eitaa logo
‌انسان جاری
1.1هزار دنبال‌کننده
342 عکس
65 ویدیو
4 فایل
🌿 آنها كه راه دراز و وقت كم را فهميده‌اند، مجبورند كه خود را زياد كنند و رشد بدهند | ع.ص 💡فضایی برای اطلاع رسانی فعالیت‌های کانون انسان جاری در راستای ترویج سبک زندگی دینی ارتباط با ادمین کانال: @ensan_jari_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
‌انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمع‌خوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⏰ ساعت ۱۶:۳۰ 📌📌 ⚠️ یادآوری جلسه جمع‌خوانی امروز منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴
🔰 سر نخ سؤالات 🔅 گذشته از حس كنجكاورى و عشق به آگاهى، ضرورت طرح سؤال، به خاطر جريان گرفتن فكر و رسيدن به شناخت و سنجش و انتخاب و عمل است. ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضيح مى‌دهد؛ چون انتخاب، بدون ارزيابى و شناخت ممكن نيست و شناخت، از تفكر مايه مى‌گيرد. و سؤال فكر را به جريان مى‌اندازد. مادام كه سؤال‌هايى در تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره مى‌گيرى و نه از تفكرات ديگران؛ چون كسى كه اشتهايى ندارد، غذا را خوب جذب نخواهد كرد. 🔅 پس از اين مرحله، مرحله‌ى تنظيم سؤال‌ها و سرنخ پيدا كردن است. ✅ به دوستى كه سؤالش را فراموش كرده بود گفتم: اگر خواستى فقط يك مسأله را بپرسى، از اينجا شروع كن كه چگونه سؤال كنم. 🔸آن روزها... كه در نزديكى زمستان، مادرم لباس‌هاى ما را آماده مى‌كرد، و آنها را مى‌شكافت و دوباره مى‌بافت، گاهى براى شكافتن از خود ما كمك مى‌گرفت. براى شكافتن لباس، ما مدت‌ها سَرِ هر نخى را مى‌كشيديم، امّا به جايى نمى‌رسيديم تا اين كه سرِ نخ اصلى پيدا مى‌شد و يا اين كه به دستمان مى‌دادند... در اين لحظه باز شدن هر گره، گره‌هاى ديگر را هم، باز مى‌كرد... و چقدر راحت و شيرين، صدا مى‌داد. 🔅من از آن روزها اين تجربه را به يادگار دارم كه اگر سؤال‌ها درست مطرح بشوند و از سر نخ شروع بشوند، با حل هر سؤال و باز شدن هر مشكل، سؤال‌ها و گره‌هاى ديگر هم باز مى‌شوند. ما در طرح سؤال از آخر شروع كرده‌ايم، درست مثل كسى كه مى‌خواست لباس را از آن طرف بشكافد... پيداست كه گره گره، يك عمر صرف مى‌شد و عاقبت هم، نخ‌ها تكه تكه و بريده بريده، به دست مى‌رسيد. 📚 آیه‌های سبز، ص۹۳ / روش نقد، ج۱، ص۶۷ از مرحوم استاد صفایی حائری ┏━ °•🖌•°━┓ @Ensan_Jari ┗━ °•🖌•°━┛
موسوی-تو میایی.mp3
14.19M
🎙 جناب آقای سید محمد موسوی 📒 ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ 🗓 با موضوع: مروری بر فرازی از کتاب «تو می‌آیی» (بخش عصر انتظار و حقیقت انتظار) 📝 ▪️ما از مصلِح و هم‌چنین از دین چه انتظاری داریم؟ و حقیقت این دو چیست؟ آیا این دو قرار است که مطابق توقع ما عمل کنند؟ آیا ما مجموعهٔ دین را کامل دیده‌ایم؟ مجموعهٔ دین تشکیل شده است از: 1⃣ هدایت‌ها 2⃣ معارف(مبانی-پایه‌ها) 3⃣ عقاید(مقاصد-آرمان‌ها) 4⃣ نظام‌ها 5⃣ احکام ▪️دین هم توقعات ما را تنظیم می‌کند و هم به توقع ما پاسخ خواهد داد؛ 🔸اما آیا ما احساس احتیاج و اضطرار به دین داریم؟ ▪️اهداف دین را فدای احکام دین نکنیم ▪️ما در اعتقاد به خدا مشکل نداریم، در اعتماد و نیاز و اضطرار به خدا مشکل داریم/ الٰهی أوْقِفْنی عَلیٰ مراکِزِ إضْطِراری ▪️چرا زندگی بدون حجت خدا برای ما کمبودی ندارد؟ چون کفش دنیا هنوز برای ما گشاد است و بعد از هفتاد سال را درک نمی‌کنیم و میزان ارتباط با عوالم هستی و محدود بودن امکانات، حس، عریزه و علم خود را درک نمی‌کنیم ◽️ @Ensan_Jari ◽️
💫 بازخوردگیری | نظرخواهی 💡 🙏ممنون میشیم پاسخ دو سؤال زیر را هرچند مختصر و کوتاه برای ما ارسال کنید: 1⃣ اگر شما بخواید موضوع سخنرانی رو تعیین کنید چه چیزی انتخاب می‌کنید؟ نیازهای «فکری-علمیِ» خودتان،خانواده‌تان، اطرافیان و جامعه را چه چیزی می‌دانید؟ 1➖ از مراکز فرهنگی مثل ما 2➖مشخصاً از کانون ما توقع دارید کدام‌یک از این نیازها را برطرف کنیم؟ اگر خودتان جای سخنران یا مدیر یک مجموعه فرهنگی(یا جای ما) باشید روی چه مباحثی با چه روش‌هایی تمرکز می‌کنید؟ 2⃣ چقدر از مباحث مجازی و حضوریِ «کانون انسان جاری» را پیگیری کردید و تا حال حاضر فعالیت مجموعهٔ ما را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 🎗نظر، انتقاد و پیشنهادات شما را شنواییم: 🆔 @vamir2000 ┏━••🔸💠🔸••━┓ @Ensan_Jari ┗━••🔸💠🔸••━┛
🎙 در محضر: جناب آقای سید محمد موسوی 📒 با موضوع: مهدویت 📌 ساعت : ۱۹:۳۰ 🔹 مکان جلسه: کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) ꕥ• @Ensan_Jari •ꕥ
🔰 ارزش خودسازی و لزوم آن برای پیشوایان وَ قَالَ عليه‌السلام : مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَ لْيَكُنْ تَأْدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِيبِهِ بِلِسَانِهِ ✍ و درود خدا بر او، فرمود: كسى كه خود را جلودار مردم قرار داد، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آگاه کند، و پيش از آن كه به گفتار آداب بیاموزد، با كردار ادب کند وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلاَلِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ ✍ و آن كس كه خود را تعليم دهد و ادب كند سزاوارتر به تعظيم است از آن كه ديگرى را تعليم دهد و ادب بياموزد 📚 نهج البلاغه، حکمت۷۳ 🔸 @Ensan_Jari
🔰 بازيگریِ نَفْس 🔸با توجه به دو مرحله از حالت‌ها و حركت‌هايم، دنبال عامل و انگيزه‌ى اينها راه افتادم كه محرك‌هاى من چه چيزهايى هستند. راستى دنياى شلوغ و جالبى بود. مى‌ديدم هر حركت ساده‌ى من چقدر رابطه، چقدر بستگى دارد. حتى هنگامى كه دست به سرم مى‌كشيدم و يا گردنم را مى‌خاراندم و يا سرم را بر مى‌گرداندم و يا بر مى‌خواستم و يا آرام آرام از سرعت پاهايم كم مى‌كردم و يا سينه‌ام را صاف مى‌نمودم و يا نفسم را در سينه‌ام حبس مى‌كردم، مى‌ديدم كه در تمام اينها چقدر عمق و معنا نهفته است. اينجا بود كه با بازيگرىِ نفس آشنا شدم و ديگر در هر حركتى درس‌ها مى‌ديدم و پيام‌ها مى‌شنيدم. 🔸يك روز با چند نفر دوستانم از جايى مى‌گذشتيم چند نفر از خانم‌هاى پوشيده، آرام مى‌رفتند. يكى از آنها كودكى را در بغل داشت. كودك سخت گريه مى‌كرد و دخترك او را عوضى بغل گرفته بود. و به مادرش كه از دور مى‌آمد تشر مى‌زد كه بيا بيا بچه‌ات را بگير، حوصله‌ام سر رفت. مادرش با او هنوز خيلى فاصله داشت و او هم به راحتى مى‌توانست بچه را ساكت كند و لااقل مى‌توانست او را درست بغل كند و اين طور ناشيانه او را به هق نكشد. من بى‌اختيار خنده‌ام گرفت. خنده‌ى من و تمام حركت‌هاى او معناهايى داشتند. دوستانم بى‌توجه بودند. از خنده‌ام پرسيدند، گفتم كارهايى كه با سادگى از آنها مى‌گذريم، از اعماق خبر مى‌دهند. به خاطر اينكه نشان بدهم كه هنوز دخترم و شوهر نكرده‌ام و براى اينكه خواستگار بگيرم بچه‌اى را كه مى‌توانم بغل كنم عوضى مى‌گيرم و حرفى را كه مى‌توانم به مادرم آهسته بگويم كه چرا بچه‌ات را نمى‌گيرى، بلند و خشن مى‌گويم و اين همه به خاطر اين است كه خودم را نشان بدهم كه هنوز بچه‌اى ندارم و خواستگار مى‌خواهم. 🔸اين بازيگرى‌ها در تمام حركت‌ها نهفته است. تفاوت اين كه يك دسته محكوم اين عامل‌ها هستند و ناخودآگاه، فرمانبردار هستند و يك دسته با آگاهى و توجه از اين بهره مى‌گيرند. تفاوت ساده‌ها با شيطان‌ها در همين است كه آن يكى را مى‌توانى بخوانى، اما اين، سخت پيچيده و خودش را پنهان كرده است. 📚 آیه‌های سبز، ص۹۵ / روش نقد، ج۲، ص۲۹ از مرحوم استاد صفایی حائری ┏━ °•🖌•°━┓ @Ensan_Jari ┗━ °•🖌•°━┛
‌انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمع‌خوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⏰ ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ 📌📌 ⚠️ یادآوری جلسه جمع‌خوانی امروز منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴
🗒 ۲۴شهریور ۱۴۰۳ / ۱۰ربیع‌الاول 🔸بخش اول 🎙 جناب آقای سید محمد موسوی 🗓 با موضوع: مهدویت 📝 ▪️روز تحول ما، مهم‌تر از روز تولد ماست ▪️امامت یک بینش مترقی از مسئله رهبری است و طرح حکومت شیعه است/ برای ما ضرورت، آثار و مرزهای امامت و رابطه امت و امامت مبهم است ▪️امامت، حبّ و فکر و عمل را با هم دارد و پاسخ سؤالات امروز هم هست و تنها تبریک و تسلیتِ تولد و شهادت اولیاء نیست ▪️نمونه سؤالاتی در زمینه مهدویت ▪️از ما تشرف به محضر ولی‌عصر(عج) را نخواسته‌اند بلکه تشابه با ایشان را خواسته‌اند ▪️روایت: میزان علاقهٔ ما به امام، نشان دهندهٔ میزان علاقهٔ ایشان به ماست ▪️دینِ بی‌ولایت و ولایتِ بی‌انتظار مورد پذیرش نیست 🔸بخش دوم 🎙 حجةالاسلام اصلانی (فرزند شهید اصلانی(روحانی مضروب در حرم رضوی(ع))) 🗓 با موضوع: بیان نمونه‌هایی رفتاری از زندگی شهیدان اصلانی و دارایی و کنشگری و فعالیت اجتماعی ایشان ✳️ @Ensan_Jari
🔰 هم‌اکنون بازدید جناب آقای موسوی از 📚 نهمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی 🟢 ۱۵ تا ۳۰ درصد تخفیف از سوی ناشران در این نمایشگاه ⏱ زمان بازدید ۲۶ شهریور لغایت ۲ مهر ⏰ ساعت بازدید: ٣٠: ٨ الی ١٧ 🕌 مکان: مشهد مقدس، خیابان امام رضا علیه السلام ١٩، مجتمع حوزوی آیت الله هاشمی شاهرودی(ره) •┈┈••••📝📚📝•••┈┈• @Ensan_Jari
🔆 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ 🟡 مراسم جشن ولادت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امام صادق(علیه‌السلام) 🎙 سخنران: جناب آقای سید محمد موسوی 📒 با موضوع: سیره و اخلاق نبویﷺ 🎤 همراه با مدیحه‌سرایی: حاج‌آقای اسحاقی 📌 ساعت : ۱۹:۳۰ 🔸 کانون فرهنگی-تبلیغی انسان جاری بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) ꕥ• @Ensan_Jari •ꕥ
🟡 مراسم ولادت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و امام صادق(علیه‌السلام) 🎙 جناب آقای سید محمد موسوی 📒 ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ /۱۷ربیع‌الاول 🗓 با موضوع: سیره و اخلاق نبویﷺ ✳️ @Ensan_Jari
🔰 کانون «انسان جاری» برگزار می کند 💠 سه‌شنبه‌های رسانه‌ای 💠 با موضوعات : 🔹هنر 🔸سینما (نقد فیلم) 🔹رسانه 🗓 زمان : سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ ⏰ ساعت : ۱۹ الی ۲۱ 🏠 مکان: بلوار ملک الشعراء بهار، بهار ۲۰، هویزه ۵، پلاک ۵۹ ( هویزه یک طرفه‌ست و اگر با ماشین تشریف میارید بهتره از بهار۱۸(شوش) بیاید داخل و از شوش ۹ بپیچید سمت راست) ✳️ @Ensan_Jari
‌انسان جاری
با توجه به بیشترین نظرات ارسالی، اولین جلسه هفتگی «جمع‌خوانی و گفتگوی» کتاب«عوامل رشد، رکود، انحطاط
⏰ ساعت ۱۶:۳۰ 📌📌 ⚠️ یادآوری جلسه جمع‌خوانی امروز منتظر حضور گرمتان هستیم 🪴 امروز ابتدای محدوده «عوامل رکود» قرائت و گفتگو خواهد شد
🔰 حركت معكوس 🟡 از پيش به من اعتراض مى‌كردند كه تو بچه‌ها را بى‌كار مى‌كنى و نمى‌گذارى كه به كارشان برسند. بچه‌هايى كه با رنج به دست آمده‌اند، در يك برخورد منزوى و سر در لاكشان مى‌كنى و بالاتر از اعتراض، حتى تهديد هم مى‌كردند. گفتم: داستان درست اين چنين است، كه تو دارى عبور مى‌كنى و مى‌بينى كه يك مشت آدم با شتاب آجرها را بالا مى‌اندازند و بارها را به دوش مى‌كشند و چيزى مى‌سازند. 🔸سلام مى‌كنى و مى‌پرسى: چه مى‌كنيد؟ 🔹جواب مى‌شنوى: نمى‌دانيم. 🔸آيا بايد اين‌جا ديوار كشيد؟ 🔹نمى‌دانيم. 🔸پس چه مى‌كنيد؟ 🔹جواب: تو راه بيفت، راه به تو مى‌گويد چه بكن. تو شروع بكن تا بفهمى چگونه بايد ادامه بدهى. 🔸و تو با خنده مى‌گويى: پس حركت معكوس داريد؟! اول مصالح جمع مى‌كنيد، سپس مى‌سازيد، سپس نقشه مى‌كشيد، سپس معلوم مى‌كنيد كه چه مى‌خواستيد؟ اول، عمل؛ بعد، طرح؛ بعد، هدف‌؟! 🟡 و بچه‌ها به فكر فرو مى‌روند كه راستى اول هدف و سپس طرح و سپس عمل، يا بر عكس‌؟ و به خود مى‌گويند اينكه همان سنت گرايى و تقليد كوركورانه است. همان عمل‌زدگى جد و آبايى است. حركت بكن، راه به تو مى‌گويد يعنى چه‌؟ اين چرندها يعنى چه‌؟ آيا اين هم يك نوع برده پرورى و آدم‌كشى نيست‌؟ از يك طرف مى‌گوييد بايد از تقليد جدا شد و از يك طرف شعار مى‌دهيد؛ راه بيفت تا ره گويدت چون‌؟ 🟡 بايد به جاى تفتن و تظاهر با شهادت و تقدير همراه شد. بايد ديد و آمد. شهادت يعنى اين حضور. و يك شب تقدير از هزار ماه، از يك عمر بى‌حساب، بهتر است. و نكته اينكه شب قدر مى‌گويند نه روز قدر. در متن تاريكى و بحران بايد طرح بريزى و در طلوع فجر بايد گام برداى. آيا اين شهادت و تقدير، درون گرايى است‌؟ و اين بى‌حساب به راه افتادن، واقع گرايى است‌؟ پس «به هزار بار بهتر ز هزار پخته خامى»¹. لعنت بر اين حماقت و بر اين حركت معكوس. 📚 آیه‌های سبز، ص۱۴۴ / صراط، ص۲۰ (1): حافظ از مرحوم استاد صفایی حائری ✳️ @Ensan_Jari