• یه سوال واقعی، کسی خبر داره که توی سی چهل سال گذشته مراجع بزرگوار به کسی اجازه اجتهاد دادن یانه؟ باب اجازه اجتهاد واقعا هنوز باز هست؟
❖ نداشتن خروجی عینی کوتاه مدت چالش پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی
• یکی از موانع اساسی که برای پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی وجود داره این هست که ما انسان ها چون اکثرا موجودات عینی و ظاهر بین هستیم تا وقتی که نتیجه کارمون رو به صورت عینی مقابل چشممون نبینیم احساس کارآمدی نمیکنیم.
• مثلا فردی که میره یه روستایی تبلیغی انجام میده یا یک کار رسانه ای و... انجام میده به تناسب فعالیتی که میکنه داره نتیجه کارش رو هم هرلحظه جلوی چشمش مشاهده میکنه اما فعالیت در عرصه علوم اجتماعی اینطور نیست یعنی اولا سنخ تحول در عرصه علوم انسان طوری هست که نمیشه براش زمان مشخص کرد که آیا اصلا ما در طول مدت عمرمون نتیجه کارمون رو قرار هست مشاهده کنیم؟ ثانیا به خاطر ماهیت علوم اجتماعی که از جنس فرهنگی هستنند و عینی نیستن مثل ساختن یک ساختمان نمیشه تولید یک علم رو در خارج به کسی نشون داد و بگیم این سازه ای هست که من چهل ساله دارم میسازمش.
• به خاطر این مسئله که کار اساسی در زمینه علوم انسانی به شدت زمان بر هست و نتیجه عینی لزوما در طول مدت زندگی ما نداره پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی بعد از یه مدت فعالیت چون خسته میشه میره به سراغ کارای ژورنالیستی و رسانه ای که تهش میشه خروجی های فعلی ما... یعنی کمتر آدمی وجود داره که حوصله چنین کاری رو داشته باشه و واقعا تابع تکلیفش باشه. (البته که به نظرم راهکار هایی برای هرچه کمتر آسیب زدن این مشکل هست )
• فشار های خانوادگی یا اجتماعی خاص عصر ما هم که طبیعتا طوری هست که تحمل چنین شرایطی رو برای ما سخت تر میکنه البته که راه رسیدن به تحول علوم اجتماعی یک راه ضروری هست و هیچکدوم از این موانع باعث نمیشه انسان هایی که مجنون وار دنبال یک تحول عظیم و کار بزرگ هستن از این کار منصرف بشن منتهی باید واقع بینانه آسیب هارو مورد بررسی قرار بدیم تا هرچه بهتر بتونیم برنامه ریزی کنیم و تصمیم بگیریم.
.
.
.
#پاره_فکر
#رسانه #علوم_انسانی #تحول
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ نداشتن خروجی عینی کوتاه مدت چالش پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی • یکی از موانع اساسی که برای پژوهشگر ح
همکاری با مجموعه ها و افراد غیر رسمی که تابع سازمان ها و ساختاری های رسمی نیستن و بودجه ای از ارگان های مختلف برای پاسخگو بودن ندارن بهترین گزینه های موجود برای پژوهشگرای علوم اجتماعی هستن.
بقیشون نود درصد اوقات دنبال آمار سازی و مدرک گرایی هستن که چیزی ازشون در نمیاد.
• یه سوال، مخاطب جهاد تببین کی هست؟
- قشری که مسائل براش تببین شده؟
یا
- قشری که مسائل براش تبیین نشده؟
اگر مخاطب قشر تبیین نشده هست وقتی تیتر و هشتک جهاد تببین رو ببینه بدو بدو میاد تا براش مطلب تببین بشه؟ اینه جهاد رسانه ای؟
•• جهاد تبیین لزوما با تبیین فکر نیست بلکه گاهی و بسیاری از اوقات با #تولید_فکر هست، یعنی اینطور نیست که شما منتظر بمونی توی ذهن مخاطب شبهه و سوال ایجاد بشه بعد تازه شما جواب بدی. بلکه خودت باید ایجاد فکر در مخاطب کنی و صرفا منتظر این نباشی که حادثه ای رخ بده تا پاسخ تولید بشه بلکه پیش از حدوث باید فکر و تحلیل رو در مخاطب ایجاد کرد تا این فکر بتونه خودش تولید جربان کنه نه اینکه منفعل در مقابل پدیده باشه.
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• بیلبورد حرفای شهید بهشتی راجع به بانکداران و زالو صفتان سرمایه دار رو هم توی سطح شهر میزنید یا اسپ
این عکسو یکی از اعضای شورای شهر کرمان برامون فرستادن، دمشون گرم ...
کرمان، بیلبورد چهارراه سمیه
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ نداشتن خروجی عینی کوتاه مدت چالش پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی • یکی از موانع اساسی که برای پژوهشگر ح
•• فراز و شیب بیابان عشق دام بلاست
کجاست شیردلی
کز بلا نپرهیزد ؟
"حافظ"
❖ بسیاری از اصطلاحات علوم شرعیه به دین خدا ارتباط ندارد که اینقدر ابتهاج و تکبر برمان میدارد!
📝 #امام_خمینی
...تو طلبه فقه و حديث و ساير علوم شرعيه نيز در مقام علم بيش از يك دسته اصطلاحات كه در اصول و حديث به خرج رفته ندانى.... كه بسيارى از آن به دين خدا ارتباطى ندارد و از علوم هم حساب نمىشود كه اسمش را بگذارى ثمره علميه دارد، اين قدر ابتهاج و تكبر ندارد...
.
.
.
#عرفان_خمینی
#عکس_نوشته
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5838986211888206691.mp3
3.96M
•• ای دل اگر نخوادَنَت...
.
.
• و کأن للذَکریاتِ قلباً لاینبضُ الا لیلاً
" و گویی برای خاطرات قلبی است
که جز در شب نمیتپد "
📻 #نواها
عضویت در گروه #شعر و هنر ما 🍃 :
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•• ای دل اگر نخوادَنَت... . . • و کأن للذَکریاتِ قلباً لاینبضُ الا لیلاً " و گویی برای خاطرات قلب
• گر نروی به سوی او راست بگو کجا روی..؟
نه اینکه راهی دیگر هست که بروی
هرچه راه هست اوست...
چه بهتر که خودمان برویم پیش از آنکه ببرنمان.
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد.
📝 #امام_خمینی
• درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر از زمين را فرا نگيرد و ريشه ندواند، ولى درخت حبّ دنيا به تمام پهنا در عالم طبيعت- در ظاهر و باطن- ريشه افكند و تمام عالم را در تحت حيازت بيرون آورده، و لهذا از بُن كندن اين درخت را، به سلامت ممكن نيست. انسان با اين محبت در خطرى عظيم است...
.
.
.
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ درخت حب دنیا در همه عالم طبیعت ریشه دارد. 📝 #امام_خمینی • درخت هر چه بزرگ شود، چند مترى بيشتر
• مَثَل ما در اين دنيا، مثل درختى است كه ريشه به زمين بند نموده؛ هر چه نورس باشد، زودتر و سهلتر ريشه آن بيرون آيد. و فى المثل اگر درخت احساس درد و سختى مىكرد، هر چه ريشه آن كمتر و سستتر بود، درد و سختى كمتر بود. نونهالى را كه تازه پنجه به زمين بند كرده، با زور كمى تمام ريشه اش بیزحمت و فشار بيرون آيد، ولى چون سالها بر آن گذشت، و ريشه هاى آن در اعماق زمين فرو رفت، و ريشه هاى اصلى و فرعى آن در باطن ارض پنجه افكند و محكم شد، در بيرون آوردن آن محتاج به تيشه و تبر شوند تا ريشه هاى او را قطع كنند و درهم شكنند. اكنون اگر درخت، احساس درد مىكرد در اين كندن، بين اين دو چقدر فرق بود!
شرح حديث « جنود عقل و جهل »، ص: 273
#عرفان_خمینی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻