📍دوره پنجم انسان انقلاب اسلامی
4️⃣ هفتهی چهارم
🔹درسگفتار: الهیات انقلابیگری - جلسه چهارم
#محمدصادق_شهبازی
🔸 ارائه بحث: عدالت در نظام سلامت
#سید_سجاد_موسوی
📌 زمان: پنج شنبه 27 آبان ماه - ساعت ۱۴
📌 مکان: خیابان ۱۶ آذر پلاک ۶۰ حسینیه هنر
@ensanenghelabeslami
📖جلسه سوم الهیات انقلابیگری ارائه شده به وسیله #محمدصادق_شهبازی در بیستم آبان1400 بر اساس آیات 100 تا 112 سوره آل عمران
🔺استراتژی کفار، اهل کتاب و مستکبرین و منکران، کافر کردن مسلمانان است. قرآن میگوید اینها راضی نمیشوند تا وقتی شما از دین و مسیر خودتان برگردید و از آیین و خواست آنان پیروی کنید. ریشههایش را هم چیزهایی مثل حسد، کینه و استکبار اعلام میکند. عقب آمدن مقابل آنها و توهم اینکه میشود با آنها تعامل سازنده کرد، از طرف قرآن نفی میشود.
🔺وجود نشانهها و کتاب خدا و رهبران دینی بهشرط اینکه محور قرار بگیرد، مانع از این تسلیم است و مسلمانان را به مقابله با آنها میکشاند.
🔺وقتی صفبندی مؤمنان با کفار و مستکبران شکل میگیرد جامعه دینی احتیاج به وحدت از درون و مقابله با دشمن خارجی دارد. این وحدت البته چهارچوب و شرایطی دارد:
🔻دار دنیا بهعلت وجود اراده و اختیار در انسانها، محلی است که در آن اختلاف صورت میگیرد. نتیجه هبوط و ورود به عرصه اختیار، ایجاد اختلاف است که یک سنت الهی است. در دنیا با شریعت و راههای مختلف عرصهای ایجاد شده تا افراد در نیکی از هم پیشی بگیرند، نتیجتاً آزمایش میشوند و دین بین آنها حکم میکند.
🔻وجود شعوب و قبائل مختلف برای شناسایی متقابل و فهم اینکه گرامیتر بودن نزد خدا نه به این موارد که به تقوا و جهاد است، جزو سنن الهی است. تفاوت سطوح معیشتی هم ابزاری است که جامعه بشری به هم گره بخورد. البته قرآن اختلاف طبقاتی را رد میکند و نبود آن را را یکی از لوازم تحقق وحدت و امت واحده میداند، که اگر این هدف نبود، خدا دست منکران را در ان باز میگذاشت.
🔻امت واحده هدف است، و کسانی از اختلاف میرهند که مورد رحمت خدا قرار گرفته باشند، مبارزه برای تحقق امت واحده بخشی از فرایند آزمایش مسلمانان است.
🔻علیرغم سنت اختلاف و ابتلای مردم از این طریق، مردم ابتدا امت واحده بودند و این سنت اختیار و اختلاف و آزمایش با آنها باعث شد عدهای از مردم اختلاف کنند، از سوگند و چهارچوبهایی برای ایجاد اختلاف و برتری جویی استفاده کنند، به تکهتکه کردن دین و صرف تمسک به بخشی از ان یا آرمانهای دینی تمسک کنند، مستکبرین هم ایجاد اختلاف میکنند و اختلاف خود نوعی ابزار تنبهی و عذاب الهی هم هست.
🔻نهضتهای دینی در جوامعی که حرکت ندارد و به میآیند و موافق و مخالف حول این نهضتها ایجاد میشود، این اختلاف زمینه آزمایش است، که رهبران دینی با کتاب و میزان بین مردم حکم میکنند تا ما به امت واحده برسیم. این اختلاف و تلاش و مبارزه برای حاکم کردن ارزشها و سختیهای این مسیر جزو سنتهای الهی است. نمیتواند کسی از آن فرار کند، این سختیها بهجایی میرسد که حتی مؤمنان و رهبران دینی نسبت به درستی مسیرشان به شک میافتند.
👈بحث ناقص ماند و ادامه آن در جلسه بعد بررسی خواهد شد.
صوت👇
https://t.me/ensanenghelabeslami/276
پاورپوینت👇
https://t.me/ensanenghelabeslami/278
@ensasneghelabeslami
🔹آیات اصلی جلسه سوم
🔺يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ تُطيعُوا فَريقاً مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إيمانِكُمْ كافِرينَ (100)
🔺و كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (101)
🔺يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (102)
🔺و اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (103)
🔺و لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (104)
🔺و لا تَكُونُوا كَالَّذينَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ (105)
...
🔺كنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ (110)
🔺لنْ يَضُرُّوكُمْ إِلاَّ أَذىً وَ إِنْ يُقاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ (111)
🔺ضرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ ما ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (112) آلعمران
@ensanenghelabeslami
📌هفتهی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی
✅ الهیات انقلابی گری
#محمدصادق_شهبازی
@ensanenghelabeslami
📌هفتهی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی
🔹 قبل از انقلاب جامعه حرکتی نداشت. دعوا هایی در سطوح حاکمیتی بود اما مردم کاری به جامعه نداشتن و ظاهرا جامعه متحد بود و آرام. اما قرآن می فرماید نهضت های دینی اختلاف ایجاد می کنند و انبیاء رهبران آن هستند. اصلا ۱۵ خرداد ۴۲ ، نه تنها در جامعه حرکت ایجاد کرد و اختلاف و پویایی به وجود آورد، که حتی بین مذهبی ها هم اختلاف به وجود آورد. حین نهضت ها مردم با حق آشنا می شوند و آگاه میشوند و خواستار حاکمیت حق می شوند و ذی نفعان بی عدالتی و خفقان ، مخالفت می کنند
#محمدصادق_شهبازی
@ensanenghelabeslami
📌هفتهی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی
🔹 اما در نهایت قرآن نفی اختلاف می کند. در داستان حضرت هارون و موسی به این قضیه اشاره شد که بالاخره باید جامعه بماند که اصلاحش کنیم!
جای دیگر که قرآن به وحدت امر کرده است، وحدت مقابل کفار و منافقین است.جای دیگر، وحدت با مسلمون های نصف و نیمه است. مومنینی که ایمان آوردند اما هجرت نکردند، هجرت نکردن از دنیا به سمت آخرت. اگر توبه کردن دیگر بحث نکنید و بپذیرید و وحدت کنید
بعضی جاها می شنویم که برای حفظ وحدت ، باید از حزباللهیگری بتراشیم و کم کنیم. قران می فرماید از سنت های الهی است که این جامعه خوار می شود. همین قران نیز گفته است که راه رسیدن به وحدت ، ایمان و عمل به تمام کار های صالح است و قیام برای اقامه حق.
#محمدصادق_شهبازی
@ensanenghelabeslami
📌هفتهی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی
🔹 روایت مشهوری است که شیعه خراسانی امام صادق علیهالسلام عرضه داشتند که شما در خراسان هزاران هزار یار دارید، پس چرا قیام نمی کنید؟
و امام فرمودند یار واقعی نیستند و کار های تشکیلاتی ساده ای که می سپارم به عهده تان را انجام نمی دهید، پس قیام فایده ای ندارد.
خدا در قرآن به رهبران دینی قوت قلب داده است که نگران نباش امکانات نداری، اگر واقعا ایمان آورده باشند سنت الهی است که بین مومنین انس و الفت به وجود میاد و بر کفار پیروز میشوید. این آیه قرآن است که اگر مومنین ۲۰ نفر ( که با هم متحد ) باشند بر ۲۰۰ کافر غلبه می کنند
#محمدصادق_شهبازی
@ensanenghelabeslami
📌هفتهی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی
🔹 ادای امانت الهی
منظور از امانت ، ولایت و احکام اسلام است و امام در کتاب ولایت فقیه به این امانت اشاره می کند و حکومت اسلامی را لازمه اجرا احکام الهی می بیند.
امام برای اثبات حقانیت نظریه ولایت فقیه به همین مفهوم قرآنی استناد می کند
امام معتقد بود برای حکومت باید هدف این باشد که عدل را پیاده کرد.
عدالتی مارکسیسم به دنبالش بود، تساوی خواهی بود و توجهی به تفاوت ها نداشت. لیبرالیسم هم اصلا دغدغه عدالت نداشت! و فقط به تفاوت ها می پرداخت. نهایت عدالت در لیبرالیسم، رالز بود که نهایت حرفش این بود که انصاف داشته باشید و مثل گرگ ها به جان یک دیگر نیافتید
اما قرآن امر به عدل و احسان می کند.
قرآن اقامه قسط رو منوط به مردم و جمهوریت می کند - لیقوم الناس بالقسط - گاهی مسئولین می گویند انتقادات را علنی نگویید، بیایید در گوشی بگویید تا درستش کنیم؛ اما این بر خلاف نص صریح قرآن است
#محمدصادق_شهبازی
@ensanenghelabeslami
📌هفتهی چهارم دوره انسان انقلاب اسلامی
🔹 باید همه مردم - فارغ از اینکه بتواند هزینه اش را بپردازد یا نه - در زمان مناسب به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند.
یعنی سه فاکتور قیمت، زمان و مکان ( دسترسی ) نباید مانع از ارایه خدمت با کیفیت شود
یکی از علل اصلی عدم تحقق عدالت و عدم توازن قوا درش از بین بره، محور قرار داده شدن پزشکان است.
پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت از برنامه چهارم توسعه - یعنی ۱۵ سال قبل - قانون دارد اما اجرا نمی شود. علتش قطعا فنی نیست. یکی از علل عدم انجام تعارض منافع پزشکان است
تنها کشوری هستیم که قانون تعرفه گذاری پرستاری دارد؛ و تنها کشوری هستیم که آموزش پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت است.
#سید_سجاد_موسوی
@ensanenghelabeslami
منابع معرفی شده در هفته چهارم انسان انقلاب اسلامی
⭕️کتاب ولایت فقیه نوشته امام خمینی (ره)
✅کتاب نظریه عدالت در نگاه ابونصر فارابی ، شهید صدر و امام خمینی مرحوم دکتر جمشیدی
🔶شناخت اسلام نوشته شهید بهشتی ، شهید باهنر و علی گلزاده غفوری
❇️کتاب دلیل زندگی نامه شهید علی چیت سازیان
@ensanenghelabeslami
📍دوره پنجم انسان انقلاب اسلامی
5️⃣ هفتهی پنجم
🔹درسگفتار: درآمدی بر نظریه عدالت - جلسه اول
#مجتبی_نامخواه
🔸 ارائه بحث: الگوی جهادی پیشرفت
#روح_الله_ایزدخواه
📌 زمان: پنج شنبه 04 آذر ماه - ساعت ۱۴
📌 مکان: خیابان ۱۶ آذر پلاک ۶۰ حسینیه هنر
@ensanenghelabeslami
🔺ارائه #محمدصادق_شهبازی در جلسه چهارم دوره پنجم #انسان_انقلاب_اسلامی در توضیح آبات صد تا صدوده آلعمران بخش دوم
🔹 قبل از نهضتهای الهی، جامعه حرکتی ندارد. لذا مردم کاری به هم ندارند و ظاهرا جامعه متحد و آرام است، اما جامعه دارد درجا میزند. قرآن در آیه دویستوسیزده و چهارده بقره میگوید نهضتهای دینی که میآیند، اختلاف ایجاد میشود، چراکه جامعه هدف پیدا میکند و افرادی با آن موافقت و برخی مخالفت میکنند. رهبران الهی با کتاب و میزان میآیند که در چنین جامعه اختلافزدهای حکم کنند. جامعه مذهبی خودمان را قبل و بعد از پانزده خرداد چهلودو مقایسه کنید. بین مذهبیها و حتی روحانیت هم اختلاف به وجود آمد.
🔹عدهای از روی افزونطلبی و خودخواهی، از روی ذینفع بودن در وابستگی، بیعدالتی، خفقان و نبود بقیه آرمانهای الهی با این نهضتها مقابله میکنند. ورود به این عرصه ابتلا و آزمایش، یک سنت الهی است و در این فرایند مبارزه مؤمنان و حتی رهبر جامعه دینی آنقدر با فشارهای بیرونی و درونی مواجه میشوند که به لرزه میافتند و با خودشان میگویند نصرت خدا کی فرا میرسد؟
🔹قرآن عواملی را برای نفی اختلاف و وحدت معرفی میکند. یکی از اینها ترس از نتایج اختلاف است. آیه نودوچهار سوره طه را وسیله توجیه دست نگذاشتن روی بیعدالتی میکنند که وحدت را به هم میزند در حالی که این مربوط به نقطه ضعف است در آیه دیگر جناب هارون به موسی ریشه وضع خودشان را در غیاب ایشان این اعلام میکنند که بنیاسرائیل ایشان را به استضعاف کشیدند و میخواستند وی را بکشند. در نقطه مقابل این تفسیر انحرافی صدیقه طاهره در خطبه فاطمیه میگوید خداوند عدل را وسیله نزدیک شدن دلها و ایجاد وحدت قرار داده است.
🔹ایمان، عبودیت حق، مقابله با کفار، مقابله با منافقین درون امت، ایمان، هجرت و جهاد، فعالیت و عمل صالح جمعی، قیام کردن برای اقامه حق، پیوستگی مؤمنان نسبت به هم، امر به معروف و نهی از منکر، برپاداشتن یادخدا دذ جامعه، ادای حقوق مالی دین و اطاعت از خدا و رهبر دینی، تشکیلات داشتن مؤمنان با هم و رعایت اصول تشکیلاتی، عدالت، نرفتن راه تفرقه جویان از مواردی است که ایجادکننده وحدت بر شمرده شده است.
🔹منطق قرآن در برابر کفار و مستکبران، و منافقان و فتنهگران درون امت مشخص است، قرآن مشخصاً از دو دسته شدن در برخورد با منافقین نهی کرده و به کسانی که میخواهند در برابر آنها مرزبندی نکنند، تحذیر جدی داده است.
🔹خدا در قرآن به رهبران دینی قوت قلب داده است که ما تو را به یاری خودمان و به مؤمنان یاری میکنیم. اگر مؤمنانی باشند که با هم تشکیلات منسجم داشته و برای احیای حق قیام کنند، سنت الهی است که نه تنها بین آنها انس و الفت به وجود میاید، که بر کفار هم پیروز میشوند. میگوید اگر بیست مؤمن منسجم محکم داشته باشیم بر دویست نفر غلبه میکنند و اگر ضعیف باشند، صدنفرشان به دویست نفر غلبه میکنند. این یعنی مؤمنان وظیفه دارند با هم در اقامه حق انسجام ایجاد کنند و بهانه اینکه ما ضعیفیم و نمیتوانیم پذیرفتنی نیست.
🔹در کنار این وحدت میگوید که باید گروهی از شما باشند که به نیکی دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند و مثل کسانی که بعد از اینکه نشانههای مخکم حق برآنها آشکار شد از حق تفرق جستند و اختلاف کردند نباشد. نمیگوید برای اینکه وحدت حفظ شود، از حق یا از معروف و منکر عقبنشینی کن! در آیات بعد هم جامعه اسلامی را به شرطی بهترین امتها و گروهها میخواند که امر به معروف و نهی از منکر کنند و به خدا ایمان داشته باشند.
🔹اگر مؤمنان اینگونه باشند، اهل کتاب و مستکبران جز آزار رساندن به آنها نمیتوانند به مؤمنان ضرری برسانند و قرآن میگوید در نهایت در مقابل شما شکست میخورند و فرار میکنند. خوار بودن آنها سنت خدا است که بخاطر کفر و مبارزهشان با فرستادگان الهی که قرآن ریشه آن را عصیان و تعدی میخواند یعنی همان قیام برای نفس.
صوت👇
https://t.me/ensanenghelabeslami/291
پاورپوینت👇
https://t.me/ensanenghelabeslami/278
@ensanenghelabeslami
📌 ارائه استاد حجتالاسلام نامخواه
🔻اولا ما در این بحث میخواهیم راجع به مقدماتی گفت و گو بکنیم که به ما امکان اندیشیدن پیرامون نظریه عدالت بدهد
🔸بیش از آنکه عدالتخواهی محتاج به عدالت پژوهی باشد، این عدالتپژوهی است که نیاز به عدالتخواهی دارد تا بتواند خود را به درستی تولید بکند. و گرنه هیچ دلالتی بر عینیت نخواهد داشت.
@ensanenghelabeslami
📌پخش مجازی جلسه پنجم انسان انقلاب اسلامی
🔸درآمدی بر نظریه عدالت
#مجتبی_نامخواه
https://www.instagram.com/ensanenghelabeslami
@ensanenghelabeslami
✅جلسه پنجم دوره انسان انقلاب اسلامی
📌ارائه:
🔹الگوی جهادی پیشرفت🔸
#روح_الله_ایزدخواه
@ensanenghelabeslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 ولَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ ( بقره : ۱۲۰)
🔹 مطالبات این ها تمومی نداره! هسته ای رو بدی، میگه منطقه؛ منطقه رو بدی، باز میگه موشکی؛ موشکی رو بدی، باز میگه حقوق بشر!!!
🔸 به بهانه دشمن خارجی، هر ظلمی که به مردم میشه رو توجیه می کنیم و می گوییم مقابل دشمن خارجی وحدت حفظ شود. این دعوا بین خودی هاست، بین منبری ها و متفکران انقلابی است!
🔹 پیامبر اکرم می فرمایند : هرگاه فتنه میان شما افتاد، فعلیکم بالقرآن! برگردید به اصول!
اینجاست که اهمیت رجوع به منابع دست اول معلوم میشود، در فتنه ها و نفاق ها!
#محمدصادق_شهبازی در جلسه سوم دوره پنجم انسان انقلاب اسلامی
#کلیپ
@ensanenghelabeslami
🔺ارائه #مجتبی_نامخواه در جلسه پنجم دوره پنجم #انسان_انقلاب_اسلامی
🟢 درآمدی بر نظریه عدالت - بخش اول
🔹 اولا ما در این بحث میخواهیم مقدماتی را گفت و گو بکنیم که به ما امکان اندیشیدن پیرامون نظریه عدالت بدهد.
🔸 بطور مشخص ما سه سرفصل کلی داریم :
۱- پرسشها پیرامون عدالت (مظاهر فقدان عدالت)
اگر کسانی از زاویه نظریه پردازی به نظریه عدالت بکنند، یک برداشت از نظریه عدالت خواهند داشت و شما به عنوان فعال دانشجویی برداشت دیگری خواهید داشت. در حال حاضر برداشت نظری از عدالت در قالب اسلامی، گسسته و ممتنع است و رسیدن به این نظریه با کنشگری ممکن است و اساسا از عوامل عقبماندگی در عدالت است. باید به مسئلههای عدالت فکر بشود.
۲- تلاشهای نظری در خصوص عدالت
اغلب این نظریهها تلاشهای نوعا بیرون از قالب اسلامی تولید شدهاند و پاسخهای مهمی به مسائل ما دادهاند؛ اما برای ما مهم است که بازتاب اینها را در ایران ببینیم. بازتابی است که هایک در ایران داشته، بازتابی که مارکس داشته.
۳- حرفهای انقلاب اسلامی برای عدالت
آیا حرکت انقلاب پیرامون نظریات عدالت سردمداران انقلاب بوده؟ بیشتر قرار است راجع به بازخوانی معاصر از سنت داشتهباشیم.
🔹 مقدمهای راجع به عدالتخواهی و عدالتپژوهی:
بیش از آنکه عدالتخواهی محتاج به عدالت پژوهی باشد، این عدالتپژوهی است که نیاز به عدالتخواهی دارد تا بتواند خود را به درستی تولید بکند. و گرنه هیچ دلالتی بر عینیت نخواهد داشت.
این تصویر که ما باید نظریه عدالتی داشتهباشیم تا بتواند تمام مسائل عدالت را پوشش دهد و به ما در مورد هر سوالی پاسخ دهد اشتباه است. اگر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی را خوانده باشید، تعریفی که از ایمان و توحید ارائه میشود را میتوان با یک مثال توضیح داد. تصویر کنید که در یک شب تاریک در یک صحرا گرفتار شدهاید و تنها یک چراغقوه در اختیار دارید، آیا میتوان از همینجا کرانه آن بیابان را ببینید؟ قطعا خیر. باید با همان چراغ کوچک راهرا طی کنید تا بشود راه را بیابید. باید به همان چیزی که میدانید عمل کنید تا با مسائل جدید روبهرو شوید. اساسا این فکر که ما یک جا بنشینیم و بگوییم میخواهیم فیلسوفانه به عدالت بپردازیم، نسبت ایمان و توحیدش اشتباه است.
🔸 چرا پیامبران از عمل عدالتخواهانه شروع میکنند؟
انسان اساسا سه لایه وجودی دارد، متناسب با هر لایه یک علم دارد. لایهای که دیدگاهش را میسازد، که حکمت است. لایهای که اعمال جوانحیاش را میسازد، که اخلاق است و لایهای که اعمال جوارحیاش را میشازد که فقه است.
باید دید اسلام در این سه لایه چه سخنی راجع به عدالت دارد و اصولا چگونه تفکر اسلامی در دوره معاصر در برابر ایدههای معاصر صورتبندی میشود؟
🔹 در صد سال پیش که تفکر انقلاب اسلامی خود را صورتبندی کرده است، ما دچار یک جامعه قحطیزده به سر میبردیم. تمام حرکتهای تحولخواهانه به شکست انجامیدند و چون رهبرهای تمامی این نهضتهای شکستخورده دینی بودند، موجب شد خوانشهای متفاوتی از دین بوجود بیاید. برخی حرکتهای تحولخواهانه را کنار گذاشتند و به این فکر افتادند که اساسا دین مگر باید تحول اجتماعی ایجاد کند؟ اینجاست که انجمن خیریه حجتیه شکل میگیرد. برخی به سمت حرکت تحولخواهانه رفتند و دین را ناکارآمد دانستند. در اینجا روشنفکران به دو دسته تقسیم شدند؛ آزادیخواهان ملیگرا و عدالتطلبان تودهای. یعنی سه دال فکری وجود داشت؛ معنویت، عدالت و آزادی.
🔸 انقلاب اسلامی خود را یک تفکر مبتنی بر معنویت، عدالت و آزادی میخواند. ممکن است ایجور تصور شود که انقلاب اسلامی جمع این سه دال فکری است، درحالی که انقلاب اسلامی با هر سه این تفکر مرزبندی دارد. حالا سوال ما این است که این مرزبندی به چه شکل است؟ انقلاب اسلامی بر سلبها و ایجابهای هر سه دال فکری نقد میکند.
تفکر اسلامی مبتنی بر عبارت لااله الا الله است؛ تا وقتی در عبودیت کسی غیر از خداوند باشی و افرادی باشند که شان بالاتری را برای خود تعریف کنند، نمیتوانی خدا را عبادت کنی. حالا اگر این مسئله در مواجهه با اقتصاد و اجتماع باشد میشود عدالت، اگر در مواجهه با سیاست باشد میشود آزادی.
دو تفکر کلامی راجع به عدالت اسلامی وجود دارد:
۱- عدالت آن است که خداوند انجام میدهد.
۲- آنچه عدالت است خدا باید انجام دهد
تفکر اول که منتهی به اشعریگری میشود، میگوید هروه آن خسرو کند شیرین بود.
اما تفکر شیعی میگوید انسان حسن و قبح ذاتی عدالت و ظلم را میفهمد و این دین نیست که بخواهد به انسان یاد بدهد.
صوت👇
https://t.me/ensanenghelabeslami/306
@ensanenghelabeslami