eitaa logo
عرفان امین
263 دنبال‌کننده
35 عکس
15 ویدیو
0 فایل
🌹هوالعلیم آشنایی با عرفان شیعی فقاهتی؛ بررسی عرفان ناب اسلامی در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب 🔸بر اساس کتاب عرفان امین
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم 🔹کانال عرفان امین، با انگیزه معرفی عرفان ناب اسلامی و تبیین مکتب عرفان شیعی فقاهتی نجف از دریچه آراء و انظار مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای مدّظله العالی، با یاری و استمداد از خداوند متعال و حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء آغاز به کار نمود @erfan_amin
🌹هوالعلیم 🔻مسیر عرفان 🔸بذر همزمان با اولین دعوت انبیا، جهت حرکت به سمت کشف غیب وباز نمودن چشم های قلب انسان کاشته شد وبه تناسب گسترش دعوت سفیران عالم قدس و البته فهم مخاطبان ایشان رشد نموده و در مکتب قهرمان توحید، حضرت ابراهیم علیه السلام به اوج شکوفایی خود رسید و در نهایت به برکت وجود نفیس و قدسی خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله به درخت تنومندی بدل شد که أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَآءِ* تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا 📚منبع: عرفان امین، ص ۱۱ ☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالعزیز 🔻نسبت عرفان و دین 🔹عارف اسلامی، اندیشه و نگاه خویش را نگاهی جدای از ندیده بلکه به تطابق کامل و دینی تصریح نموده و معترف است که جز فتح قله‌های معارف الهی مصرّح و منطوی در دین، کار دیگری انجام نداده است. بزرگان جهان اسلام بر این مسأله اتفاق نظر دارند که: ✔اولا اسلام نه تنها عاری از نیست که بهترین و راقی‌ترین مرحله تکامل عرفان در آموزه‌های دین اسلام رخ داده است. ✔ثانیا اگر تشنگی فطری انسان‌ها به معارف و مسائل عرفانی پاسخی مناسب از دین نیابد، کام تشنگان وادی در عوض سیراب شدن از شراب طهور معنویت اسلامی، به شوره زار عرفان‌های کاذب روی آورده و با سراب معنویت‌های توحیدی دل‌خوش می‌شود. 📚منبع: عرفان امین، ص ۱۲ ☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعلیم 🔻تفاوت عرفان عملی با اخلاق از آن‌جا که از جنس عمل و مجاهده است، در بسیاری از موارد با علم اخلاق اشتباه گرفته شده و افراد نمی‌توانند میان این دو روش کلی تفاوتی قائل شوند. درست است که عرفان عملی و اخلاق، بر خلاف رشته‌هایی مانند عرفان نظری، فلسفه و کلام، از «باید‌»ها و «نباید»ها صحبت می‌کنند اما؛ این دو رشته، در هدف و مسیر با یکدیگر متفاوت بوده و راه‌های جداگانه‌ای را طی می‌نمایند. در# اخلاق هدف نهایی انسان، رسیدن به ملکۀ «عدالت» است؛ توضیح اینکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند سه قوه در وجود انسان‌ها فعالیت دارد و برآیند فعالیت این سه قوه، شخصیت و حقیقت انسان و به تبع آن فعالیت‌های وی را می‌سازد. در نگاه دانشمندان علم اخلاق، هر‌یک از قوای عاقله، شهویه (قوه‌ای ‌که مخصوص جلب منفعت‌ها برای انسان است) و غضبیه (قوه‌ای ‌که موظف به دفع بدی‌ها و مضارّ از انسان است) در نفس انسان مشغول کشمکش با یکدیگر بوده و با هم رقابتی به‌ظاهر پایان‌ناپذیر دارند؛ و انسانی سعادتمند است که قوۀ عاقلۀ وی بر دو قوۀ دیگر برتری پیدا کرده و به زبان دیگر، عقل حکمفرمای وجود او شود و غضب و شهوتِ وی را تحت کنترل درآورد. در مقابل انسان شقی و نگون‌بخت آن کسی است که قوۀ عاقلۀ او تحت سلطۀ یکی از قوای شهویه و یا غضبیۀ وی درآمده و بدین وسیله عقل او به جای حاکم، نقش محکوم را ایفاء نماید. پس هدف نهایی اخلاق این است، که انسان به یک «انسان خوب» تبدیل شود که امور خود را تحت مدیریت عقل خویش انجام می‌دهد، اما هدف به طور کلی متفاوت است. 🔸همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ و به عبارت دیگر، مرتبۀ فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمی‌دهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّت‌ها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره می‌شود. پس هدف اخلاق تبدیل انسان به «انسان خوب» و هدف عرفان، تبدیل انسان به «انسانی الهی و خدایی» است. 📚منبع: عرفان امین، ص۱۷ ☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌻هوالعلیم 📝 یکی از محققان برجستۀ عرصۀ عرفان(آیة الله سید یدالله یزدان پناه) می‌نویسد: «در عرفان عملی، مقولاتی چون: ریاضت، عشق، و مطرح است، به این ترتیب که در جریان سیر و سلوک، ریاضت‌هایی که عارف به جان می‌خرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد می‌کند و این عشق در شدید‌ترین مرحله، به فنای عارف و وصال او با حق تعالی می‌انجامد. در همین مقام فنا و اتصال است که نهایی‌ترین شهود‌های عرفانی رخ می‌دهد و عارف به حقایق و اسرار هستی، در عمیق‌ترین ساحت‌های آن، آگاه می‌شود». 🔸طبق این بیان، از جنس عمل و تلاش برای رسیدن به خداوند متعال است و ربطی به دانش‌های تخصصی و دانستن اصطلاحات و ظرائف علمی ندارد؛ هرکس که در وادی قرار گرفته و در صدد است تا خود را از قید‌‌ها و محدودیت‌های این عالم رها کند و تا آغوش خداوند متعال پرواز کرده و به شهود او نائل آید، در وادی عرفان عملی است و در زمرۀ اصحاب این مسیر به شمار خواهد آمد. 🔸منظور از شهود خداوند متعال نیز، همان‌طور که واضح است، دیدار خداوند به دو چشم سر نیست، بلکه بر اساس آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار انسان این توانایی را دارد تا با مراقبه و مجاهده قلب خود را وسیع کرده و با چشم قلب، نظاره‌گر جمال و جلال الهی باشد. 📚منبع: عرفان امین، ص ۲۶ و ۲۷ ☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعلیم 🔻تفاوت نگاه انسان قبل و بعد از رسیدن به عبودیت کشور وجود انسان تا قبل از رسیدن به مقام عبودیت و ، در اختیار هوی و هوس انسان و در تحت غلبۀ «نفس» خود او بود اما سلوک شخص، باعث می‌شود تا این نفس در کورۀ عشق الهی ذوب شود و آن‌وقت خداوند متعال است که در وجود انسان‌ حکم‌فرمایی خواهد کرد. در این صورت نگاه انسان به عالم نیز نگاهی خدایی شده و انسان تمام موجودات را از جنبۀ ربط و ارتباطشان با خداوند متعال، نظاره می‌کند. ما انسان‌ها موجودات را مستقل از خدا می‌پنداریم و برای همین خدا را در میان مخلوقات او گُم کرده و گاهی فراموش می‌کنیم، اما کسی که به مقام و فنا دست پیدا کرده است، هیچ موجودی را مستقل از خداوند ندیده و تمام عالم آفرینش را آیات حیات و علم و قدرت پروردگار مشاهده می‌کند. به عبارت دیگر، به برکت و سلوک به‌سمت خداوند، انسان به خداوند، عالم آفرینش و حتی خود، نگاه جدیدی پیدا می‌کند که با نگاه انسان‌های عادی، زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت. 🔸علم علمی است که نگاه انسان عارف به عالم خلقت را توضیح داده و سعی می‌کند تا این نگاه را با ظرائفش، البته تا آن‌جا که ممکن است، در قالب الفاظ ترجمه کرده و با زبانی استدلالی و گاهی ریاضی‌وار بیان نماید. 📚منبع:عرفان امین، ص ۳۷ ☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی