eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
838 عکس
200 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
☕ کجاست بارشی از ابر مهربان صدایت ؟ که تشنه مانده دلم در هوای زمزمه هایت به قصه ی تو هم امشب درون بستر سینه هوای خواب ندارد دلی که کرده هوایت تهی است دستم اگرنه برای هدیه به عشقت چه جای جسم و جوانی که جان من به فدایت چگونه می طلبی هوشیاری از من سرمست که رفته ایم ز خود پیش چشم هوش ربایت هزار عاشق دیوانه در من است که هرگز به هیچ بند و فسونی نمی کنند رهایت دل است جای تو تنها و جز خیال تو کس نیست اگر هر آینه، غیر از تویی نشست به جایت هنوز دوست نمی دارمت مگر به تمامی؟ که عشق را همه جان دادن است اوج و نهایت در آفتاب نهانم که هر غروب و طلوعی نهم جبین وداع و سر سلام به پایت __ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
🔷 وقتی به چیزی اهمیت نمیدهید و چیزی معنایی برایتان ندارد یعنی اینجا هم اتفاق افتاده است. 📝 پست مدرن گسترش مدرنیته است( به یک نحو خاصی) و نه امری یکسره غیر از آن و یا عبور از آن. یک موقع پست مدرن یا مدرنیته را تعریف می کنید بعد با خودمان تطبیق می دهیم تا ببینیم آن مولفه ها را داریم یا نداریم. اگر مدرنیته را تعریف کردید به عقل خود بنیادِ بشر یعنی دوره ای که بر اساس سوبژکتیویته و موضوعیت نفسانیِ بشر شکل گرفته بعد میایید به این طرف و می بینید که خیلی چیزها را بر اساس موضوعیت نفسانی خودتان فهم می کنید. می گویید پاره ای از افراد این جامعه در دوره مدرن دارند زندگی می کنند. به تبع این وقتی پست مدرن را تعریف می کنیم. به (meaningless) یا بی معنایی میاییم به این طرف می بینیم که بعضی از بچه های خودمان به بی معنایی رسیده اند. و می گویند که ما به چیزی اهمیت نمی دهیم و برای ما معنی ندارد. پس اینطرف هم پست مدرن اتفاق افتاده است.عرضم این است که پست مدرن یک نحوه حیات آدمی است. می‌گوییم پست مدرن یک وضعیت است. اما مدرنیته تربیت و پایدیای انسان غربی است. صرف این که شما تعریف کنید و آن را بیاورید به فرهنگ خودمان ودر بعضی از افراد منطبق بکنید به معنی این نیست که مدرنیته در اجتماع ما پیاده شده یا پست مدرن متحقق شده است نه. اگر مدرنیته ای قرار است رخ بدهد، یعنی موضوعیت نفسانی انسان و خود بنیادی انسان یقینا مدلی خواهد بود که از آن انسانِ ایرانی است. که برای انسان غربی دیگر قابل فهم نیست. ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
📝 عدالت طلب کیست؟ ویژگی های اخلاقی عدالت طلب دینی در بیان 🔷 همان گونه كه دايره، يك مركزى دارد كه نسبت جميع نقاط به آن مركز، على حدٍّ سواء است، و بعيدترين نقاط دايره به مركز، آن نقطه‏اى مى‏باشد كه سر شعاع دايره به آن برسد، و اصلًا دايره حاصل مى‏شود از اينكه يك سر خطى ثابت نگه داشته و سر ديگرش را از يك نقطه چرخانده و به همان نقطه اولى كه مبدأ بوده برگردانيم. پس ابعد نقاط به مركز، آن نقطه‏اى خواهد بود كه سر اين خط كه برمى‏گردد به آن برسد، پس لا بد اين نقطه، در محيط دايره خواهد بود و نقاطى كه دور محيط مى‏باشند، همه بعيدترين نقاطى هستند كه ممكن است در اين دايره فرض شود، و همه به يك ميزان از مركز دورند، پس اگر يك نقطه معينى را روى محيط فرض كنيم و در مقابل آن نقطه در محيط، نقطه ديگرى را هم معين كنيم، اگر بخواهيم از يكى از اين نقطه‏ها به نقطه ديگر خطى وصل كنيم، بايد آن را از مركز عبور داده تا به نقطه ديگر وصل شود، و وسط اين خط به طور حقيقى مركز خواهد بود. ◾همچنين هر يك از اين اصول- قوه علم و شهوت و غضب و عدل- به منزله يك دايره است كه نقطه مركزى آن، قوه اعتدال است، پس از اين مركز و حد اعتدال هر چه رو به ضعف بگذارد، دور از اعتدال است تا برسد به آن درجه ضعيفى كه اگر بخواهد از آن هم ضعيف‏تر باشد معدوم مى‏شود، پس اين آخرين نقطه بعيده از مركز و حد اعتدال خواهد بود و بين آخرين نقطه ضعف و بين مركز، نقاط و مراتب و درجاتى از طرف تفريط واقع خواهد گرديد، و همين طور اگر از اين مركز و حد اعتدال، به طرف بالا برود تا آن اندازه‏اى كه نسبت به اين مركز نهايت بُعد را داشته باشد، آن هم آخرين مرتبه در قوّت است كه ديگر امكان ندارد زيادتر از آن باشد؛ اين نقطه هم، طرف افراط آن حد اعتدال و نقطه مركزى است، و بين اين آخرين نقطه بُعد و مركز درجات، طرف افراط صفت و قوه است. پس با اين فرض، براى هر صفتى و قوه‏اى يك حد اعتدال است كه اصل ثمره فاضله آن، ثبت به اين درجه است، و اگر از اين نقطه اعتدال مركزى به اين طرف يا به آن طرف برود، در دو طرف افراط و تفريط قرار گرفته و ثمره فاضله، از آن قوه حاصل نخواهد گرديد. ◾بنا بر اين: چنانكه علماى اخلاق گفته‏اند: چهار قوه است، هر يكى را يك مركز و حد اعتدال است؛ لذا اصول اخلاق و ثمرات و فضايل اين چهار مركز و چهار قوه، حال اعتدال اين چهار قوه است كه ريشه فضايل انسانى و اخلاقى بر اينها مترتب مى‏باشد، و چون گفتيم كه هر قوه يك مركز دارد و لا بد يك طرفش كه در نهايت بُعد از مركز اعتدال است در جانب ضعف مى‏باشد، و طرف ديگر مقابل آن نقطه كه در نهايت‏ بُعد از مركز است در جانب قوّت و شدت است كه از يكى به افراط و از ديگرى به تفريط تعبير كرديم؛ لذا منشأ و اصول رذايل و اوصاف خبيثه و مهلكه، هشت عدد مى‏باشد. 📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 357 —————————— ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
◾ در بیان مواضع انقلاب رودربایستی و خجالت نباید در میان باشد. ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
آه ، مهمان پشت مه مانده پشت در مانده ایم و درمانده آخرين نامه‌ى خدا به زمين آه اى اتفاق ناخوانده پس چرا زودتر نمى‌افتى ؟ ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علوم اجتماعی اسلامی به چه معناست؟ 🔺 "... فارابی و متفکرین مسلمان، علوم انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی ‏دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می ‏دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق ‏طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان ‏هاست. قرار گرفتن متافیزیک در متن علوم حقیقی، مانع از زوال رویکرد تبیینی علوم می ‏شود. پوزیتیویست‏ها به دلیل اینکه هویت تبیینی علم را به قضایای تجربی و آزمون ‏پذیر محدود می ‏کردند، پس از آنکه دانستند علم تجربی با استفاده از گزاره ‏های غیرتجربی سازمان پیدا می ‏کند، هویت علم را در پیوند با قضایایی دیدند که از نظر آنها قابل تبیین علمی نبوده و به همین دلیل ارزش شناختی و تبیینی و روشنگرانه علم در معرض تردید وانکار قرارگرفت و جنبه رئالیستی و واقع‏گرایانه علم متزلزل شد؛اما رویکرد تبیینی در جهان اسلام،به این سرنوشت دچار نمی ‏شود و علم درهرحال وحتی هنگامی‌که به رفتارها و کنش ‏های فردی واجتماعی انسان ‏ها می ‏پردازد،هویت شناختی خود را حفظ می ‏کند. حضور عقل به‌عنوان یک منبع معرفتی و توانایی عقل برای داوری و شناخت،مسائل مربوط به حکمت علمی و همچنین حضور وحی و نقل مستند به وحی،این ظرفیت را برای علم اسلامی پدید می ‏آورد تا قدرت شناخت قضایای تجویزی، هنجاری،اخلاقی وارزشی راداشته باشد و بدین ترتیب،علوم اجتماعی با حفظ هویت تبیینی وشناختی خود، علاوه‌ بر آنکه به فهم معانی و کنش‏ها و رفتار آدمیان نائل می ‏شود، قدرت داوری درباره صحت وسقم، خطا ویا صواب برای واقعیات اجتماعی وانسانی راپیدا می ‏کند . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ @ensani_islami
☕ به سینه می زندم سر، دلی که کرده هوایت دلــی کــــه کرده هـوای کرشمه‌های صدایت نه یوسفم، نه سیاوش، به نفس کشتن و پرهیز کـــه آورد دلــــــم ای دوست! تاب وسوسه‌هایت تو را ز جرگــــه‌ی انبوه خاطرات قدیمی برون کشیده‌ام و دل نهاده‌ام به صفایت تو سخت و دیر به دست آمدی مرا و عجب نیست نمی‌کنــــم اگـــر ای دوست، سهل و زود ، رهایت گره بـــــه کار من افتاده است از غم غربت کجاست چابکی دست‌های عقده‌گشایت؟ به کبر شعر مَبینم کــه تکیه داده به افلاک به خاکساری دل بین که سر نهاده به پایت "دلم گرفته برایت" زبان ساده‌ی عشق است سلیس و ساده بگویم: دلــــــم گرفته برایت ! ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
"امکان دینی" 📝 ◾️
رمان در دوره  وقتی تحقق می یابد که خیال بر عقل تقدم پیدا کند و در دوره مدرن عقل ذیل خیال قرار گرفت.

◾️تاثیر در رمان نویسی مدرن. . . ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ . . «یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» . ✅ "مارا به علاقه مندان علوم اجتماعی معرفی کنید" . ◾شعر ◾فلسفه ◾علوم اجتماعی ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
30.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تبیین مفهوم "جری تمدنی" در مواجهه با تمدن مدرن 🔺حجت الاسلام ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
"اعتراضات از توهم تا واقعیت" 📝یادداشتی از کانال شخصی خانوم داداشی: 🆔 @fatemedadashi_arani ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
4~1.mp3
14.01M
▪️ ▪️لیلی و مجنون ▫️قسمت چهارم [بنشست و به های‌های بگریست] خوانش و شرح: محمدرضا طاهری . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ از بــاغ مــیــبرنــد چــراغــــانــــی ات کنند تا کـــــاج جشـــــنهای زمستانی ات کنند پوشانده اند صبـح تــو را ابـرهـــــای تــار تنـهــا به این بهــانه که بارانـــــی ات کنند يـــوسف به اين رها شدن از چاه دل مبند  ايـن بــار مـي بــرنـد كه زنــــداني ات كنند ای گل گمان مکن به شب جشـن میروی شــاید به خـــاک مرده ای ارزانی ات کنند یک نقطه بیش فـرق رحیم و رجیم نیست از نقطـــه ای بتـرس که شیطانی ات کنند آب طلب نکرده همیشـــه مــــــراد نیست گاهــی بــهانه ایست که قربانی ات کنند ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
♦️ به نظر من اشعار مولانا اصول اصول دین ما هستند. نباید از اشعار دیوان شمس دور باشیم. 📝 ◾ شعر مولوی را شما ببینید. اگر فرض کنید کسی به به خاطر زبان مخصوص دسترسی نداشته باشد، که خیلی از ما نداریم و آن را کسی یک قدری دور دست بداند؛ مثنوی مولوی که خودش میگوید و هو اصول اصول دین، واقعا اعتقاد من هم همین است. ____ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔹تاکنون کتاب اخلاقی نوشته نشده است. کتاب اخلاقی خود باید درمان باشد. 📝 ویژگی های کتب اخلاقی، بخش دوم 🔸ناگفته نماند: گرچه در كتب اخلاقى موشكافي هايى داريم ولى در حقيقت، آنها كتب اخلاقى نيستند؛ زيرا كتاب اخلاقى آن است كه بيانات طورى باشد كه كأنّه مخلوط به عمل است و در ضمن تعليم ريشه‏ها و مبادى اخلاق، عمل اخلاق و فضيلتى را هم به خواننده تحميل كند؛ مثل نسخه نباشد كه بنويسند و به دست مردم بدهند، بلكه مثل دوا باشد كه به خورد مردم داده شود؛ لذا با اينكه كتب اخلاقى فراوانى در تشقيق شقوق و اقسام صفات و توليد كدام از كدام و سر منشأ شدن چه براى چه نوشته شده؛ ولى در حقيقت كتب اخلاق جامعى نيستند؛ 🔸 مثلًا غزالى كتاب اخلاقى نوشته كه خيلى مفصل است و خيلى هم تشقيق شقوق نموده و ريشه‏هاى هر صفتى را بيان كرده و گفته كه از ازدواج دو صفت، چه حاصل مى‏شود؛ مثلًا اگر كبر با طمع مزدوج باشد، بچه خبيثى كه از اين والدين ناپاك حاصل مى‏شود، چه توله سگى مى‏شود، البته نمى‏توانيم بگوييم غزالى مرد بى‏اطلاعى بوده، ليكن كتابش يك كتاب اخلاقى نيست؛ چون خودش مرد اخلاقى نيست لذا نتوانسته عمل را به خواننده تزريق كند. 🔸مرد اخلاقى آن است كه حقايق را بيان كند و بگويد كه كدام شخص چه حرف متين اخلاقى حكيمانه‏اى زده است، ولى اين مرد پر كينه و عداوت با اينكه در كتابش‏ كه اسمش را كتاب اخلاقى گذاشته‏اند، از هر درويش بى‏پدر و مادرى نقل مى‏كند كه چه گفت، ولى از صادقين عليهما السلام با آن بيانات حكيمانه‏اى كه دارند سخنى نقل ننموده است، پس اين كتاب چه تأثيرى خواهد بخشيد؟ 🔸و الحاصل: مى‏توان گفت كه اين گونه از كتابها، كتاب اخلاقى مناسب با موضوع نيستند، گرچه به اين نام نوشته شده‏اند؛ زيرا غير از تشقيق شقوق و ريزه‏كاريهايى كه خواننده در اينها گم مى‏شود، عمل به يادش نمى‏افتد و اين تخيّل صور و ريزه‏كاريها، خودش حجابى مى‏شود. 🔸و الحاصل: گرچه كتب اخلاقى نوشته شده، مثلًا ابن مسكويه كتاب اخلاقى نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و خواجه نوشته، ولى فيلسوفانه نوشته است، و كلماتى مخلوط ننموده‏اند كه انسان را به عمل وادارد. مفاتيح شيخ عباس هم كتاب دعاست اما طورى ننوشته كه انسان را به عمل وادارد. بلى، انسان علم پيدا مى‏كند كه در اول ماه شعبان اين اعمال هست. و ممكن است آن را طورى نوشت كه هر كه بخواند عمل هم بكند، البته اين در صورتى است كه مقارن با تبشير و خواص و آثار و تعريف روحانيات باشد. خلاصه: كتاب اخلاقى نوشته نشده است. 📚تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 361 ——————- __ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
30.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تاثیر مباحث انسان شناسی بر علوم انسانی 🔺حجت الاسلام علی . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔷 جامعه ما هنوز پرسش فلسفی می‌تواند داشته باشد... 📝 دکتر ◾️ من معتقدم ما و جامعه ما می تواند فلسفه و پرسش فلسفی داشته باشد. جامعه ای که بحران دارد ، پرسش دارد و جامعه ای که پرسش دارد می تواند داشته باشد. هنوز از خیابان ها و جوهای افغانستان و عراق و سوریه بوی خون می آید. در جامعه ما هر چند روز یک بار خبری رسانه ای می شود که همه را بهت زده می کند. چنین جامعه ای پرسش دارد و بر اهل فلسفه است که برای حل آنها بشتابند. ◾️غرب چنین موقعیتی ندارد و من فکر می کنم غرب دیگر پرسشی ندارد.اگر بخواهیم درباره غرب حرف جدیدی بزنیم باید از غرب و عدم پرسش گری صحبت کنیم. همانچیزی که هیدگر تلاش کرد آن را احیا کند. ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ ای بی‌تو دل‌تنگم، بازیچه‌ی توفان‌ها چشمان تبالودم، باریکه‌ی باران‌ها مجنون بیابان‌ها، افسانه‌ی مهجوری است لیلای من اینک من: مجنون خیابان‌ها 🔥آویخته‌ی دردم، آمیخته‌ی مردم تا گم شوم از خود، گم، در جمع پریشان‌ها آرام نمی‌یارد، گویی غم من دارد آن باد که می‌زارد، در تنگی دالان‌ها با این تپش جاری، تمثیل من است آری این بارش رگباری، بر شیشه‌ی دکان‌ها با زمزمه‌یی غم‌بار، تکرار من است انگار، تنهایی فوّاره، در خالی میدان‌ها در بستر مسدودم، با شعر غم‌آلودم آشفته‌ترین رودم، در جاری انسان‌ها دریاب، مرا ای دوست، ای دست رهاننده! تا تخته برم بیرون، از ورطه‌ی توفان‌ها ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
"مستبدِ صالح" یا "دیکتاتورِ ظالم" دو تفسیر موجود از ولایت فقیه 📝 🔷 مستبد صالح غالبا نوع نگاه و تفسیر احزاب سیاسی مذهبی و حزب اللهی از مفهوم ولایت است که نوعا تصوری درست از رابطه جمهوریت با ولی فقیه را ندارند. در مدل اجرایی راهبردهای ولی فقیه کنش گری هایی حداقلی بدون جذب حداکثری دارند. گفتمانشان دوگانه ساز است و از نظر فرهنگی سنخیتی با فرهنگ فکری ولایت فقیه ندارند. دیکتاتور ظالم نوع نگاه مردمی است که ولایت فقیه را از منظر تفکر قائلین به مستبد صالح فهمیده اند. آنان در صالح بودن راهبرد های ولی تردید دارند و این به دلیل مواجه ای است که رسانه از ولی فقیه برایشان ساخته. شما اگر در‌چهل سال گذشته تیتر اخبار روز بعد سخنرانی ولی فقیه را نگاه کنید فکر میکنید کل حرف او در چهل سال چند جمله تکراری حوصله سربر بیشتر نبود. شما در اوج بحران های سیاسی که بازی رسانه ای آن را ایجاد میکند اگر از طریق همین رسانه صحبت های ولی را نگاه کنید فکر خواهید کرد او کل سخنرانی اش را برای دعوای خاله زنک بازی این حزب های قدرت طلب اختصاص داده بود. نمیدانند خود او نود درصد صحبت را سر مسئله دیگری برده بود و صرفا به آن مسئله موجود در رسانه اشاره کرده تا به ملت برساند این مسئله کشور نیست، مسئله کشور فرهنگ است، فکر است، علم است... اما روز بعد کل تتیر های رسانه همان حرف سیاسی و حاشیه ای او میشود در واقع ولی فقیه را رسانه احزاب تاویل به اغراض سیاسی خود میکنند. افرادی که به اسم تحلیل گر در بحران‌ها می آیند طوطی صفت صورت بی مغز و فکر، حرف های ولی را تکرار میکنند بدون اینکه بویی از تحلیل و عمق فکری آن را بدهد.‌ مردک‌های قدرت طلب ویترین ولایت را نگه داشته اند. 🔸ما هنوز بعد از چهل سال نتوانسته ایم مفهوم رابطه ولایت با مردم را بفهمیم و عمیقا معتقدم هر یک از مدل های علوم انسانی اسلامی برای اجرا بدون فرهنگ سازی مفهوم ولایت غیر ممکن است. ولایت چه به معنی ولی فقیه چه به معنی ولی در خانواده.... ___ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔷 بزرگان حوزه هیچ فکری برای برنامه ریزی حوزه و مدیریت آن نکرده اند. ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
🔸قیامت اکثرانسان ها با حیوانات فرقی ندارد. 🔹اکثر انسان ها در واقع با حیوانات یکی هستند. 📝 - بعضى از افراد بشر با اين گمان كه انسان غير از حيوان است دلشان را شاد نمودند؛ زيرا گمان دارند كه چون انسان در مقابل حيوان محسوب مى‏شود، پس حشر آنها حشر حيوانى نخواهد بود. اين گمان باطلى است و قضيه آن چنان نيست كه آنها گمان مى‏كنند، بلكه خيلى از افراد بشر همانند حيوانات خواهند بود و نبايد گمان كرد كه چون در منطق، انسان را قسيم ساير انواع حيوان قرار داده‏اند، انسان از ساير انواع حيوان برتر است؛ زيرا فاصله‏ وجودى بين كرم خراطين و ميمون بيشتر از فاصله وجودى بين ميمون و انسان است؛ چون ميمون كه از درك و شعور برخوردار است به انسان نزديك‏تر است و فاصله‏اش از كرم خراطين بيشتر است، پس خيلى از حيوانات به انسان نزديكند. - در نتيجه: نبايد گمان شود كه همه افراد بشر برتر از حيوانات مى‏باشند، زيرا خيلى از حيوانات از اراده و اختيار و شعور نصيبى دارند و قدرت تشخيص حُسن و قبح و صلاح و فساد را دارند؛ زيرا فراوان اتفاق افتاده است كه اگر گربه‏اى دست به عمل زشت و ناهنجارى زده باشد، آثار خجالت و شرمندگى از آن ديده شده است، چنانكه اگر براى درازگوشى كاه و جو تهيه كنيم، او در حالى كه هر دو را مى‏بيند و بوى هر دو به مشامش مى‏رسد، نخست به سراغ جو مى‏رود، و به سراغ جو رفتن، همان تشخيص حسن و قبح است؛ چون جو به ذائقه‏اش بهتر و خوش‏تر از كاه مى‏باشد، چنانكه انسان هم نسبت به بعضى از غذاها علاقه بيشترى نشان مى‏دهد و در كام او لذيذتر است و اين لذيذتر و گواراتر بودن ممكن است طبق عادت باشد و يا طبيعت آن غذا در كام و ذائقه وى گواراتر باشد. 📚 تقريرات فلسفه امام خمينى قدس سره، ج‏3، ص: 396 ____ _ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef