eitaa logo
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
1.8هزار دنبال‌کننده
869 عکس
211 ویدیو
11 فایل
❞ فلسفه، علوم اجتماعی، شعر ❝ « یک نیمه من شعور افلاطون است یک نیمه دیگرم دل مجنون است » • گروه #شعر و هنر چامه : https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb 👥 ارتباط: @taha_mojahed تبادل نداریم🙏
مشاهده در ایتا
دانلود
سلاماً على الذين يعانقهم التراب، ونحن في أشد الحاجة لعناقهم "سلام بر آن‌ها که خاک را در آغوش گرفته‌اند، حال آن‌که ما به آغوش آن‌ها بسیار محتاج‌تریم." ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ @ensani_islami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• مرحوم آیت الله رحمه الله علیه از نظر جامعیت شخصیت جزو کم نظیرترین علمای اسلام بودند، نظام مندی فلسفه ایشون و امتدادی که در زمینه علوم اجتماعی داشتن با نبوغ فوق العاده همراه بود. • اما اینکه بگوییم ایشان بنیان گذار یا پدر علوم انسانی اسلامی هستند کم لطفی در حق علم است، گرچه ما در زمینه علوم انسانی به شدت عقب هستیم اما عقبه بسیار بسیار غنی تری در تاسیس این علم نسبت به غرب داریم. • اگر مرحوم علامه مصباح یزدی را نقطه آغاز علوم انسانی اسلامی بدانیم این خود انفعال در زمینه هویتی علم برای ما حساب میشود. ریشه علوم اجتماعی دینی را باید از احیاء کرد. •با این همه قطعا مرحوم آیت الله مصباح یزدی از بزرگترین سنت علوم انسانی اسلامی عصر ما بودند. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❖من خیلی وقتا سعی میکنم این تابلوها و مدای عجیب غریب غربی هارو با فلسفه خودشون بفهمم و درکشون کنم تا بدونم یک انسان چه تفکری میتونه داشته باشه که از چنین خلقی لذتی ببره، ولی هرچی فکر میکنم فلسفه این طرحارو که توی کلیپ دیدم نمیفهمم، دقت کنید درسته برای ما اینا خنده داره ولی این مدل ها به خاطر طراحیشون مورد تشویق حضار واقع شدن و حتی در بالای قسمت سالن مردم برای دیدن مدل ها ازدحام دارن این یعنی اینا واقعا دارن از این مدل طراحی ها مفهومی رو میفهن که توی اندیششون براشون معنی عمیق و با ارزشی داره! • ولی ما با این همه مفاهیم متعالی دینی و فلسفی و تاریخی که داریم بازگشت به ارزش ها و مدل های خودمون رو ننگ و عیب میدونیم کسی اگه توی جامعه فعلی به جای کت و شلوار لباس رسمی تاریخی رو بپوشه یا حتی در حد ایده به عنوان مدل شو استفاده کنه مورد تمسخر و تهمت عقب موندگی واقع میشه. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• ما هرچقدر در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی و نظامی پیشرفت کنیم گرچه بسیار مغتنم هست و باید قدر دونسته بشن اما تا زمانی که مسئله رو تعیین تکلیف نکنیم نمیتونیم اساسی ترین چالش بشر رو حل کرده باشیم، انبیا و حکمرانان زیادی بودن که در طول تاریخ بشریت تونستن مسئله تکنولوژی یا رفاه های کلان رو در جامعشون ارتقا بدن اما اونی که هنوز بشر داره به خاطرش زجر میکشه نبود عدالت اجتماعی هست که یک تنه برابری میکنه با تمام پیشرفت های دیگه. ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
استفتا از مراجع تقلید در مباحث اعتقادی انحراف از توحید است! ▪▪▪▪▪ حال فرض کنید در جلسه ای نشسته ای و یک معمم با یک فرد کلاهی درباره ی یک مساله ی اعتقادی سخن می گوید؛ واکنش شما در برابر او چیست؟ آیا می گویی استفتاء کنیم؟ و از حضرت آیت الله العظمی بپرسیم حرفی که تو در زمینه ی فلان مساله ی اعتقادی می زنی درست است یا نه؟ اگر این حرف را بگویید منحرف شده اید و دچار انحراف از توحید اسلام شده اید. مساله ی اعتقادی استفتاء از مرجع تقلید برنمی دارد. آنجا جای تقلید نیست. .... از شما می پرسم، کدام محفلی از محافل مردم ماست که اگر چنین بحثی در آن پیش آمد و دست خطی از فلان آقا آوردند دهان ها بسته نشود؟ جامعه ی ما از این نظر چقدر توحیدی است؟ منبع: کتاب "ولایت، رهبری، روحانیت" ص 66 و 67 ____ 💠 @ensani_islami |زندگی برای علوم انسانی
شعرم به یمن مدح تو صد ملک دل گشاد گویی که تیغ توست زبان سخنورم
◾ در تعارض بین عقل و حدیث اولویت با عقل است. ___ 💠 @ensani_islmai | زندگی برای علوم انسانی
• ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.! • اگر جرات بود میگفتم کتب اخلاقی مشهور حتی نسخه اخلاقی هم نیستند! ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
❖ ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمه‌الله علیه : ◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف‏ متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى‏] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد. ◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مى‏كنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مى‏پندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده‏ فساد و تهذيب باطن كمكى نمى‏كند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بى‏فايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمى‏دارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مى‏اندازد. بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است. ◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد. ريشه‏هاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما. ◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مى‏گفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است. صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل _______ ____ ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef
❖ جرات دفن پیکر امام جواد را هم نداشتند. ❖پیکر مطهر امام جواد علیه السلام را چند روزی در کوچه رها کردند تا بوی تعفن بدهد. ✎ • [ در بین خلفا ] معتصم به شکل دیگری موجبات آزار امام را فراهم کرد، تا بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّ الفضل امام را مسموم کرد، آن هم با یک وضع خیلی ناراحت کننده‌ای. و چون برای همه مسموم کننده‌ها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند. • حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارق‌العاده‌ای پیش آمده. هر میتی اگر سه چهار روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا می‌کند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده می‌شود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد می‌شود. این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند. وجود مقدسش را در کنار جدش موسی بن جعفر در همین محل یعنی کاظمین (علیهما السلام) دفن کردند. و حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان (ع) که فرمود: مُلْقاً ثَلاثاً بِلا غُسْلٍ وَ لا کفَنٍ. ❐ مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۲، ص۳۲ . . . . . . ای خوش آن جود که از خِجلت وضعِ سائل لَب به اظهار نیارند و به ایما بخشند... شهادت امام جواد(ع) تسلییت باد 🖤 ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef