الگوی سوم و سهم مردان
پدیده ابرزن محصول کدام الگوی خانواده است؟
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
🔹 انقلاب اسلامی طرحی را برای بازسازی نسبت زن و جامعه ارائه کرد که ما امروزه تحت عنوان «الگوی سوم» میشناسیم. این الگو اگرچه برای حیات فردی و خانوادگی زن هم سخن تازهای دارد اما وجه تمایز اصلی آن با الگوهای دیگر، عنصر «رسالت اجتماعی» زن است. طرح اجتماعی کلان انقلاب اسلامی زوجیتپایه بوده و مرد و زن را برای دخالت در مقدّرات اساسی کشور و اهتمام به امور مسلمین «مکلّف» میداند. به این جملات مقام معظم رهبری(مدظله) دقت کنید:
🔹 «اینکه میفرماید من اصبح ولایهتمّ بامور المسلمین فلیس بمسلم. مخصوص مردان نیست؛ زنان هم باید به امور مسلمانان و جامعه اسلامی و امور جهان اسلام و همه مسائلی که در دنیا میگذرد، احساس مسئولیت کنند و اهتمام نمایند؛ چون وظیفه اسلامی است.»(30/7/1376). این سخن دلالت بر اصل تکلیف اجتماعی زن و مرد به نحوی مشترک دارد. یعنی اگر برای جامعه اسلامی کاری از آنها بربیاید و امکان و ظرفیتی دارند نباید دریغ کنند وگرنه باید در محضر خداوند پاسخگو باشند.
🔹 مصادیق اهتمام به امور مسلمین فی زماننا هذا به عدد ریگهای بیابان است. فقط مسائل اجتماعی جامعه خودمان ضرورت مشارکت فعال بانوان را بلاتردید مینماید. اگرچه نقطه عزیمت حل مسائل اجتماعی خانواده است و بانوان در این عرصه نقش محوری دارند اما سطحِ مشارکت برای حل مسائل اجتماعی کشور به هیچ عنوان قابل تقلیل به خانواده نیست و حضور در ساحتِ جامعه و کنشگری فعال در میدان در بسیاری از امور ناگزیر است. میدانِ سیاست، فرهنگ، سلامت و... به مشارکتِ مستقیم بانوان نیاز مبرم دارند.
🔹 درباره اهمیت و محوریت نقش بانوان در خانواده نیز که بحثی وجود ندارد و تاکیدات فراوانی در ادبیات دینی و طرح انقلاب اسلامی برای زن در این زمینه به چشم میخورد. حال باید پرسید مشارکت فعال در عرصات مختلف جامعه در کنار نقشهای محوری بانوان در خانواده چگونه امکانپذیر است؟ تجربه تاریخی ما الگوی «ابرزن» را برای پاسخ به این مساله معرفی میکند. یعنی اگر قرار به حذف یکی به نفع دیگری نباشد، تنها گزینه جمعِ جبری خانه و جامعه با پذیرش فشارهای نقشیِ مضاعف برای زن است.
🔹 باید پرسید چرا ما در پاسخ به فراخوان انقلاب اسلامی برای اهتمام به امور جامعه تنها به این دو گزینه اکتفا کردیم؟ یعنی یا به تحریف ایده الگوی سوم به نفع منویات سنت پرداختیم و به بانوان گفتیم رسالت اجتماعی شما همان ایفای مطلوب نقشهای خانوادگی و یا در نهایت امتداد همان نقشها در موقعیتهای اجتماعی خاص مانند معلمی و پرستاری و... است و یا به زنان گفتیم فرداً وحیدا به جمع این دو عرصه مبادرت ورزند. نتیجه این شد که یا عطای مشارکت اجتماعی را به لقایش بخشیدند و یا مانند یک سوپرمن هر دو عرصه را نگهداشتند.
🔹 اما آیا گزینه دیگری برای برخورداری از ظرفیت بانوان در جامعه در عین تعهد به خانواده وجود ندارد؟ حتما وجود دارد. گزینه جایگزین، ارتقاء مسئولیتپذیری مردان در قبال خانواده است. واقعیت این است که سازمانِ خانواده در موقعیت اکنون ما تنها یک مسئول دارد و آن هم زن است. مخاطبِ نظم هنجارین خانواده در این فضا صرفاً بانوان هستند و آقایان فقط در ساحت تامین و حمایت، خود را به خانواده متعهد و مسئول میدانند. غیبت مردان در خانه واقعیتِ انکارناپذیرِ الگوی خانواده معاصر ماست.
🔹 در حالی که خانواده نیاز به دو متصدّی به نحو توامان و همافزا دارد. رسیدگی به امور خانه، تمشیّت و تربیت فرزندان، تدبیر اقتصاد و مصرف خانوار، مدیریت عواطف اعضاء و... همگی نیازمند مشارکت مسئولانه و همافزایی زن و مرد بوده و غیبت مردان و جبران افراطیِ زنان، هم کارکردهای خانواده را مختل کرده و هم زمینه محرومیت جامعه از ظرفیت بانوان را فراهم میسازد. اساسا در این حالت، خانه تبدیل به «وبال» زن میگردد و هیچ فردی در قبال وبال احساس تعهد و علاقه نخواهد داشت.
🔹 ارتقاء مسئولیتپذیری مردان نسبت به امور خانه به هیچ عنوان اقتضاء اختلاط نقشها و برهم خوردن ساختار خانواده به نفع رویکردهای فمینیستی ندارد. بلکه منجر به بازنگری در کلیشههای پوسیده و مفروضات ناکارآمد درباره جایگاه مرد در خانه و در نهایت بازسازیِ موقعیت «اقتدار» میگردد. کنشگری ضامن اقتدار و حاشیهنشینی زمینهساز انفعال مرد در مناسبات خانواده است. پدیده ابرزن تنها در غیاب مردانِ مقتدرِ موثر در خانه شکل میگیرد.
ما ناگزیر از گفتگوی با مردان درباره خانواده و زنان هستیم...
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
هدایت شده از مرکز مشاوره یارا
الحمدلله مرکز تخصصی ازدواج و خانواده یارا افتتاح شد
اینجا ایدههای جدیدی را ناظر به توانمندسازی خانواده پیگیری خواهیم کرد.
#مرکز_مشاوره_یارا
#مرکز_مشاوره
#مرکز_مشاوره_ازدواج
#مرکز_مشاوره_خانواده
#مرکز_خانواده_یارا
#مشاوره_ازدواج
#مشاوره_خانواده
#مشاوره_آنلاین
#مشاور_خانواده
لینک کانال مرکز خانواده یارا
https://eitaa.com/yarafamilycenter
هدایت شده از مرکز مشاوره یارا
افتتاحیه رسمی مرکز خانواده یارا
مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده یارا از روز گذشته به طور رسمی آغاز به فعالیت کرد.
مرکز خانواده یارا صبح روز یکشنبه 25 شهریورماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین متقیفر مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان، جناب آقای طوسی معاونت امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به طور رسمی افتتاح گردید. مرکز تخصصی یارا به مدیریت دکتر ابوالفضل اقبالی و مسئولیت فنی دکتر فاطمه خالقی و با همکاری هشت تن از اساتید و مشاوران متخصص در حوزههای خانواده و همسرگزینی، فعالیت خود را در منطقه 7 تهران واقع در خیابان سهروردی شروع نموده است.
راههای ارتباطی با این مرکز جهت دریافت خدمات مشاوره تخصصی به شرح زیر میباشد:
تلفن ثابت: 77918009
تلفن همراه: 09352632245
آیدی تلگرام و ایتا : @yarafcadmin
#مشاوره_پیش_از_ازدواج
#مرکز_مشاوره_یارا
#مرکز_مشاوره
#مرکز_مشاوره_ازدواج
#مرکز_مشاوره_خانواده
#مرکز_خانواده_یارا
#مشاوره_ازدواج
#مشاوره_خانواده
#مشاوره_آنلاین
#مشاور_خانواده
🌸@yarafamilycenter🌸
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
گروه علوم اجتماعی نفحات با همکاری اندیشکده زوج برگزار می کند:
نشست علمی با موضوع:
جنسیت و معرفت
با حضور:
دکتر ابوالفضل اقبالی
حجت الاسلام امین اسداله زاده
📅زمان: چهارشنبه ٢٨ شهریورماه
ساعت ١۴ تا ١۶ عصر.
🕌 مکان: موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
#نشست_علمی
💢اندیشکده زوج
https://eitaa.com/zoujtt
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
📌https://eitaa.com/nafahat_eri
دختران و امید اجتماعی
چگونه میتوان امید را در جامعه منتشر کرد؟
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
🔹 فردا اول مهر است و با شروع مدارس، جنب و جوش در شهر آغاز میگردد و پویایی و نشاط به خانهها راه پیدا میکند. این روزها در شهر تهران پویشی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تحت عنوان «سلام به آینده» راه افتاده و در شبکه پویا نیز برنامهای با این عنوان در حال پخش است. در امتداد این پویش خوب و قابل ستایش، میخواهم ایدهای را ناظر به آرامش و امید اجتماعی مطرح کنم.
🔹 جامعه ایران در سالهای اخیر دستخوش تحولات اقتصادی و سیاسی متعددی بوده است که دامنه این تحولات به فضای اجتماعی کشور بسط یافته است. دشمنان کشور نیز از این بستر برای ایجاد فضای یاس و ناامیدی و گسترش ناامنی روانی استفاده کردند و زمینه ایجاد التهابات اجتماعی را در کشور فراهم نمودند. افزایش اعتراضات اجتماعی و بروز آشوبها در کشور، روند رو به تزاید مهاجرتها به خارج، تضعیف پیوندهای اجتماعی و کاهش سطح تابآوری در روابط میان افراد جامعه از نشانههای ایرانِ ملتهب است.
🔹 جامعه ایرانی امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند تجربه آرامش است. آرامش جامعه تابع عناصر مختلفی است که امید اجتماعی از جمله مهمترین آنهاست. در ادبیات علوم اجتماعی، امید به آینده یکی از مهمترین شاخصهاي کیفیت زندگی و رفـاه اجتمـاعی اسـت که رابطه تنگاتنگی با تلاش و پویایی دارد. اساسا مشارکت اجتماعی با امید محقق میشود و ناامیدی منجر به انزوای عمومی میگردد. لذا دستاورد و حاصل امید به آینده برای یک جامعه «حرکت» و محصول ناامیدی «توقف» است.
🔹 امید محصول آرمان است. جامعهای که آرمان ندارد، فاقد امید است و لذا حرکت و تکاپویی هم ندارد. در مقابل اما جامعهای که افق متعالی و آرمان واقعی دارد به آینده سلام میکند. مخاطب آرمان، نسل جوان است. ترسیم آرمان برای نسل جوان به تحقق امید اجتماعی منجر میگردد. امید اجتماعی شرایطی را وصف میکند که جوانان در حال تکاپو و حرکت هستند و در ساختن جامعه خود مشارکت میکنند.
🔹 در این میان اما نقش دختران بسیار مهمتر است. دختران پیشران حرکت جامعه هستند آنگاه که آرمان خود را زندگی میکنند. زندگی بر مدار آرمان به انتشار امید اجتماعی منجر میگردد. نظامات و سازوکارهای تربیتی ما اعم از خانواده، مدرسه و رسانه باید در جهت خلق آرمان برای دختران نوجوان و جوان گام بردارند. این سخن به معنای امتناع گفتگو با پسران درباره آرمان نیست. بلکه دلالت بر لزوم توجه ویژه به ظرفیت دختران در انتشار امید در جامعه دارد.
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
هیچ نقطه امنی باقی نمانده
هیچ خط قرمزی باقی نمانده
هیچ احتمال بعیدی باقی نمانده
هیچ خبر ناگواری باقی نمانده
.
.
.
و ما در ایران نگران تلهی جنگ هستیم
به آیندگان دروغ نگویید
مردم ایران از جنگ استقبال نمیکنند.
اما تمام قد از دفاع حمایت میکنند.
@eqbali62