آقای من! وقت نماز است....
_ خدا تو را از نمازگزاران قرار دهد.
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
آقای من! وقت نماز است.... _ خدا تو را از نمازگزاران قرار دهد.
و آخرین نماز را می خوانند.
تجلی عشق، گردیدن پروانه وار دور شمعی است که بر بلندای عبودیت می درخشد.
#عاشورا
#نعم_الامیر
#ملت_به_رهبری_حسین
@enegasht_ir
هر عاشورا که می گذرد و مهدی نمی آید یک حسین کشته می شود.
مقاله📃
دولت بسیجی ها👇
🔵چند نوع دولت داریم که معمولا در همه جای جهان متعارف هستند.
1⃣دولت ژنرال ها مانند آنچه آقای روحانی و آقای خاتمی در ایران تشکیل داده بودند، و معمولا به دولت هایی اطلاق می گردد که در آن همه وزرا افراد با تجربه و سابقه طولانی در امر وزارت هستند و رئیس دولت می خواهد هر کدام یک طرف کار را بگیرند و معمولا در این شرایط رئیس دولت خود را آنقدر مقتدر می داند که باور دارد می تواند این همه ژنرال را هدایت کند.
2⃣ دولت سربازها مانند دولت هایی که آقایان میر حسین موسوی و رفسنجانی و احمدی نژاد تشکیل داده بودند که در آن رئیس دولت می خواهد همه وزرا فقط مجری دستورات رئیس دولت هستند و رئیس دولت ترجیح می دهد که خود سیاست گذاری کند و مدیریت امور را بر عهده بگیرد و وزرا مجری دستورات ما فوق باشند.
هر کدام از این نوع دولت ها مزایای خاص خود را دارند و معایب خاص خود.
3⃣در برخی کشورها حتی احزاب مخالف دولت های حاضر در قدرت دولت های در سایه ایجاد می کنند و وزرای دولت در سایه تمرین می کنند تا در شرایط مختلف تصمیم گیری های مختلف انجام دهند و بعد با بررسی نتایج تصمیم گیری های خود ببینند که آیا تصمیم آنها صحیح تر بوده یا تصمیم دولت حاضر در قدرت، و وقتی که آن حزب قدرت را به دست می گیرد بلا فاصله دولت در سایه سر کار می آید.
مثل کشور انگلیس که این امر در آن بسیار متعارف است.
4⃣در برخی کشورها هم یک حزب یا جناح حاکم وجود دارد که همه وزرا باید سیاست آن حزب و جناح را پیاده کنند و فرقی زیادی ندارد چه کسی در چه پستی باشد، همه به دنبال محقق کردن اهداف حزب هستند.
حتی برخی در ایران به سمت و سوی ایجاد دولت سایه رفتند مثل آقای جلیلی و توقع داشتند در صورت به قدرت رسیدن آنها دولت در سایه شان بلا فاصله سر کار بیاید.
برخی هم تصور می کردند بنا است دولت جدید ایران به نوعی یک دولت ائتلافی متشکل از وزرای جناح های مختلف باشد.
که البته با توجه به بسیاری از مسایل شاید بتوان گفت در ایران محقق شدن این امر بسیار دشوار می باشد و رئیس دولت مجبور می باشد بخش بزرگی از وقت خود را صرف رتق و فتق اختلافات فیما بین اعضای دولت کند.
🛑به نظر می آید جناب آقای رئیسی تصمیم گرفته اینبار یک دولت بسیجی تشکیل دهد.
⚪️دولتی که افراد موجود در آن همه در زمینه های مختلف هم زمانی با او همکار بوده اند و هم توانمندی آنها را در انجام کارهای مختلف سنجیده هم جویای نام و نشان نیستند و به دنبال انجام کار می باشند.
⚫️ما این تجربه را در جنگ ایران و عراق داشتیم، زمانی که بسیجی ها بدون هیچ توقعی وارد میدان جنگ شدند و همه معادلات را به هم ریختند.
🔵البته می توان گفت در شرایط موجود مملکت شاید چنین تصمیمی بسیار سخت باشد که امور را به مدیران بسیجی سپرد اما مشخص است که تجربه نشان داده مشکل اصلی مملکت با ژنرال ها و یا سربازها در این است که بسیاری از آنها جویای نام و نشان هستند و برخی هم جویای مال و منال و ثروت و به همین دلیل هم دولت ها پس از انقلاب با ناکامی مواجه می شدند.
👈امروزه هم بزرگترین مشکل اصلی ایران بحث فساد افسار گسیخته است که در ساختار دولتی ایران ریشه دوانده.
👊به نظر می آید آقای رئیسی تصمیم گرفته با استفاده از وزرایی که دارای روحیه بسیجی هستند به سمت و سوی مبارزه با این فساد افسار گسیخته برود و امیدوار است این وزرا فقط به دنبال کار کردن و خدمت به مردم باشند نه به دنبال نام و نشان و نه به دنبال مال و منال.
🔷وزرای بسیجی ای که بی ترس و واهمه دل به دریای جنگ و مبارزه با فساد و مشکلات کشور بزنند.
دکتر عماد آبشناس
۱۹/۸/۲۰۲۱
۲۸/۵/۱۴۰۰
#مقاله
لینک منبع اصلی:
https://ir.sputniknews.com/opinion/202108198182077-دولت-بسیجی-ها/
@engasht_ir
مقاله📃
ادامه.....
ایدئولوژی
موازی مکتب مفهوم مدرن ایدئولوژی نیز در نسبت با دین در فضای علمی معاصر مورد بحث است. از این رو شایسته است که با تعریف آن نسبتش را با دو مفهوم مکتب و دین باز شناسیم.
ایدئولوژی چهارچوب منسجمی از مجموعه امور عملی (ما ان یعمل) است که گاه از آن به دو گروه بایسته ها [امر و نهی] و شایسته ها [حسن و قبح] و گاه منحصرا به مجموعه بایسته ها تعبیر میشود. نخست بار این مفهوم پس از انشعاب دو قرائت راست و چپ فلسفی هگل پدید آمد اما گستره استعمال آن در پارادایم های فکری مختلف و زوایای پرداخت به آن؛ چنان این مفهوم را منعطف گردانید که جدای از پیشینه اش به هر گونه عقلانیت معطوف به عملی اطلاق می شود. با چنین تصوری مکتب با بر خورداری از ضلع جهانبینی (دانسته ها)، از موضع عام مطلقی مقابل [خاص خویش] ایدئولوژی برخوردار است.
#اسلام_مکتبی_در_فرایند_مبارزه (۳)
@enegasht_ir
⏺سیر مطالعاتی|فلسفه
🔶️سیر پیشنهادی مطالعه فلسفه/ فلسفه دین
🔷️مدت زمان تقریبی ۳ سال.
سطح اول تخصصی:
۱. معرفت شناسی حسین غفاری
۲. بداية الحکمه علامه
۳و۴. دو جلدی فلسفه مصباح
۵. تاریخ فلسفه اسلامی هانری کربن
۶. فلسفه فلسفه یزدان پناه
سطح دوم تخصصی:
۷. فلسفه شناخت خسرو پناه
۸و۹و۱۰. تاریخ فلسفه اسلامی اشکوری
۱۱و۱۲و۱۳. ماجرای فکر فلسفی اسلام دینانی
سطح سوم تخصصی:
۱۴. اساس الاقتباس
۱۵. منطق الشفای بوعلی
۱۶. نهاية الحكمه علامه
۱۷و۱۸. شرح منظومه مطهری
۱۹. فراز و فرود فکر فلسفی دینانی
۲۰. هستی و چیستی فیاضی
۲۱و۲۲و۲۳و۲۴و۲۵. اصول فلسفه علامه و مطهری ۲۶. منزلت عقل در دین جوادی آملی
سطح چهارم تخصصی/ فلسفه دین:
۲۷. فلسفه دین حسین زاده
۲۸. فلسفه دین ویلیام رایت ترجمه موسسه امام
۲۹. فلسفه دین چاد مایستر
سطح پنجم تخصصی/ تاریخ علم:
۳۰. خدمات متقابل
۳۱. سر آغاز علم در غرب
۳۲. ریشه های شرقی تمدن غربی
#فلسفه_اسلامی
#اسلام_شناسی
#ملت_به_رهبری_حسین
@enegasht_ir
⏺ادبیات عاشورا
🖤به مناسبت شهادت امام سجاد(علیه السلام)🖤
همان وقتی که خنجر از تن خورشید سر میخواست
امامت از دل آتش چنان ققنوس برمیخاست
💠💠💠
علی باشی و در میدان نجنگی، داغ از این بدتر؟
خدا او را به بزم عشق بازی شعلهور میخواست
💠💠💠
علی در خونِ خود پرپر علی با تیرِ در حنجر
علی از شعله سوزانتر علی بودن هنر میخواست
💠💠💠
نباید شعله این ماجرا یک لحظه بنشیند
عبایش سوخت در آتش که آتش بال و پر میخواست
💠💠💠
به پای این کبوتر نامهای از جنس زنجیر است
که فریاد بلند تشنگان پیغامبر میخواست
💠💠💠
مصیبت تازه بعد از کربلا آغاز شد یعنی
به غیر از خونِ تن، دشمن از او خون جگر میخواست
💠💠💠
خرابه، خیزران، خنیاگریها، خارجی خواندن
نمک از زخمهایش زخمهای تازهتر میخواست
💠💠💠
امامت را زنی با خود به هر جان کندنی میبرد
که زینب بود، اگر او زیر دست و پا سپر میخواست
💠💠💠
پدر لبتشنه جان داد و گذشت اما تمام عمر
صدای گریه باران چه از جان پسر میخواست
💠💠💠
غریب است آنچنان کعبه میان آشنایانش
که استعلام حقانیتش را از حجر میخواست
👤سید حمید رضا برقعی
#محرم
#امام_سجاد
#ملت_به_رهبری_حسین
@enegasht_ir
مقاله📃
ادامه.....
دین
شناخت دین برخاسته از تلقی های گوناگونی است. اما تعریفی عمومی از دین وجود دارد که آن را مسائل و گزاره هایی می داند که به علت غایی می پردازند. این تعریف پیشینی، هر چند شمول مناسبی را داراست اما از آن جایی که نقطه ثقل ما اسلام هست کفایت بحث نکرده و ما، با فرض پذیرش آن خود را از تعریفی درون دینی بی نیاز نمی دانیم.
در رویکرد درون دینی ما بی واسطه مستمسک به قرآن خواهیم شد. قرآن دین را به معنای اسلام می داند که به دو معنای گردن نهادن و دور بودن از آسیب امراض است؛ البته جمعشان در تنافی با هم نبوده و چنین بر ساختی دین را، پذیرش امر قدسی [خداوند]_ به عنوان علت غائی در ادیان_ می داند که به مطابق ترین باور و درست ترین عمل بر آمده از آن باور می انجامد.
پذیرش حیث معرفتی دین در بینش و کنش مطابق، مستلزم برخورداری دین از منبعی معرفت بخش است. یعنی؛ دین مدار در مقام مدرِک، بتواند با پرداخت به آبژه کسب معرفت کند. در اسلام از وحی نبوی (قرآن) و تبيين های پیامبر [و در نظر شیعه معصومین] به عنوان منبع شناخت نام برده شده. برداشت سنتی از این میراث وحیانی در نگاه متقدمین و متأخرین به سه حوزه عقاید (دانسته ها)، اخلاق (شایسته ها) و احکام (بایسته ها) تقسیم می گردد. اینجاست امکان پرداخت به اسلام در جایگاه مکتب تصور روشنی می یابد. بدین منظور خروجی وحی، هر سه حوزه را پوشش داده و جامعیت ابعادی معارف سنت اسلامی ضمانت بخشیده. سنتی با ۱۴۰۰ سال پیشنه و ۱۳۰۰ سال فعالیت منظم فکری که زیرشاخه های آن اعم از فلسفه و فقه، خود استغنای بالایی را به عنوان مکاتبی مستقل دارند.
#اسلام_مکتبی_در_فرایند_مبارزه (۴)
@enegasht_ir
🌿مدرسه #رویش
📚آموزشهای #تکمیلی برای #طلاب و دانشجویان
📚دورههای مقالهنویسی، پایاننامهنویسی، روشهای تحقیق کیفی، نرمافزار مکسکیو، آیندهپژوهی، سواد رسانهای و ... با تضمین کیفیت آموزش
🌿مدرسه #رویش 👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/3648323715C970376fb41
🆔 https://eitaa.com/mroyesh
مقاله📃
ادامه.....
حال پردازش ما در برسی درگیری های سنن فکری به دو گونه است. یکی آنکه به تفصيل یکایک مویدات تاریخی بحث را ذکر کنیم و در پس چگونگی چینش آن ها نتیجه مورد نظر را بیابیم. اما نحوه دیگر آن است که با تبیین عرصه بروز هر مکتب، ضمن اشارت های تبارشناسانه با نشان دادن تاثیر های علمی طرفین؛ برنده و بازنده این کشاکش را معلوم سازیم. از آنجا که ما نگاشته مان را با تحلیل محتوایی این اندیشه ها آغاز نمودیم طریق دوم را می پوییم. این گونه علاوه بر تبیین سنت فکر دینی مان به اصلاح رویه دانشی در فرایند اجتهاد نیز می پردازیم.
#اسلام_مکتبی_در_فرایند_مبارزه (۵)
@enegasht_ir