✍🏻 امروز استادی از تکرار نوشتن می گفت. اینکه مهم نیست چه می نویسید فقط بنوسید. نوشتن تنها نوشتن نیست بلکه به راه انداختن جریان اندیشه است. ترکیب واژگان و یافتن الگو میان متغیر های به ظاهر بی ربط ذهن توانمندی را می طلبد. می گفت شما بنویسید فکرتان راه خودش را پیدا میکند. این راهی است که تنها ابتکار به سر انجامش می رساند.
در کل توصیه هایش جالب بود. البته کم کاری این روز ها و پر کاری برخی روز ها دلایل زیادی دارد. از طرفی آدم متعهد به گفتن حرف حساب تازه است. چرا که اگر اینطور نباشد می شود بلبشوی امروزه رسانه های ما. کسی هم نیست که بگوید اصلا شما را چه به آمدن و گفتن با مخاطب گرم گرفتن. هر کس هر حرفی بخواهد می گوید و لاطائلات می بافد. حساب و کتابی هم نیست که بفهمیم آخر چرا یکی را می گیرند و آن یکی را ول می کنند. چطور بخت بر گشته ای کلمه کلمه اش را جواب پس می دهد و دیگری بی طعم ترس نشخوار می کند؟ از آن طرف زندگی هم از دست انداز و سرعت گیر و پیچ هیچ کم ندارد. کاربر می فهمد وقتی رسانه کوچکی در این غوغای جهان آرام است خبر هایی هست. کسی که نه به جایی بند است، نه مجال برابری برای بقا دارد و نه مطالبش مخاطبی چرا باید وقت بگذارد و مطلب کار کند؟
حرف هایی از این قبیل بیراه نمی روند اما کامل هم نیستند. کسی که انتظاری را از خود در چشم دیگران می سازد خود به خود مسئولیتی از این بابت به دوش می گیرد. یا نباید وارد کاری شوی یا باید بلد کار باشی. اگر نمی توانی توقعی هم از خودت در چشم دیگران نشان نده. یا زنگی زنگ یا رومی روم که نجات در صدق است.
خلاصه که از بحث منحرف نشویم. ذهن پژوهشگر جوال است. او می خواهد که بفهمد و اطلاعات خود را به صورت طبقه بندی شده به عنوان دانش نزد خویش نگهدارد. عرضه این معلومات به دیگران مرحله بعدی است. اما چاره قید کردن دانش بد نوشتن است. اگر کسی چیزی را ولی اندک می داند و بنویسد تا بقیه بفهمند بهتر است از اینکه تمام دانسته اش را نزد خود نگهدارد و منفعل باشد. اصلا انفعال شروع زوال متفکر است. پس باید بنویسیم و اگر خدا بخواهد از این پس شاید به عنایت اش و لطائف الحیلی این کار شدنی شد!
👤سردبیر
@enegasht_ir
حجتالاسلام مسعود دیانی، شاعر، منتقد، پژوهشگر حوزه اندیشه که در سوابقش، سردبیری مجله «الفیا» و مجری ـ کارشناسی برنامه «سوره» در شبکه چهارم سیما به چشم میخورد، سحرگاه پنجشنبه ۱۸ اسفند، پس از تحمل یک دوره سخت و جانکاه بیماری سرطان، دار فانی را وداع گفت.
این شاعر درست یک سال پس از دریافت حکم معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات، در حالی که تمام این مدت را در حال درمان ناکام بیماری سپری کرده بود، بدرود حیات گفت.
زندهیاد مسعود دیانی، دانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دینپژوهی بود که در کارنامه او فعالیتهایی همچون سردبیری برنامه ادبی «شب روایت» و برنامه شبهای هنر، سردبیری برنامه سوره، سردبیری مجله ادبی الفیا و عضویت در تحریریه ویکیشیعه دیده میشود. او همچنین در مهرماه امسال با حکم حسین شاهمرادی، قائم مقام شبکه ۴ سیما شده بود
🖋عید نوروز مصادف با ماه رمضان شده. مناسک عبادی توأم با شادی های رایج نوروزی اند مثلاً از طرفی تلاوت قرآن و آن طرف هم کنسرت موسیقی. طیف های مختلف مذهبی و سکولار هم در شبکه ها سر هم می کوبند. یکی دعوی حرمت ماه مبارک دارد و دیگری هم عیدش را عزا نمیخواهد. حال مقامات بیایند میان دو تعارض تعادل و تراجیح کنند.
احتمالاً ادامه دارد..... :)
@enegasht_ir
🖋️مرحوم آیت الله حائری شیرازی گفته ای دارد: استعمار یعنی تعطیلی فکر، نه به آن معنی که اجازه ندهند شما فکر کنید بلکه به آن معنی که فرصت ندهند شما فکر کنید. استعمار نو، استعمار رسیدن به جواب قبل از رسیدن به سوال است.
این طرز تفکر در جامعه امروز ما مجالی ندارد. نه اینکه جامعه شعار دیالوگ و عقلانیت سر نمی دهد بلکه به این شعار منطقی نگاه نمی کند. اکنون حتی آزادی هم دستخوش رفتار های عاطفی خارج از چهارچوب معین شده؛ زیرا اقشار سیاسی معیار سنجشی برای توجیه باور خود ندارند. وقتی هم که سنجشی نباشد خشونت راه انحلال مسئله است.
اصلأ شاید مشکل ما این باشد که فکر می کنیم آوردن چند اصطلاح فقهی یا فلسفی و واژگان انگلیسی و لاتین و عربی که سطح نزاع را معقول نمی کند. خیلی وقت ها این زبان بازی ها فقط مخاطب را گیج می کند. مخاطب هم که نفهمد، روشنفکر را با ادا و اطوار عجیبش چون دلقکی می بیند که اگر به او نخندد بی تفاوت از کنارش می گذرد. آن رجل سیاسی و فکری هم بنا بر حماقت عوام می گذارد و ته قضیه هیچ.
همه می خواهند که زود به مسئله خودمان بر گردیم. کنسرت یا رمضان مسئله این است! اما اگر بخواهیم به کمک هم مسئله را بهتر بفهمیم و به پاسخ دلخواه برسیم باید بیشتر دندان روی جگر بگذاریم. این بردباری نشانه انفعال نیست بلکه احتیاطی همگام با عمل است.
انگار حالا حالا ها ادامه دارد.... (^^)
@enegasht_ir
نماینده مجلس: انتظار داریم پلتفرمهای فیلتر شده باز شوند
https://dgto.ir/2z6e
🖋️امسال جدا از مشقت های متداول مردم جور دیگری شده بودند. نه هوا دلپذیر بود، نه آن چنان خیابان ها شلوغ و نه لبی خندان. امسال هر چه که باشد عید نیست.
شب عید طبق معمول به مغازه ها می رفتم. از داروخانه تا لوازم ساختمان و لوازم التحریر و غیره هر چه می گشتم عید را نمی دیدم. اصلأ عید چه بود که تا این اندازه می جستمش؟ صرف گناه نکردن در این روز است وقتی که دل، حرم خدا حرمتی ندارد؟ اکنون حتی نسبت به گربه های گرسنه خیابانی هم باید بپرسیم: به کدامین گناه کشته شده؟
به هر حال زمانه همواره بد بوده اما امروز می شود گفت که زمانه بد تریست. امسال حال خوشی نمی بینم. در گوشه همیشه شلوغ ما رفت و آمد و دید و بازدیدی نیست. ماهی فروشی ها خلوت اند. بساط سبزه و ماهی قرمز روی دست فروشندگان باد کرده. خیلی ها سفره هفت سین هم ندارند. کاش امسال سال بهتری باشد.
👤 سردبیر
@enegasht_ir
از مناسبت های توأم شده با نوروز عید سعید غدیر در سال ده ه. ق است. این مبدأ شمسی برای سالگرد غدیر؛ انتظار ظهور را در نگاه مولایمان امام جعفر صادق از جشن ملی شیعیان ایرانی می رساند. چه چیزی بهتر از این تقدیر الهی تولد دوباره انسان را در پرتو مفهوم جامع ولایت برساند. نژاد سلمان به همین ببالد کافیست.
@enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
از مناسبت های توأم شده با نوروز عید سعید غدیر در سال ده ه. ق است. این مبدأ شمسی برای سالگرد غدیر؛ ان
اصلأ ملیت یگانگی جدا ناشدنی دین و نژاد است. کاش ایرانی مسلمان به این خود آگاهی برسد. آن وقت نه اسلام ذلت است نه ایرانی بودن حماقت.
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
https://virasty.com/r/SDbs
پیام رسانی که قویه و جای پیشرفت داره
یکی به الهام علیاف بگه شما با سیبیل هیتلری تهش میشی نازی؛)
@enegasht_ir
هدایت شده از پونز
14020101_سخنرانی_نوروزی_رهبر_انقلاب_در_اجتماع_زائران_و_مجاوران_حرم.mp3
28.62M
🎙 بشنوید | صوت کامل سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی. ۱۴۰۲/۱/۱
📌 @ponezs
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
🖋️مرحوم آیت الله حائری شیرازی گفته ای دارد: استعمار یعنی تعطیلی فکر، نه به آن معنی که اجازه ندهند شم
صورت دیگر تحقق این تزاحم عرصه مدنی است. #حقوق_فردی در حریم خصوصی هر فرد، قشر یا دیدگاه خاص محفوظ است. مثلاً کسی که در خلوت روزه ندارد می خورد و کسی هم به او حرفی نمی گوید. اما بحران در برخورد اقشار برای بروز اجتماعی معنا دارد. همان روزه خوار اگر در خیابان و معابر به غذا خوردن اقدام کند مومنین وظیفه برخورد با او را دارند و حاکم شرع هم از جرم او نمی گذرد. خلاصه که چاره جویی در تزاحمات عمومی معنا دارد.
کمی دیگر ادامه دارد ^_^
@enegasht_ir
تو این دنیا هیچ نسخه اصلی وجود نداره، ما همه داریم از هم می دزدیم.
🗣دیالوگ: Paranoia
@enegasht_ir
مهم:
رواداری در عقاید شخصی با سکوت بر هتک حریم عمومی فرق دارد.
عده ای از زنان بد حجاب و بی حجاب در #بوستان_مهدی در انظار عمومی زنی محجبه را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
اولا باید شرح واقعی کامل این ماجرا معلوم شود. اینگونه مشخص می شود هر کدام از طرفین به چرا و به چه مقدار باید مشمول احکام قانونی قرار گیرند.
دوماً امنیت زنان متدین که التزام قانونی و شرعی خود را رعایت می کنند توسط ارگان های مربوطه ضمانت شود.
دیگر آنکه باید نسبت به این اقدام مشمئز کننده و موارد مشابه برخورد علنی رسانه ای جدی صورت گیرد تا دیگر هر کسی هوس هر کاری نکند.
#حجاب ضروری دین و ماده قانونی جمهوری اسلامی ایران است. وقتی امام خمینی فرمود جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم تمام هویت یکپارچه این امر و ملزوماتش را مدنظر داشت. بنابر این هیچ اعمالی در این باب از سوی هیچ شخص و منسب و نهادی مقبول و مشروع نیست.
@enegasht_ir
هدایت شده از روزی یک حدیث
🌸حدیث روز سه شنبه🌸
#خِردمندی
🌺عن الامام الحسن علیه السلام:
《لَمّا سُئلَ عَنِ العَقلِ :
التَّجَرُّعُ لِلغُصَّةِ حَتّى تَنالَ الفُرصَةَ》
در پاسخ به ايـن سؤال كه خِرد چيست ؟ فرمودند:
جام اندوه را جُرعه جُرعه نوشيدن تا به دست آمدن فرصت🌺
معاني الأخبار ، ج۱ص۲۴۰
🌼@yek_hadis🌼(1373)
#تلنگر
سری سینمایی جان ویک تقابل فرد مقابل محفل (انجمن های سری زرسالار الیگارشیک) را به تصویر می کشد.
فرد در برابر این ساختار ها [که دیگر در نسخه ۴ از نماد های ماسونی و مشابه علنی استفاده می شود] چگونه عرض اندام می کند؟ او در مواجهه با قدرتی جهانی که از مراکش تا نیویورک و فرا تر از آن دامنه دارد چه پناهی دارد؟ اصلأ این تقابل چگونه در فیلم بازنمایی می شود؟
و در آخر شخص مبارز در این کشاکش طولانی چه سرنوشتی پیدا می کند؟
👤سردبیر
#نقد_فیلم
#فراماسونری
@enegasht_ir
در حوزه پولطلا با یکی از افراد سرشناس این دیدگاه خاص اقتصادی گفت و گویی در (ویراستی) داشتم که جزئیات بیشتر را اینجا شرح خواهم داد، ان شاءالله.
👤 سردبیر
@enegasht_ir
#فکت
بدی شبکه های متن محوری چون تلگرام، ایتا، سروش و امثالش این است که مخاطب توقع پست های روزانه و پیاپی را دارد. هر روز مطلب نو، متعدد که عموما چند رسانه ای، تصویری و کوتاه هم هستند. در این موقعیت امکان رساندن محتوای عمیق، منسجم و پژوهش محور به مخاطب نیست. از طرفی مخاطب نیز دنبال چنین سطحی از مطلب ها نمی رود. اینجا پسند او ملاک است نه محتوا که حال هر اندازه هم قوی باشد. مسلما اینجا مسائل اندیشه ای مجال ارضای چنین سطحی را برای مخاطب ندارند در نتیجه به حاشیه می روند.
@enegasht_ir
🖋️عربستان کعبه و حجر الاسود را در #متاورس راه اندازی کرد. این کنار #پروژه_نئوم و مکعب از جاه طلبی های پرمناقشه این کشور در هزاره جدید است. باید دید ولیعهد #مُلک_سعودی را به کجا می برد......
@enegasht_ir
هدایت شده از حکمت بالغه
🔰خانه علم و مهارت طه برگزار میکند:
📚 تدریس کتاب موافقت معنایی
💠 اثر استاد: دکتر علیرضا قائمینیا
💠 مدرس دوره: دکتر رستمیکیا
❇️ در این دوره سعی خواهد شد با تدریس کتاب موافقت معنایی، با زبانی روان برای طلاب و دانشجویان و علاقمندان دستاوردهای زبان شناسی ساختارگرا، زایشی، نقش_گرا و شناختی در مطالعات قرآن کریم تبیین گردد.
📅 زمان برگزاری: ۶ فروردین ۱۴۰۱
📌 دوره به صورت آفلاین ( ارائه صوت و متن) برگزار میشود.
🔹مدت دوره: ۲۰ جلسه
❌ دوره به صورت رایگان برگزار میگردد
لینک ثبت نام:
https://app.epoll.pro/e/ثبت-نام-کلاس-موافقت-معنایی/MDQyNjY5
📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۹۰۱۶۷۶۵۴۵ تماس حاصل فرمائید.
#خانه_علم_و_مهارت_طه
چشم انداز آفاق اندیشه
https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb