eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
127 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
مقاله📃 ادامه..... سیستم سایبرنتیک و هوش مصنوعی فهم فرایند کنترل اطلاعات وابسته به فهم سیستم سایبرنتیک است. سیستم سایبرنتیک از دو بخش کنترل گر و کنترل شونده تشکیل شده. جزء کنترل کننده جزء کنترل شونده اطلاعات می‌دهد و کنترل شونده به کنترل گر نیرو. هر دو جزء به ترتیب داده خام و نیرو را از محیط می گیرند. پس از دریافت اطلاعات از کنترل گر، کنترل شونده بر پایه فرمان (اطلاعات) واکنش نشان می‌دهد. کنش مبتنی بر دستور-کنترل شونده- را کنش بر محیط می نامند. نتیجه این کنش، تولید اطلاعات است که به کنترل گر انتقال می یابد. دوگانگی میان دو بخش سیستم سایبرنتیک، نياز به ارتباط را ایجاب می‌کند. این ارتباط بر اساس محاسبات است. پردازش، ورودی و خروجی سه جزء این روند اطلاعات محور در کنترل کننده و کنترل شونده است. به لحاظ ماهیت هوش مصنوعی، حیثی کنترل گر و از طرفی کنترل شونده دارد. هوش مصنوعی وسیله ادراکی در فرایند تعامل اطلاعات است. از این رو این تکنولوژی کاملا سیستمی سایبرنتیکی (سایبرx) است. مقولات سایبرx یعنی دانش ها و تکنولوژی هایی کنترلی تحت سایبر که در همین چهارچوب برای تعیّن خود از ظرفیت سایبر استفاده می کنند. این امر به طورت کامل ایده هوش مصنوعی قوی [مستقل] را به چالش می کشد. دانش سایبر از سه دلیل تحقق هوش مصنوعی قوی (artificial super intelligent) را معتبر نمی داند. نخست آنکه هوش مصنوعی قوی عمدتا پایه ای علمی تخیلی در رمان این دست تخیل پردازی ها دارد نه اسلوب مشخص علمی. دوم توانایی های سیستم هوشمند مصنوعی ساختار فطری او را پیشرفت نمی دهد. مثلا در یادگیری در ماشین بر خلاف آدمیان یعنی انطباق با شرایط محیط نه کشف شرایط نو خواستگی طبیعی بواسطه عمل وصفی. ترکیب قطعات مادی هوش مصنوعی به نو خواستگی؛ مانند نفخ روح، احساسات و غیره نمی رسد. در آخر نیز عموما هوش مصنوعی قوی با هوش مصنوعی عمومی (artificial general intelligence) اشتباه گرفته می شود. هوش مصنوعی عمومی در عمل شبیه به برخی فعالیت های فکری انسانی است. این هوش اما تحت ذهن انسانی و در مدل های فکری آن قدم بر می دارد. هوش عمومی شاید از نوع محدود قوی تر و سریع تر باشد اما اولا در نوع تکامل خود هنوز راه زیادی در پیش دارد و ثانیا این هوش در ابعاد شناختی هیچگاه فراتر از انسان نمی رود پس خلط آن با هوش قوی ناروا است. با این حساب جدا از تعارضات دانشی این مدل هوش شانس چندانی برای ظهورش ندارد. (۵) @enegasht_ir
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
حاج آقا پهلوی هستن😳👆 🆔 @darseenghelab
مقاله📃 ادامه..... متاورس در فرض تبلیغی آن ربط با هوش مصنوعی قوی دارد. این جنس متاورس که سرمایه گذاری هایی هم روی آن شده تسلط حداکثری را بر ساحات زیست کاربر دارد. از این رو شرایع و مکاتب اخلاقی، حقوقی، اقتصادی که بعد عملی در عالم واقع دارند به چالش با این ایده بر خواسته اند. حتی نگرش های فلسفی متعارض هم نیز به تنزیه این آینده سازی بر حیات بشر توصیه کرده اند. در پس این مقاومت پرسش های الهیاتی، فلسفی و شاخه های نظری بسیاری در خصوص امکان و نحوه ظهور تکنیکال آن مطرح شده. (۶) @enegasht_ir
مقاله📃 ادامه..... گریز به متاورس متاورس با ایده آرمانشهر (utopia) در هم تنیده است. از پنج سده پیش از بیشتر که نو آتلانتیک ها و اوتوپیا های مدرن نوشته شد تا دهه ۹۰ قرن بیستم انسان به سمت این رویا حرکت کرد. حوادث دو جنگ جهانی، جنگ سرد، بحران فرهنگی دهه ۶۰ تا ۸۰ و سرانجام فروپاشی بلوک شرق و انقلاب های مخملی و بحران خلیج فارس و جنوب آسیا بار گرانی بر ذهن انسان معاصر بود. ایده ترقی کماکان طرفدار داشت اما با زیست روزمره (everyday life) اخت شد. در اینجا بود که ناباورانه ایده ضد آرمانشهری شکل گرفت. ایده ضد آرمانشهری تحقق وضعیت آرمانی زندگی در دنیای واقعی را نفی می کند. در نتیجه همه چیز در روزمره خلاصه می شود. دیگر بجای شهر، فرد در اولویت است یعنی توسعه فردی جایگزین مدینه فاضله است. توسعه فردی گویی مخدر رهایی از تناسخ جهان پست مدرن است. اگر این حالت را مقدمه پیشگویی استیفن سون در نظر بگیریم، متاورس تالی بی بدیل این امر خواهد بود. همان‌طور که گفتیم او در رمان تصادف در برف روزمرگی و رنج های مداوم انسان بی آرمان را ترسیم کرد. حال انسان بریده از زمین در یک فضای پیش ساخته امکاناتی را دارد تا به فانتزی هایی که در جهان واقعیت از تحقق شان ناکام مانده دست یابد. یک عینک، حتی تراشه ای در مغز یا حتی مانند فیلم ماتریکس جای کابلی پشت گردن راه وارد شدن به این دنیای مجازی است. این دنیا در اصل تامه خود قرار است زندگی انسان در همه ابعاد آن باشد. دنیایی با آواتار، ارز، شبکه ارتباط مخصوص و البته به شدت شخصی سازی شده که فعالیت در آن مساوی با زندگی در واقعیت معمول است. متاورس با همه گیری انسانی آن امتداد زندگی روزمره و توسعه فردی است. (۷) @enegasht_ir
4_5987884249775082913.mp3
9.2M
📢 🔸️صوت ارائه بحث برای کرسی و گفت‌وگوی علمی_ ترویجی در موضوع  چیستی دین (بخش سوم) ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ 🎙سخنران: "👤سردبیر" 💠نشریه مطالعات دین و دانش های انسانی انگاشت💠 @enegasht_ir
🔴 داریا دوگین، دختر الکساندر دوگین در اثر عملیات تروریستی انفجار خودرویش کشته شد/ وجود ردپای موساد در این عملیات ترور 🔶🔹 پی‌نوشت شواهد حاکی از آن است که به‌ظاهر، هدف ترور الکساندر دوگین بوده، یکی از مغزهای متفکر کرملین و معتمدان ولادیمیر پوتین. اینکه چرا قرار بوده دوگین ترور شود، به دو دلیل اصلی باز می‌گردد: 1⃣ تفکر دوگین کاملاً مخالف نظم نوین جهانی است و یکی از بهترین پاسخ‌ها به کتاب کلاوس شواب را با تألیف کتاب «بیداری بزرگ در برابر بازتنظیم بزرگ» ارائه کرد. 2⃣ تفکر دوگین به پذیرش قدرتی به‌نام جمهوری اسلامی ایران در جهان بسیار نزدیک‌تر است تا پذیرش مدلی از قدرت که جریان صهیونیسم دنبال می‌نماید. ✴️ لذا اتفاق فوق در عقبه‌ی خود، جریانی که در کرملین گرایش بیشتری به سمت ایران دارد را هدف قرار داده است. 💠 اما یک نکته‌ی مهم❗️ بر اساس شواهد و اخبار، دست موساد در عملیات تروریستی مذکور دیده می‌شود.| اگر چنین باشد، شاید بتوان این گزاره را مطرح نمود که از ابتدا، داریا دوگین هدف بوده، نه الکساندر دوگین. اما چرا؟ ⬅️ طبق دکترین کثیف، پلیدانه و ضدانسانی داحیای رژیم صهیونیستی، راهبرد شکست دشمن در میدان، حذف خانواده‌ی وی است که خارج از میدان قرار دارد. ❎ حذف خود دوگین به‌معنای اعتراف دشمن به ناتوانی در برابر تفکر وی است که می‌تواند تفکرش را مؤثرتر و خودش را اسطوره کند. ✅ اما حذف دخترش، تضعیف روان وی و کاهش نقش دوگین در مشاوره‌ها و تصمیمات کرملین است، خصوصا در ایام جنگ اوکراین❗️ ✍️ مهندس شکوهیان‌راد @SHRChannel 🌐 لینک: https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
مقاله📃 ادامه..... دین و متاورس شاید بتوان متاورس تعریف شده مارک زاکربرگ و دیگر کمپانی های سایبورگ را متاورس حداکثری نامید. متاورسی که انسان در آن بریده از زمین است. دیگر چالش اصلی اين نحو از واقعیت های افزوده، نسبت الهی انسان است. این نسبت در بروز خود در ایمان به احکام دینی مشخص است. بسیاری از مذاهب و فرق دارای شریعت های منسجم و یا حداقلی اند. از جمله این ها دو دین یهود و اسلام سیستماتیک ترین برنامه سیال کنش مومن را دارند. حال ورود به متاورس آنگلوساکسون ساخت پایبندی به این نظام عملی را چه تعیّنی می بخشد؟ با تمسک به تشریح ابعاد فنی متاورس [حداکثری] جایی برای خوش بینی به احیای عبادات و بسیاری از مناسک ابراهیمی چون حج نمی ماند. مثلا آیا در نکاح متاورسی تعریف آواتار ها مصداق تدلیس نمی باشد؟ اقامه نماز در متاورس حکم قبله و مقدمات واجب چون طهارت را زایل نمی کند؟ تعطیلی احکام علنی ترین تهدید متاورس حداکثری است. دومین چالش متاورس را مبانی موعود شناختی ادیان باید دید. نقطه مشترک آرمان شهر-بهشت ادیان تحقق زمینی آن است. مثلا خداوند در قرآن می فرمايد: و کتبنا فی الزبور من بعد الذکر انّ الارض یرثها عبادی الصالحون. این آیه آرمان شهر انسانی را وابسته به واقعیت و مفهوم زمین (الأرض) می داند. بی تردید این معیار آخر الزمانی قرآن در نفی ایده ضد آرمانشهری و به تبع آن متاورس از نوع غربی آن است. بر پایه مبانی فرجام شناختی دین پشتیبانی از ایده متاورس حداقلی جایگزین موجهی است. رکن دیگر خطر متاورس بعد اراده آزاد انسانی است. در کلام عدلیه با اثبات حسن و قبح عقلی اختیار مؤمن در برابر خداوند در عدم تزاحم عدل الهی اثبات می شود. اما این معیار در سیستم سایبرنتیک با کنترل جریان اطلاعات و فرمان پذیری دیجیتالی جایگاهی ندارد. در قرآن اراده به ارشاد انسان هیچ اکراهی در دین را روا نمی دارد. همینطور عدم اکراه در در کنار عدم تقلید کورکورانه از دین پدران قابل تفسیر است. بر اساس قرآن فرایند یکپارچه سازی همگانی تحت یک سیستم هوشمند که می تواند با کنترل جریان اطلاعات، چرخه آن و دستگاه محاسباتی انسان را کنترل کند مفهوم اختیار را زیر سوال می برد. تفصیل بعد تکنیکال سیستم های سایبرنتیکی نشان داد که کنترل جزء لاینفک این سیستم هاست. چیزی به اسم فضای باز و عدم جریان هوشمند اطلاعات وجود ندارد. هر دولتی در حفظ حاکمیت خود سعی در انجام نقش فعال در متاورس و در کل فضای هر گونه ای از سایبر را دارد. حتی وسوسه اعمال سلطه بر دیگران در امتداد مفهوم ابر قدرت هم دیگر امر عجیبی نیست. حال در متاورسی که حامی سند توسعه پایدار (۲۰۳۰)، و حکمرانی واحد جهانی است، ملیت ها و تشخص بومی هر کشور و آزادی افکار چه معنایی می تواند داشته باشد؟ بدیهی است که هر کس در رأس سیستم های اینترنت تحت وب تا شبکه های اجتماعی و متاورس باشد توانایی تحمیل اراده به ملت ها را دارد. دولت محلی دیگر نماد انسجام یک ملت نیست. ملت تنها افراد دهکده جهانی هستند و تحت اراده آن. وقتی معرفت و اراده در کنترل یک اتاق فرمان فراملیتی باشد دیگر شاخصه ای برای تحقق معیار های ایمان نمی ماند. ایمان به خداوند بدون معرفت تحقیقی و اراده آزاد بی معنی است. (۸) @enegasht_ir
💠 📖 تاریخ شکل‌گیری مکانیک‌کوانتوم 👤 رسول رکنی‌زاده، دکتری فیزیک نظری و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 🕕 پنج‌شنبه‌ ۳ شهریور ماه • ساعت ۱۶ بعد‌از‌ظهر 💻 محل تشکیل جلسه: https://vc.sharif.edu/ch/zharfa @ENOEnsani
مقاله📃 ادامه..... نتیجه ثمره نگاه های تکنیکال تقلیل متاورس به جزئی از روند تکامل صنعت است. این تقلیل گرایی علیرغم حسن نیت مهندسان این حوزه به ناهنجاری های پیش بینی نشده زندگی و اختلال های حوزه زیست بوم می انجامد. اما نگاه نظری توام با تکنیک ترسیمی تمدنی از ماهیت این تکنولوژی انقلاب صنعتی چهارم می دهد. کلان سازی، گلوبالیسم، دولت_ملت، حکمرانی و خدمات عمومی، بورس و تبادلات مالی، کیش و تجربه های معنوی همه تحت تأثیر متاورس و البته اثر گذار بر آن خواهند بود. متاورس در هر حوزه تمدنی، تشخصی بر پایه مبانی الهیاتی، فلسفی، انسان شناختی و معرفت شناختی، اخلاقی_حقوقی همان جهان اجتماعی دارد. جهان اسلام علی الخصوص ایران بایستی پیش ورود مقلدانه این فناوری به داخل، پیشاپیش نقشه راهبردی مشخصی با ترسیم کامل تمام ابعاد نظری و تکنیکی متاورس داشته باشند. متاورس در ایران نباید به حذف واقعیت زندگی معمول کنترل جبرگرایانه شهروندان و تعطیلی عبادات و امور معنوی و شرعی داشته باشد. تلفن همراه، اینترنت و شبکه های مجازی ضربه های جبران ناپذیری را به خاطر عدم نگاه مسئولانه دولتمردان داشته اند. بی شک بخشی از گسست های اجتماعی امروز جامعه ما محصول تکنوکراتیسم دولت های پیشین بوده. از این رو بومی سازی متاورس، بیش از هر اقدامی باید دستور کار دولت برای بقای مفهوم ملت در حاکمیت جهانی پسا کرونا قرار گیرد. (۹) @enegasht_ir