eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
839 عکس
202 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
☕ تا ابد دوریم، چون سوگند قرآن و دروغ دور، مانند زبان روزه‌داران و دروغ روز، پیمان بستی و شب توبه کردی، ای دریغ ... توبه کارا! چیست فرق نقض پیمان و دروغ؟ خواستی دلتنگیم را در دلم پنهان کنم عاشق و انکار دلتنگی؟ مسلمان و دروغ؟ باز در جمع رقیبان صحبت از من شد، بیا! تا از ایشان بشنوی یک چند بهتان و دروغ بعد از این دیگر تو را مومن نمی دانم، که دوست گفت در یک دل نمی‌گنجند ایمان و دروغ ... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
‌تربیت سیاسی اگر نداشته باشیم... 📝 • ‌بانفوذترین کارشناسان تربیت سیاسی در اواخر سدۀ بیستم و اوایل سدۀ بیست‌ویکم میلادی از دو نظر پیرو نظرات جان دیویی هستند: یکی این‌که به جوانان توجه ویژه دارند و می‌خواهند از طریق مدارس آن‌ها را از نظر سیاسی تربیت کنند و دوم این‌که به تربیت غیرمستقیم از طریق تأثیرگذاری بر محیط اعتقاد دارند. با وجود برخی مشاجرات در حوزۀ تربیت سیاسی، در این خصوص اتفاق نظر هست که کودکان باید در کانون توجه مربیان سیاسی باشند. • تمرکز بر کودکان به‌دلیل ضرورت «بازتولید اجتماعی» توجیه می‌شود که در نظریه‌های دیویی ریشه دارد. از این دیدگاه تربیت سیاسی، ارزش‌ها، دیدگاه‌ها و کنش‌های سیاسی نسل آینده را شکل می‌دهد. هر دولتی در بازتولید خود ذی‌نفع است و دولت مردم‌سالار آگاهانه به القای ارزش‌های مردم‌سالارانه می‌پردازد. از این دیدگاه تربیت سیاسی نخستین ابزار تداوم‌بخشیدن به دولت مستقر است. دولت مردم‌سالار می‌باید شرایط لازم را برای تداوم و استمرار خود بازتولید کند. • به‌گفتۀ صاحب‌نظری: «تداوم نظم سیاسی بستگی به آموزشی دارد که معطوف به پرورش شخصیت شهروندان باشد.» از دیدگاه کارشناسان تربیت سیاسی، مردم اگر به حال خود رها شوند فضایل سیاسی لازم برای حفظ نظم و نظام مردم‌سالارانه را به‌دست نخواهند آورد، و صرف تجربه و تأمل دربارۀ تجربیات برای کسب تربیت سیاسی کافی نخواهد بود. کارشناسان تربیت سیاسی امروز که پیرو مکتب جان دیویی هستند، همانند هابز برآن‌اند که دستاوردهای سیاسی جامعۀ معاصر در صورت غفلت به‌سهولت از دست خواهند رفت. • البته هابز نگران ازدست‌رفتن وضع مدنی و بازگشت وضع طبیعی بود، درحالی‌که کارشناسان امروز نگران ازدست‌رفتن اصول و ارزش‌های نظام مردم‌سالاری هستند. با این همه همین ترس ریشۀ اصلی اندیشۀ تربیت سیاسی است. در هر دو مکتب قدیم و جدید نقش دین در آموزش کودکان می‌بایست محدود و معین شود. هابز از آن می‌ترسید که دین دستگاه اقتدار رقیبی در برابر قدرت دولت ایجاد کند و سلطه‌ای گسترده‌تر از سلطۀ حکومت بر مردم اعمال نماید. کارشناسان تربیت سیاسی امروز هم از این می‌ترسند که تربیت دینی کودکان قدرت انتخاب و توانایی‌های افراد را در دوران بزرگسالی محدود سازد و به حس خودمختاری آن‌ها که مبنای مردم‌سالاری است آسیب برساند. از کتابِ «تربیت سیاسی در اندیشۀ هابز» ترجمۀ حسین بشیریه | نشر نی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
علیه اعدام، مطلق و بلاشرط 📝 . . . • متن برای است متن هایی علمی که در جهت نقد این یادداشت باشد در کانال منتشر میشود. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
|| تاثیر اسلام و مقتضیات زمان در استنباط فقهی 📝 با تغییر زمان و مقتضیات آن، گاه نوع برداشت ها و استنباطها می تواند از روایات و احادیث فرق کند. مثلا در مورد اخباری که در زمینه حرمت بازی شطرنج رسیده و عموما فتوا می دادند که بازی با شطرنج حرام است، امام خمینی (ره) در پاسخ به سؤالی در این خصوص که: «شطرنج امروز به صورت يك ورزش فکری در آمده و حالت قمار بودن خود را از دست داده، آیا حرام است یا خیر»، فرمودند: «بر فرض مزبور اگر برد و باختی در بین نباشد اشکال ندارد.» یکی از روحانیان فاضل که از چنین فتوایی متعجب شده بود طی نامه ای خدمت حضرت امام خمینی (ره) به این موضوع اعتراض کرده و در نامه خود با اشاره به حديث نهی رسول الله عن اللعب بالشطرنج...» استدلال کرده بود که «نهی دلیل بر حرمت است و بازی با شطرنج به طور مطلق حرام است، چه آلت قمار بودن را از دست بدهد یا ندهد، و دعوی انصراف یعنی منصرف بودن حرمت به موردی که به عنوان آلت قمار به کار می رود) منشأ صحیحی می خواهد که به نظر نمی رسد و آنچه ممکن است گفته شود مثل غلبه با آلیت در آن زمان منشأ صحیحی نیست... امام خمینی در مقابل این نوع استدلال و این گونه برداشت از روایت، چنین پاسخ دادند: «..لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. بنابر نوشته جنابعالی زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست، و رهان در سبق ورمایه مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن که در جنگ های سابق به کار گرفته می شده است و امروز هم تنها در همان موارد است، و انفال که بر شیعیان تحلیل شده است امروز هم شیعیان می توانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگل ها را از بین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط زیست است نابود کنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچکس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد. منازل و مساجدی که در خیابان کشی ها برای حل معضل ترافيك و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است نباید تخریب گردد و امثال آن؛ و بالجمله آن گونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ نشین بوده و یا برای همیشه در صحرا زندگی نماید ..." عضویت در کانال نظم حقوقی 🆔 http://eitaa.com/yasalduzen ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
نقدی بر یاداشت «علیه اعدام، مطلق و بدون شرط» مدعای این پست ، نفی مطلق اعدام است. بیشتر تمرکز بر دولت است اما عبارات کمی ناواضح است که در جایی که خود مردم تقاضای اعدام مجرمی را داشته باشند باز هم این ادعا صادق است یا خیر. به هر حال دلیلی که مطرح می کنند این است که «دولت حق ندارد بُکشد» زیرا حق کشتن «موجب تحکیم قوه ی قهریه ی دولت و تثبیت خشونت قانونی» می شود و باید این خشونت قانونی دولت مهار شود. در تکمیل این حرف می گوید «خشونت قانونی یا خشونت مشروع، وجه خشونت آمیز خود را از نظرها پنهان می کند.» در نقد این دلیل باید گفت اولا تلازمی بین «تحکیم قوه ی قهریه و تثبیت خشونت قانونی» با « لزوم سلب حق خشونت و اعدام» وجود ندارد. یعنی جای پرسش است که چگونه مستدل می خواهد از حد وسط تثبیت خشونت قانونی، برای منفی نشان دادن حق اعدام استفاده کند. تحکیم قوه ی قهریه نه تنها امری مذموم نیست بلکه برای اداره ی جامعه لازم هم هست. مدیریت زندگی اجتماعی تنها به دلسوزی و ترحم نیازمند نیست بلکه در جای خود به قهر و غلبه هم احتیاج دارد. قدرت و اِعمال قدرت برای حاکم نه تنها امری مذموم نیست بلکه محمود هم هست. ثانیا پیش فرض این سوال بر تفکیک کامل دولت با مردم است گویا دولت از فضا آمده و ناخواسته بر خلاف میل و مصالح مردم حکم می کند. این پیش فرض غلط است چرا که دولت برآمده ی از مردم است. دولت خدمت گزاری مردم است و خودش جزئی از مردم است. طبق مبانی لیبرال دموکراسی، حقوق دولت از جانب مردم اعطا شده، پس اگر دولتی خواهان مجازات باشد ، در واقع مردم این حق را به او داده اند و ظاهراً طبق دیدگاه نویسنده خشونت مردم ایرادی ندارد. ثالثا اینکه خشونت قانونی، وجه خشونت را پنهان می کند هم حرف صحیحی نیست: ۱. اتفاقا اعدام نکردن، وجه خشونت قتل ها را مخفی می کند. گویا که قتل یک جرم عادی بوده و هیچ اتفاقی نیفتاده. ۲. اعدام، خشونت است. اما آیا هر خشونتی بد است؟ هذا اول الکلام ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖بخشش قاتل زمانی ممدوح است که منجر به اختلال نظام اجتماعی نشود. 📝 ...اگر ملتى به آن حد از ارتقاء رسيد، و بنحوى تربيت شد كه از عفو لذت ببرد، اسلام هرگز به او نمى‏گويد چرا از قاتل پدرت گذشتى؟ چون اسلام هم او را تشويق به عفو كرده و اگر ملتى هم چنان راه انحطاط را پيش گرفت و خواست تا نعمت‏هاى خدا را با كفران جواب بگويد، قصاص براى او حكمى است حياتى، در عين اينكه در آنجا نيز عفو به قوت خود باقى است... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• عزیزان بعضا لطف دارن و میان راجع به برنامه اسلامی سازی علوم انسانی سوال میکنن راستش بحث و برنامه ریزی توی این زمینه باید دیالوگ محور باشه یک طرفه واقعا نمیشه حرفی زد مثلا من بیام توی کانال عمومی یه برنامه یا بحث کلی مطرح کنم بگم این راه اسلامی سازی علوم انسانی هست واقعا ممکن نیست... حتی معرفی کتاب هم اینطور کلی نمیشه چه برسه برنامه مهمی مثل اسلامی سازی علوم انسانی. طبیعتا صرفا یک سری کلیات میشه گفت ولی برای بحث عمومی پیرامون این مسئله ساعت و فراغت زیادی لازم داره که از ظرفیت کار رسانه ای فعلی من خارجه. ولی خوب بازم در حد توان در خدمت عزیزان هستم.
• با یک خلط حقیقت و اعتبار آشکار مدعی هستن امتداد حکمت متعالیه و فلسفه صدرا در اقتصاد منجر به پذیرش fatf میشه اما به نظر میرسه خود کالا و ثروت هم یک امر اعتباری هست، اصلا چون ماهیت علم اقتصاد یک علم اعتباریه برای ربط اصالت الوجود با اقتصاد باید جایگاه اعتباریات رو در نظام فلسفی صدرا توضیح داد... اعتباریات که خودشون بالعرض وجودات تصویر میشن هم خارج از اطلاق موجود نیستن در صورتی که ما بدون نظر به اطلاق وجود بخواهیم نظام اعتباری تصویر کنیم یعنی دچار توهم شدیم. یعنی نظام اقتصادی که در صدد نفی غیر وجود نباشد وهمی هست. نظام اقتصادی بازار آزاد چون یک نظام سرمایه داری هست در جایگاه نظام فلسفی صدرا یک نظام اقتصادی وهمی بدون نظر به ثبوت عالم هست. چون سرمایه داری با اصالت نفس مستقل انسان شکل گرفته یک نظام نفسانی هست نه یک نظام وجودی، به نظر میرسه اقتصاد اسلامی در حکمت متعالیه دقیقا نفی fatf باشه نه اثبات اون... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• با یک خلط حقیقت و اعتبار آشکار مدعی هستن امتداد حکمت متعالیه و فلسفه صدرا در اقتصاد منجر به پذیرش
درسته باید برای اسلامی سازی علوم انسانی یا اصلا برای فهم علوم انسانی چه غربی و چه اسلامی فلسفه خوند.. اما آقایون گویا رمان خوندن رو با فلسفه خوندن گاها اشتباه میگیرن مگر میشه با بیست سی جلسه شرکت توی یه دوره فلسفه رو فهمید بعد اومد توی علوم انسانی ازش استفاده کرد بعد دوسالم بگیم خروجی دادیم؟ واقعا علم رو اینقدر نباید به ابتذال کشید .. اگر وقت و حوصله کافی برای فهم نداریم بهتره با تبیین غلط فجایع اینطوری بار نیاریم.
☕ می‌کشتمت! وساطت ایمان اگر نبود پروای نان و پاس نمکدان اگر نبود بی شانه‌ی تو سر به کجا می‌گذاشتم، ای نارفیق! کوه و بیابان اگر نبود؟! پیراهنم به دادِ منِ تنگدل رسید، خود سینه می‌شکافت، گریبان اگر نبود! در رفته بود این جگر از کوره، بی گمان همراهِ صبر، همتِ دندان اگر نبود! از این جهانِ سفله به یک خیزش بلند، رد می‌شدیم، تنگیِ دامان اگر نبود! می‌گفتمت چه دیده‌ام و چیست در دلم، این ترسِ خنده آورم از جان اگر نبود! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 در مدح توزیع عادلانه عدالت... • عدالت یا هر گزاره دینی زمانی کارکردی است که بتواند در یک نظام منسجم عمل کند. گاهی گرچه یک‌ جزء عادلانه است، اما سوال در کارکرد عدالت در کل است. مسئله این است که وضعیت موجود کشور هرچه هست گرچه بانی و دشمن خارجی دارد اما مقصر داخلی هم کم‌ندارد. • سلبریتی افسار پاره کرده که اکنون از مملکت و شرافت و وطن گریخته خروجی مدیریتی کدامین سیاست است؟ اقتصاد بیمار ما که ولد نامشروعی است، نه چهره لیبرال دارد و نه چهره اسلامی خروجی کدامین تفکر و مجری اقتصادی است؟ • سوال اصلی این است که اگر عدالت برای یک‌ فردِ جزءِ خُرد برقرار است که هست، چرا این چاقو برای کل اینقدر کند عمل میکند؟ سران فتنه ۸۸ که از نظر اقدام علیه نظام و جمهوریت بین خودی ها بدیل نداشتند اعدام نشدند، رئیس جمهور دولت اصلاحات، دولت سازندگی، دولت تدبیر و امید، رئیس مجلس پیشین ووو تا کنون یک بار بازخواست قانونی نشده اند و حال آنکه مگر وضعیت موجود اقتصادی، فرهنگی که چنین محاربین جزء را تربیت کرده غیر از خروجی عملکرد این آقایان بود؟ • قوه قضائیه چرا حتی در برخورد با یک مفسد مشهور که به ظن جامعه سلبریتی شده اینگونه می‌تواند با رأفت برخورد نماید اما با یک لات قاتل غیرمعروف اینقدر با قاطعیت؟ • چاقوی عدالت باید ببرد ولی کاش برای همه برنده بود...عدالت ما توزیع عادلانه ندارد گرچه واقعا عدالت است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ تو خواهی رفت، دیگر حرف چندانی نمی ماند چه باید گفت با آن کس که می دانی نمی ماند؟ بمان و فرصت قدری تماشا را مگیر از ما تو تا آبی بنوشانی به من، جانی نمی ماند … برایم قابل درک است اگر چشمت به راهم نیست برای اهل دریا شوق بارانی نمی ماند همین امروز داغی بر دلم بنشان که در پیری برای غصه خوردن نیز دندانی نمی ماند ! اگر دستم به ناحق رفته در زلف تو، معذورم ! برای دست های تنگ، ایمانی نمی ماند … اگر اینگونه خلقی چنگ خواهد زد به دامانت به ما وقتی بیفتد دور، دامانی نمی ماند بخوان از چشم های لال من، امروز شعرم را که فردا از منِ دیوانه، دیوانی نمی ماند … ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• چندسال قبل برای خرید کتاب مناهج الوصول که کتاب اصلی امام‌خمینی در زمینه علم اصول هست به یک کتاب فروشی قدیمی مراجعه کردم، فروشنده کتاب خود یک پیرمرد روحانی بود. از او که اسم کتاب را پرسیدم با تعجب گفت مگر امام کتاب اصول نوشته است؟ عجیب اینجاست در طی چندین سالی که او کتاب فروشی داشت حتی یک نفر از او کتاب اصولی امام را نخواسته بود... به راستی این تجربه تلخ نمود کوچکی از ذهنیت موجود حوزه نسبت به تفکر معمار انقلاب است، گویی نظام فکری ای پشت سر این انقلاب در اندیشه او برای آغاز این انقلاب شکل نگرفته است که حتی نیاز به بررسی باشد... فکر امام هنوز هم در جامعه حزب الله و حوزوی کاملا ناشناخته است. گمان نمیکنم غالب طرفداران امام حتی بتوانند سه کتاب از او که نوشته است را نام ببرند. این عدم سنخیت بین اندیشه انقلاب و عشق به انقلاب منجر میشود ما در تکمله راه این نظام نتوانیم قدمی برداریم ... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ چتر ها در شرشر دلگیر باران می رود بالا  فکر من آرام از طول خیابان می رود بالا    من تماشا می کنم غمگین و با حسرت خیابان را  یک نفر در جان من مست و غزل خوان می رود بالا   گشته ام میدان به میدان شهر را هر گوشه دردی هست  ارتفاع دردها از پیچ شمیران می رود بالا    خواجه در رویای خود از پای بست خانه می گوید  ناگهان صدها ترک از نقش ایوان می رود بالا   درد من هر چند درد خانه و پوشاک ارزان نیست  با بهای سکه در بازار تهران می رود بالا    گاه شب ها بعد کار سخت و ارزان خواب می بینم  پول خان با چکمه اش از دوش دهقان می رود بالا   جوجه های اعتقادم را کجا پنهان کنم ، وقتی  شک شبیه گربه از دیوار ایمان می رود بالا   فکر من آرام از طول خیابان می رود پایین یک نفر در جان من اما غزل خوان می رود بالا ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef