eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
840 عکس
202 ویدیو
10 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است» • گروه #شعر و هنر ما : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed https://virasty.com/Taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ عشق جانکاه است یا جان بخش؟ حالا هرچه هست عشق بازان بین مرگ و زندگی پل ساختند . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ مشکل جنبش زنان در ایران این است که هنوز نتوانسته نظام نظری متناسب با فرهنگ و هویت خود تولید کند. 📝 • اين نظام تئوريك بايد متكي بر اين اصل راهنما باشد كه برآمده از تجربه جنبش زنان ايران باشد نه اينكه تنها به اين امر بسنده كند كه بازگوكننده تئوري‌هاي ديگران باشد آنچه جنبش زنان ايران در طي صدساله گذشته همواره از فقدان آن رنج‌برده است، اين مطلب است كه نتوانسته در ساحت نظري خود را آرايش دهد. البته اين خاص جنبش زنان نيست، اين ضعفي است كه در ديگر عرصه‌ها بروز کرده است و جنبش زنان را نيز شامل شده است، چراکه بنيادهاي فكري ما نتوانسته تجديدي نظري در بنيان‌هاي خود صورت دهد. • ازاین‌رو در سطح بالائي تغييرات را حس و اجرا كرده است اما نتوانسته آنها را به عمق ببرد و از طريق اين عميق سازي، سطح آگاهي را به آگاهي مفهومي و لاجرم به آگاهي فلسفي بكشاند. جنبش زنان عرب با ظهور چهره‌هاي شاخصي چون فاطمه مرنيسي، نوال سعداوي، آسيه جبار و ديگر چهره‌هاي شاخص توانسته است جنبش اجتماعي و فرهنگي زنان عرب را به سطوح تئوريك ارتقا دهد و در سطح بین‌المللی تجربه زيسته و نگاه خود را كه نگاهي ويژه زن عرب است به دنيا عرضه كند؛ اما جنبش زنان ايران هرچند از جنبه فرهنگي، اجتماعي و حقوقي در ابعاد بسيار تکامل‌یافته‌تر است اما در عرصه نظر فاقد چهره‌ها و نقطه نظرات ويژه خود است؛ اما مي‌توان نطفه‌هاي عبور از اين نقيصه را در دل جنبش كنوني زنان ايران ديد و آن كوششي است كه دختران جوان ايراني با جهد و كوشش بسيار و علاقه‌اي كه به مباحث سنگين نظري و در خوانش متون كلاسيك فلسفه اروپائي از خود نشان می‌دهند، ديد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ چه لایق است به اغیارت اختلاطیدن، چو گل به روی خس و خارت انبساطیدن؟ به سوی کلبه‌ی ما گر گذر کنی، ما را گذر ز نُه فلکد نغمه‌ی نشاطیدن به کوی وصل تو شاید هدایتیده شوم همیشه ورد من است اِهدِنَا الصّراطیدن که داد جز من دیوانه جان به شرط وصال؟ که با تو شرط خِرد نیست اشتراطیدن به سوزنِ مژه بَردوز پاره‌های دلم ز من خیاطه‌ی جان و ز تو خراطیدن... ‏ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ اگر علوم انسانی منحرف باشد، جهت گیری در همه علوم دیگر به انحراف کشیده می‌شود. روح دانش است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ در حلقه با تو و چون حلقه بر دریم . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ چرا خودرو ارزان و زمین رایگان نمیتواند به فرزندآوری کمک کند؟ • اقتصاددانان از قرن نوزده طی پژوهش های مفصلی پیرامون علل افزایش جمعیت معترف هستند که بین افزایش سطح رفاه جامعه و افزایش جمعیت لزوما رابطه ای نمیتوان یافت و حتی گاه این رابطه بر عکس است. یعنی هرچقدر درآمد خانواده ها بیشتر شده چه بسا تعداد فرزندان خانواده نیز کاهش یافته است. • انسان در زندگی واقعی خود صرفا در بعد اقتصادی خلاصه نمی‌شود همواره داشتن هویت، آرامش، معنویت و هزاران مقوله دیگر در زیسته او تاثیر گذار است. •‌ باید افزایش سطح کیفی و کمی خانواده ایرانی را در بازگشت به هویت ایرانی اسلامی خود جستجو کرد‌. • تضعیف سیستماتیک جایگاه زن خانه دار ، نبود هویت مشخص و منزلت اجتماعی ضعیف برای بانوی غیراقتصادی، نبود برنامه مشخص برای تربیت فرزند و کلافگی خانوده ها در هویت بخشی به فرزندانشان، سبک مسکن مدرن آپارتمان نشینی که زیستگاه اصلی بانوان را تشکیل میدهد و بی هویتی معماری شهری از جمله شاخص های اصلی ای است که ریشه در بحران فرهنگی ما دارند. • راه حل اصلی مشکل کمبود جمیعت نه لزوما در اقتصاد بلکه در فرهنگ اقتصادی ایرانی است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ بی‌اعتنا به شرم و خجالت گریستم بر آستین خود ز ندامت گریستم مانند شمع، هستیِ من قطره‌‌قطره سوخت ای سنگدل! ببین به چه قیمت گریستم در هرم سرزنش‌گر چشمانِ روشنت ای آفتابِ صبح قیامت! گریستم با بغضِ کودکانه‌ی خود، پیشِ پای تو در انتظارِ دست محبت گریستم بیزاری‌ات مجالِ خداحافظی نداد آهسته گفتمت «به‌سلامت... »، گریستم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ تغذیه معنوی روح انسان معارف است. 📝 . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ آری جهنم‌میشود دنیای بی تو آتش بگیرد زندگی بی خنده هایت ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ این سینه نیست، مرکز اجماع دردهاست! دیگر قدم خمیده‌تر از پیرمردهاست قلبی شکسته، قامت خسته: تمام من! این شهر، بازمانده‌ی بعد از نبردهاست جان می‌کَنَد دلم, همه سرگرم می‌شوند چون رقصِ تاس در وسط تخته نردهاست طوفان بکن! مرا بشکن! ...دل نمی‌کَنَم دریا تمامِ هستیِ دریانوردهاست جای گلایه نیست اگر درد می‌کِشم صد قرنِ آزگار، همین رسمِ مردهاست... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
تبلیغ حجاب در جام جهانی یا خواندن قرآن قبل از بازی فوتبال، چه ربطی به اسلامی سازی فوتبال دارد؟ وقتی میگوییم فلسفه با موضوع توحیدی آن میتواند در همه ابعاد زندگی ما نظر بدهد دقیقا منظورمان از همه ابعاد حتی در "فوتبال" است.فکر میکنید واقعا فلسفه ربطی به فوتبال ندارد؟ وقتی میگویم فلسفه اسلامی باید در همه ابعاد زندگی ما تحول ایجاد کند منظورم این است که اگر مثلا بیاییم قبل از افتتاح مراسم جام جهانی قرآن بخوانیم یا بیایم پوستر و بنر ارزشی اطراف ورزشگاه درست کنیم یا وقتی بازیکن ها گل میزنند همه تماشاگران یک صدا یا حسین بگوییند یعنی دیگر ورزش را اسلامی کرده ایم؟ عجب... این نگاه سطحی به اسلامی سازی گذاره های زندگی چنان مسخره به نظر میرسد که حتی فکر کردن به آن نیز باعث لبخندی زجر آور است. مدرنیته در غرب با دکارت گرچه آغاز شد اما انسان غربی را گویا اولین بار کانت ادب کرده است، کانت به او یاد داد که باید دست از سر واقعیت برداشت و به این فکر کرد که آنچه هست همان تفکر من است. تفکری که کانت از واقعیت خارجی آن را قطع کرد در واقع بر روی آب بنا شد. یعنی کانت برای این فکر هیچ ریشه واقعی خارجی مد نظر نگرفت. چنین تفکری همواره مبتنی بر تقویت قوه واهمه شکل میگیرد اگر رک بگویم فکر در سنت فلسفی کانت همان تقویت توهم است و اساسا انسان مدرن غربی عاجز از هرگونه فکر است. البته منظور من از فکر در این اصطلاح ربطی به پیشرفت ظاهری و صنعتی مدرن ندارد و لزوما این پیشرفت خروجی فکر نیست. شما وقتی لااله الا الله میگویی دقیقا باید فکر کنی که نمیتوانی هیچ بخشی از زندگی را الا الله کنی یعنی حتی در فوتبال همین الله خودمان را باید امتداد دهی. اما ماهیت فوتبال چیزی غیر از تقویت واهمه انسان نیست. چون اساسا قوه واهمه انسان مدرن از تحت قوه عقلانی او خارج شده است. عقلانیت اسلامی اگرچه تقسیم به عقل نظری و عملی میشود اما همواره "فعل" و "عمل" خارجی ما میتواند باعث تقویت یا تضعیف این عقلانیت گردد. فعل هرچه باشد اثری در نفس و عقل ما میگذارد. در سنتی که میخواهیم فعل خارجی مارا از واهمه خارج و به عقلانیت نزدیک کند تفریح یک رنگ و معنی دیگری خواهد گرفت البته این نوع نگاه به تفریح در سنت فلسفه اسلامی لزوما نفی فوتبال نمیکند اما باید به این اندیشید که عمل و کار ما در انجام بازی فوتبال یا هر کار تفریحی چه ارتباطی میتواند با تقویت قوه عاقله داشته باشد؟ کدامین بازی میتواند مارا از سراب لذت بخش قوه واهمه مارا دور کند؟ مگرنه بازی کردن در زمین مدرنیته باهر نتیجه ای یک باخت است. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ من بهشتم همه در دیدن خندیدن توست تا توباشی نشوم خیره به لب های کسی ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖ ضمانت اجرایی برای رعایت اخلاق در جامعه چیست؟ 📝 • آنچه معمولًا گفته مى‏شود كه «اخلاق در جامعه ضامن اجرا ندارد»، سخن بيهوده‏اى است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ شگفتی ؛ شاخص ایران خواهی و وطن دوستی 📝 • فوتبال فراتر از ورزش یک پدیده اجتماعی و از اختراعات شگفت بشر است. می تواند برای جوامع غم و شادی بیافریند. روح جمعی آنان را متجلی و متبلور کند و داشته های ولو پنهان یک ملت را آشکار کند و لحظات تعیین کننده و خطیر زندگی جمعی ملت ها را، تدبیر کند. • شاید کسی فکر نمی کرد فوتبال با همه شگفتی هایش برای ملتی مانند ملت ایران به شاخص و به مرز و خط کشی تبدبل شود که وطن دوستان را از خصم وطن، ایران گرایان را از ویرانی خواهان ایران جدا و تفکیک کند. اما فوتبال برای ملت ایران در سال ۲۰۲۲ و در صحنه جهانی این کار را کرد. فوتبال به شاقولی تبدیل شد که ویرانی طلبان و ایران گرایان را از هم تفکیک کرد. ویرانی طلبان همه کار کردند که ایران و ایرانی در همه صحنه ها از جمله فوتبال بازنده باشد و همه صحنه های زندگی اش را با شکست روبرو کنند. همه کار کردند تا تیم فوتبال ایران را تحریم کنند و راه ورودش به جام جهانی ببندند یا در این روزها حضورش را منتفی کنند و در جریان بازی ها به نماینده تحقیر ملت ایران تبدیل کنند تا جاییکه شکست تیم ملی را جشن بگیرند و احساس افتخار کنند. • اما فوتبال نشان داد که فراتر از سیاسی بودن با نبودن، سیاست ساز و تدبیر کننده است و در یک لحظه خطیر می تواند همه تیرهای بلا و دشمنی را از ملتی دفع و بر سر دشمنانش بکوبد. این جدیدترین معجزه و شگفتی فوتبال است که برای ملت ایران اتفاق افتاد. در جایی که سیاست متعارف و شناخته شده از رمق افتاده است، فوتبال اژدهای چند سر دشمنی و دیو ایران ستیز را به زانو دراورد. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 ممنونیم از هرکس که پرچم تورا بالا می برد، ای وطن... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ در دیر مغان آمد، یارم قدحی در دست مست از می و میخواران از نرگس مستش مست در نعلِ سمندِ او شکلِ مهِ نو پیدا وز قدِ بلندِ او بالای صنوبر پست آخر به چه گویم هست از خود خبرم، چون نیست وز بهر چه گویم نیست با وی نظرم، چون هست شمع دل دمسازم، بنشست چو او برخاست و افغان ز نظربازان، برخاست چو او بنشست گر غالیه خوش بو شد، در گیسوی او پیچید ور وَسمه کمانکش گشت، در ابروی او پیوست بازآی که بازآید عمرِ شدهٔ حافظ هر چند که ناید باز، تیری که بشد از شست ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ انسان تائب بعد از توبه نیز مثل قبل نمیشود 📝 • خیلی فرق است میانه دوستی که یک عمر با صفا و خلوص با انسان رفتار کند با دوستی که خیانت کند پس از آن عذر تقصیر طلب نماید. . . . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
افرادی که شخصیت انقلابی دارند لزوما تفکر آنان هم سو با مبانی معرفتی انقلاب نیست! 📝 ما گاه میبینیم که افرادی که آشنایی به مبانی معرفتی انقلاب ندارند،تفکیک شخصیت انقلابی فرد با تفاوت فکری او با اندیشمندان اصلی این انقلاب برای آنان مقدور نیست. تعابیر بسیار زیادی از مقام معظم رهبری و امام خمینی نسبت مبانی معرفتی انقلاب داریم که از جمله گفته اند: انقلاب ما حاصل مبانی معرفتی فلسفه صدرا است، شخصیت امام خمینی حاصل مکتب عرفانی صدرالمتالهین است، مبانی فکری انقلاب تماما برگرفته از مبانی فکری شهید مطهری است، حرکت انقلاب بر اساس تفکرات علامه طباطبایی شکل گرفته است و.... این ها برخی از تعابیری است که پیش تر نیز سعی بر بازتاب آنان در کانال داشته ام. نباید فکر کرد امتداد این انقلاب بدون تمسک به این اندیشه ها مقدور است چرا که اساسا نمیشود نظام اجتماعی برای نظام اسلامی بدون این مدل اجتهادی ایجاد کرد. و رسیدن به مرتبه تمدن نوین اسلامی بدون تشکیل نظام اجتماعی برای مدیریت جامعه امری غیر ممکن است. برخی از اندیشمندان و دغدغه مندان انقلاب به دلیل عدم شناخت صحیح این منابع معرفتی اشخاصی را به عنوان شاخص فکری انقلاب معرفی میکنند که گرچه برداشت دینی آنان در نوبه خود محترم است اما مدل معرفتی و اجتهادی این بزرگوران سنخیتی با مبانی و روش اندیشمندان اصلی انقلاب ندارد. این بی گانگی تفکر ربطی به تقوای عملی یا شخصیت انقلاب این متفکرین نداشته اما در حوزه بسط مبانی معرفتی انقلاب و تداوم حرکت فکری این جریان نمیتوان این اندیشه را جایگزین مبانی فلسفی و معرفتی امام خمینی که منجر به انقلاب شد دانست. البته ناگفته نماند گاهی نیز دیده میشود اثرات اجتماعی این جریان های فکری در لایه های پایین تر منجر به تربیت افرادی میشود که درک درستی از حرکت انقلاب ندارند و برخلاف مقاومت ظاهری در نهایت موضع گیری های غیر هم سو با انقلاب میگیرند. یعنی خروجی تربیبی تفکری خارج از حوزه معرفتی انقلاب لزوما در حوزه تربیتی مثبت عمل نمیکند. یا حتی چنانچه نسبت به انحرافات فکری آقای شاهد بودیم خود شخص نیز بعد از ایامی از همراهی با انقلاب بر خلاف همراهی ظاهری اولیه اش عاجز میشود چرا که اساس فکری او همراه و همگام با تفکر خمینی نیست. این خطری است که ما را به خاطر عدم تسلط به مبانی انقلاب گرفتار کرده است. نمیشود خمینی را دوست داشت اما فکر و حرف خمینی را نفهمید و نخواند... ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
☕ آهندل خودشیفته‌ی کافر مغرور دور است که یادی کند از عاشق مهجور می‌گفت: در این شهر، که دلباخته‌ام نیست؟! آنقدر که محبوبم و آنقدر که مشهور گفتم که تو منظور من از اینهمه شعری مغرور، نگاهی به من انداخت که: منظور؟! من شاعر دوران کهن بودم و آن مست آمد به مزار من و برخاستم از گور بار دگرش دیدم و در نامه نوشتم: نزدیک رقیبانی و می‌بوسمت از‌ دور بر عاشق دل‌نازک خود رحم نکردی آهندل خودشیفته‌ی کافر مغرور ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ ملاصدرا فلسفه را از استاد نیاموخته است. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef