حکمرانی و اکسیرِ صلابت
نماز جمعه میلیونی 13 مهر چه دلالتهای برای حکمرانی فرهنگی دارد؟
دکتر ابوالفضل اقبالی مدیر اندیشکده زوج
🔹 نماز جمعه 13 مهرماه 1403 در چه شرایطی برگزار شد؟ وقتی اسماعیل هنیه نفر اول مقاومت فلسطین در تهران ترور شد مردم باور کردند که اسرائیل جنگ را جدی گرفته است. وقتی هر روز خبر ترور یکی از فرماندهان ارشد حزبالله مخابره میشد و در نهایت رهبر و مهمترین چهره حزبالله لبنان سیدحسن نصرالله به شهادت رسید، مردم نسبت به قدرت اسرائیل در تحقق اهداف خود نیز یقین حاصل کردند.
🔹 عدم پاسخ ایران به ترور هنیه، رجزهای تکراری و بیثمر فرماندهان به ترورهای پرتکرار، شبهات جدی نسبت به تجربه عینالاسد و حتی وعده صادق1 باعث شد که حتی بازار دلار نیز به ترور سیدحسن واکنش چندانی نشان ندهد. گویی کمکم فضای اجتماعی ایران به سمت تردید در قدرت و اقتدار ایران در مبارزه با اسرائیل پیش میرفت. مردم حتی در عمق وجدان خود نسبت به قدرت اسرائیل در حمله به ایران و ترور شخصیتهای مهم کشورمان نیز احساس سرخوردگی و نگرانی داشتند. این را میشد از لابلای گفتگوهای کف خیابان هم برداشت کرد.
🔹 عملیات وعده صادق2 و اعلام حضور مقام معظم رهبری(مدظله) در نماز جمعه این هفته تهران اما ورق را کاملا برگرداند. در شرایط حساس جنگی دو روایت همزمان در جامعه دست به دست شد. 1. قدرت موشکی ایران و 2. صلابت و شجاعت رهبری. دیگر جنس گفتگوها در کف خیابان و شبکههای اجتماعی متفاوت شده بود. گفتارها بوی دلگرمی، حمایت و استقبال میداد. مردم فراخوان برای حضور در مراسم رجزخوانی رهبری میدادند. برای همه این نماز جمعه چیز متفاوتی بود. استقبال میلیونی مردم از این مراسم در زیر تهدیدات واقعی رژیم صهیونیستی آشکارا حاوی یک پیام بود: مردم ایران صلابت و شجاعت را دوست دارند.
🔹 هر چقدر انفعال و ادعای بیثمر مسئولان به جامعه حس سرخوردگی و ناامیدی میدهد، در مقابل صلابت و اقتدار آنان برای جامعه محترم و مورد اقبال قرار میگیرد. اساسا رمز محبوبیت و جایگاه قهرمانی شهید عزیز ما حاج قاسم سلیمانی در همین بود. مردم شیفتهی صلابت و شجاعت او شده بودند و به وعدههای او ایمان داشتند. این الگو نه تنها درباره مقولات نظامی و امنیتی کشور، بلکه در سایر عرصههای حکمرانی اعم از اقتصاد و فرهنگ و... نیز صدق میکند.
🔹 مردم از انفعال حکمرانی خستهاند و از فقدان قدرت اتخاذ تصمیم در میان مسئولان، نگران و سرخوردهاند. آن چه در مرحله اول اهمیت قرار دارد و مردم را نسبت به حاکمیت متمایل میسازد، از بین بردن فضای ابهام و بلاتکلیفی و صراحت و قاطعیت در اتخاذ تصمیمهاست. اگرچه حتما در ادامه، اعتبار تصمیمها و برنامهها نیز به محک مردم در خواهد آمد و مردم درباره کیفیت و سازوکارها اعلام نظر میکنند. اما در گام نخست هیچ راهی به جز صراحت و صلابت در اتخاذ تصمیم و اعلام آن به جامعه در تمام عرصههای حکمرانی سراغ ندارم که به بازسازی سرمایه اجتماعی و بسیج عمومی جامعه به نفع اهداف کشور بیانجامد.
🔹 ما در حکمرانی فرهنگی خود با مسائل و چالشهای متعددی مواجه هستیم که در اکثر آنها نیز دچار لکنت زبان گفتگو با مردم و عارضهی انفعال و ابهام هستیم. گویی از تصمیمگیری هراس داریم و به جامعه در همراهی با تصمیمات خود بیاعتمادیم. غافل از اینکه ظرفیت اجتماعی تصمیمات ما پیوند وثیقی با اقتدار ما در لحظه اتخاذ تصمیم دارد. اعلامها و تکذیبها، اما و اگرها، ادعاها و سکوتها و... برای رابطه مردم و حاکمیت مهلکتر از هر سمّی است. به مردم اعتماد کنیم و صداقت و صراحت را سرلوحه حکمرانی خود در تمام عرصهها به ویژه مسائل مربوط به سیاست داخلی و فرهنگ قرار دهیم.
لینک کانال جنسیت و عدالت(دکتر ابوالفضل اقبالی)
https://eitaa.com/eqbali62
هدایت شده از پژوهشکده زن و خانواده
15.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#رهیاب
#خانواده_مقاوم
🔻بازار، علاقه دارد که عاملیت انسان کاهش پیدا کند!
🎤دکتر کمیل سوهانی
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💻 مشاهده این برنامه در آپارات پژوهشکده زن و خانواده
📎https://www.aparat.com/v/zjn0s25
#پژوهشکده_زن_و_خانواده
🆔@wfrcacir
هدایت شده از رضا فرقانی
🔻فراخوان ثبتنام از مجموعههای مردمی فعال در عرصه خانواده (ازدواج، طلاق، جمعیت و هویت زن)
🔰 رویداد ملی جامعهپرداز
🔸رویداد مشترک وزارت ورزش و جوانان و بنیاد ملی خانواده
این رویداد با هدف آشنایی مجموعه ها با یکدیگر و تعریف عملیات های مشترک برگزار میشود.
🔸مزیت رویداد
حمایت از طرحها و عملیاتهای مشترک بین مجموعهها
🔻 ایجاد فضایی مناسب جهت آشنایی و تفاهم برای تمامی مجموعهها
🔻 آشنایی کامل مجموعهها، با هم قبل از رویداد بهصورت مجازی
🔻حمایت از طرحها و عملیاتهای مشترک بین مجموعهها
📣مهلت ثبتنام تا ۳۰ مهرماه
🔸لینک ثبت نام
🔹راه ارتباطی
🆔 @jamepardaz_admin1
( ایتا،بله،تلگرام)
📞 09941080242
#مقاله_علمی
نقد و ارزیابی عملکرد رژیم اسرائیل متعاقب عملیات طوفان الأقصی از منظر حق بر حقیقت
✍️ دکتر مریم احمدی نژاد عضو هیات علمی پژوهشکدة زنان، دانشگاه الزهراء(س)
حق بر حقیقت بهعنوان یک حق مستقل بشری میتواند بههنگام نقضهای گستردة حقوق بشری، حقوقی را جهت حمایت از قربانیان و تکالیفی را برای دولتها در جهت ارائة حقیقت ایجاد کند. عدم مصونیت و مجازات خاطیان، بازدارندگی از تکرار تخلفات بعدی، رفع نیازهای قربانیان و حفظ حقوق آنها، امتیازاتی است که به موجب حق بر حقیقت برای قربانی ایجاد میشود و از سوی دیگر، این حق تعهدات و تکالیفی را در زمینة آگاهسازی و انتشار حقایق در خصوص علل، عوامل و معرفی ناقضان قواعد حقوق بشری برای دولتها، ایجاد میکند. این تعهد در نقض های فاحش حقوق بشری، تعهدی است که علاوه بر قربانیان و خانوادههای آنها، در قبال جامعة جهانی بهعنوان یک کل ایجاد مسئولیت میکند. نوشتار حاضر با مدنظر قرار دادن اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین و بالأخص در نوار غزه، به دنبال پاسخ به این پرسش است که موضوع فلسطین از منظر حق بر حقیقت چگونه ارزیابی میشود؟ ارزیابی عملکرد رژیم اسرائیل در فلسطین از منظر حق بر حقیقت گویای تخطی از حقوق فلسطینیان و حتی جامعة جهانی، نسبت به دسترسی به حقایق و انتشار اطلاعات و حفظ شواهد و دلایل موجود در خصوص نقضهای فاحش حقوق بشری ارتکابی توسط رژیم اسرائیل است.
مطالعه متن کامل مقاله:
https://jplsq.ut.ac.ir/article_99011.html
هوایش بوی باروت میدهد
زمینش جایی برای دفن ندارد
اما کودکانش لابلای قبرها بازی میکنند
و رزمندگانش با عطر و آدامس به استقبال مرکاوا میروند
آری غزه مرگ را به سخره گرفته است
@eqbali62
برای فهم این جمله باید به شرایطِ تکوین مقاومت رجوع کنیم. حدود ۷۰ سال پیش خانههای زیادی ویران شد و مردمانی آواره و از وطن خود رانده شدند. خانه و وطن تمام زندگیست.
اعتراض کردند کشته شدند. مذاکره کردند رکب خوردند. سازش کردند تحقیر شدند و
روزبهروز سرزمینشان کوچک و کوچکتر شد. از هر دری وارد شدند "زندگی" به آنها بازنگشت.
دو راه باقیمانده بود
ترک وطن(پشت کردن به زندگی)
ماندن و مبارزه کردن برای زندگی
غزه؛ واپسین تلاشهای مردمیست که به زندگی پشت نکردند و برای پس گرفتن خانه و وطن مقاومت کردند.
حال احتمالا میپرسید نسبت مقاومت با زندگی ما چیست؟
مقاومت برای ما هم آرمان و باور است هم "سیاستِ زندگی"
برای ما کاملا روشن است که توسعه و رفاه و سایر لوازم زندگی بدون قدرت و امنیت امکان تحقق به نحو پایدار نخواهند داشت و زندگی در همسایگی صهیونیسم با رویکرد سازش و صلح، به وام و قرض شبیه است!
برای ما مقاومت پول نقد است و سازش چک بیمحل!
@eqbali62
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این سرباز به یک "فرد" تعرض کرد و بیدرنگ سیلیِ مجازات را دریافت کرد. این زن با پوشش اروتیک(برهنگی) خود به یک "جامعه" تعرض کرد. پاسخ تعرض او با کیست؟
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📍اندیشکده رهیافت با همکاری پژوهشکده کوثر دانشگاه جامع امام حسین(ع) و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار میکند:
✅ سلسله نشستهای رهیافت علوم انسانی اسلامی
◀️ نشست بیست و هفتم: بررسی میزان و نحوه اثرگذاری شبکه های اجتماعی بر هویت جنسیتی زنان
💢 ارائهدهنده:
👤 فاطمه کریمی دردشتی
(پژوهشگر حوزه زنان و فضای مجازی)
💢 داوران:
👤 دکتر ابوالفضل اقبالی
(عضو هیئتعلمی دانشگاه الزهرا س)
👤 دکتر سجاد مهدی زاده
(عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق ع)
🗓️ زمان: شنبه 19 آبان ماه 1403
⏰ ساعت: 10 الی 12
📌 مکان: دانشکدهٔ علوم اجتماعی دانشگاه تهران-طبقه 4-اتاق گروه جمعیت شناسی
🔹 برای ثبتنام جهت حضور در نشست با شماره تلفن 09302718303 تماس حاصل فرمایید.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان
#نشست
#تهران
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com