری ندارد، میگوید من دیگر با صداوسیما قطع همکاری میکنم.
‼️ از چیزی که ندارد میگذرد که بر سر زبانها بیفتد.
✔️ اینها مشخصات و تمایزات کسانی است که میخواهند در جامعه سوار مردم شوند، سوار موجها و احساسات بشوند. قرآن این افراد را شعراء نامیده است. اما کسی که قرار است رهبری بکند، ولو رهبری احساسات باشد، اما میخواهد که به سمت حق و حقیقت آن را جهت دهد پیامبر میشود و این فرایندی که شرح دادیم، فرایند رسانهای این دو است.
📌 برگرفته از جلسه رسانه، سبک زندگی، تربیت
#جامعه_خوکی
حجتالاسلام و المسلمین امینیخواه
@ahadiis