فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شبی که پیامبر اکرم در بند طلبکار یهودی بود
♦️فردی یهودى از رسول خدا(ص) چند دیناری طلب داشت و آن را مطالبه کرد.
♦️حضرت فرمود: اى مرد یهودى! فعلًا چیزى ندارم که بدهم.
♦️او گفت: اى محمّد! رهایت نمىکنم تا طلبم را بپردازى.
♦️رسول خدا فرمود: پس، من هم با تو مىنشینم. حضرت در کنار او آن قدر نشست که در همان جا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را خواند.
♦️اصحاب رسول خدا(ص) آن مرد را تهدید مىکردند. پیامبر فرمود: پروردگارم مرا مبعوث نکرده تا به کسی ستم کنم.
♦️چون روز شد مرد یهودى اسلام آورد و دانست نشانه هایی که از او در تورات آمده درست است.
📗 بحار الأنوار: ۱۶/ ۲۱۶/ ۵
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🎯 انجمن کلام اسلامی حوزه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی دوره آموزشی زیست مومنانه را برگزار میکند.
سومین جلسه دوره مقدماتی زیست مومنانه
با موضوع:"ایمان و معیشت"
با حضور دکتر محمدجواد توکلی
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی ره
⏱ زمان: چهارشنبه ۱۲ مهر 1402 ساعت 16
📌 نحوه برگزاری: حضوری
✅ محل برگزاری: سالن همایش دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
آدرس:قم/ بلوار جمهوری اسلامی/کوچه2/اولین فرعی سمت چپ/ساختمان دبیرخانه انجمن های علمی حوزه
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ربا یعنی
♦️خون مکیدن و برهنه کردن جامعه
♦️ جلوی تولید را گرفتن
♦️ دیوانگی و جنون
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
1_7021655698.mp3
37.67M
✳️ ایمان و معیشت
👤 محمد جواد توکلی
🎙صوت سومین جلسه دوره مقدماتی زیست مومنانه
🗓 چهارشنبه ۱۲ مهر 1402
✳️ محورهای بحث: سابقه تاریخی حذف معنویت و ایمان از اقتصاد، مشخصات تدبیر معیشت مومنانه و غیرمومنانه، #تعلیم_و_تربیت_اقتصادی، چگونه فرزندان خود را مولد بار بیاوریم ؟ چگونه فرزندانمان را در مقابل آسیبهای فضای مجازی مصون کنیم؟ ,...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
23.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❎جنگ اقتصادی
♦️آمریکا چگونه اقتصاد ایران را محاصره کرده است
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
1_7024813714.mp3
31.13M
♦️درس خارج ربا آیت الله سبحانی
♦️جلسه اول ۱۲-۷-۱۴۰۲
فرازهای مهم: ایشان استثنا بودن ربای معدود و .. را نمی پذیرند
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⁉️ مدعیان گفتمان اقتصاد اسلامی
♦️ جریان های مختلفی خود را مدعی پرچمداری اقتصاد اسلامی میدانند و گاهی یکدیگر را هم به ضدیت با اقتصاد اسلامی متهم میکنند. این جریانهای فکری را میتوان در دستههای زیر جای داد:
1⃣#نئولیبرالهای_مسلمان؛ برخی به واقع #توهم_اقتصاد_اسلامی دارند و اندیشه اقتصاد سرمایه داری را با افزودن چند آیه و روایت، به عنوان اسلام ناب به خورد جامعه میدهند. من با برخی از این #جماعت_متوهم برخورد داشتم که فکر میکنند با خواندن #ترجمه_کتاب_مکاسب اسلامشناس شدهاند. این #نئولیبرالهای_مسلمان بسیار خطرناک اند، مبانی نظریه پرداز آنها اعتقاد به خدا و پیغمبر است، ولی مبانی نظریه آنها مبانی الحادی نئولیبرال است. آنها حتی ممکن است ریش داشته باشند و شب ها نماز شب هم بخوانند، ولی روزها در اقتصاد به امثال فریدمن و هایک اقتدا میکنند و نسخه تجویزی شأن #اجماع_واشنگتنی است.
2⃣#مهندسان_اقتصادخوانده: برخی از همین گروه تفکری مهندسی دارند و فکر میکنند با ایجاد سامانههای مختلف همه مشکلات اقتصادی کشور را حل میکنند. این #مهندسان_به_ظاهر_حزباللهی مفاهیمی چون عدالت و مبارزه با رانت را هم چاشنی طراحی مهندسی خود میکنند و بدین وسیله خود را به کمپ اقتصاد اسلامی ملحق میکنند.
3⃣#فقه_ضوابطی_ها: برخی از آنها نیز اسیر #فقه_ضوابطی شده اند و راهی به #فقه_مقاصدی پیدا نکردند، آنها شده اند لشکری برای توجیه ساختارهای معیوب اقتصاد سرمایه داری از بانک گرفته تا بورس، و تنها در همین ساختار ابزارسازی میکنند. آنها اقتصاد اسلامی را وارد مرحله #اوراق_سازی کردهاند.
4⃣ #انحصارگرایان_سطحی: در مقابل، برخی نیز گفتمان اقتصاد اسلامی را به نفع خود مصادره میکنند و جایی برای تکثر در اندیشه نمیگذارند. این گروه نیز خطرناک اند. در برخی موارد آنها مبانی مستحکمی ندارند و ادعاهایشان سر از قیاس و استحسان درمیآورد. گاهی خیلی قشری رویکردی اخباری میگیرند و آنچه در دوره صدر اسلام بوده را به زور به دوران کنونی می خورانند.
5⃣ #کلیشه_گرایان: گروهی نیز دچار برخی کلیشهها شده اند و تفکری سطحی دارند و مباحثشان عمق ندارد. آنها برخی کلید واژههای رایج را صبح و ظهر و شب تکرار میکنند و عملا نسخه عملیاتی هم برای آن ندارند. این افراد گاهی اطلاعات اقتصادی کمی دارند و فهم عمیقی از آن ندارند.
6⃣ #کاسبکاران: گروهی از منسوبین به اقتصاد اسلامی هم نان به نرخ روز میخورند به خصوص وقتی به منصبی میرسند. آنها هیچ خط قرمزی ندارند؛ با همه فالوده میخورند، آنها اقتصاد اسلامی را ابزار ترقی خود میکنند و تنها به ظاهر از آن دم میزنند.
7⃣ #نااقتصاددانان: گروهی هم که اقتصاد نمیدانند و یا اندک میدانند، خود را نظریه پرداز اقتصاد اسلامی معرفی میکنند. این افرادی هم که اندکی اقتصاد میدانند در خطر گرفتار شدن به التقاط و قشری گری میباشند. این افراد در بسیاری از موارد درگیر کلیشه گرایی میشوند و به گروه پنجم ملحق میشوند.
♦️ تفکر اصیل اقتصاد اسلامی را میتوان در متفکرانی همچون #شهید_صدر یافت که هم پایههای فلسفی قوی دارند و هم به فقه و اصول مسلط اند و به واقع اسلام شناس اند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
♦️پیشبینی سازمان ملل از کاهش جمعیت ایران به زیر ۸۰ میلیون نفر تا سال ۲۱۰۰
🇮🇳 هند: ۱۵۳۳ میلیون نفر
🇨🇳 چین: ۷۷۱ میلیون
🇳🇬 نیجریه: ۵۴۶ میلیون
🇵🇰 پاکستان: ۴۸۷ میلیون
🇺🇸 آمریکا: ۳۹۴ میلیون
🇮🇩 اندونزی: ۲۹۷ میلیون
🇪🇬 مصر: ۲۰۵ میلیون
🇧🇷 برزیل: ۱۸۵ میلیون
🇵🇭 فیلیپین: ۱۸۰ میلیون
🇧🇩 بنگلادش: ۱۷۷ میلیون
🇲🇽 مکزیک: ۱۱۶ میلیون
🇷🇺 روسیه: ۱۱۲ میلیون
🇮🇶 عراق: ۱۱۱ میلیون
🇦🇫 افغانستان: ۱۱۰ میلیون
🇻🇳 ویتنام: ۹۱ میلیون
🇲🇱 مالی: ۸۷ میلیون
🇹🇷 ترکیه: ۸۲ میلیون
🇮🇷 ایران: ۷۹ میلیون
🇿🇦 آفریقای جنوبی: ۷۴ میلیون
🇾🇪 یمن: ۷۴ میلیون
🇯🇵 ژاپن: ۷۴ میلیون
🇬🇧 انگلستان: ۷۰ میلیون
🇩🇪 آلمان: ۶۸ میلیون
🇫🇷 فرانسه: ۶۰ میلیون
🇨🇦 کانادا: ۵۳ میلیون
🇸🇦 عربستان سعودی: ۵۰ میلیون
@AkhbareFori | Link
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
✳️ یادی از شهید صدر
♦️دوستی که نمیشناسمش، در پی یادداشتم #مدعیان_گفتمان_اقتصاد_اسلامی، به مذمت شهید صدر پرداخته بود، بدون اینکه ایشان را بشناسد.
♦️ایشان نوشتند که در کتابهای شهید صدر #فرمول_ریاضی نیست و ایشان از علم اقتصاد آگاهی نداشت، و عجیبتر آنکه گفته بودند اگر ایشان زنده بودند باید میرفت دانشکده اقتصاد شریف و نزد امثال دکتر نیلی اقتصاد میخواند.
♦️این گونه اظهار نظرها در فضای ریاضی زده اقتصاد ایران بعید نیست ولی بیان آن از زبان ناقدان بانک ربوی و طرفداران دوست عزیز #دکتر_رسول_بخشی بعید است.
♦️ کیست که نداند #شهید_صدر در کتاب #الاسس_المنطقیه_للاستقراء پیچیدهترین مباحث احتمالات در آمار را به بحث گذاشته است، آن هم حدود ۶۰ سال پیش زمانی که فریدمن در دهه ۱۹۶۰ مکتب پولی را معرفی میکند یا موث با نظریه انتظارات عقلایی زمینه را برای مکتب نیوکلاسیک فراهم میکند.
♦️ دکتر محمد شوقی فنجری، استاد اقتصاد دانشگاه قاهره به دیدار سید محمدباقر صدر در منزلش در نجف رفت و پیش از هرچیز از او پرسید: دانشآموخته کدامیک از دانشگاههای جهان است. ایشان جواب داد در هیچ دانشگاهی تحصیل نکرده و تنها در مساجد نجف تحصیل کرده است. فنجری گفت: حقا که مساجد نجف بهتر از دانشگاههای اروپاست. وی بعد از بازگشت به مصر پیشنهاد ترجمه کتاب مبانی منطقی استقرا به انگلیسی را داد و کتابهای اقتصادنا و فلسفتنا را برای روژه گارودی فرستاد.
B2n.ir/m79591
♦️ در کتاب اقتصاددانان بزرگ جهان نوشته مارک بلاگ، شهید صدر به عنوان یکی از ۲۲۰ اقتصاددان بزرگ جهان معرفی شده است. yun.ir/nteqw5
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
14.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ اقتصاد سیاسی بیتالمقدس، از جنگ های صلیبی تا کنون
♦️ دکتر درخشان، در تجزیه و تحلیل روند تحولات اقتصاد سیاسی اروپا، نگاهی تاریخی و آیندهپژوهانه به بیتالمقدس دارد و آن را محلی برای تغییر معادلات جهانی میداند. تحلیل ایشان از سنخ تحلیل اقتصاد سیاسی است که در آن به پیوستاری از تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی توجه میشود.
❇️ ایشان این تحلیل را به تاریخ بیش از دویست ساله جنگهای صلیبی (بین حدود ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰میلادی) برای آزادی بیتالمقدس پیوند میزند، اتفاقی عینی که هم زمینه ساز رشد اروپا بود و هم زمینه جدایی اقتصاد از دین و اخلاق در غرب را فراهم کرد.
❇️ در نظریه ایشان، قانونمندی عدم پایداری ظلم و شکست ظالم و طرفدارانش معادلات ظالمانه را در هم میشکند.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انیمیشن کوتاه Happiness (خوشبختی) اثر استیو کاتس (طراح و انیماتور انگلیسی) در نقد سبک زندگی غربی
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
⁉️قیمت دلار میزان الحراره اقتصاد یا متغیر سیاستی
♦️ بعد از شروع #طوفان_الاقصی نرخ ارز آزاد به شکلی خزنده شروع به افزایش کرد.
✳️ طرفداران #سیاست_تعدیل_ارزی معمولا چنین تغییراتی را محصول عوامل بنیادی بازار و متاثر از عواملی همچون انتظارات میدانند و آن را طبیعی میدانند،انها نرخ ارز را #میزان_الحراره_اقتصاد میدانند که در واکنش به متغیرهای عینی بالا و پایین میشود
❇️ در مقابل مدافعان #سیاست_تثببت_ارزی علاوه بر توجه به عوامل بنیادی، نقش عملکرد سیاستگذار ارزی را نیز در نظر میگیرند. از نظر ایشان عدم مداخله هوشمند دولت و واگذار کردن این متغیر کلیدی به #بازار_مختل_شده_ارزی باعث میشود که هر تکانهای نرخ ارز را بالا ببرد و اقتصاد کشور را دچار تلاطم و تورم کشنده کند.
✅ نظریه دوم به پایههای رفتاری تغییر نرخ ارز نیز توجه می کند که بالاخره نوسانات این متغیر محصول فعل و انفعالات رفتاری (پایههای خردی اقتصاد کلان) در ساختار اقتصادی کشور است، هم رفتار دولت و هم رفتار عاملان اقتصادی که در یک ساختار اقتصادی فعالیت میکنند بر این متغیر کلان اقتصادی اثر میگذارد. این یعنی نرخ ارز یک متغیر سیاستی است نه الزاما خروجی یک دستگاه مکانیکی بازاری!
♦️ سیاستگذاران ارزی صهیونیستی بعد از شروع درگیری تصمیم به تزریق مقادیر عظیمی دلار (فکر کنم حدود ۳۰ میلیارد دلار) به بازار گرفتند که مانع از کاهش ارزش پولشان (شکل) شود.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2