نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جنگِنرمِسخت 🔖 حماسهسازِ هستی 📌. «برخلاف نگاه منحط غرب که عین «اسارت و اهانت» به زن
📝 ادامه مطلب...
📌. آیا میدانی که بازیگری تو در بستر جهاد تبیین را، همواره شهدا غبطه میخوردند. دختر زهرا، دختر خمینی، دختر خامنهای، دختر سلیمانی، حاج قاسم یادمان داد، که بمانیم و باشیم در جهادی که حاج قاسم ما را با نفس قدسی خود برای این روز فرا خوانده است. آری امروز روزیست که شهدا غبطه میخوردند که ای کاش شهید نمیشدند و جای تو بودند. آیا برای نقشآفرینی در پازل نظم نوین جهانی آمادهای؟برخیز دختر سلیمانی، اکنون زمان نقشآفرینی توست. برخیز و پوتین های اراده را با ذکر یازهرا محکم ببند؛ و در نظم نوین جهانی کارگردان زنان عالم باش.اکنون انقلاب درهای خود را به روی تو گشوده است و منتظر لبیک توست. خوب نگاه کن آن طرف در انقلاب حاج قاسم منتظر لبیک توست.آری امروز نوبت انقلاب توست. نگذار دنیا تو را با خود ببرد. تو دختر حاج قاسمی. دستدردست حاج قاسم بگذار و همانند حاجی تو بر عالم جاودان بمان.
✍ راضی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
هدایت شده از نوشتههای انقلابی
بسم الله الرحمن الرحیم
✨ن وَالْقَلَم و ما یَسْطُرُون✨
🌷⚠فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير⚠🌷
سورة هود، الآية ١١٢
«پس تو چنان که مأموری استقامت و پایداری کن و کسی که با همراهی تو به خدا رجوع کند نیز پایدار باشد، و (هیچ از حدود الهی) تجاوز نکنید که خدا به هر چه شما میکنید بصیر و داناست.»
#فکر_قوی
#منظومه_فکری_رهبری
به کانال نوشتههای انقلابی بپیوندید🔻
https://eitaa.com/enqelabi_nevesht
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 دیدگاهِ فرشی و عرشی به زن
[۱]. غربیها از اوّل انقلاب مسئله زن را مطرح و ادّعا میکردند که میخواهند از زنِ ایرانی «حمایت» کنند و اخیراً هم به بهانه «حجاب» باز قضیّهی زن را مطرح کردهاند و همان تلاشهای بیهوده را دوباره تکرار میکنند، ما، در قضیّه زن در مقابل غرب دفاع نمیکنیم بلکه حمله میکنیم! آنها باید دفاع کنند که زن را به یک کالا تبدیل کردهاند.ما در این مورد، مدعی هستیم. اینکه وسایل تبلیغاتی و رسانههای رسمی دشمن و مزدورانشان ناگهان سر قضیّهی زن و مسئله حجاب حمله میکنند، دلشان به حال زن نسوخته است که از حقوق او دفاع کنند. اینها همان کسانی هستند که داروی بیماریهای خاص را تحریم کردهاند. حقیقت این است که زنِ باشرفِ ایرانی بزرگترین ضربهها را به تمدن غرب و ادعاهایش وارد کرده است. آنها میگویند، شرط رسیدن زن به مقاماتِ عالیِ اجتماعی، علمی، سیاسی و... این است که ارزشهای اخلاقی و مسائل شرعی را رها کند و به نحو خطرناکی او را تحقیر میکنند، در صورتی که جنس زن، ظرفیت معنوی، روحی و عقلی عظیمی دارد.
[۲]. نگاه اسلام و جمهوری اسلامی، نگاه تکریم و احترام زن است؛ نقطه مقابلِ نگاه غرب به زن که نگاه کالایی و ابزاری است و حرمت زن در منطق و سبک زندگی غربی درهمشکسته است و حتّی زنانی که به رتبههای بالای اجتماعی و سیاسی میرسند، از آسیب منطق غربی در مورد زن در امان نیستند. از نگاه اسلام، زن و مرد از لحاظ ارزشهای الهی و انسانی برابرند و هر دو وظایف مشترکی هم به عهده دارند؛ وظیفهی امر به معروف، خدمت به مردم، جهاد فی سبیلالله و... برای هر کدام به نوعی مشترک است. هر کدام هم وظایف ویژهای دارند که خدای متعال به خاطر ادای همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه خلق کرده است. این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به زن است، و ما به این نگاه افتخار میکنیم؛ ما کاملاً به منطق غربی و سبک زندگی غربی در مورد زن، معترض هستیم که به زن ظلم میکنند.
[۳]. خدای متعال مرد را و زن را از جهاتی مثل هم قرار داده است؛ از لحاظ عروج به مقامات معنوی، قدرت رهبری و توانایی هدایت بشر، امّا از لحاظ وظایف اداره زندگی تفاوت دارند و وظایفی که بر عهده هر یک گذاشته متناسب باخلقت وجودی آنها است. «آن کسانی که در دنیا برابری جنسیّتی را مطرح میکردند و دنبال آن بودند، امروز اینقدر بدبختی و فساد از این ناحیه گریبانگیرشان شده که خودشان پشیمانند؛ البتّه خیلیهایشان صریحاً اقرار نمیکنند، خیلیهایشان هم با این فرهنگ، بزرگ شدند، نمیفهمند چه اتّفاقی دارد میافتد؛ امّا اندیشمندانشان چرا، اندیشمندانشان میگویند، میفهمند، اظهار نگرانی میکنند. خدا کند این کسانی که در داخل، اسم عدالت جنسیّتی میآورند، مرادشان این چیزی که بهعنوان برابری جنسیّتی مطرح شده، نباشد.»(پیام مقام رهبری به کنگره هفت هزار زن شهید کشور،۱۶سفند۹۱)
[۴]. اسلام به معنای واقعی زن را تکریم کرده است. اگر روی حرمت، نقش، تأثیر، حقوق، وظایف و محدودیتهای زن در داخل خانواده تکیه میکند، بههیچوجه به معنای این نیست که زن را از شرکت در مسائل اجتماعی، مبارزات و فعالیتهای عمومی منع کند. عدهای از روی کجفهمی یا عامدانه میگویند که زن، یا باید مادر و همسر خوبی باشد یا در تلاشها و فعالیتهای اجتماعی شرکت کند؛ در صورتی که هم باید مادر و همسر خوبی باشد، هم در فعالیتهای اجتماعی شرکت کند، مثل زنان معروف صدر اسلام که مادران و همسران نمونهای بودند و در جامعه نیز حضور فعال داشتند. زن در داخل خانواده، عزیز و محترم و محور مدیریت درونی خانواده است؛ مرکز ثقل جمع افراد خانواده است؛ مایه انس و سکینه و آرامش است و کانون خانواده با وجود زن آرام میگیرد، آن وقت نقش او به عنوان همسر و مادر، تکریم پیدا میکند. بنابراین باید در زمینه ارزش و کرامت زن در نظر اسلام، بازنگری کرد.
✍ مرضیه عاصی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جنگِنرمِسخت بسمالله الرحمنالرحیم 🔖 دیدگاهِ فرشی و عرشی به زن [۱]. غربیها از اوّل
📝 ادامه مطلب...
[۵]. در غرب و کشورهای اروپایی که مدّعی دفاع از حقوق زن هستند، تا اوایل قرن گذشته، زنان حقِّ رأی دادن ، صحبتکردن، انتخاب کردن و حتی حقِّ مالکیت نداشتند، یعنی زن، مالک اموال موروثی خودش هم نبود و اموال او در اختیار شوهرش بود! ولی در اسلام بیعت زن، مالکیت زن، حضور زن درعرصههای اجتماعی و سیاسی، تثبیت شده است. در زمان پیامبر اکرم(صَلَّیاللهُعَلیهِوَآلِهِ)، زنان نیز مانند مردان با او بیعت میکردند و پیامبر اسلام نمیفرمود که مردها بیعت کنند و زنان نیز از آنان اطاعت نمایند، ولی «وضع داخلی خانوادههای غربی از لحاظ مظلومیت و عدم رعایت حقوق زن، از وضع خانوادههای اسلامی و ایرانی و شرقی یقیناً بدتر است؛ بهتر نیست، اگر بدتر نباشد؛ در مواردی حتماً بدتر است. ما به آنها که نگاه نمیکنیم، آنها که الگوی ما نیستند.»(ابلاغ سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه، ۲۱دیماه۸۷)
[۶]. نظر اسلام در باب خانواده و جایگاه زن در خانواده، نظر خیلی روشنی است.پیامبراکرم (صَلَّیاللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ) فرمودهاند" «اَلمَرأةُ سیّدةُ بَیتِها»؛ زن، بزرگ خانهاش است و حضرت علی(عَلَیهِ السَّلام) نیز فرمودهاند، «اَلمَرأةُ رَیحانَةُ وَ لَیسَت بِقَهرمانَة»، زن در خانه، پادو و خدمتگزار نیست، بلکه گلِ خانه است و از نظر اسلام، بهترین مردان، کسانی هستند که بهترین رفتارها را با همسرانشان دارند، ولی در عین حال، تحقق خواسته اسلام در خانواده، یک امری است که احتیاج به پشتوانه قانونی، پشتوانه اجرائی و ضمانت اجرائی دارد و این کار باید انجام بگیرد. البته اینجور نیست که غربیها در این زمینه از ما جلوتر هستند؛ وضع داخلی خانوادههای غربی از لحاظ مظلومیت زن و عدم رعایت حقوق او، از وضع خانوادههای اسلامی و ایرانی و شرقی قطعاً بدتر است، در حالی که از نظر اسلام، محیط خانواده برای زن باید محیط امن، عزت و آرامش خاطر باشد تا زن بتواند وظیفه اساسی خودش را که حفظ خانواده است، به بهترین وجهی انجام دهد.
✍ مرضیه عاصی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسماللهالرحمنالرحیم
🔖 بحرانِ هویتِ جنسی
[۱]. خداوند، پیامبر خاتم را در امتداد سلسلۀ نبوتها برانگیخت تا با ایجاد حکومت اسلامی، ارائهدهندۀ الگوی کاملی، جهت برهمزدن نظم غلط جهانی و پیریزی نظمی نوین، به جهانیان باشد. هرچند پس از رحلت آن بزرگوار، مردم آن روز، در حفظ حکومت اسلامی، تعلل ورزیدند، ولی جانشینان آن حضرت، طی یک مبارزه حاد سیاسی، تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بالاخره، به برکت انقلاب اسلامی، به رهبری خلف صالح ایشان؛ امام خمینی، مجدداً حکومت اسلامی برپا شد. هماکنون که در حال برداشتن گام دوم انقلاب هستیم، تحولات عظیمی در جهان، در حال رخدادن است به نحوی که رهبر معظم انقلاب، در یک سال اخیر، برای سومین بار، خبر از وقوع نظمی نوین، در جهان میدهند. همان نظمی که آرزوی پیامبران و اولیاء خدا بوده است. ملت انقلابی ایران که با قرار گرفتن در دل پیچ تاریخی، با سرعت در حال حرکت به سمت این نظم جدید هستند، باید بتوانند تغییرات جهان را مدیریت و کارگردانی کنند.
[۲]. تنها مولفهای که با آن میتوان تدبیر عالم را در شکلگیری نظم نوین جهانی، به دست گرفت، «قدرت همهجانبه»، اعم از قدرت علمی، نظامی، اقتصادی، سیاسی و مهمتر از همه، قدرت فرهنگی است. در این میان، خانواده نقش اساسی ایفا میکند زیرا بستر تولید و تربیت نیروی انسانی قدرتمند و باهویت، خانواده است. متاسفانه تمدن غرب که با زیر پا گذاشتن قوانین و سنن الهی، باعث ازهمپاشیدگی این نهاد مقدس، در مغربزمین شده است، نه تنها خود، در منجلاب فساد، دست و پا میزند بلکه با رندی تمام، میخواهد سایر کشورها را نیز، از این طریق، به ورطۀ نابودی کشد.
[۳]. یکی از این قوانین و سنن الهی که رهبر انقلاب، به آن اشاره نمودند، قانون زوجیت است که در تمام موجودات؛ اعم از انسان، حیوان، گیاه و جماد، ساری و جاری است، قانونی که در تشکیل خانواده و ایجاد نسل جدید، همچنین در ایجاد حرکت و صعود به مراحل بالاتر، نقش اساسی ایفا میکند. برطبق فرمودۀ ایشان: «تشکیل خانواده، ناشی از یک قانون عام عالم وجود است... آن قانون، عبارت است از قانون زوجیت... از زوجیت است از ملائمت است، از همراهی است که آن رتبه بعدی بهوجود میآید، نسل بعدی بهوجود میآید، حرکت بعدی بهوجود میآید... منتها این قانون ثابت، در انسان، یک ضوابطی دارد؛ در مورد خصوص انسان، ضوابطی معیّن کردهاند. علّت چیست که ضوابط معیّن کردهاند؟ چون بدون ضابطه هم میشد زوجیّت بهوجود بیاید، مثل اینکه بعضی جاهای دنیا بیقاعدگی وجود دارد. علّت این است که کار انسان، از روی انتخاب و اختیار است. حرکت انسان، پیشرفت انسان، بدون انتخاب خودش و اختیار خودش ممکن نیست. باید بتواند این انتخاب و اختیار در یک چهارچوب قرار بگیرد وَإلّا یکی یک چیزی انتخاب میکند، یکی چیز ضدّ او انتخاب میکند، اغتشاش بهوجود میآید. (۱۴ دی ۱۴۰۱، بیانات در دیدار بانوان)
✍ پروانه حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جنگِنرمِسخت بسماللهالرحمنالرحیم 🔖 بحرانِ هویتِ جنسی
📝 ادامه مطلب...
[۴]. هماکنون، خیانتپیشگان به ظاهر متمدن غربی، که بنیان خانواده را در کشورهای خود فروپاشیده میبینند در صددند با بیاعتبار نشان دادن قانون زوجیت عمومی، میل به جنس موافق و به دنبال آن، شیوع گناه همجنسبازی را در جوان و نوجوان مسلمان، عادی جلوه دهند و بالاتر از آن، با ایجاد بحران هویت جنسی، بر سلطهگری خود در نظم غلط جهانی ادامه دهند چرا که به فرمودۀ رهبر معظم انقلاب، آمریکا که سردمدار تمدن پوسیدۀ غربی است رژیمی بحرانزیست است و ادامۀ حیات و سلطهاش مبتنی بر بحرانزایی است. یکی از انواع بحرانهایی که در غرب ایجاد شد، بحران هویت جنسی است..از دهۀ ۶۰ و ۷۰ میلادی، جریانی سعی بر این داشت که به زنان بقبولاند آنچه که به عنوان زنانهگی پذیرفتهاید، بخش اعظم آن برساخته است؛ یعنی رسانهها، مذهب، خانواده، آموزش و هرچیزی که هنجارها را میسازد، این خصوصیات زنانه را بر شما تحمیل کرده است.
[۵]. از این رو، آموزشهایی را در مدارس شروع کردند تحت عنوان مدلهای آموزشی آندروژنی، تا دخترها را پسرانه بار بیاورند. پس از آن، آموزش جدیدی، به نام مدل آندروسنتریک (الگوی مردمحور)، در مدارس رایج شد؛ به معنی دعوا و مشاجره با زنانهگیها و ترجیح ضمنی مختصات مردانه به عنوان مختصات پایۀ انسان. بدینترتیب میخواستند زنان را مجبور کنند برخلاف هویت خود رفتار کنند. ولی از آنجایی که خانوادهها و خود زنان، این الگو را پس زدند، از دهه ۸۰، مدل ژنوسنتریک (الگوی زنمحور) جایگزین الگوهای پیشین شد. به محض اینکه الگوهای زنگرا مطرح شد و خلقوخوی زنانه ستایش شد، ناگهان جریاناتی در دفاع از آنها شکل گرفت و نظریههایی مطرح شد. این دفاعها به طرز مرموزی، سوق داده شدند به سمت دفاع از حقوق اقلیتها که امروزه از مهمترین پروژههای سازمان ملل، فمینیستها و سیاستمداران غربی است و آن، مسئلۀ lgbtها یا همجنسگراها میباشد.
[۶]. از سال ۲۰۰۰ به اینطرف که بحث lgbt مطرح شد، برخلاف نظر کسانی که میگویند این بحث، یک بحث کف خیابانی است، باید بگوییم چنین نیست بلکه این بحث، یک چانهزنی از بالا یعنی از نهادهای رسمی بینالمللی است. تمام اسناد بینالمللی و تمام اجلاسهای بینالمللی که به بحث زنان یا کودکان یا آموزش یا محیط زیست... میپردازد حتماً بندی درباره حقوق اقلیتها، تحت عنوان lgbt دارد و به صراحت، کشورهایی را که حقوق اینها را به رسمیت نشناسند مورد توبیخ قرار می دهد.
✍ پروانه حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
📝 ادامه مطلب... [۴]. هماکنون، خیانتپیشگان به ظاهر متمدن غربی، که بنیان خانواده را در کشورهای خود
📝 ادامه مطلب...
به عنوان مثال؛ در unfpa گزارش مفصلی، تحت عنوان ispd دارد این گزارش که با این نام اختصاری معرفی شده یکی از گزارشهای مهم سازمان ملل است که در آن یازده بار اشاره به گرایش جنسی دارد. در همین یک سند، شش بار اشاره به تراجنسیها شده، پنج بار اشاره به هویت جنسی و از همجنسگرایی کاملا جرمزدایی کرده است و درخواست میکند که کمپینهای متعددی علیه کسانی که با همجنسگرایی مخالفاند برگزار شود!!! همچنین مقالهای در سایت یونسکو ذیل سند ۲۰۳۰ مربوط به آموزش وجود دارد که میگوید اگر در یک کشوری، دانشآموزی در مدرسه به راحتی نتوانند بگوید که من گرایش جنسی دارم و یکی از اقسام +LgbtQ هستم معلوم میشود در آن کشور، آموزش باکیفیت برای همگان وجود ندارد!!!
[۷]. بنابراین، تردید در هویت جنسیتی که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی شروع شده بود به تردید در هویت جنسی کشیده شد؛ یعنی اگر یک زمانی وجود دو جنس زن و مرد را قبول میکردند و فقط در خصوصیات زنانهگی و مردانهگی آنها تردید ایجاد میکردند، امروزه سخن از جنسهای متعددی به میان میآورند و به صراحت میگویند جنس هرکس، باید براساس گرایش و میل جنسیاش تعریف شود!!! با کمی تأمل میتوان به عمق فاجعه پی برد، فاجعهای که تمدن غرب، به خصوص، رژیم بحرانزیست آمریکا، میخواهد برای ادامۀ زیست خود، در جامعۀ بشری ایجاد کند. امروزه دانشآموزانی را میبینیم که هویت، جنسیت و شخصیت خود را گم کردهاند و صریحا میگویند در پسر یا دختر بودن خود شک کردهاند!!!
[۸]. برای توضیح بیشتر باید گفت، برخلاف گذشته که در غرب، برای بیان جنسیت افراد از وازههای مذکر (mail) و مؤنث (femail) استفاده میشد، جدیدا برای بیان جنسیت، در فرم مشخصاتی که افراد پر میکنند از واژۀ جندر (gender) استفاده میشود. واژۀ جندر اگرچه از نظر لغوی، به معنی جنسیت است ولی در اصطلاح، به معنی انواع جنسیتهاست؛ به صراحت میگویند نوع جنسیت هر فرد را انواع گرایشهای جنسیاش مشخص میکند؛ یعنی براساس گرایش جنسیای که شخص دارد، ممکن است خود را مؤنث (femail) معرفی کند یا مذکر (mail) یا لزبین(L)، یا گی(g)، یا بایسکچوآل(b)، یا ترنس(t)، یا کوئر(Q). علامت بهاضافهای که در انتهای حروف اختصاری +LgbtQ هست، خبر از تنوع و گستردگی انواع مختلف میدهد به این معنی که این تنوع جنسیتها، همچنان ادامه دارد. ادعا شده ۳۰ رقم رفتار ژنی، مبتنی بر همجنسگرایی، در رابطۀ جنسی وجود دارد. آخرین مدلی که تا الان برایش در حال سندسازی علمی هستند پدوفیلی(p) یا بچهبازی است که شنیعترین نوع رفتار جنسی است، آرامآرام، سعی در طبیعی جلوه دادن آن میکنند تا مثل مدلهای قبلی، بگویند چنین کسی رفتارش گناهآلود نیست زیرا به طور طبیعی، ساختار ژنتیکی او اینچنین است!!!
[۹]. این است خیانتی که تمدن سرمایهسالار و مردسالار غرب، در حق زنان خود میکند. ابتدا به اسم احقاق حقوق زنان، بحث تساوی مرد و زن را مطرح کرده و کاری میکند تا زنان، مردها را الگوی خود قرار دهند و با اختیار خود، برای تغییر هویت جنسی خویش، اقدام کنند، آنگاه پس از تهی کردن زنان از هویت واقعیشان، بیشتر از قبل، بر آنان مسلط شده، و از جسم و جنس آنها نهایت استفاده را میبرد. «آنوقت وقاحت غرب اینجا ظاهر میشود؛ اینها با اینهمه ضربهای که به زن و به حیثیّت زن و به کرامت زن وارد آوردهاند، خودشان را پرچمدار حقوق زن وانمود میکنند»!!!... بنابراین یکی از واجبات عملی، در جامعۀ ما این است که ما از نگاه غربیها به مسئلهی جنسیّت، بشدّت اجتناب کنیم. (۱۴ دی ۱۴۰۱، بیانات در دیدار بانوان) بدون تردید، زنان فرهیخته، دانشمند، انقلابی و مؤمن ایرانی، تحت هدایتهای ولی امر مسلمین، نهتنها در مدیریت نظم نوین جهانی، گوی سبقت را از بقیه خواهند ربود، بلکه با جهاد تبیین، سایر زنان جهان را نیز از اسارت و بردگی تمدن سرمایهسالار و مردسالار و بحرانزیست غرب، رهایی بخشیده و با خود همراه خواهند ساخت. انشاءالله
✍ پروانه حاجیحسنی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 فرق میکند...
🇮🇷فرق میکند چه کسی نفر اول یک مملکت باشد. داشتم نگاهی به کتابهای داخل قفسه میکردم که چشمم به کتابی با عنوان خاطرات روزانهی ناصرالدینشاه افتاد. از قفسه برداشتم و تورقی کردم. چند صفحهای خواندم و سوالاتی که به ذهنم خطور کرد به خواندن چند صفحهی دیگر ترغیبم نمود.
🇮🇷شاهِ یک مملکت به عظمتِ ایران، خاطراتش، که به نظرم میخواسته به عنوان یک اثر ماندگار از خودش به جا بماند، خلاصه میشد در چند امر تکراری. اموری مانند استحمام، وضعیت آبوهوا، بار میوهی درختان، نحوهی برگزاری مهمانیهای آنچنانی که تقریبا هر روزه هم بوده، خوشگل بودن یا نبودن زنان رجال سیاسی خارجی، زمان سپریشده در قماربازیهای در باری، اخبار حرمسرا و به وفور از همیندست ماجراها.
🇮🇷با خود گفتم این که ناصرالدین شاه بوده و با پنجاه سال دوامِ حکومت، اینگونه پادشاهی کرده، چه کردهاند آنانی که لقب بیکفایت را خیلی درشت در تاریخ به دوش میکشند.
🇮🇷تنها قابی که با گذر این تفکرات در ذهنم شکل گرفت عکس رهبرم بود در لباس جنگ و دوشادوش رزمندهها در میدان نبرد.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
✨اللّهمَ احفِظ قائدناالخامنهای✨
✍ فاطمه مهدوی
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
#یادداشت
#جنگِنرمِسخت
بسمالله الرحمنالرحیم
🔖 روزهای دربهدر
📌مطالعهی وقایع تاریخی درسهای زیادی به انسان میدهد اما تأمل در دلایل وقوع آنها، عبرتآموزیِ بیشتری به دنبال خواهدداشت. ماجرای اولین فرار پهلوی دوم، بر میگردد به کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ شمسی؛ که آمریکا و انگلیس در ایران کودتا کردند و او بعد از چند روز به ایران بازگشت. در مرتبه دوم، یعنی در آستانهی ورود بسیار شکوهمند امام خمینی(رحمةاللهعلیه) به ایران و روزهای پر تب و تاب ملتی که یکصدا شعار درود بر خمینی و مرگ بر شاه میدادند. خروج ذلتبار شاه از کشور، عبرت بزرگی در تاریخ به ثبت رسانید. شاه سه روز قبل از فرار، شورای سلطنت را تشکیل میدهد تا این شورا موجبات استمرار حکومتش و امکان مذاکره با سران انقلاب را فراهم کند که البته در این هدف ناکام ماند. او فکر میکرد که میتواند مانند شهریور سال ۱۳۳۲ بعد خروجش از ایران، دوباره به وطن برگردد. او که با خوشخدمتی به آمريکا، توقع داشت او را تا آمریکا همراهی کنند، چه شد که به مصر رفت؟
🔸جریانهای اسلامگرا در مصر و ترس از انقلاب اسلامی
یکی از کشورهای مسلمانی که همواره حکومتهای آن از جریانها و نهضتهای اسلامی خواب خوش نداشتند، کشور مصر بود. از اوایل قرن بیستم در این کشور، یک جریان ریشهدار اسلامی-سیاسی با عنوان «اخوانالمسلمین» شکل گرفت که به کشورهای عربی دیگر نیز گسترش یافت. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز با گسترش قدرت و نفوذ جریانهای اسلامی در مصر مصادف بود و این مسئله ترس حکومت مصر از امکان سرایت انقلاب اسلامی ایران به این کشور را در پی داشت. از طرف دیگر نیز در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بحث صدور انقلاب به سایر کشورهای اسلامی وجود داشت و همین مسئله باعث دو چندان شدن ترس حکام و زمامداران اقتدارگرای کشورهای مسلمان از قبیل مصر گردید؛ ازاینرو حکام این کشور با استقبال از شاه مخلوع ایران به نوعی مخالفت خود را با انقلاب اسلامی ایران نشان دادند.
🔸تاریخچه روابط خانوادگی پهلویها و خاندان سلطنتی سابق مصر
اولین همسر محمدرضا، دختری از خاندان سلطنتی سابق مصر به نام «فوزیه» بود. هرچند این ازدواج آیندهای نداشت و بعد از مدت کوتاهی با طلاق پایان یافت. ولی همین مسئله باعث احساس نزدیکی محمدرضا به این کشور و حکام و زمامداران آن گردید. بنابراین یکی دیگر از دلایل انتخاب مصر وصلت ناکام شاه با خواهر شاه سابق مصر بود. بنابراین شاه پس از خروج از کشور در ۲۶دی۱۳۵۷ به مصر رفت و در آسوان مورد استقبال انورسادات دیکتاتور مصر قرار گرفت. او تمایل داشت از آنجا به کشور دیگری مانند ایالات متحده امریکا برود، اما به گفته احمدعلی مسعود انصاری «مقامات امریکایی روی خوشی به این سفر نشان ندادند». بنابراین چند ساعت قبل از عزیمت به آمریکا، سفیر مراکش در مصر به دیدار او رفت و دعوت ملک حسن دوم پادشاه مراکش را به محمدرضا پهلوی ابلاغ کرد و اینگونه مقصد دوم شاه مشخص شد.
🔸اقامت شاه در مراکش
شاه به دعوت پادشاه مراکش به آن کشور رفت. ولی در «رباط» تشریفات رسمی از وی به عمل نیامد. شاه پس از دیداری با ملک حسن، در کاخ «جنانالکبیر» اقامت کرد. شاه ۶۷ روز در این کاخ ماند. ملک حسن که قصد داشت روابط سیاسی خود را با نظام تازه تأسیس ایران حفظ کند. مایل نبود اقامت شاه طولانی شود. بنابراین به محمدرضا گفت که «کنفرانس اسلامی در پیش است و شما باید بروید». محمدرضا پهلوی در شرایطی که نتوانسته بود کشوری را به عنوان پناهگاه بیابد، به پیشنهاد مشترک «راکفلر» و «کیسینجر» مجبور شد به «باهاما» در آمریکای مرکزی برود. وی با هواپیمای اختصاصی سلطان حسن، صبح روز ۱۰ فروردین ۵۸ فرودگاه رباط را به مقصد جزایر باهاما ترک کرد. شاه ۷۰ روز در این جزیره به سر برد. متاسفانه بیبندوباریهای فرح و اطرافیانش آنچنان زیاد و خارج از حد بود که دولت باهاما که به شاه و خانوادهاش پناهندگی داده بودند، به او اعتراض کردند. بهطوریکه علی شهبازی محافظ شاه در خاطراتش نوشته:«دولت باهاما به خاطر بیبندوباری فرح و اطرافیانش بهصورت رسمی اعلام میکنند خانواده شاه چه از نظر سیاسی و چه از نظر اجتماعی برای ملت و مملکت باهاما زیاناور است». همچنین در زمان اقامت شاه در باهاما، انگلستان ماموری سری به باهاما اعزام میکند که به شاه پیام دهد که بریتانیا آمادگی پذیرش وی را ندارد.
✍ مخدره چمنخواه
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
#یادداشت #جنگِنرمِسخت بسمالله الرحمنالرحیم 🔖 روزهای دربهدر 📌مطالعهی وقایع تاریخی درسهای
📝 ادامه مطلب...
🔸رویگردانی کشورهای دیگر از پذیرش شاه
اما این کشورها به مراکش و باهاما محدود نبود؛ بلکه کشورهای دیگری از قبیل مکزیک و پاناما، نیز عذر شاه را خواستند. همچنین در این مدت، سوئیس، فرانسه از پذیرش وی خودداری کردند. آنها تمایل نداشتند با پذیرش شاه فراری ایران، اسباب گسترش روابط با حکومت آتی ایران را از بین ببرند؛ ازاینرو یکی از دلایل اصلی اقامت شاه در مصر، رویگردانی کشورهای دیگر از پذیرش وی بود. حضرت آیتالله خامنهای در این مورد فرمودند:«محمّدرضای پهلوی وقتی که فرار کرد و از ایران بیرون رفت، مدّتی در آمریکا خواست بماند، آمریکاییها بیرونش کردند؛ مجبور شد برود پاناما و اینجا و آنجا؛ آمریکاییها او را نگه نداشتند؛ این همه برای آنها کار کرده بود و به آنها خدمت کرده بود و به آنها امید بسته بود! وقتی به دیگران امید ببندیم، این است؛ باید به خودمان بیاییم و به خودمان تکیه کنیم. تقدیر آخرین شاه دیکتاتور ایران این بود که مانند پدرش، وی نیز در آوارگی و غربت دنیا را ترک کند».(بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش۱۹ بهمن۱۳۹۹)
✍ مخدره چمنخواه
@enqelabi_nevesht
📌کانال نوشتههای انقلابی