eitaa logo
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
127 دنبال‌کننده
286 عکس
109 ویدیو
11 فایل
جایی از نسل زد برای گفتن از مسائل فرهنگی،نقداجتماعی،علمی،ادبی و خلاصه روایتی از تجربه زندگی! 👤[ایده های یک #دهه_هشتادی]: @Mojshik کست باکس: https://castbox.fm/va/6100095 شنوتو: https://shenoto.com/channel/podcast/Engasht آیدی تلگرام و سروش: engasht_ir@
مشاهده در ایتا
دانلود
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#نکته ✒ با لحاظ قید تاریخی در تعریف، فهمیده می شود که اقتضای این دو گانگی نخست در خود قلمرو مسیحی_ ه
✒ اصل چالش سنت و مدرن برای دین ورزانی است که دغدغه اصالت شرق معنوی بر غرب را دارند. بر چنین گروه هایی است که با بومی سازی مبنایی دو گونه جهان ما قبل و مابعد و نه تطبیق صوری از غرب، به احیای عالم و آدم پسند خود یعنی تلقی شرقی از مدرن بپردازند. ..... @enegasht_ir
به امید آوارگی تمام خائنین به وطن🇮🇷
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
#نکته ✒ اصل چالش سنت و مدرن برای دین ورزانی است که دغدغه اصالت شرق معنوی بر غرب را دارند. بر چنین گر
✒ اما شاید بهتر باشد که پس از مفهوم شناسی از ترجیح یکی بر دیگری دست شست. این کار نه گزینش راه میانه که اساسا قرار دادن شق سومی برای دوران پیش روست. این حاصل نقادی امر سنت و امر مدرن است که در دیالکتیک آن ها انسان و جهان جدیدی پدیدار می گردد. @enegasht_ir
سوال: اگر بنا بر رَهِش نوینی در نتیجه جستار های اندیشه اسلامِ ایرانی باشد؛ آن فهم تازه چیست؟
11.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تأمل: 🔷️صحبت های استاد مرحوم دکتر محمد حسین فرج نژاد درباره شکل نوین نبرد. 🔷️لزوم هشیاری نخبگان علمی و فرهنگی در خصوص بحران های فرهنگی ایران اسلامی در کشاکش با غرب در جهان پسا کرونا. استاد روحتان شاد.... @enegasht_ir
💠سخنی مانده بود تا امروز که می‌گوییم. ⚠️نخواستیم عکسی منتشر شود تا خدای نا کرده نه مدیون بزرگواری شویم و نه کسی را ناخواسته مدیون خود کرده باشیم! 🔶️دوم دی امسال در مراسم ارزیابی و تقدیر از معاونت پژوهش های سطح یک در فیضیه؛ حجت الاسلام .م، در ضمن آمار های تأسف‌باری که از وضعیت پژوهش مدارس ارائه شد فرمودند که اکنون در رشته هایی که حوزه علمیه داعیه دار آنهاست پایان نامه هایی در سطح بالا در مقطع دکتری و ارشد دفاع می‌شود. و خب بدیهی است که‌ این خطر وجود دارد که دانشگاه رقیب حوزه در جامعه باشد. 🔷️کاری به کارایی حداکثر ۱۷ درصدی ظرفیت پژوهش و ضعف مبنایی و بنایی مقالات از مدارس پر مدعا می شد نداریم‌. 🔶️حرفی هم از شکوه های طلبه جوانی که در سطح بالایی در نسبت با هم پایه هایش پژوهش در خور توجهی انجام داده بود و از شدت ابتذال همایش میانه کار بی صدا مجلس را ترک کرد هم نمی گوییم. 🔷️اما سخن اصلی این است که حال خودتان اوضاع نا به سامان تهذیبی و علمی مدارس سطح یک را پذیرفتید پس مسئولیت نحوه نا درست مدیریتتان را هم گردن بگیرید. 🔶️مدیریت بسته نظامی مآبانه بر محافل آکادمیک چیزی جز جمود فکر و کشتار خلاقیت و روح طلبگی ندارد. رها کردن و دامن زدن به مشکلات طلاب و بها ندادن به تفکر های نقادانه سازنده جوان، با عدم تغییر رویه در سوء تدبیری های فاحش، چیزی جز ضرر به دین و شأن معرفتی آن در چشمان جامعه و حتی بسیاری از طلاب ندارد. 🔷️این وضعیت محصول چند دهه سبک غلط مدیریتی با تفکرات بسته است که خروجی کارآمد حوزه را به نزدیک می گرداند. 🔶️امثال مرحوم استاد فرج نژاد پیش از تصادف قربانی بی کفایتی های کوته بینانه برخی به اصطلاح مدیر شدند که برای کلاس زبان عبری حتی در حد یک اتاق هم به ایشان داده نشد تا بتوانند طلاب توانمند در عرصه مبارزه با صهیونیسم در حوزه تربیت کنند. در این باب آقای. س و آقای. ره نا گفته های زیادی دارند. 🔷️در آخر آنکه حرف بسیار است اما سر بسته بگوییم که حساب نزدیک است. [اِنَّک میتٌ و اِنَّهم ميتون] .... @enegasht_ir
انگاشت | مارکت علوم انسانی (نسل زد)
تأمل: 🔷️صحبت های استاد مرحوم دکتر محمد حسین فرج نژاد درباره شکل نوین نبرد. 🔷️لزوم هشیاری نخبگان عل
وقتی که در شلوغی رفت و آمد ها و انبوه آوار کار ها؛ در خلوت تضادوار قلم بر گرده مات کاغذ رمق به رقصیدن ندارد، نبودنت بیشتر احساس می شود. با تو که فاصله ها نزدیک و اختلاف ها رو به محو می رفت. اما گفتن ندارد این روز ها دوستی هایی که به پیمان اخوت محکم گشته بودند چنان گسستند که گویی اصلا.... . لحظه ای که چشمی برای خواندن کتاب و ذهنی برای اندیشه نمانده بود، به لحن گرم روشنگر شما جوان جویای نام جان می گرفت. و بله؛ فلسفه باید خواند. تفسیر باید دانست. به دعوای مبتذل فلسفه و فقه محل نباید داد چرا که راه جوینده حکمت را مه آلود می کند و حکیم شدن را فراموش. روزگار را فراز و فرودش باقیست و آدم نباید زندگی را سخت بگیرد که زندگی بدو سخت خواهد گرفت. امید به حقیقتی که تسلیم سلوکش شده ای نجات بخش خواهد بود. روح چنین جان خسته ای را حِکَم نهج البلاغه به دل می دمد. این راز سر ریز کرده نیروی همیشگی تو بود که به گوشم خواندی. و حال میان راه مانده ای هست که نمی داند چه کند. گوش به پند استاد داشتن و مسیر یافتن از او بد عادتمان کرد. نبودتان اما به حرمان افکار سرگشته افزوده. دست، شرم دارد که رفاقت با یاران پیشین را نو کند و نه می رود که روزنه نو بگشاید. همین است که می گویم نبودت سخت می شود. یاد مردی که از دل و ذهن نمی رود و حتی میانه روز و پاسی از شب بیش از دیگر ساعت ها دردش جگر می سوزاند. واژگان ایفا گران خوبی اند برای گفتن از درد آنان که پیش از انقلابی شدن، انقلاب درونشان جوش و خروش محبت امام و شهیدان را در روحشان سیلان داده بود. حیف که اشتباهات و رسوب گذشته توّاب را تا عمر دارد خجل خویش می گرداند. تو اما درد تغییر را می فهمیدی. دانه سفت برای جوانه زدن باید طعم رشد را بچشد. کاش بودی و باز هم مرشد مرد شدن می شدی..... کاش..... . آری؛ دم به دم نبودت سخت تر می شود. @enegasht_ir
مقاله📃 جهش های تمدنی در در دهه های اخیر؛ آموزش، رکن اجتناب‌ناپذیر نهاد علم را دست خوش تغییراتی شگرف کرده. آنچه که در آموختن (انتقال دانسته به فاعل شناسا) ایجاد تحول کرده نسل نوین تربیت پذیر است. این رده سنی با توجه به اثر پذیری رسانه ای در طول بلوغ رسانه های ارتباطی و گسترش فضای سایبر به نوعی یاد از یاد گیری: تصویر پذیری مایل اند. تصویر پذیری بر خلاف رویه کلاسیک [تصوّر پذیری]، به واسطه الفاظ دالّ بر مفاهیم سعی در واگذاری شناسه به مدرِک داشت. حال که نسل جدید به نحوی از تجربه غیر تصوّری مدرَک جَذبه دارد، بی شک آموزش این گروه نیز اقتضای رفرم متناسب با افراد مورد آموزش دارد. بی تردید در ایران و بسیاری ملل شرق و غرب دین، بخش غیر منفکّی از جریان آموزش عمومی و تخصصی است. حال آنچه ما را به اندیشه در باب آموزش فرا خواند پیش نگری در بحرانی از اختلال های عمده در فرایند انتقال ارزش ها، باور ها و مناسبات مذهبی به نسل بعد بود. فهم این خطر شاید تنها تلنگری باشد که متولی اصلی اقامه دین یعنی حوزه علمیه را، به باز بینی در چگونگی نظام آکادمیک و کنشگری عمومی اش مجاب گرداند. (۱) @enegasht_ir
🌷حضرت مادر سلام🌷
سید مهدی صدر الساداتی خلع لباس شد.
هدایت شده از حکمت بالغه
بسمه تعالی ✍️دلنوشته‌ها (۱) 🔸به یاد دارم زمانی که «مجله نقد و نظر» تازه داشت منتشر می‌شد یکی به مزاح می‌گفت این آقایان نمی‌خوانند و نقد می‌کنند و بعد نظر می‌دهند. این مزاح برخورد جامعه علمی! ایران، اعم از حوزه و دانشگاه، با مقولات علمی را منعکس می‌سازد؛ نخوانده و ندیده شروع به نقد می‌کنند. شاید اقتضای جناح‌بندی‌های سیاسی در ایران و عدم استقلال نهاد علم از سیاست‌زدگی همین باشد. این ماجرا در واقع ماجرای خیلی از نقدهایی است که بر «الهیات سایبر» می‌شود و یا پیش‌تر از این بر مباحث بیولوژی نص و معناشناسی شناختی و.. می‌شد. 🔸باز به یاد دارم ک سال‌های نخستی که مباحث معناشناسی را به طور جدی مطرح می‌کردم با انبوهی از دانشجویان و طلاب رو به رو می‌شدم که به این مباحث هجوم می‌آوردند و حتا رساله می‌خواستند بنویسند. اما مراکز مختلف و اساتید بزرگوار، که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم و همواره دعایشان کرده‌ام به شدت از هر راهی می‌توانستند مخالفت می‌کردند، و چه بسا زبان به تکفیر می‌گشودند. یا با ضعف اندوخته‌ای که داشتند، مقاله در نقد مبانی زبان‌شناسی شناختی می‌نوشتند. اما به تدریج کار به جایی رسید که روی به معناشناسی آوردند و خود را جزو سران این دانش دانستند و با نوشتن آثاری که مملو از خطاهاست دنبال وجاهتی در این زمینه شدند. با این که به خود زحمت مطالعه مطالب نوشته شده را نمی‌دادند و تلاش می‌کردند با منطق «التقاط فکری» این مباحث پربرکت را از سر سفرة اهل علم کنار بزنند. همین‌ها که می‌شناسیم اعیان ثابته در همه مراکز علمی شده‌اند و هر جایزه‌ای برسد باید سهمی داشته باشند، با همه ضعف علمی که دارند. و شاید در طول عمر یک منبع خارجی را به زبان اصلی نخوانده و نمی‌توانند بخوانند. آثاری که بسیار مضحک و باید در دورة انقلاب اسلامی عصر مجازی فاخر به شمار آیند! فارغ از این که اسلام چه می‌خواهد و انقلاب چه می‌خواهد، منطق آنان این شد که چه می‌خواهیم. ♦️امروز هم سخن بر سر الهیات سایبر همین است. هنوز منتشر نشده هزاران نقد شده است؛ چرا که به طور ضمنی خود عنوان نشان می‌دهد فلسفه اسلامی دچار رکود شده است. اساتید فلسفه هزاران بحث در باره کتاب‌های مشهور فلسفی حوزوی دارند و هر روز بر جزئیاتی در این میان می‌افزایند. درس خارج اسفار و نهایه و فصوص و غیره دارند که جای بسی خوشحالی است، اما این فلسفه کی باید به فضای مجازی؛ به تکنولوژی، و به صدها محصول عصر جدید بپردازد. مقام معظم رهبری بعد از بازدید از نمایشگاه کتاب که در آن با کتاب «فلسفه فوتبال» رو به رو شده بودند، فرمودند غربی‌ها با امتداد فلسفه‌های خودشان مسایل سیاسی، اجتماعی و حکومتی خود را حل کرده‌اند (۲۳اردیبهشت ۹۷). ♦️آری فلسفه ما هنوز مشکلات آسمان را حل می‌کند، ولی از حل مشکلات انسان امروزی باز مانده است. امروز باید حوزه درس خارج فلسفه فضای سایبر، درس خارج پدیدارشناسی، هوش مصنوعی و صدها چیز دیگر باشد. این سخن بدین معنا نیست که تراث خود را کنار بگذاریم. بلکه بدین معناست که نباید همچون کرم ابریشم بر دور خود بتنیم و از عالم خارج بی‌خبر باشم. آیا علامه طباطبایی امروز زنده بود باز دنبال حل مسأله شهود و اتصال حسی بود و ادراکات بود؟ آیا برای شهید مطهری، اگر امروز زنده بود، هوش مصنوعی مسأله فلسفی مهم نبود، یا درس خارج منظومه می‌گفت و با همان اصالت وجود و بحث از ماهیت و هیولی و صورت خوش می‌کرد؟ https://eitaa.com/hekmatebalge