eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
838 عکس
200 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
زندگی برای علوم انسانی_ شناسنامه اعتراض ها.mp3
14.12M
🎙شناسنامه‌اعتراض‌ها(صوت کامل گفتگو) مناظره و ▫️جنبش یا شورش اجتماعی؟ ماهیت اعتراض‌های شهریور ۱۴۰۱ چیست؟ چرا اعتراضات طولانی شد؟ مطالبات مردم تاچه در سطوح بالای دولتی شنیده شد؟ اینها تعدادی از سوالاتی است که از پرویز امینی و حمیدرضا جلایی پور پرسیده شد. ▫️پرویز امینی، جامعه‌شناس سیاسی و مدرس دانشگاه وقایع ماه‌ها اخیر را یک شورش اجتماعی می‌خواند. او معتقد است در شورش اجتماعی معترضان خشم و نارضایتی انباشته دارند و مانند جنبش و انقلاب یک ایدئولوژی واحد در آن جریان ندارد. ▫️حمیدرضا جلایی پور، جامعه‌شناس و فعال سیاسی اما برخلاف امینی، اعتراضات شهریور ۱۴۰۱ را یک جنبش اجتماعی می‌داند. او اعتراض‌های سال ۹۸،۹۶ و ۸۸ را هم در رده جنبش‌ دسته‌بندی می‌کند. گفتنی است مناظره این دو جامعه‌شناس که ۱۴ آذر ماه برگزار شده است، . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
تو پادشاهِ حُسنی مشمار بوسه بر ما زیرا که عیبِ شاهان دانستنِ حساب است کلیم کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باران مکه... آسمان کی دلش از خشکی این خاک گرفت؟ ابرها فکر تو بودند که باران آمد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🎙شناسنامه‌اعتراض‌ها(صوت کامل گفتگو) مناظره #پرویز_امینی و #حمیدرضا_جلایی_پور ▫️جنبش یا شورش اجتماع
28.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 درنگی بر اصلاح حکمرانی دامنه ناراضیان از وضع موجود فراتر از معترضان خیابانی است. حتی حاضران در راهپیمایی ۱۳ آبان را نیز در بر می گیرد. باید یک ایده ای از جمهوری اسلامی بیاوریم که امکان "اجماع هم پوشان" داشته باشد. اصلاحات یعنی نمی توان انتخاباتی به سبک و سیاق ۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار کرد. اصلاحات یعنی سیاست های آبان ۹۸ نباید تکرار شود. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
|| اینترنت به مراتب شدیدتر از جنبش زن زندگی آزادی است. 📝 • زیرا این جنبش در رادیکالترین فرمش می‌تواند روبنای قدرت سیاسی را در ایران تغییر بدهد ولی اینترنت زیربنا و ماهیت هستی اجتماعی ایرانیان را کن فیکون کرده است. اگر پدیدارشناسانه بخواهیم مواجهه داشته باشیم کدام خطر را باید برای حفظ "پروین" گوشزد کنیم؟ • البته فکر می‌کنم هنوز این ایده در بین مدافعان "سنت تاریخی و حِکمی" شکل نگرفته که اینترنت چیزی بیش از یک "وسیله" و "ابزار" است اما به ضرس قاطع باید گفت که اینترنت "شیوه تفکر" نوینی است که نه با سنت حِکمی و نه با سنت تاریخی مد نظر دکتر عبدالکریمی نسبتی ندارد و از اندیشه جنسی "عبدالله اوجالان" هم خطرناکتر است. • یکی از پایه‌های مهم اینترنت مبتنی بر ایده "جهان مکانیکی" است که لایپنیتس طرح می‌کند و این عالَمیت مکانیکی با سنت حِکمی و "اصیل تاریخی ما" نسبتی ندارد ولی زیربنای هستی اجتماعی ما را درنوردیده و آن را از جایش کنده و "جا-به-جا" کرده است و ما بدون هیچ ترس و دلهره‌ایی با آن زندگی می‌کنیم و هیچ پرسشی از اصالت یا عدم اصالتش نکرده‌ایم. • جاستین اسمیث فیلسوف علم و تاریخ علم در پاریس می‌گوید اینترنت و جهان درون و پیرامون آن "آنچیزی نیست که ما بدواً تصور می‌کنیم". این انقلابی بس بزرگتر از انقلابات پیشین بشریت است و از قضا "نسبتی" هم با سنت حِکمی و فلسفی و فقهی ما ندارد ولی ما آن را پذیرفته‌ایم. بنابراین ملاک پذیرش یا رد امور نمی‌تواند معاییری باشند که دکتر عبدالکریمی ارائه داده‌اند. • زیرا اگر با معیارهای او بخواهیم جامعه و تحولات اجتماعی را صورتبندی و مدیریت کنیم باید بسیاری از مظاهر جهان جدید را از ایران بیرون بیندازیم و من واقعاً نمی‌دانم آیا آنگاه امکان تداوم خواهیم داشت؟ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ این بار سرمست آمدم تا جام و ساغر بشکنم ساقی و مطرب هر دو را من کاسه ی سر بشکنم از کف عصا گر بفکنم فرعون را عاجز کنم گر تیشه بر دستم فِتد بت های آزر بشکنم امروز سرمست آمدم تا دیر را ویران کنم گُرز فریدونی کشم ضحاک را سر بشکنم گر کژ به سویم بنگرد گوش فلک را برکنم گر طعنه بر حالم زند دندان اختر بشکنم چون رو به معراج آورم از هفت کشور بگذرم چون پای بر گردون کشم نه چرخ و چنبر بشکنم گر محتسب جوید مرا تا در رهی کوبد مرا من دست و پایش در زمان با فرق و دندان بشکنم من مرغ عالی همتم از آشیانه بر پرم تا کرکسان چرخ را هم بال و هم پر بشکنم من طائر فرخنده ام در کنج حبس افتاده ام باشد مگر که وارهم روزی قفس در بشکنم گر شمس تبریزی مرا گوید که هی آهسته شو گویم که من دیوانه ام این بشکنم آن بشکنم مولانا ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نزاع دانشکده ها • مدیریت کشور چرا به دست مهندیسن است؟ 🔷 لینک کامل گفتگو: https://www.youtube.com/watch?v=oV-06565LH0&lc=UgwMbdzqoVGrb0O_x3x4AaABAg ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کله علوم انسانی در جهان مدرن پیدا شده است، علوم انسانی دانش‌های مدرن هستند، بنابراین قرار دادن علوم اسلامی در طبقه‌بندی علوم انسانی اشتباه است؛ • علوم اسلامی مثل فقه، اصول، تفسیر و حتی فلسفه اسلامی در جهان پیشامدرن بالیده‌اند بنابراین حقیقتا آن‌ها را نباید علوم انسانی دانست، آنها دانش‌هایی هستند که در جهان دیگری سر و سامان یافته‌اند. • توجه نکردن به این مسئله موجب شده است که افراد گمان کنند که مثلا با خواندن فقه، حقوقدان می‌شوند یا با خواندن مکاسب اقتصاددان، چنانچه فردی با خواندن حقوق لزوما فقیه نیست. • شاید بهتر این باشد که در دانشگاه‌ها هم دانش‌های اسلامی را از گروه علوم انسانی خارج بکنند و در یک گروه دیگری مثل علوم اسلامی مطالعه بشود، مثل دانشگاه‌های دیگر کشورها که در آنجا مثلا گروه مطالعات اسلامی ( Islamic Studies ) است. • بنابراین هم ترکیب علوم انسانی اسلامی متناقض است ( مثل گیربکس اسلامی که بی‌معناست ) و هم این که عالمان علوم اسلامی، عالمان و دانشمندان علوم انسانی نیستند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
پرویز امینی - خطاهای حکمرانی (3).pdf
188.4K
📝 آبان ۹۸ با ویرانگری بیشتر در ۱۴۰۱ تکرار شد/خطاهای حکمرانی، «ایرانِ دیماه ۹۸» را به تعلیق برد/مرجعیت رسانه‌ای ضربه اساسی خورده است منبع : در گفتگو با خبرگزاری مهر ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
📝 نقدی کوتاه بر نوشته آقای توپچی • گرچه مرکب اعتباری علوم انسانی در غرب شکل گرفته اما لزوما شکل گیری مرکب اعتباری در یک فرهنگ مانع تحول و گفتگو با آن علم‌ از طریق مبنای علمی فرهنگی دیگر نیست. اگر معیار اینطور بود غرب هرگز نمیتواند در مقابل فلسفه اسلامی دارای فلسفه مستقل خود باشد و اساسا حق اظهار نظر فلسفی ندارد. غرب اگر فلسفه غرب نداشته باشد علوم انسانی غربی هم ندارد. • فقه در لسان اسلامی به فقه اکبر و فقه اخص تقسیم میشود، فقه اکبر در صدد تبیین نظامات اجتماعی برای حکمرانی است که گاهی از فلسفه اسلامی تعبیر به فقه اکبر میشود. ظاهرا نویسنده تصوری از فقه اکبر نداشته است.گرچه توضیح ایشان از فقه اخص نیز دور از وادی انصاف است. •تعیین حد و مرز برای علم نه بر اساس انسان و سازمان بلکه بر اساس عرض ذاتی خود علم شکل می‌گیرد، تعیین گستره و ماهیت حتی یک علم انسان محور نیست چه رسد به اینکه ما در صدد تعیین و تکلیف گستره دین باشیم. بلکه دین خود باید مشخص کند که آیا قرار است در امر اجتماعی تئوریسین باشد یا خیر. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
نقدی بر یاداشت آقای توپچی ۱. علوم انسانی به معنای دانش هایی که درباره ی کنش های انسانی باشد، اختصاصی به جهان مدرن ندارد. هم قبل از مدرنیته قابل تصور است و هم بعد از آن. پیدایش علوم انسانی در عصر مدرن، دلالت بر انحصار این علوم در این عصر ندارد. ۲. دوره ی مدرن، ظرف شکل گیری علوم انسانی است، نه اینکه لزوما ماهیت علوم انسانی با مدرنیته باشد. مغالطه از اینجا ناشی می شود که ظرف تحقق شیء را با خود ماهیت آن شیء خلط کنیم. ۳. انحصار علوم انسانی در فقه و اصول و تفسیر و.. ناشی از کجا فهمی ست. علوم اسلامی بر چند قسم هست: الف) علومی که در مقدمه ی استخراج احکام شرعی به کار می رود: در این قسم حتی لغت و منطق هم علوم اسلامی هستند ب) علومی که اختصاصا در خود جامعه ی اسلامی برای فهم دین، تولید شده اند: مثل اصول فقه و کلام اسلامی ج) علومی که اسلام در آن نظر دارد و مبنا تعیین می کند و به آن بی تفاوت نیست: مثل اقتصاد و سیاست. ۴. ظاهراً طبق نظر این عزیزان فقط دین است که اجازه ی ورود در علوم اسلامی را ندارد، وگرنه هر کس دیگر با هر تفکری که دارد می تواند نظر دهد همانطور که در غرب تفکرات بسیار مختلف در علوم انسانی مشاهده می شود. لذا باید گفت که دوران این حرف گذشته است که فلسفه ی اسلامی و علوم اسلامی حق ورود در علوم انسانی را ندارد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
32.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رسانه بوق نباشد • رسانه مرجعیت خود را از دست داد ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
مختصری درباره علوم انسانی و علوم اسلامی 📝 محمد #توپچی • مسئله علوم انسانی این است که اساسا سر و کل
نقدی بر یاداشت آقای توپچی ۱. علوم انسانی به معنای دانش هایی که درباره ی کنش های انسانی باشد، اختصاصی به جهان مدرن ندارد. هم قبل از مدرنیته قابل تصور است و هم بعد از آن. پیدایش علوم انسانی در عصر مدرن، دلالت بر انحصار این علوم در این عصر ندارد. ۲. دوره ی مدرن، ظرف شکل گیری علوم انسانی است، نه اینکه لزوما ماهیت علوم انسانی با مدرنیته باشد. مغالطه از اینجا ناشی می شود که ظرف تحقق شیء را با خود ماهیت آن شیء خلط کنیم. ۳. انحصار علوم انسانی در فقه و اصول و تفسیر و.. ناشی از کجا فهمی ست. علوم اسلامی بر چند قسم هست: الف) علومی که در مقدمه ی استخراج احکام شرعی به کار می رود: در این قسم حتی لغت و منطق هم علوم اسلامی هستند ب) علومی که اختصاصا در خود جامعه ی اسلامی برای فهم دین، تولید شده اند: مثل اصول فقه و کلام اسلامی ج) علومی که اسلام در آن نظر دارد و مبنا تعیین می کند و به آن بی تفاوت نیست: مثل اقتصاد و سیاست. ۴. ظاهراً طبق نظر این عزیزان فقط دین است که اجازه ی ورود در علوم اسلامی را ندارد، وگرنه هر کس دیگر با هر تفکری که دارد می تواند نظر دهد همانطور که در غرب تفکرات بسیار مختلف در علوم انسانی مشاهده می شود. لذا باید گفت که دوران این حرف گذشته است که فلسفه ی اسلامی و علوم اسلامی حق ورود در علوم انسانی را ندارد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
رسید قصه به اینجا که زیر چرخ کبود زنی، ملازم دستاس، خیره بر در بود چرا که دست خداوند، رفته بود از فرش انار تازه بچیند برای او در عرش کمی بلندتر از گریه‌های کودکشان درخت‌های جهان در حیاط کوچکشان کنار باغچه، زن داشت ربنا می‌کاشت برای تک‌تک همسایه‌ها دعا می‌کاشت و بی‌قرارتر از کودکی که در بر داشت غروب می‌شد و زن فکر شام در سر داشت چه خانه‌ای‌ست که حتی نسیم در می‌زد فدای قلب تو وقتی یتیم در می‌زد صدای پا که می‌آمد تو پشت در بودی به یاد در زدن هر شب پدر بودی فقیر دیشب از امشب اسیر آمده بود اسیر لقمۀ نانت فقیر آمده بود صدای پا که می‌آید... علی‌ست شاید... نه... همیشه پشت در اما... کسی که باید... نه... نسیمی از خم کوچه، بهار می‌آورد علی برای حبیبش انار می‌آورد خبر دهان به دهان شد انار را بردند و سهم یک زن چشم انتظار را خوردند ز باغ سبز تو هیزم به بار آوردند انار را همه بردند و نار آوردند قرار بود نرنجی ز خار هم... اما... به چادرت ننشیند غبار هم... اما... قرار بود که تنها تو کارِخانه کنی نه این که سینه سپر، پیش تازیانه کنی فدای نافله‌ات! از خدا چه می‌خواهی؟ رمق نمانده برایت... شفا نمی‌خواهی؟ صدای گریۀ مردی غریب می‌آید تو می‌روی همه جا بوی سیب می‌آید تو رفته بودی و شب بود و آسمان، بی‌ماه به عزت و شرف لا اله لا الله.. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
اشعاری منسوب به حضرت امیرالمومنین کلمات الأغنية: منسوب بعلي بن أبي‌طالب مالِي وَقَفتُ عَلى القُبورِ مُسَلِّماً قَبرَ الحَبيبِ فَلَم يَرُدَّ جَوابي أَحَبيبُ مالَكَ لا تَرُدُّ جَوابَنا اَنَسيتَ بَعدي خِلَّةَ الأَحبابِ قالَ الحَبيبُ وَكَيفَ لِي بِجَوابِكُم وَأَنا رَهينُ جَنادِلٍ وَتُرابِ أَكَلَ التُرابُ مَحاسِني فَنَسيتُكُم وَحُجِبتُ عَن أَهلي وَعَن أَترابي فَعَلَيكُمُ مِنّي السَلامَ تَقَطَّعَت مِنّي وَ مِنكُم خِلَّةَ الأَحباب چه بر من آمده که در کنار قبرها ایستاده‌ام و به مزار محبوبم سلام می‌دهم و او پاسخم را نمی‌دهد آه ای حبیب [من]، تو را چه شده که ما را جوابی نمی‌دهی آیا بعد از دوستی دوستداران را فراموش کرده‌ای؟! محبوب گفت: چگونه پاسخ شما برایم میسر خواهد بود، حال آنکه در گرو سنگریزه‌ها و خاک هستم خاک، زیبایی و حسن مرا از بین برده است؛ پس شما را فراموش کرده‌ام و از چشم خویشان و فرزندانم پنهان شده‌ام پس با شما وداع می‌کنم که دوستی دوستداران از من و شما بریده شد.. مترجم: علی م ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
Maly_Wqft_Ala_El_Qbor(1).mp3
2.65M
• قطه اشعار منسوب به حضرت امیرالمومنین ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• بقیع خاک پوک و تردی دارد. باران بزند، گل می شود. ورِ کشاورززاده ذهنم می گوید: "این همه برای کبوترها گندم می ریزند، چرا سبز نمی شوند؟ چرا بقیع گندمزار نمی شود؟" ورِ شاعر ذهنم می گوید:"سالهاست بر خاکش اشک شور ریخته. توقع داری چیزی سبز شود؟ تو می دانی چندتا دل اینجا جا مانده؟" کتاب خال سیاه عربی | نوشته‌ی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
ایران هم این است هم آن 📝 • اجتماع بزرگ مردم در سراسر کشور از جمله در تهران در تشییع ۴۰۰ شهید گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س) خصوصا بعد از اعتراصات پردامنه ماههای گذشته، برای برخی تعجب برانگیز و خیره کننده بود‌. گویی تحلیل و ادراک دیگری داشتند و اینک با واقعیتی خلاف انتظار روبرو شدند. در حالیکه این واقعیت اجتماعی همینی بود که باید می بود و پدیده ای خلاف انتظار  و استثنایی خلاف قاعده رخ نداده است. اساسا اگر جمهوری اسلامی واجد چنین پایگاه اجتماعی ایدئولوژیک و دلبسته وجه آرمانی اش نبود، نمی توانست در برابر بی عقلی ها و نابلدی ها و خطاکاری های حکمرانی برخی اداره کنندگان کشور و فشار و تهدید پرحجم دشمنانش دوام بیاورد و تداوم پیدا کند. • نقطه نزاع، توامان بودن این تصویر از جامعه با تصویر جامعه در دوران اعتراضات اخیر است و طرح این پرسش که جامعه ایران در اینجا و اکنون کدام است؟پاسخ ساده و سرراست این است که ایران هم این است و هم آن.  همچنانی که جامعه ایران هم آبان ۹۸ است که صحنه اعتراضات اجتماعی بود  و هم دی ماه ۹۸ که صحنه ابراز علاقه و ارادت به شهید سلیمانی که قوی ترین نماد اجتماعی از آرمان های انقلاب اسلامی است. مسئله از اینجا آغاز می شود که بخواهیم یک ظهور از واقعیت جامعه را به عنوان همه واقعیت اجتماعی ایران  و برای همه زمان ها بپذیریم و یا رد کنیم. در این صورت می توان گفت جامعه ایران به شکل ذاتی و بنیانی نه این است و نه آن‌. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
📝 از مراجع و حوزه علمیه که منتقد وضعیت موجودند متشکریم، اما بگویید چه کار برای اقتصاد میتوان کرد؟ • برخورد امنیتی و گرفتن دلال خرد برای کنترل قیمت ارز نشان دهنده بی برنامگی در حوزه اقتصادی دولت است. مدل تفکر اقتصادی که بیش از هشتاد درصد تسهیلات بانکی را به زیر بیست درصد مردم ارائه میدهد اما افزایش ۵۰ درصدی حقوق ناچیز کارگر را عامل تورم فعلی میداند نمیتواند کمکی به احیای نظام کند. • نگرشی که تقویت سرمایه دار را برای افزایش تولید ملی میداند، زمانی جواب گو است که قشر ضعیف که هیچ حداقل قشر میانی فرصت تنفس معیشتی را از دست نداده باشند. • مراجع عظام و حوزه علمیه مطالبه گر و منتقد وضعیت اقتصادی موجود اند متشکر و ممنون اما اینک که مدل های سرمایه داری اقتصاد کشور را به قهقرای فعلی برده در نبود تئوری اقتصادی اسلامی مگر دولت چاره ای جز تمسک به مدل های نئو مارکسیستی میتواند داشته باشد؟ مدلی که شاید در وضعیت اسفناک فعلی مطلوب نیست اما بریدن نفس سرمایه دار بی شک بهتر از خفگی ۹۶ درصد اکثریت است! ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ دیر فهمیدیم پس دیوار بالا رفته بود با همان خشت نخستین تا ثریا رفته بود   دیر فهمیدیم و معماران مرموز از قدیم چیده بودند آن‌چه بر پیشانی ما رفته بود!   گاه می گویم به خود اصلا کلاه جد من جای مسجد کاشکی سمت کلیسا رفته بود!   رسم پرهیز از جهان ای کاش برمی‌داشتند کاش یوسف روز اول با زلیخا رفته بود...   من نمی‌دانم چه چیزی پایبندم کرده است کوه اگر پا داشت تا حالا از اینجا رفته بود!   دور تا دورش فقط خشکی‌ست ای تنها خزر راه اگر می‌داشت از این چاله دریا رفته بود! حسین جنتی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• از تاثیرات اقتصاد در فرهنگ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
• مشکل اقتصاد ایران لزوما مسئولیت داشتن آدم های خوب بی عرضه نیست، مشکل حاکمیت ساختار خوب لیبرالی هست که آدم خوب باعرضه را هم درون خودش هضم می‌کند... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
این که بدتر از گشت‌ارشاد است! 📝 با خوشحالی توئیت کرده است: "خانمی بدون روسری برای خرید وارد مغازه‌ای شد. صاحب مغازه از خانم خواست که حجابش را رعایت کند، خانم اما در جوابش گفت؛ دلم نمی‌خواهد، اختیار خودم را دارم. مغازه‌دار هم پاسخ داد، من هم مغازۀ خودم است، اختیارش را دارم و دلم نمی‌خواهد به شما جنس بفروشم"! ظاهراً طرف با این توئیت خواسته است "محرومیت اجتماعی" زنان بدون روسری را توجیه کند، اما به علت عدم درکش از امر خصوصی و عمومی، جواز هرج و مرج و زد و خورد اجتماعی را صادر کرده است. پوشش یک شهروند در حدود و ثغور عرف، یک امر خصوصی است و حتی اگر پوشش خاصی، چیزی به نام مقررات و فرامین دولتی را هم نقض کند، یک شهروند دیگر نمی‌تواند مدعی آن شود. در مقابل، فروشندگی نوعی از خدمات عمومی است و از همین رو، مغازه‌دار به هیچ دلیلی حقِ گزینش‌گری بین مشتریان خود و اعمال تبعیض علیه آنان ندارد. اگر حق گزینش‌گری و اعمال تبعیض برای یک مغازه‌دارِ خاص بر اساس نوع پوشش مشتریانش به رسمیت شناخته شود، در آن صورت هر مغازه‌داری از این حق برخوردار می‌شود که بر اساس نوع علاقه و نگاه خود به ظاهر مشتریان، از ارائۀ خدمات به بسیاری از آنها خودداری کند. برای مثال، اگر قرار باشد یک فروشنده مجاز باشد به یک خانم بدون روسری جنس نفروشد، فروشندۀ دیگری هم خود را مجاز می‌داند که به یک خانم چادری یا روسری‌دار کالا ارائه ندهد. این موضوع به دیگر مشخصات ظاهری شهروندان نیز قابل تسری است؛ مانند اینکه فروشنده‌ای به مردان بی‌ریش چیزی نفروشد و فروشنده‌ای دیگر به مردان ریش‌دار. فروشنده‌ای به شهروندان چاق کالا ندهد و فروشنده‌ای دیگر به شهروندان لاغر. مغازه‌داری به افراد دماغ‌گنده خدمت ارائه نکند و دیگری به افراد دماغ‌عمل‌کرده و الی آخر! حال جامعه‌ای را تصور کنید که ارائه دهندگان خدمات عمومی با چنین ملاک‌های ظاهری مشتریان خود را گزینش کنند! در آن جامعه تشنج و نزاع و زدو خورد، به سرعت برق فراگیر می‌شود و به قول هابز "جنگ همه علیه همه" رخ می‌دهد! اینکه برخی دستگاه‌های حاکم در صدد برآمده‌اند تا محرومیت‌های اجتماعی از جمله عدم ارائۀ خدمات عمومی به مشتریان بدون روسری را از طریق اقداماتی مانند پلمب مراکز خرید، جایگزین گشت‌ارشاد کنند، در حقیقت نظم و انسجام اجتماعی را از راه به جان هم انداختن شهروندان هدف گرفته‌اند. در واقع این روش به قدری خطرناک است که همان گشت‌ارشاد کذایی عوارض مخرب بسیار کمتری نسبت به این یکی دارد. پ.ن: این نوشته مربوط به یک موضوع اجتماعی است و با نگاه سیاسی نوشته نشده است. بنابراین خرده‌گیران خرده نگیرند که نقص عهد شده است! . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef