نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۱
#نهضت_روایتگری
🔖 جنگ روایتها
حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامعه ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت:
حاج شیخ عبدالکریم حائری به دلیل آنکه جایگاه روحانیت در جامعه را رو به تباهی دید، در قم ماند و تاکید داشت تا حوزهای مبتنی بر عقلانیت، علم و اخلاق شکل دهد. او بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد.
✅ولی ایشان نگفت: آقاى حائرى، بنیانگذار حوزه قم، مسئولیتنشناسى علما را از یک سو و سست شدنِ پیوند مردم با علماى مکتب را از دیگرسوى، از بسترهاى دینگریزى و گسترش انحرافهای اجتماعى و ستم پذیری میدانست. بر علما و فضلا واجب میشمرد: پرچمدار دین باشند؛ در باروهاى مکتب به پاسدارى از اندیشهها و باورهاى جوانان بپردازند و با چشمان تیزبین خود، افقهای اندیشهها را از نظر دور ندارند و در برابر بدعتها و کژرویها، سینه سپر کنند.
🔰حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد گفت:
قم هیچگاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بودهاست. حتی کسانی که در زمان آیتالله بروجردی تندروی داشتند، توسط ایشان از قم اخراج شدند.
✅ولی ایشان نگفت به مضمون حدیث شریف: اذا ظهرت البدع فلیظهر العالم علمه.
بر دانشمندان اسلامى این عصر لازم است؛ با کمال جدیّت و تمام وسائل ممکنه در مقام ارشاد برآمده و از تزلزل[عقاید] سادهطبعان و تشویش آنان جلوگیرى نمایند؛ زیرا وقتى علما و فضلا در گوشه عزلت بنشینند، در متن تحولات فرهنگى و اجتماعى نباشند و نتوانند خطرها را از پیش احساس کرده و با آنها به رویارویى برخیزند و سخنگویان دین از دسترس مردم و جوانان دور باشند؛ دگراندیشان، فرقهسازان، مذهبتراشان، بیکار ننشسته، در فکر و اندیشه و فرهنگ عمومى رخنه میکنند و اندک اندک شرایط، فضا و رسانههای تبلیغى را به خدمت میگیرند.
ازاینروی، حاج شیخ عبدالکریم حائری از آغاز هجرت به ایران، شناساندن دین را به مردم، در دستور کار خود قرار داد. تربیت جوانان بر مبناى اعتقاد و اخلاقى درست، تحریفزدایى از فرهنگ دینى، مبارزه با خرافات، رو کردن دست فرقهسازان رسوا و… رویهاى بود که با تمام توان در پیش گرفت. ازاینروی و براى رسیدن به این هدف، به میان مردم آمد و با توده مردم کوچه و بازار، شهر و روستا، جوان و پیر، پیوندى ژرف و مهرورزانه برقرار ساخت.
✍ فیروزی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۲
#نهضت_روایتگری
🔖 دینگرایی یا دنیاگرایی
📌دکتر محقق داماد استاد دانشگاه شهید بهشتی در نشست بررسی کتاب 100 سالگی حوزه قم فرمودهاند: شرط تحبیب روحانیت، جدایی از سیاست است.
🔹خداوند در قرآن میفرماید:
* قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ * آیه٣۱، سوره آلعمران
🔹به نظر میرسد پیروی از خداوند و برگزیدگان او از شرایط محبوب شدن باشد.
🔹وقتی در سیره پیامبر اعظم نظر بیافکنیم، سنت و رویه ایشان تشکیل حکومت بوده؛ چرا که اولاً خودشان حکومت تشکیل دادند و تاریخ نیز بر آن گواهی میدهد. دیگر اینکه برای پس از خود، به فرمان خدا تعیین حاکم کردهاست به این معنی که حکومت پس از رحلت رسول اکرم نیز لازم است.
📌دین و سیاست پیوندی مستحکم باهم دارند و این را میتوان از آیات و روایات به دست آورد.
📌انبیای الهی فقط به موعظه و نظارت بسنده نمیکردند و تا آنجا که میتوانستند زمامداری جامعه را نیز به دست میگرفتند. مانند حضرت یوسف که خواستار خزانهداری مصر گردید و حضرت سلیمان که از خداوند حکومت جهانی را طلب کرد.
📌پیامبر گرامی اسلام نیز مسئله خلافت و رهبری سیاسی مسلمانان را ناگفته نگذاشته و پس از خود، امامان دوازدهگانه را شایسته رهبری و زعامت مسلمانان دانستهاست.
📌از آنجایی که در دوران امامان معصوم، شیعیان دسترسی چندانی به پیشوایان معصوم نداشتند و همچنین با وجود حکومتهای خلفای جور و قاضیان ناحق، طبیعی است که معصومان کسانی را برای رسیدگی به امور اجتماعی مردم منصوب کنند که این گروه همان فقیهان اسلامشناساند که در زمان غیبت امام معصوم نیز بتوانند مسئولیت رهبری سیاسی مسلمانان را بر عهده بگیرند.
📌 هدف اصلی نظام اسلامی، تقرب انسان به پیشگاه خداوند و آرامش و آسایش جاودانه او میباشد.
🔹در مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: " هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها، به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان، فراهم آید."
🔹اهداف فرعی نظام سیاسی اسلام هم اقامه قسط و عدل، برقراری نظم و امنیت، ارتقای فرهنگ و تامین رفاه عمومی میباشد.
📌مقام معظم رهبری میفرمایند: "نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همهی پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند. آن وقت یک عدهای از روی مقدسمآبی عبایشان را جمع کنند و بگویند: ما به سیاست کاری نداریم! مگر دین از سیاست جداست؟! آن وقت تبلیغات خباثتآمیزِ غربی هم دائم دامن بزنند به این حرف، که: دین را از سیاست جدا کنید؛ دین را از دولت جدا کنید. اگر ما مسلمانیم، دین و دولت به یکدیگر آمیختهاست؛ نه مثل دو چیزی که به هم وصل شده باشند. دین و دولت یک چیز است." ۱۳۸۵/۰۵/۳۱
📌دنیاگرایی یا سکولاریزاسیون، یک پدیده اساساً مسیحی و مختص غرب و پیامد صنعتی شدن است. هستند مسلمانانی که از سکولاریسم جانبداری میکنند و تشکیل حکومت به دست پیامبر را امری انکارناشدنی میبینند.
📌افرادی که طرفدار این نظریه هستند لحظهای خلوت و سیری در تاریخ برایشان لازم است؛ که اگر سیاست از دین جدا بود این همه اتفاقات در طول زمان و تاریخ رخ نمیداد. حتی علمای طراز اول ما هم دست به تاسیس حوزه نمیزدند تا بخواهند افراد دینی تربیت کنند.
📌ببینید چگونه میخواهید محبوب باشید، خودتان، خودتان را محبوب کنید یا این محبوبیت را از خداوند میطلبید.
✍ حقشناس
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۳
#نهضت_روایتگری
🔖 دین، از سیاست جداست؟؟!!
⁉️ابتدا دو سوال دارم برای این ادعای شما که برگرفته از یک سری مفاهیمی هست که پذیرفتهاید، و با آن مفاهیم، در رابطه با وضع موجود، نقد جدایی دین از سیاست را بیان کردهاید.
1⃣سوال اول => تعریف شما از دین چیست؟
2⃣سوال دوم => تعریف شما از سیاست چیست؟
⏪طبق نقد شما، تعریف شما از دین، رابطهی شخصی انسان با خداست، و تعریف شما از سیاست، مدیریت اجتماعی انسان برای رسیدن به عدالت و سعادت است. این تعریف، جز برای عموم ناآگاه از معارف اسلام ناب و جز برای زاویهداران دین، قابل قبول نیست.
ظهور این اندیشه که دین از سیاست جداست، به حکومتهای جهان غرب برمیگردد، که خود را تابع مقررات دینی در اجتماع، سیاست داخلی و امور خارجی نمیدیدند، و با شیوع این اندیشه در کشورهای اسلامی، بسیاری از این کشورها یا دارای حکومتهای سکولارند و یا شیوه لائیکیِ اعمالِ حکومت را دارند.
و حالا شما در این جنگ فرهنگی و گسترش اندیشههای غلط غرب در فرهنگ ما، جهتدهی شما به کدام سو هست؟ دشمن چهکار میکند؟ خوشش میآید یا بدش میآید؟ انقلاب اسلامی، از این حرف شما منفعت میبرد یا ضرر میکند؟
📌 دین اسلام، مکتبی توحیدی است. این مکتب، در تمامی شئون زندگی انسانها دخالت مطلق دارد و کلیه امور را در برمیگیرد، و به تمامی نیازهای فردی و اجتماعی انسانها جهت میدهد.
📌 ابعاد سیاسی و اجتماعی مربوط به اصلاح زندگی دنیوی نه تنها در احکام حقوقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام ملحوظ است، بلکه حتی احکام عبادی اسلام که همانا وظایف خاص بندگان خدا در قبال آفریدگارشان است، نیز عاری از عنصر سیاست نیست.( امام خمینی، شئون و اختیارات ولی فقیه، ص۱۹)
♨️ احکام، در عین حالیکه قوانین نظام حکومتی اسلام را تشکیل میدهند، وسایل و ابزاری هستند که در جهت تحقق اهداف حکومت اسلامی و گسترش قسط و عدالت در جامعه به کار گرفته میشود.(امامخمینی، شئون و اختیارات ولی فقیه، ص۳۵).
بدین ترتیب مفهوم سیاست از مفهوم دین، تجزیهناپذیر است و در هر جزئی از اجزای دین اسلام، میتوان رنگی از سیاست را دید.
✅ سیره و شخصیت امام علی (علیهالسلام) گواه آن است که ایشان در کوچکترین مساله زمامداری، با مسامحه برخورد نکرد و از سیاست به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف دین مبین اسلام بهره گرفت.
⚠️ در پایان، وقتی ما یک عملکرد سیاسی را نقد میکنیم، پیامدهای آن را باید بررسی کنیم. چه پیامدهای فردی و روانشناختی باشد و چه پیامدهای جمعی و جامعهشناختی باشد. پیشنهاد بنده این است که پیامدهای این نقد غلط را بررسی کنید و به اشتباه خودتان پی ببرید.
✍ قنبرینیک
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۴
#نهضت_روایتگری
🔖 اندر حکایات دیانت و سیاست
در ابتدای عرائضم، به دو مورد فقط جهت نمونه اشاره میکنم:
📌 فرمایشات امام خامنهای، نماز جمعه چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی🔻
« دین مقدّس اسلام، نیامدهاست تا انسانها در کنج معبدها، فقط به عبادت مشغول شوند. بلکه صحنه زندگی مردم، صحنه سیاست و عرصه مسائل عظیم اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، در قلمرو احکام مقدّس اسلامی است. این، مسأله اوّل است. این، مهمترین خصوصیتی است که استکبار با آن مخالفت میکند. هرکس که طرفدار دین مقدّس اسلام باشد، اگر دین را از سیاست جدا کند، استکبار جهانی با او کاری ندارد. آنجایی که دین وارد میدان سیاست میشود و به زندگی مردم و امور اساسی حیات جهان و امور دنیوی مردم کار دارد، استکبار جهانی ظاهر میشود. چون میداند که در چنان وضعی، دین جلوِ زورگوییها و سوءاستفادههای آنها را میگیرد و مانع چپاولهای آنها از منابع طبیعی و انسانی جهان اسلام میشود.»
📌دوم فرمایش امام خمینی (رحمةالله علیه) چند روز قبل از پیروزی انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون با ایشان، که فرمودند:
«آنقدر آیه و روایت که در سیاست وارد شدهاست، در عبادت وارد نشدهاست؛ شما اگر از پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه کنید، هفت، هشت تایش کتابی است که مربوط به عبادت است، باقیش مربوط به سیاسات و اجتماعات و معاشرات و این طور چیزهاست... اسلام را بد معرفی کردهاند به ما، که ما هم باورمان آمدهاست که اسلام به سیاست چه؟
سیاست، مال قیصر و محراب، مال آخوند.»
⚠️ جناب آقای محقق داماد! حتما شما میدانید که علت انزوای دین مسیحیت، همین جدایی دین، از سیاست و تضاد بین علم و دین بود. امروز تحجر و جمود فکری مدرن شما به شکل پیچیدهای تلاش میکند تا تفسیر و تعریف مورد نظر خود را جانشین چهرهای از دین کند.
✳️ کجایند مدرسها و سید جمالالدین اسدآبادیها تا ببینند که از متن حوزه علمیه، طرح جدایی دین از سیاست مطرح میشود، آنهم، درست در زمانی که در دنیای مسیحیت، جنبشی به نام جنبش «الهیات رهایی بخش» شکل گرفته و معتقدند که زندگی حضرت عیسی، سراسر مبارزه با ظلم و ستم بوده و چرا پاپ و کلیسا مبارزه با حکومتهای ظالم را منع میکند. این جنبش، مداخله در سیاست را وظیفه کلیسا و مسیحیت میداند و مبارزه با استعمارگران را وظیفهی همه مسیحیان میشمارند.
⚠️ جناب آقای محقق داماد! آیا میدانید که در چنین شرایطی یک طرف دست بلوک غرب، و یک طرف دست بلوک شرق گرفتهاید. در بلوک غرب، فساد سبب شده که مردم ندانند اصلاً برای چه به دنیا آمدهاند و وظیفه انسان چیست و حکومتها بهطور مطلق، به امور زندگی و مادی مردم میپردازند و بهطور خودکار، حکومت دین را کاملاً از سیاست جدا میکند، و در بلوک شرق هم حکومتهای دیکتاتوری همواره اعلام میکنند که دین، افیون تودههاست و مخرب پیشرفت ملل.
❇️ بهتر نیست در چنین شرایطی، دست از غرب و شرق کشیده و آموزههای دین مبین اسلام را بهیاد بیاورید که هدف دین عبارت است از برقراری عدل و قسط و حاکمیت احکام الهی در روی زمین و باور کنیم که نظام سلطه میداند آنچه که در برابر ظلم میایستد و علیه نظامهای فاسد، قد علم میکند، همین دین است و برای خنثی کردن حرکتی به ضد، خود آن را در قالب جریانی اجتماعی نفی میکند و دین را از صحنه سیاست کنار میزند.
آیا در چنین شرایطی، محبوبیت روحانیت آنهم نه در پیشگاه خدا که در نزد مردم مهم است که بخاطر آن پا روی اینهمه بدیهیات باید گذاشت.
✍ آلادین
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۵
#نهضت_روایتگری
🔖 نظام سیاسی اسلام و کنشگریِ مردم جهان
✳️ از آنجا که ضرورت شکلگیری زندگی اجتماعی، در درجه نخست مستلزم ضرورت قانونگذاری برای رفع اختلافات در جامعه و در درجه بعد، ضرورت تشکیلات حکومتی برای اجرایی شدن قوانین است.
حکومت برای تحقق اهداف متعالی اسلام و زمینهسازی برای اجرای احکام و موازین الهی و اداره زندگی جوامع بشری، نیازمند سیاستگزاری است. لذا انبیای الهی و ائمه معصومین علیهم السلام در این عرصهها ورود جدی داشتند؛ بویژه، برخلاف سکولارها، شخص رسول اکرم( صلی الله علیه و آله) تشکیل حکومت دادند و برای پیشرفت و رشد جامعه اسلامی و عرضه داشتن فرهنگ اسلام به جهانیان، تمدنسازی کردند که این تمدنسازی برای حیات طیبه شکل میگیرد. اسلام برای تامین حیات طیبه، معطوف به اجرای مسایل دینی و سیاسی و اجتماعی است.
💠 پرواضح است دین، امری قدسی است و جایگاه رفیعی دارد. بنابراین لازمه حفظِ قداستِ دین آن است که احکام آن به شکل جامع به اجرا درآید و تشکیل حکومت و ورود در سیاست، زمینه این امر را به شکل مناسبتری فراهم میسازد.
قداستِ جایگاهِ روحانیت و بزرگان دین درصورتی است که آنان، در آن جایگاه، به وظیفه خود عمل نمایند که از اهمّ وظایف آنان، اجرای احکام اجتماعی، سیاسی و حکومتی اسلام است. بدیهی است اگر این بزرگان به بهانهی از دست رفتن قداست و جایگاهشان، از اجرای احکام سیاسیِ اسلام سرباز زنند، آیا آن جایگاه، قداستی خواهد داشت؟!
💬 ما بهدنبال قداست برای روحانیت نیستیم که اگر بدنبال تحبیب و تطهیر جایگاه خود باشیم قداست دین اسلام ناب رو هدف قرار دادیم. وظیفه ما تبیین قداست اسلام ناب است که به دنبال مسلمانی و مسئول بودن و کنشگری جامعه و ایجاد حیات طیبه و پاکیزه برای تمام انسانهاست.
📌 آقای محقق داماد! لازم به توجه و بیان دارد که ما دین منزوی نمیخواهیم که ما را به قبرستاننشینانِ عاداتِ سخیفِ جاهلیتِ مدرن، تبدیل کند. ما، اسلامی مقتدر دارای سیاستِ حکومتداریِ قوی میخواهیم که از ما، انسانهای مقتدر بسازد. اسلامی که دارای نظریه سیاسی در زمینه سیاستگزاری کلان و جامع برای اداره کشور و جهان داشته باشد. اسلامی که شما معرفی میکنید اسلام آمریکایی، اسلام لیبرال، اسلام سکولار و اسلام متحجرانه و اسلام رحمانی است که ما از این اسلام برائت میکنیم. اسلام ناب، تحولخواهِ تحولآفرینِ انسانساز است.
⚠️ تصور و خوف اینکه دینِ دارای سیاست، ما را از تحبیب و تطهیر کنار زند، نشان از عقبماندگی و عقبافتادگی از محتوای غنی اسلام ناب دارد.
⚠️ آدم منفعل و بدون تبیین مواضع را به چه کار آید، جز اینکه کامِ دشمنانِ اسلام را شیرین میکند.
✍ پاکنفس
طلبه انقلابی
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۶
#نهضت_روایتگری
🔖 حاکمیت اسلام بر پایه ولایت فقیه
💠 هدف اصلی و اساسی ادیان الهی، رشد و تکامل بشر بر مبنای توحید از طریق دعوت به مبارزه با کفر و شرک و الحاد بودهاست. قدرتهای استکباری جهان، برای چپاول دسترنج تودههای محروم، نغمهی «جدایی دین از سیاست» را مطرح کردند و با این توطئه توانستند بر جنبههای فکری، فرهنگی، دینی و ملی جوامع اسلامی استیلا یافته، منابع مادی و ذخایر زیرزمینی آنها را به غارت ببرند و عجز و یأس را بر جوامع اسلامی حاکم گردانند.
📌 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بر چنین عقیده و نغمهای خط بطلان کشید و نهضت اسلام را با اصل مقدس «ولایت فقیه» و با « سرنگونی استبداد ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران» تبدیل به پدیدهای منسجم و جهانی نمود.
✅ از دیگر سیاستهای داخلی انقلاب اسلامی؛
ارتقای مشارکت سیاسی و آگاهیهای مردم و کسب استقلال و آزادی است.
اصل نه شرقی و نه غربی و مبارزه با غول استعمارگر یعنی آمریکا هم همواره یکی از اصول عمده سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بودهاست.
❇️ بدانید کسانی که نغمهی شوم جدایی دین از سیاست را سر میدهند، سیاست را از اخلاق نیز جدا میدانند و در فعالیتهای سیاسی، خود را به هیچیک از بایدها و نبایدهای اخلاقی پایبند نمیدانند. نخستین خونی که بر زمین ریخت، از رذیلهی اخلاقی «حسد» سرچشمه گرفت؛ جنایتکارانی چون فرعون، چنگیز، هیتلر، صدام و... جملگی به اخلاق پشت کردهاند و تراژدیهایی چون هیروشیما، ناکازاکی، هفده شهریور، جمعه سیاه و... به دست کسانی اتفاق افتاد که اخلاق را پشت دروازهی سیاست جا گذاشته بودند.
📌 پیامبر اسلام در خطبهای که در «حجه الوداع» ایراد کردند، به مسلمانان توصیه کردند که همواره باید صلابت، استواری، عزت و غیرت خود را به رخ دیگران بکشند.
⚠️ پس مسلمانان باید همواره هوشیاری و آگاهی خویش را نسبت به مسائل سیاسی، آن هم سیاست الهی و با رعایت اخلاق حفظ کنند و حال که در آستانهی ایجاد تمدن اسلامی در جهان هستیم، جای بسی تأسف است که گروهی در داخل، همنوا با جریان استبدادی، نغمهی «جدایی دین از سیاست» را سر میدهند.
✍ کامران
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی
نوشتههای انقلابی
🔴🔴🔴 حجةالاسلاموالمسلمین آقای سیدمصطفی محقق داماد در نشست بررسی کتاب «صدسالگی حوزه قم و مسائل جامع
#یادداشت۱۷
#نهضت_روایتگری
🔖 تحبیب الله؛ سیاست عین دیانت
🔰رابطه دین و سیاست در دو سطح مفهومی و نهادی قابل بررسی است. از منظر حضرت امام (رحمتالله) اسلام مکتبى است که برخلاف مکتبهاى غیرتوحیدى، در تمام شوون فردى، اجتماعى، مادى، معنوى، فرهنگى، سیاسى، نظامى و اقتصادى دخالت و نظارت دارد. آیت الله مصباح(رحمتالله) در تعریف سیاست می فرمایند: سیاست، «آیین كشور دارى» است و به تعبیر دقیقتر، سیاست در این بحث به معناى «اداره امور جامعه به صورتى است كه مصالح جامعه - اعم از مادى و معنوى ـ را تأمین كند؛ با وجود وضوح مفهوم دین و سیاست، منظور از نهاد دین روحانیت و کارشناسان دین و منظور از نهاد سیاست حکومت است که بر مبنای قرآن و تعبیر امام (رحمتالله) هدف دین برپایی حکومتی است که هدفش تدوین و اعمال سیاستی در جهت اجرای عدالت است؛ سیاست عادله.
🔰نظام جمهوري اسلامي ايران، براساس اصل چهارم قانون اساسي، بر محور تفكرات اسلامي بنا شده و بر محور بينشهاي اسلامي، احكام و مقررات الهي بايد اداره شود. بدون ترديد اين مسؤليت بزرگ را بايد حوزههاي علميه و عالمان ديني بر عهده گيرند و براساس منابع اصيل اسلامي به استنباط بپردازند و خط مشي نظام را مشخص كنند و در حلّ معضلات فقهي و فرهنگي و نيازهاي نظري نظام بكوشند؛ زيرا استكبار با تمام قوا درصدد نشان دادن عدم توانایی اسلام در اداره زندگي بشر امروز است.《نقش حوزه، غیر از جنبههای فرهنگی در ادارهی جامعه است. ما نباید از نقش سیاسی حوزه و شخصیتهای حوزوی در ادارهی جامعه غافل شویم. این، چیز مهمی
است.》(رهبر انقلاب ۱۳۶۸/۰۹/۰۷)
🔰 ایشان در دیدار با حوزویان در سال ۶۶ نیز بیان کردند که براساس قانون اساسي، همه نهادهاي اين نظام براساس اسلام بايد اداره شوند. بنابراين حوزههای علميه و عالمان ديني نميتوانند نسبت به حكومت اسلامي بيتفاوت و يا با آن موضعي خصمانه داشته باشند. حوزه، استقلال داشته باشد اما همراه باشد و از نظام جمهوری اسلامی پشتیبانی کند.
🔰نویسنده در بیانات خود،اشاره کرده است: 《شرط تحبیب روحانیت جدایی از سیاست است. اینگونه عبارات سالیان سال است که به روش های مختلف شنیده و یا برنامه هایی در جهت اجرایی کردن آن در عرصه فرهنگی مشاهده شده است. اینکه قلمرو دین و سیاست در تفکر سکولاریسم با یکدیگر متفاوت است، بر مبنای قرآن و سنت، تفکری مضمحل است.
✅ با استناد به آیات قرآن، اسلام همانگونه كه مطالبى راجع به عبادات و اخلاق فردى دارد، براى زندگى و روابط خانوادگى، ازدواج، طلاق، معاملات و تجارت، تربیت فرزند، پیروى و اطاعت از «اولوالامر»، قرض، رهن، جنگ و صلح، حقوق مدنى، حقوق جزایى، حقوق بینالملل و مسائل نظیر آنها دستورالعمل دارد و چندین برابر آنها در احادیث و روایات منقول از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) وارد شدهاست.
🔰آیتالله مصباح (رحمتالله) اشاره دارند که اسلام، سیاست و رفتارهاى سیاسى را همچون رفتارهاى اجتماعى و اعمال فردى روى یك خط و مسیر و به طرف هدفى واحد مىداند. آن هدف، رسیدن انسان به سعادت و كمال نهایى، یعنى قرب به خداوند متعال است. اهمیت این نکته از آنجا پدیدار میشود که گاهى عمل كردن به واجبات سیاسى و اجتماعى اسلام اساس ایمان و شرط قبولى سایر اعمال است.
📌 علامه مجلسی(رحمتالله) در بحارالانوار آورده اند: امام رضا(علیه السلام) در حدیث معروف به «سلسله الذهب»، از قول خدای تعالی میفرمایند: «کَلِمَۀُ لا اِلهَ الَّا اللهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشَرطِها وَ شُرُوطِها وَ اَنَا مِن شُرُوطِها»؛ کلمه «لا اله الا الله» دژ و حصار محکم من است، پس هر کس داخل حصار من شود، از عذاب من در امان است، امّا به شرطی و شروطی که من از شروطش هستم. در این حدیث گرانبها کلمه توحید، دژ و قلعهای امن معرفی شده که مهمترین شرط ورود به این قلعه، قبول ولایت و امامت امامان معصوم معرفی شدهاست. لذا اصل ولایت، اصلی مهم و به عنوان امری سیاسی و اجتماعی مبنای صحت و پذیرش سایر اعمال و طاعات بندگان و از مبانی اثرگذار مکتب اسلام است.
🔰اینکه بعد از چهل سال، مبنای فکری حقیقی حوزه و شرط تحبیب آن، جدایی روحانیت از سیاست بیان شده؛ جز این را به ذهن نمیرساند که به دنبال کدامین تحبیب هستند؟!!
✍ خانبابازاده
@enqelabi_nevesht
📌 کانال نوشتههای انقلابی