eitaa logo
انتظار منجی عالم313
3.8هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
640 ویدیو
53 فایل
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : بالاترین جهاد امّت من انتظار فرج است . 🌴اینجا خیمه امام زمان (عج) است. پاسخ به ندای هَل مِن ناصر یَنصُرنی امام زمان (عج)، زمینه‌ساز ظهور است🌴 🌸اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹العلق أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ ﻣﮕﺮ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ [ ﻫﻤﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ] ﻣﻰ ﺑﻴﻨﺪ ؟(١٤) 🔉 💯 💯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شیعۀ خودخواه داستانی عبرت آموز از یک شیعۀ خودخواه در قرآن.. حتما ببینید!
‌🌷مهدی شناسی ۵۷🌷 🔷اسامی امام زمان عج الله فرجه🔷 🌹ابوتراب🌹 ⬅️مرحوم نهاوندی در کتاب عبقری الحسان به نام ابو‌تراب حضرت بقية الله اشاره می‌ کنند و می‌فرمايند: اين لقب منسوب به جدشان حضرت اميرالمومنين(علیه السلام) است. ⬅️ابوتراب کنيه اميرالمومنين علی (علیه السلام) بوده است. ابوتراب از دو لغت ابو و تراب تشکيل شده است. در ظاهر به معنای پدر خاک و يا دمساز خاک و يا پدر و رئيس خاکيان است. ⬅️نام ابوتراب اميرالمومنين(علیه السلام) از نيکوترين نامهای ايشان بود. عبد‌الله بن عباس می‌گويد: رسول الله (صلی الله علیه و آله) اميرالمومنين(علیه السلام) را با اين نام صدا می‌کردند و اين نامگذاری از آن رو بود که علی (ع) صاحب زمين و حجت خدا بر اهل آن پس از رسول خداست، و بقای زمين و آرامش آن وابسته به وجود اوست و از رسول خدا(ص) شنيدم می‌فرمود: چون روز قيامت شود و کافران پاداش و نزديکی و کرامتی را که خدای متعال برای شيعيان علی آماده نموده ببينند می‌گويند: « ای کاش من ترابی بودم» يعنی کاش از شيعيان علی (ابو تراب) بودم. ⬅️علامه مجلسی: شايد علت ديگری که برای نامگذاری اميرالمؤمنين به نام ابوتراب وجود دارد اين باشد که شيعيان او به جهت تذلل و تواضع بيش از اندازه در برابر فرامين خداوند سبحان، تراب ناميده شده‌اند. اين روايت اشاره به ميزان تسليم بودن شيعيان حضرت علی علیه السلام در مقابل خدای سبحان است. ⬅️ابوتراب را مربی و پرورش دهنده خاک نيز گفته‌اند، خاک مکانی مناسب برای پرورش هر سبزينه‌ای است كه هم از دامن خاک می‌رويد و هم در آن مدفون می‌شود. در هر دو وضعيت چرخه ی موجودات متصل به خاک است. از خاک می‌رويد و به خاک بر می‌گردد. ⬅️امام صادق(ع) می‌فرمايند: گِل شيعه از اضافه گِل وجود ما خلق شده است. اگر اين معنای ابوتراب و روايت امام صادق(علیه السلام) را کنار يکديگر قرار دهيم خواهيم گفت: چون خاکِ وجوديِ ما برگرفته از اضافه گل حضرات معصومین است، ذاتاً براي هر رشد و نموی آماده است و برای کاشت و برداشت هر نوع بذر معرفتی‌ای آمادگی لازم را دارد. ⬅️اگر همين روايت را از زاويه ديگر بررسی کنيم می‌گوئيم: هر كس بعد از فوت به دامن خاك باز مي‌گردد. در عالم معنا هركس به سوي امام زمانش رجعت مي‌كند حساب و كتاب هركس با امام زمان اوست، مرگ سفري است كه مسافر مي‌طلبد، مسافر اين سفر بايد براي رفتن از پدر خويش اجازه بگيرد، امضاي هر رجعتي از عالم خلق به سوي قيامت به دست امام زمان صورت مي‌گيرد ويا به عبارتي ديگر امضاي هر مرگي به دست مبارك ابوتراب نقش مي‌بندد.اين پدر است که اجازه مي‌دهد تا فرزندش سفر ماندگار قيامت را آغاز كند. ادامه دارد... @entezar_ma313
🌹فرقان يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً (69) إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُوْلَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (70) ⬅️ در روز قیامت عذاب او دوچندان میشود و همیشه به خوارى در آن خواهد ماند.(69 ✅ مگر كسانى كه توبه كنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند. پس اینان (كسانى هستند كه) خداوند بدی هایشان را به نیكى تبدیل میكند، و خداوند آمرزنده و مهربان است.(70 ⬅️چند برابر شدن عذاب مجرمین كه در جمله «یضاعف» آمده است، با عدل الهى مخالفتى ندارد، زیرا عذاب مضاعف در شرایطى است كه گناه، آثار شوم و چند برابر داشته باشد. 👹مثلاً زناكار هم گناه میكند و هم دیگرى را به گناه وادار مىیسازد و هم چه بسا از این گناه، فرزند حرامزادهاى به دنیا میآورد كه گرایشهاى منفى دارد. ⬅️ در قتل نفس نیز قاتل، فردى را میكشد، ولى افرادى را داغدار، بی سرپرست ویتیم وجامعه را ناامن میكند. هریك از این عناوین به تنهایى قابل كیفر است، همانگونه كه اگر كسى سنّت بدى را در جامعه بنا نهد در طول تاریخ هر كس به آن سنّت عمل كند، براى مؤسّس آن نیز گناهى ثبت میشود. ⬅️از آنجا كه به اتّفاق همه علما ومفسّران، زنا به تنهایى سبب جاودانگى در دوزخ نمیشود، بنابراین مسئله خلود و جاودانگى در دوزخ تنها براى مشركانى است كه زناكار باشند. آرى، عقیده ى حقّ و باطل و جهان بینى كفر و شرك، در كیفرها تأثیرگذار است. 👈امام رضا علیه السلام فرمود: به پیامبر صلى الله علیه وآله گفته شد: فلانى انسان بدبختى است، زیرا بسیارى از گناهان را مرتكب شده است. پیامبر فرمود: هرگز چنین نیست كه شما میگویید، بلكه او نجات یافت و به حسن عاقبت رسید و گناهانش از بین رفت و به حسنات تبدیل شد. زیرا او روزى از راهى میگذشت، مؤمنى را دید كه عورتش پیدا بود و خود متوجّه نبود. (گویا خواب بوده است) این شخص بدن او را پوشاند و براى آن كه خجالت نكشد او را با خبر نكرد، وقتى آن مؤمن متوجّه شد، در حقّ او چنین دعا كرد: خداوند به تو پاداش بسیار عطا كند، آخرت تو را با خیر همراه سازد و در حساب با تو مناقشه و سختگیرى نكند. ✅ خداوند دعاى آن مؤمن را در حقّ آن شخص، مستجاب فرمود و او خوش عاقبت شد. ⬅️ وقتى كه این مژدهى پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله به آن گناهكار رسید او از همه گناهانش توبه كرد و اهل طاعت خدا شد. پس از یك هفته كه گروهى از دشمنان اسلام به مدینه حمله كردند، پیامبرصلى الله علیه وآله دستور دفاع داد، آن مرد نیز همراه با مسلمانان دیگر براى دفاع آماده شد و در درگیرى با دشمنان به شهادت رسید و عاقبتش به خیر وسعادت ختم گردید. [355] ⬅️ عواملى وجود دارد كه كیفر را چند برابر میكند. برخى از آن عوامل به این شرح است: ❌- گاهى داشتن شخصیّت اجتماعى، كیفر مجرم را دو برابر مىكند. خداوند به زنان پیامبرصلى الله علیه وآله مىفرماید: «مَن یَأت منكُنّ بِفاحشَة مُبیّنَة یُضاعف لها العَذاب» [356] هر كس از شما همسران پیامبر كار زشت انجام دهید، دو برابر كیفر دارید. ❌- گاهى زمان، گناه را دو برابر مىكند. مثل گناه در روز جمعه، چنانكه در روایات آمده است كه كار خیر و یا شر در روز جمعه دو برابر سنجیده مىشود. [357] ❌- گاهى گناهِ كلیدى است، یعنى علاوه بر انحراف شخص، دیگران را نیز منحرف مىكند. «الّذین یَصدّون عن سبیل اللّه و یَبغونها عِوجاً... یُضاعف لهم العذاب» [358] 📚: 355) بحار، ج 5، ص 155. 356) احزاب، 30. 357) بحار، ج 89، ص 283. 358) هود، 19
✅آیت‌الله بهجت(ره): 📝چقدر امام زمان(عج)مهربان است به کسانی که اسمش را می‌برند و صدایش می‌زنند و از او طلب کمک می‌کنند،از پدرومادر هم به آنها مهربان‌تر است. 📚درمحضربهجت،ج۲،ص٣۶۶ @entezar_ma313
‌🌷مهدی شناسی ۵۸🌷 🔷اسامی امام زمان عج الله فرجه🔷 🌹ابوتراب🌹 🌱آقاي شيخ علي اكبر نهاندي در عبقري الحسان در ذيل آيه۶۹ سوره مباركه زمر «وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ» «و زمين (در آن روز) به نور پروردگارش روشن مى شود، و نامه هاى اعمال را پيش مى نهند و پيامبران و گواهان را حاضر مى سازند، و ميان آنها بحق داورى مى شود و به آنان ستم نخواهد شد» 🌱ايشان مي‌گويد: رب در اين آيه منظور امام زمين است. هركس خاك معرفتيش آمادگي لازم تربيت را داشته باشد به بركت نور خورشيد ولايت و آب معرفتي به رويشي خاص دست مي‌يابد و در ظل تشعشعات امام زمان زندگيش به بركت و ماندگاري حقيقی مي‌رسد. 🌱نگاه بعدي به خاك اين نكته را بر ما روشن مي‌كند كه خاك محل پنهان كردن گنجهاست و بسياري از گران بها‌ترين گنجها در خاك پنهان مي‌شود كه بعد از سالها تلاش كاوشگران كشف مي‌شود. 🌱تمام افراد گنج حقيقت حضرت را در دل خويش پنهان دارند. فقط كافي است كاوشگري خويش را بدست گيرند زيرا انسان فطرتاً امام زمان شناس است. 🌱ابوتراب در اين معنا پدر گنجهاي مخفي انسان است. هر كس قصد بهره‌وري از گنجهاي وجود خود را داشته باشد بايد به نام ابوتراب حضرت متوسل شود. 🌱ويژگي ديگر خاك مطهِّر بودن است. زمان فقدان آب براي رفع حدث، خاك جايگزين مي‌شود.چنانچه كسي آب در دسترس نداشته باشد از خاك براي وضو استفاده مي‌كند.با اين اشارت بايد گفت هركس فطرتاً پاك و مطهر زاده مي‌شود و حضرت پدر تمام مطهرات عالم است. اگر كسي غفلت ورزيد و از مسير حق دور شد اما به لطف پروردگار به خطاي خويش واقف گشت قصد توبه كرد گويا به وجود مطهر ابوتراب دست توسل دراز كرده است. 🌱حضرت ابوتراب‌اند.يعني طهارت بخش و پاك كننده‌اند. هركس گرفتار انواع رذيلتهاي اخلاقي، تربيتي،اعتقادي و رفتاري... است. براي رهايي از اين رذيله‌ها باید به وجود مطهر حضرت متوسل شود. 🌱گاهي ابوتراب چنان افراد را از رذايل اخلاقی پاك مي‌كند كه حتي خود فرد، آن رذيله را از خاطر مي‌برد و به گفته آيت‌الله بهجت، امام زمان در دلش مسجدي بنا مي‌كنند. يعني قلب به گونه‌اي از رذايل فاصله مي‌گيرد كه لياقت قدمگاه شدن ابوتراب را مي‌يابد. @entezar_ma313
3.عبادت(ذکر) معرفت و ایمان ریشه دوانده در دل امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و آنها را به خضوع در برابر حق تعالی و تلاش در مسیر بندگی سوق میدهد. 🔹امام صادق علیه السلام عبادت و راز و نیاز امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را این گونه ترسیم فرموده است: ✍لهم فی الیل اصوات کاصوات الثواکل حزناً من خشیة الله»؛ حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در دل شب از خشیت خداوند ناله‌هایی دارند، مانند نالۀ مادران پسر مرده». 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: ✍مجدّون فی طاعه الله»؛ «آنان در طریق عبودیت اهل جدّیت و تلاش اند». 🍃اللّهـُمَ عَجِل لِوَلیِڪَ الفــَرَج🍃
🌹علق كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى (6) أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى (7) إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى (8) أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى (9) عَبْداً إِذَا صَلَّى (10) أَرَأَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى (11) أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى (12) أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى (13) أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى (14) ✅نه چنین است (كه میپندارند). بی گمان آدمى طغیان میكند. چون خود را بی نیاز میبیند. ⬅️ همانا بازگشت همه به سوى پروردگار توست.آیا دیدى آن كه منع میكند.بنده اى را كه نماز میخواند.آیا اندیشیدهاى كه اگر (آن بنده) بر طریق هدایت باشد یا به تقوا سفارش كند. (سزاى نهى كننده او جز آتش نیست)🔥 ❓آیا اندیشیدهاى كه اگر تكذیب كند و روى برتابد (فقط خود را هلاك ساخته است؟) آیا او نمیداند كه خداوند میبیند. 🚫كلمه «كلاّ» یا به معناى نفى گذشته است یعنى این گونه نیست كه انسان به یاد گذشته خود باشد كه خداوند او را آفرید و به او آموخت، پس بنده او باشد، بلكه به جاى بندگى طغیان مىكند و مانع بندگى دیگران نیز میشود. و ممكن است كلمه «كلاّ» به معناى حقًا و براى تأكید باشد.(18) ⬅️اگر انسان ظرفیّت نداشته باشد، یا ثروت او را مغرور میكند، چنانكه قارون میگفت: «انّما اوتیته على علم عندى»(19) ⬅️ یا قدرت او را مغرور میكند، چنانكه فرعون میگفت: «الیس لى ملك مصر»(20) یا علم او را مغرور میكند. چنانكه بلعم باعورا به آن گرفتار شد. «آتیناه آیاتنا فانسلخ منها»(21) ⬅️ولى اگر ظرفیّت باشد، حتى هر سه در یك نفر جمع میشود مثل حضرت یوسف و سلیمان ولى مغرور نمیشود، چون همه را از خداوند میداند نه خود. ✅ چنانكه حضرت سلیمان گفت: «هذا من فضل ربّى»(22) ✅ و حضرت یوسف گفت: «ربّ قد آتیتنى من الملك و علّمتنى من تأویل الاحادیث»(23) ⬅️آرى خطر آنجاست كه انسان به خود بنگرد نه خدا.(24) «أن رآه استغنى» ♨️طغیانگر نه خدا را بنده است، نه دستورات الهى را به رسمیّت میشناسد، نه استدلال میپذیرد و نه به نداى وجدان و ناله مظلومان گوش میدهد. ⬅️مراد از عبدى كه نماز مىخواند «عبداً اذا صلّى» چنانكه از آیات آخر سوره بر میآید، رسول خداست، چون در آن آیات، آن حضرت را از اطاعت آن شخص نهى نموده است و او را به سجده و قرب دعوت میكند. از آنجا كه این آیات، اولین آیاتى است كه بر پیامبر نازل شده، پس آن حضرت قبل از رسیدن به مقام رسالت، نماز مىخوانده است.(25) ⬅️در احادیث میخوانیم: ابوجهل از اطرافیان خود پرسید: آیا پیامبر در میان شما نیز براى سجده صورت به خاك میگذارد؟ گفتند: آرى. گفت: سوگند به آنچه سوگند میخوریم، اگر او را در چنین حالى ببینم، با پاى خود گردن او را له مىكنم. زمانى كه متوجه شد پیامبر در حال نماز است، تصمیم گرفت با لگد بر سر مبارك آن حضرت در سجده بكوبد، همین كه نزدیك شد، با حالتى عجیب عقب نشینى كرد و به مشركان گفت: وقتى به او نزدیك شدم، در مقابل خود خندقى از آتش دیدم.(26) ⬅️ با اینكه مراد از «عبداً» شخص پیامبر است ولى نكره آوردن آن، به خاطر تعظیم و بزرگداشت است. «عبدًا اذا صلّى» -----📚 : 18) تفسیر نمونه. 19) قصص، 78. 20) زخرف، 51 . 21) اعراف، 175. 22) نمل، 40. 23) یوسف، 101. 24) تفسیر نوین. 25) تفسیر المیزان. 26) تفاسیر مجمع البیان و نمونه. ✅- انسان ناسپاس است. ما او را آفریدیم و هر چه نمىدانست به او آموختیم. امّا او در برابر پروردگارش طغیان مىكند. «كلاّ انّ انسان لیطغى» ✅- انسان به خاطر آنكه به غلط خود را بى نیاز مى پندارد دست به طغیان میزند. «لیطغى ان رآه استغنى» ❌- بازداشتن از نماز، روشنترین نوع منكرات است. «ینهى عبداً اذا صلّى» ✅- حتى اگر احتمال حقانیّت دهند نباید اینگونه با پیامبر برخورد كنند. «ان كان على الهُدى» ✅- انسان كم ظرفیّت است و پندار بىنیازى او را مست میكند. «لیطغى ان رآه استغنى» - علم به تنهایى كافى نیست. با اینكه به انسان علم دادیم امّا طغیان میكند. «علّم الانسان ما لم یعلم - انّ الانسان لیطغى» ⬅- غنى بودن كمال است، ولى خود را غنى دیدن زمینه لغزشهاست. «راه استغنى» - ایمان به معاد مانع طغیان است. «انّ الى ربّك الرجعى» - هر چه داریم مىگذاریم و میرویم خود را بى نیاز نپنداریم. «انّ الى ربّك الرجعى» - انسان و هستى هدفدار و به سوى خداست. «انّ الى ربّك الرجعى» - طاغوتیان مخالف نمازند. «لیطغى - ینهى عبدًا اذا صلّى» (رفتار ناروا زمانى مورد سرزنش قرار مىگیرد كه دوام داشته باشد.) - نشانه بندگى خدا نماز است. «عبدًا اذا صلّى» - طاغوتها از بندگى خدا ناراحتند. (نه از افراد بیتفاوت و یا بنده هوسهاى خود یا دیگران) «ینهى عبدًا اذا صلّى» - نام و نشان مهم نیست، عملكردها مهم است. (نام نهى كننده و نمازگزار نیامده است.) «ینهى - صلّى» - سزاوار است كسى كه امر به تقوا مىكند خودش از راه یافتگان باشد. «كان على الهُدى او امر بالتّقوى»
پیشگویی پیامبر ص درباره ایرانیان در آخرالزمان احمد بن حنبل که از محدثان اهل سنت است از پیامبر (ص) چنین نقل می کند: «نزدیک است که خداوند متعال اطراف شما را از عجم پر کند، آنان همچون شیرانی هستند که اهل فرار نیستند، آنان همچون شما می‌جنگند و دشمنان شما را می کشند و از غنایم شما استفاده می‌کنند.» مفسران بر این عقیده اند که این پیشگویی پیامبر (ص) درباره ایرانیان در زمان ظهور است. پیامبر (ص) ایرانیان آن زمان را مردمانی شجاع می داند که از سر ایمان به یاری امام زمان (عج) می شتابند. آن ها اهل فرار از میدان جنگ نیستند و با این که غنائم را با اعراب تقسیم می کنند اما به طمع گرفتن غنیمت به جنگ نیامده اند. (ع) @entezar_ma313
❓❓چگونه امام زمان را یاری کنیم؟ 🌸پشتيبانى از امام زمان عليه السلام 💠اللّهُمَّ اجْعَلنِى مِنْ.... وَالمُحَامِينَ عَنْهُ خداوندا مرا از.... و از هواداران او (قرار ده) ◀️محامى: حمايت كننده از روى شوق و عنايت و پشتيبان و هوادار و نگهبان را گويند و جمع آن محامين است. ◀️امروزه در كشورهاى عربى وكيل دادگسترى را محامى نامند؛ زيرا كه از حقوق موكّل خود حمايت كرده و از منافع وى دفاع مى نمايد و به طور كلّى پشتيبان او شناخته مى شود. و نيز پاسدار و محافظ شخصيّت‌ها را، حمايه مى خوانند كه نگهبانى و مراقبت دارد تا مبادا صدمه و آسيبى به آن شخصيّت برسد. ◀️فرق بين حمايت و حفاظت آن است كه حمايت در جايى است كه مراقبت محصور نباشد و آفت‌ها و آسيب هاى احتمالى نامحدود باشد، مانند: زمين و شهر كه گويند: «هو يحيى الارض و البلد؛ او شهر و زمين را نگهبانى مى كند». ◀️امّا حفاظت در موردى است كه مى توان آن را محدود و محصور ساخت كه گويند: فلانى از پول و كالاى خويش محافظت مى كند و نمى گويند: فلانى زمين و يا شهر را محافظت مى نمايد، مگر كسى كه عامى باشد و كلمات را در جاى خود به كار نبرد. ◀️حمايت و نگهبانى از دين و پشتيبانى از اولياى دين از مهم ترين وظايف ايمان است كه به حكم عقل و شرع ثابت مى باشد. ◀️عقايد و احكام و سنّت هاى دينى به سبب حمايت و هوادارى و نگهبانى و مراقبت مؤمنان با اخلاص پايدار است و شرارت باطل جويان و كجروان و شبهه انگيزى بدانديشان و نابخردان همواره با تلاش حاميان و هواداران دين دفع گرديده است. ◀️تمامى پيامبران به حمايت از دين برخاسته اند و همه امامان محامى و نگهبان دين بوده اند و در اين راه رنج‌ها و سختى هاى فراوان كشيده اند. در زيارت جامعه كبيره آمده است: «وَالذّادَةِ الحُماةِ ؛ (سلام بر شما... ) مدافان حمايتگر... ». ◀️پشتيبانى از امام عصر «عجّل اللَّه فرجه» در حقيقت طرفدارى از حق پرستى و هوادارى از عدل و داد و نگهبانى از فضيلت و نيك انديشى و حمايت از درستكارى و پاسدارى از حريم تقوا و پرهيزگارى است و جانبدارى از حقوق خدا و رسول و ائمه اطهارعليهم السلام و اهتمام به حقوق مستضعفين و مظلومين است. ◀️خداوند متعال در قرآن كريم حاميان دين و مدافعان اولياى دين را ستوده است. از جمله راجع به مؤمن آل ياسين فرمايد: «وَجَآءَ مِنْ أَقْصى المَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا المُرْسَلِينَ... »؛ «از دورترين نقطه شهر (راد) مردى با ايمان در حالى كه شتاب مى كرد آمد و گفت: اى قوم من! از فرستادگان (خداوند) پيروى نمائيد از كسانى پيروى كنيد كه از شما مزدى نمى خواهند و خود هدايت يافته اند و چه دليلى دارد كه من كسى كه مرا پديد آورده است را پرستش نكنم! و حال آن كه به سوى او باز گردانده مى شويد؟ آيا به جز او معبودانى برگيرم كه هرگاه خداوند رحمان بخواهد زيانى به من رساند شفاعت آن‌ها هيچ سودى برايم نخواهد داشت و مرا (از گرفتارى) نجات نخواهند داد؟! اگر چنين كنم در گمراهى آشكارى خواهم بود، من به حقيقت به پروردگارتان ايمان آوردم پس سخنان (و راهنماييهاى) مرا شنويد... ». ◀️و درباره مؤمن آل فرعون فرمايد: «وَقالَ رَجُلٌ مُّؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمانَهُ.... »؛«و مردى مؤمن از آل فرعون كه ايمان خويش را پنهان مى داشت چنين گفت: آيا مردى را بدين سبب مى كشيد كه مى گويد: پروردگار من (اللَّه) است! و حال آن كه دلايل روشنى از سوى پروردگارتان برايتان آورده است؟! پس اگر دروغگو باشد دروغش دامنگير خودش مى شود و اگر راستگو باشد (دست كم) قسمتى از عذاب هايى را كه وعده مى دهد به شما خواهد رسيد. خداوند كسى كه اسراف كار و دروغگو است را هدايت نمى كند». 📚چگونه امام زمان را یاری کنیم؟ ✍سید مهدی حائری واصلی @entezar_ma313
‌🌷مهدی شناسی ۵۹🌷 🔷اسامی امام زمان عج الله فرجه🔷 🌹ابوتراب🌹 ◀️قسمت سوم 🍃خاك ماده‌اي با قابليت مقاومت و تحمل فراواني است. چنانچه صبر و مقاومتش زبانزد كوي عرفان است. از اين رو نه در مقابل فسق فاسقان و ظلم ظالمان،عبوس و مضطرب مي‌شود و نه در حلقات ذكر، جلسات علم شادي و سرور خود را به نمايش مي‌گذارد ( البته اين سخن به آن معنا نيست كه خاك شادمان از حلقات ذكر و جلسات علم ناراحت از مجالس فسق نيست. سخن اين جاست كه هيچ يک از اين دو وضعيت را به جلوه بروز ظاهري نمي‌كشاند. همه اشياء عالم اهل ادراك هستند و مادام در حال تسبيح گويي حضرت حق مي‌باشند.) 🍃حضرت مهدی علیه السلام "ابوتراب" است يعني سينه وسيع و دل گشاده ايشان هم تحمل گناه و قصور افراد را دارد و هم به اذن حق روي آنها پرده مي‌اندازد. همچنين از عبادت بيش از اندازه گروهی از عابدان و زاهدان بيش از اندازه شادمان نمی‌شود. 🍃خصلت بزرگان است که در هيچ حالی از وضعيت طبيعی خارج نمی‌شوند. نه خبری آنها را بيش از اندازه شادمان می‌کند و نه مصيبتی آنها را از حد بيرون غمگين می‌سازد. صراط عالمند واز افراط و تفريط مصون و درامان‌اند. وجود مقدس ابوتراب پدر هر صابر و مومن متعادلی است. 🍃ويژگی ديگر خاک جذب آب است. آب در عالم معنا علم و معرفت و در انتها پذيرش ولايت حضرات معصومين است. اگر ولايت حضرات معصومين از لابلای سنگلاخ وجودی هر طالبی عبور کند، قطعا همان فضای نامطلوب برای کشت معرفت تبديل به مزارع سبزی خواهد شد. 🍃حضرت صاحب الزمان ابوتراب‌اند. پدری که بر زمين تشنه وجود فرزندان خويش بارانی از معرفت می‌بارد تا سيرابِ سيراب شوند. 🍃ويژگی عجيب خاک که شايد کمتر مورد توجه قرار می‌گيرد پنهان کردن موادی است که ثمره چندانی ندارند.اگر برگها از درخت می‌ريزند روی آنها را با خاک می‌پوشانند تا دوباره به کود تبديل شود و اگر زباله‌ای هست که قابليت تبديل شدن به کود را داشته باشد در خاک دفن می‌شود. 🍃 ابوتراب پوشاننده ی رذايل اخلاقی افرادند. وجود مقدس صاحب الزمان نواقص اخلاقی هر سالکی را پنهان می‌کنند تا زمان برای رويش دوباره ايجاد شود. ابوتراب با جلوه الهی خويش سيئات فرد را به حسنات بدل می‌کند و آنچه از نظر شخص پرونده سياه اوست زمينه ساز پرورش مجددش می‌شود. 🍃ويژگی ديگر آب: چون به خاك اضافه شود، گل حاصل شده كاملاً شكل پذير است، اگر آب ولايت به خاک وجود هر سالکی اضافه شود وجود او شکل پذير و قابل انعطاف خواهد شد و برای پذيرش احکام شريعت و تسليم شدن در مقابل احکام مقاومت و سرسختی از خود نشان نمی‌دهد. آب ولايت چنان بر گوشه و کنار دلش سايه می‌افکند که جايی برای بروز منيّت‌هايش نمی‌يابد. 🍃شايد خالی از لطف نباشد به نام ابوتراب در قيامت نگاه ديگري بيندازيم. قيامت روز حسرت است. روز آه‌های بلند. روز نگرانی‌های جاودان. روز اضطراب‌های بی‌پايان.تنها کسانی اين روز رستگار و بی دغدغه‌اند که در دنيا خاک وجود خود را به دست مربی عالم سپرده‌اند و در آن جا همراه او قيام می‌کنند. 🍃 کجايند کسانی که ابوتراب پرورش دهنده آنها بود؟؟؟ در آن روز که ناله‌ها از شدت فراق از حق به عرش می‌رسد صدايی می‌آيد که کاش ما تراب بوديم(سوره ی نبا)، که امروز در پی ابوتراب قيام می‌کرديم. اما چقدر دير است و چه بی‌فايده است. آن روز، روز غبطه و حسرت است. 🍃ابوتراب!مهدی جان! خاک وجود مرا زمينه‌ساز قدمهای مبارک خويش کن تا با اثر مبارك گامهايت قلب مرده من، زيباترين مسجد عالم شود. ای صبا نِکهَتی از خاک در يار آور خاطر از ما ببر و مژده ديدار آور نغمه او به دل و جان، دهد آرام و قرار غم ما را ببر ای پيک صفا، تار آور صبرايوب، نباشد من بی سامان را وعده بگذار و از او، رقعه بر اين زار آور @entezar_ma313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚 🔉 ✅قرآن میگه اونایی راکه داری تمسخر میکنی چه بسا اینان بهترین بندگان من هستند
4-معرفت امام ✅ویژگی دیگر امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بینش عمیق آنان نسبت به آن حضرت است. امام سجاد علیه السلام در این خصوص فرموده: ✍«... القائلین بامامه»؛ «آنان به امامت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف اعتقادی[راسخ] دارند». این معرفت ژرف دو ثمره اساسی دارد: عشق ورزی به ساحت مقدس امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و اطاعت بی چون و چرا از او (محبت و اطاعت )
🌹عنکبوت وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (64) این زندگى دنیا چیزى جز سرگرمى و بازیچه نیست و اگر بدانند، زندگى حقیقى، همان سراى آخرت است. ❌«لهو» به سرگرمی هایى گفته میشود كه انسان را از هدف اصلى و مسائل اساسى باز میدارد؛ «لعب» انجام كارى مثل بازى است كه قصدى در آن نیست.(158) «هذه الحیاة الدنیا» رمز تحقیر دنیاست، همانگونه كه «لهى الحیوان» رمز عظمت آخرت. 🔵سؤال: با این كه قرآن، خود به كار و تلاش براى آباد كردن زمین و سیر و سفر و بهرهمند شدن از طبیعت، همسر، زیبایىها، خوراكىها و كسب درآمد، سفارش نموده است، پس چگونه در این آیه میفرماید: دنیا جز لهو و لعب نیست❓ ✔️پاسخ: كامیابى هایى كه براى رسیدن به اهداف مقدّس و با روش و ابزار مقدّس و در محدودهى قانون و با رعایت سایر شرایط باشد، همه آنها مزرعه آخرت است و آنچه در این آیه تحقیر و مذمّت شده و لهو و لعب معرّفى شده، مواردى است كه هدف مقدّسى در كنار آن نباشد و با موازین دینى و قانونى مخالف باشد. ----- 158) مفردات راغب. 🔷 آفرینش دنیا، هدفدار و حكیمانه است، لیكن غفلت از آخرت، دنیا پرستى و غرق شدن در آن، سفیهانه است. «لهو و لعب» 🔴همه جا سكوت در برابر دلخوشیهاى مردم جایز نیست، گاهى باید با نهیب و فریاد، به غافلان هشدار داد. «لهو و لعب» - در شیوهى تبلیغ، هرگاه امر زشتى را نفى میكنید، جایگزین خوبى به او ارائه دهید. «انّ الدّار الآخرة» ✅حیاتِ واقعى، حیات آخرت است. «الدّار الآخرة لهى الحیوان» - مردم، حقیقت آخرت را نمیدانند وگرنه به دنیا دل نمىبستند. «لو كانوا یعلمون»
دانشمند4_5780626892054856285.mp3
3.11M
غربت و تنهایی امام حی 💦💔
مولای من!🌹 ای ناگهان تراز همه ی اتفاق ها🌤 پایان خوبِ قصه ی تلخِ فراق ها🌤 ای وارثِ شکوه اساطیر،جلوه کن تاگم شود ابهت این ادعاها... " اللهم عجل لولیک الفرج ، وجعلنا من خیر أعوانه و أنصاره "
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶رسول خدا: ای علی!مردم ازدرخت های گوناگونی آفریده شدند!اما من و تو از یک درخت!
🌷مهدی شناسی ۶۰🌷 🔷اسامی امام زمان عج الله فرجه🔷 🌹غریم🌹 ◀️اين نام از القاب خاص حضرت بقية الله علیه السلام است، زيرا در زمان غيبت صغری نام غريم به زبان تقيه و به صورت رمز به کار می‌رفته است تا وجود مبارک حضرت از آزار و اذيت دشمنان در امان بمانند. ◀️غريم در فرهنگ اصطلاحات به دو معنای مخالف و ضد هم به کار می‌رود اين نام هم به معنای طلبکار و هم بدهکار استعمال می‌شود. ◀️به کار بردن معنای طلبکار برای حضرت از آن روست که مردم حق ايشان را در جايگاه امامتشان ادا نمی‌کنند، هر چند نبض عالم هستی و شاهرگ کائنات در دستان مبارک حضرت است و آنچه در جهان نام هستی دارد با وساطت ايشان ارتزاق می‌کنند اما همگان از اين نعمت بزرگ غافلند و نسبت به شکر اين نعمت ناسپاس‌اند. ◀️حضرت جلوه ی نام صمد و غنی خداوند سبحان هستند وجود ايشان بی‌نياز از مردم است. اما در اين عالم هرکس برای ادای وظيفه‌ای خلق شده است. با توجه به اين قانون کلی خلقت مردم نسبت به امام زمان وظايفی دارند و چون در انجام آن کوتاهی و نقصان روا می‌دارند حضرت در جايگاه ولايی خويش از آنها طلبکار می‌شوند. ◀️پيامبر(صلوات الله علیه و آله) در حديث ثقلين مردم را به دو چيز سفارش کرده‌اند کتاب خدا و اهل بيت: فِيهِمْ نَبِيُّكُمْ ص حَيْثُ يَقُولُ فِي حَجَّةِ الْوَدَاعِ إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي (بحارالانوار ج۲) ◀️آنچه رسول خدا مردم را به نگهداری و محافظت از آنها فرا می‌خواند به توجه‌ای خاص نياز دارد. اميرالمومنين(ع) می‌فرمايد: «نَحْنُ نِعْمَةُ اللَّهِ الَّتِي أَنْعَمَ بِهَا عَلَى الْعِبَادِ» ◀️اگر جايگاه امام زمان را در اين روايت بررسی کنيم بايد بگوييم حضرت سر منشا تمام نعمت‌هايی هستند که خدا در اختيار انسان قرار داده است و هر نعمت شکری بر خويش لازم دارد. برای چه کسی امکان شکرگزاری از نعمات ميسر است تا بتواند حق نعمت را ادا کند؟ وقتی امام هر زمان نعمت جاری شده بر مردم است. هيچ کس توان ادا کردن حق امام را ندارد. ◀️غريم در معنای طلبکار از القاب حضرت است. اين نام حضرت اعتباری خاص به نوع بشر بخشيده است. انسان در پرتو نام غريم حضرت به چنان جايگاه والا و با ارزشی دست می‌يابد که بنده حقيری چون او بدهکار والاترين طلبکار-امام زمان- می‌شود؛ طلبکاری کريم، با شرح صدر و غنی... زيرا خداوند سبحان روزی که در عالم اَلَست امانت خويش را بر زمين و آسمان عرضه کرد هيچ موجودی به غير از انسان پذيرای آن امانت نشد، حق ولايتی که انسان در آن روز پذيرفت مودّت و دوستی نسبت به اهل بيت بود که حضرت حق به او وديعه داد. ◀️اين وديعه نوعی بدهکاری برای مردم و طلبکاری برای حضرات معصومين ايجاد کرد. ولی اين بدهکار و طلبکار در شمار ساير غرايم نيستند. بلکه به هر اندازه انسان بدهکاری خود را نسبت به حضرت صاحب الزمان ادا ‌کند در نزد خدای سبحان از قرب و ارزش بيشتری برخوردار می‌شود. هر ذره پرداخت بدهکاری راههای کمال و سير و سلوک را بر افراد هموارتر می‌کند. ◀️نکته قابل توجه اينجاست که اين طلبکار، خود، به بدهکارانش در پرداخت بدهی ها و غرض‌هايشان کمک می‌کند. فقط کافی است کسی نيت ادا کردن حق او را بکند، ديگر لازم نيست زحمتی بر خويش متحمل کند.چون وجود مقدس بقية الله شرايط را برای انجام وظيفه افراد فراهم می‌کنند. ◀️طلبکاری حضرت بهانه‌ای برای قرب و اتصال به مقام ولايت است تا افراد در عالم ظلمانی ماده توقف نکنند و مسير عبوديت را با معرفت طی کنند. ◀️بدهکاری ما نسبت به حضرت به ميزان نقصان در عبوديت‌های ماست و انجام هر وظيفه‌ای که از جانب ما صورت می‌گيرد حمل کالای بی‌ارزش و شکسته‌ای برای سلطان مقتدر و بی‌نياز است. اما اين سلطان بی‌نياز نه تنها اين ظرف شکسته‌ را دريافت می‌کند بلکه جايگزين آن ظرفی سرشار از معرفت می‌گرداند. ادامه دارد... @entezar_ma313