زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ناشناخته قرن ما، جاودانه تاریخ است. 📝 #شهید_مطهری • ...آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش
بشوی اوراق اگر همدرسِ مایی
که عِلمِ عشق در دفتر نباشد...
" حافظ "
• آن پیر ِ شیرین کار ِ تلخ اندیش
حق گفت ، آری آدمی در عالم ِ خاکی نمی آید به دست ، اما
این بندی ِ آز و نیاز ِ خویش
هرگز تواند ساخت آیا عالمی دیگر ؟
یا آدمی دیگر ؟ ...
- ای غم ! رها کن قصه ی خون بار !
چون دشنه در دل می نشیند این سخن اما
من دیده ام بسیار مردانی که خود میزان ِ شأن ِ آدمی بودند
وز کبریای روح برمیزان ِ شأن ِ آدمی بسیار افزودند
- آری چنین بودند
آن زنده اندیشان که دست ِ مرگ را بر گردن ِ خود شاخ ِ گل کردند
و مرگ را از پرتگاه ِ نیستی تا هستی ِ جاوید پُل کردند
" هوشنگ ابتهاج "
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
4_5787570312279232390.mp3
4.51M
•• دارم به آواز ِ غم خود می دهم گوش
وقتی کسی آواز می خواند
خاموش باید بود
غم داستانی تازه سر کرده ست
اینجا سراپا گوش باید بود ..
📻 #نواها
عضویت در گروه #شعر و هنر ما 🍃 :
https://eitaa.com/joinchat/1530200446C77195466fb
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
•• دارم به آواز ِ غم خود می دهم گوش وقتی کسی آواز می خواند خاموش باید بود غم داستانی تازه سر کرده
• از من به من فرسنگ ها راه است ...
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است!
📝 #امام_خمینی
...زنده نگه داشتن اين عيد نه براى اين است كه چراغانى بشود و قصيده خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است، اما مسأله اين نيست. مسأله اين است كه به ما ياد بدهند كه چطور بايد #تبعيت كنيم، به ما ياد بدهند كه غدير منحصر به آن زمان نيست، غدير در همه اعصار بايد باشد و روشى كه حضرت امير در اين حكومت پيش گرفته است بايد روش ملتها و دستاندركاران باشد. قضيه غدير، #قضيه_جعل حكومت است...
.
.
.
#عکس_نوشته
#غدیر #اصلاح_دینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ زنده نگه داشتن عید غدیر برای چراغانی کردن و مداحی و قصیده خوانی نیست بلکه برای احیاء عدالت است! 📝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام.
(زمان مطالعه: 1 دقیقه )
📝 #امام_خمینی
••• قضيه غدير، قضيه #جعل حكومت است، اين است كه قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نيست يك چيزى نيست كه با نصب آن مقام پيدا بشود؛ لكن آن مقامات معنوى كه بوده است و آن جامعيتى كه براى آن بزرگوار بوده است، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند و لهذا، میبينيم كه در عرض صوم و صلاة و امثال اينها می آورد و ولايت مجرى اينهاست.
•• ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى. و حضرت امير را همان طورى كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن- در روايات است اين- نازل شده است به منازل مختلف، كلياتش سبع و الى سبعين و الى زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب، حضرت امير هم اين طور است، رسول خدا هم اين طور است. مراحل طى شده است، تنزل پيدا كرده است. از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است، از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياى بزرگ خدا.
• بنابر اين، اینکه #حديث_غدير را ما حساب كنيم كه مىخواهد يك معنويتى را براى حضرت امير يا يك شأنى براى حضرت امير درست كند نيست. حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداى تبارك و تعالى او را حاكم قرار بدهد.
صحيفه امام، ج۲۰، ص: ۱۱۳
.
.
.
#عید_غدیر #ولایت_اعتباری #ولایت تکوینی
.
.
.
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
❖ ولایت اعتباری و ولایت تکوینی امیرالمومنین علیه السلام. (زمان مطالعه: 1 دقیقه ) 📝 #امام_خمینی •
✦ توی ادامه این بحث جعل تکوینی و اعتباری نوشته ای از شهید مطهری راجع به ذاتی بودن و نبودن بزرگی اعیاد و پستی بعضی ایام رو قرار میدم، پیشنهاد میکنم مطالعه کنید.
📝ذاتی یا اعتباری بودن منزلت ایام در بیان #شهید_مطهری : (زمان مطالعه: 3 دقیقه)
- در موضوع نحوست ایام دو مسئله است.
• یک مسئله این است که:
- ما برخی روزهای سال را مبارک میشماریم و برخی را نحس و شوم، به اعتبار حادثهای که در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست که این روز از آن جهت که این روز است مبارک است یا این روز از آن جهت که این روز است شوم است، بلکه مقصود ما این است که این روز برای ما یادآور حادثه پربرکتی است یا این روز برای ما یادآور حادثه شومی است. مثلًا ما روز #عید_غدیر را روز مبارک میدانیم ولی نه به اعتبار اینکه هجدهم ذیالحجه [است، که چون ماه، ماه ذیالحجه است و این روز هجدهمین روز ماه ذیالحجه است مبارک است اعمّ از اینکه در این روز حادثهای واقع شده باشد یا نشده باشد، اعم از اینکه در این روز پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را به خلافت نصب کرده باشد یا نکرده باشد؛ این روز، روز مبارک است و چون این روز مبارک بود پیغمبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را در این روز به خلافت #نصب کرد؛ یعنی بخت حادثه یوم الغدیر بلند بوده که در این روز واقع شده است؛ این روز از قدیم الایام و قبل از این هم روز مبارکی بوده، از اوّلی که این آسمان و زمین درست شده روز هجدهم ذیالحجه روز مبارکی بوده و حادثه غدیر در روزی که خودش مبارک بود واقع شد.
- این طرز فکر، اساسی نمیتواند داشته باشد. نه عقل میتواند آن را قبول کند و نه از نظر نقل ما میتوانیم تأییدی برای آن بیاوریم.
•• ولی یک وقت به آن معنای دوم است:
- هجدهم ذیالحجه، چون در این روز برای ما حادثه مبارکی رخ داده است ما این روز را مبارک میشماریم. هجده ذیالحجه مبارکی خودش را از حادثه غدیر دارد نه حادثه غدیر از هجدهم ذیالحجه. دهم محرم شومی خودش را (نه اینکه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه کشته شدن و قتل امام حسین شومی خودش را از دهم محرم دارد.
- نظیر لفظ و معنا میشود. الفاظ از نظر اینکه الفاظند یعنی حروف الفبا هستند ترکیب میشوند از الف و ب و پ و ت و ث و ج تا آخر. هیچ لفظی با هیچ لفظ دیگری فرق نمیکند. ولی الفاظ برای معانی مختلفی #وضع میشوند، بعضی الفاظ برای معانی بسیار عالی و لطیف وضع میشوند، مثل اینکه ما از الف و دو تا لام مشدّد و یک الف دیگر و یک «ه» لفظ «الله» را ساختهایم که نام خداوند است. چون معنا مبارک است لفظ هم برای ما لفظی است مبارک، حتی احترام دارد و وقتی که به صورت کتبی درمیآید دست بی وضو هم به آن نمیزنیم.
لفظ، بالذات قبحی ندارد، قبح از معناست، لفظ به تبع معنا و چون نام این معناست قبیح شمرده میشود.
- آشنایی با قرآن، ج ۵، ص۲۴۴
#جعل_تکوینی #جعل_اعتباری
#پاره_فکر
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالاترین نماد احیاء حکومت دینی و سیاسی اسلام هست، هرآنکس که با چنین قرائتی از دین مخالف باشه در واقع طرف مقابل مسئله ولایت ایستاده و این یعنی جریان مخالف غدیر در عصر ما میتونه خودش در ظاهر شیعه هم باشه و برعکس سنی باشه اما حامی مسئله غدیر باشه...
• ببینید که بیت کدام یک از علما در عصر ما با نظام دینی مشکل داره، هرکسی که هست بدونید با غدیر مشکل داره حتی اگر این ولایت رو #تبریک هم بگه و جشن بگیره باز تعجب نکنید که این کار رو قبلا هم در تاریخ خیلیا کردن...
زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
• تقلیل دادن مسئله #غدیر به اختلاف میان شیعه و #سنی نادیده گرفتن فلسفه اصلی اون هست، حادثه غدیر بالا
👥 #سوال_شما
سلام
شیعه ای که مقابل غدیر بایستد رو متوجه میشم اما سنی حامی غدیر رو نه
بله میشه از یک وجوه خاصی که در غدیر هست حمایت کنه
مثلا از محبت امام علی ع به عنوان یکی از عموم صحابه حمایت کنه
یا مثلا ضمن تحفظ بر اینکه غدیر جنبه سیاسی ندارد از کلیت اسلام سیاسی در معنای اخوانی آن حمایت کنه
اما پر واضح است که فروکاست غدیر به این امور ظلم در حق این حقیقت عظیم است
-------
#جواب :
سلام
اینکه غدیر و امامت سیاسی شیعه اصلی ترین اختلاف اعتقادی با اهل سنت هست خوب توش شکی نیست
اما به تعبیر حضرت آقا ما یک شیعه سیاسی یا اجتماعی داریم و یک شیعه فردی
امکان اینکه یک فرد از نظر فردی سنی باشه اما از جهت اجتماعی و سیاسی شیعه خیلی هست
و برعکسشم هست
و حتی امکان اینکه کسی از نظر فردی مسیحی باشه اما از حیث اجتماعی شیعه وجود داره.
در طول تاریخ هم ما علوی مذهب هارو که در حال حاضر در سوریه هم هستن داریم که اهل بیت با اینا به مانند سنی سیاسی برخورد نمیکردن
در حال حاضر هم سنی ای که در مملکت اسلامی موافق نظام باشه اما از جهت فردی سنی باشه در واقع شیعه سیاسی هست
و شیعه ای که مخالف نظام باشه عملا شیعه نیست
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻