May 11
May 11
🌺 بسم الله الرحمن الرحیم
🔹کانال عرفان امین، با انگیزه معرفی عرفان ناب اسلامی و تبیین مکتب عرفان شیعی فقاهتی نجف از دریچه آراء و انظار مقام معظم رهبری حضرت آیة الله خامنه ای مدّظله العالی، با یاری و استمداد از خداوند متعال و حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء آغاز به کار نمود
@erfan_amin
🌹هوالعلیم
🔻مسیر عرفان
🔸بذر #عرفان همزمان با اولین دعوت انبیا، جهت حرکت به سمت کشف غیب وباز نمودن چشم های قلب انسان کاشته شد وبه تناسب گسترش دعوت سفیران عالم قدس و البته فهم مخاطبان ایشان رشد نموده و در مکتب قهرمان توحید، حضرت ابراهیم علیه السلام به اوج شکوفایی خود رسید و در نهایت به برکت وجود نفیس و قدسی خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله به درخت تنومندی بدل شد که أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَآءِ* تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا
📚منبع: عرفان امین، ص ۱۱
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالعزیز
🔻نسبت عرفان و دین
🔹عارف اسلامی، اندیشه و نگاه خویش را نگاهی جدای از #دین ندیده بلکه به تطابق کامل #جهانبینی_عرفانی و دینی تصریح نموده و معترف است که جز فتح قلههای معارف الهی مصرّح و منطوی در دین، کار دیگری انجام نداده است. بزرگان جهان اسلام بر این مسأله اتفاق نظر دارند که:
✔اولا اسلام نه تنها عاری از #عرفان نیست که بهترین و راقیترین مرحله تکامل عرفان در آموزههای دین اسلام رخ داده است.
✔ثانیا اگر تشنگی فطری انسانها به معارف و مسائل عرفانی پاسخی مناسب از دین نیابد، کام تشنگان وادی #شهود در عوض سیراب شدن از شراب طهور معنویت اسلامی، به شوره زار عرفانهای کاذب روی آورده و با سراب معنویتهای توحیدی دلخوش میشود.
📚منبع: عرفان امین، ص ۱۲
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعلیم
🔻تفاوت عرفان عملی با اخلاق
از آنجا که #عرفان_عملی از جنس عمل و مجاهده است، در بسیاری از موارد با علم اخلاق اشتباه گرفته شده و افراد نمیتوانند میان این دو روش کلی #تهذیب_نفس تفاوتی قائل شوند. درست است که عرفان عملی و اخلاق، بر خلاف رشتههایی مانند عرفان نظری، فلسفه و کلام، از «باید»ها و «نباید»ها صحبت میکنند اما؛ این دو رشته، در هدف و مسیر با یکدیگر متفاوت بوده و راههای جداگانهای را طی مینمایند.
در# اخلاق هدف نهایی انسان، رسیدن به ملکۀ «عدالت» است؛ توضیح اینکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند سه قوه در وجود انسانها فعالیت دارد و برآیند فعالیت این سه قوه، شخصیت و حقیقت انسان و به تبع آن فعالیتهای وی را میسازد. در نگاه دانشمندان علم اخلاق، هریک از قوای عاقله، شهویه (قوهای که مخصوص جلب منفعتها برای انسان است) و غضبیه (قوهای که موظف به دفع بدیها و مضارّ از انسان است) در نفس انسان مشغول کشمکش با یکدیگر بوده و با هم رقابتی بهظاهر پایانناپذیر دارند؛ و انسانی سعادتمند است که قوۀ عاقلۀ وی بر دو قوۀ دیگر برتری پیدا کرده و به زبان دیگر، عقل حکمفرمای وجود او شود و غضب و شهوتِ وی را تحت کنترل درآورد. در مقابل انسان شقی و نگونبخت آن کسی است که قوۀ عاقلۀ او تحت سلطۀ یکی از قوای شهویه و یا غضبیۀ وی درآمده و بدین وسیله عقل او به جای حاکم، نقش محکوم را ایفاء نماید. پس هدف نهایی اخلاق این است، که انسان به یک «انسان خوب» تبدیل شود که امور خود را تحت مدیریت عقل خویش انجام میدهد، اما هدف #عرفان به طور کلی متفاوت است.
🔸همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ #عبودیت و به عبارت دیگر، مرتبۀ #فناء فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمیدهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّتها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره میشود. پس هدف اخلاق تبدیل انسان به «انسان خوب» و هدف عرفان، تبدیل انسان به «انسانی الهی و خدایی» است.
📚منبع: عرفان امین، ص۱۷
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌻هوالعلیم
#عرفان_عملی
📝 یکی از محققان برجستۀ عرصۀ عرفان(آیة الله سید یدالله یزدان پناه) مینویسد:
«در عرفان عملی، مقولاتی چون:
ریاضت، عشق، #فنا و#شهود مطرح است، به این ترتیب که در جریان سیر و سلوک، ریاضتهایی که عارف به جان میخرد، به تدریج عشق سوزانی در قلب وی به حق تعالی ایجاد میکند و این عشق در شدیدترین مرحله، به فنای عارف و وصال او با حق تعالی میانجامد. در همین مقام فنا و اتصال است که نهاییترین شهودهای عرفانی رخ میدهد و عارف به حقایق و اسرار هستی، در عمیقترین ساحتهای آن، آگاه میشود».
🔸طبق این بیان، #عرفان_عملی از جنس عمل و تلاش برای رسیدن به خداوند متعال است و ربطی به دانشهای تخصصی و دانستن اصطلاحات و ظرائف علمی ندارد؛ هرکس که در وادی#تهذیب_نفس قرار گرفته و در صدد است تا خود را از قیدها و محدودیتهای این عالم رها کند و تا آغوش خداوند متعال پرواز کرده و به شهود او نائل آید، در وادی عرفان عملی است و در زمرۀ اصحاب این مسیر به شمار خواهد آمد.
🔸منظور از شهود خداوند متعال نیز، همانطور که واضح است، دیدار خداوند به دو چشم سر نیست، بلکه بر اساس آیات قرآن کریم و روایات ائمه اطهار انسان این توانایی را دارد تا با مراقبه و مجاهده قلب خود را وسیع کرده و با چشم قلب، نظارهگر جمال و جلال الهی باشد.
📚منبع: عرفان امین، ص ۲۶ و ۲۷
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالعلیم
#عرفان_عملی
#عرفان_نظری
#فنا
🔻تفاوت نگاه انسان قبل و بعد از رسیدن به عبودیت
کشور وجود انسان تا قبل از رسیدن به مقام عبودیت و #فناء_مطلق، در اختیار هوی و هوس انسان و در تحت غلبۀ «نفس» خود او بود اما سلوک شخص، باعث میشود تا این نفس در کورۀ عشق الهی ذوب شود و آنوقت خداوند متعال است که در وجود انسان حکمفرمایی خواهد کرد. در این صورت نگاه انسان به عالم نیز نگاهی خدایی شده و انسان تمام موجودات را از جنبۀ ربط و ارتباطشان با خداوند متعال، نظاره میکند. ما انسانها موجودات را مستقل از خدا میپنداریم و برای همین خدا را در میان مخلوقات او گُم کرده و گاهی فراموش میکنیم، اما کسی که به مقام #عبودیت و فنا دست پیدا کرده است، هیچ موجودی را مستقل از خداوند ندیده و تمام عالم آفرینش را آیات حیات و علم و قدرت پروردگار مشاهده میکند.
به عبارت دیگر، به برکت #عرفان_عملی و سلوک بهسمت خداوند، انسان به خداوند، عالم آفرینش و حتی خود، نگاه جدیدی پیدا میکند که با نگاه انسانهای عادی، زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت.
🔸علم #عرفان_نظری علمی است که نگاه انسان عارف به عالم خلقت را توضیح داده و سعی میکند تا این نگاه را با ظرائفش، البته تا آنجا که ممکن است، در قالب الفاظ ترجمه کرده و با زبانی استدلالی و گاهی ریاضیوار بیان نماید.
📚منبع:عرفان امین، ص ۳۷
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید |
جوان با میز پینگپنگ جذب مسجد نمیشود
❤️ دل #جوان با نصایح و مطالب معنوی و سلوکی و عرفانی جذب میشود...
رهبر معظم انقلاب؛ سال ۱۳۹۵
✅ پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🆔 : @erfan_amin
🌷هوالعلیم
🔻تفاوت اول عرفان عملی با اخلاق
از آنجا که #عرفان_عملی از جنس عمل و مجاهده است، در بسیاری از موارد با علم اخلاق اشتباه گرفته شده و افراد نمیتوانند میان این دو روش کلی #تهذیب_نفس تفاوتی قائل شوند. درست است که عرفان عملی و اخلاق، بر خلاف رشتههایی مانند عرفان نظری، فلسفه و کلام، از «باید»ها و «نباید»ها صحبت میکنند اما؛ این دو رشته، در هدف و مسیر با یکدیگر متفاوت بوده و راههای جداگانهای را طی مینمایند.
در اخلاق هدف نهایی انسان، رسیدن به ملکۀ «عدالت» است؛ توضیح اینکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند سه قوه در وجود انسانها فعالیت دارد و برآیند فعالیت این سه قوه، شخصیت و حقیقت انسان و به تبع آن فعالیتهای وی را میسازد. در نگاه دانشمندان علم اخلاق، هریک از قوای عاقله، شهویه (قوهای که مخصوص جلب منفعتها برای انسان است) و غضبیه (قوهای که موظف به دفع بدیها و مضارّ از انسان است) در نفس انسان مشغول کشمکش با یکدیگر بوده و با هم رقابتی بهظاهر پایانناپذیر دارند؛ و انسانی سعادتمند است که قوۀ عاقلۀ وی بر دو قوۀ دیگر برتری پیدا کرده و به زبان دیگر، عقل حکمفرمای وجود او شود و غضب و شهوتِ وی را تحت کنترل درآورد. در مقابل انسان شقی و نگونبخت آن کسی است که قوۀ عاقلۀ او تحت سلطۀ یکی از قوای شهویه و یا غضبیۀ وی درآمده و بدین وسیله عقل او به جای حاکم، نقش محکوم را ایفاء نماید. پس هدف نهایی اخلاق این است، که انسان به یک «انسان خوب» تبدیل شود که امور خود را تحت مدیریت عقل خویش انجام میدهد، اما هدف #عرفان به طور کلی متفاوت است.
🔸همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، عرفان هدف خود را رسیدن انسان به اوج قلۀ #عبودیت و به عبارت دیگر، مرتبۀ #فناء فی الله قرار داده و جز با رسیدن به این نقطه، به چیز دیگری رضایت نمیدهد. انسان عارف، انسانی نیست که قوای خود را تحت ارادۀ عقل خویش قرار داده باشد، بلکه انسان عارف انسانی است که با سوزاندن تمام خودیّتها، مدیریت نفس خویش را به خداوند متعال سپرده و تمام امور وجود او، نه توسط عقل وی، که توسط خداوند متعال اداره میشود. پس هدف اخلاق تبدیل انسان به «انسان خوب» و هدف عرفان، تبدیل انسان به «انسانی الهی و خدایی» است.
📚منبع:"عرفان امین"ص۱۷
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🔻تحلیل خبرگزاری مهر از کتاب عرفان امین:
https://b2n.ir/879663
◽️در بخشی از این گزارش آمده است:
🔹... این کتاب علی رغم برخی کمبودها یک اثر آموزشی و مروج عرفان انقلابی، و علیه عرفان ستیزان، معرف تعداد زیادی از عرفای سلف و معاصر، بستر ورود به دنیای عرفان ونهایتاً موجب شناخت عمیق تر عرفان سیدعلی خامنه ای است.
☑ پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🆔 @erfan_amin
🌷هوالعظیم
🔻توضیحی دربارۀ وحدت وجود یا توحید قرآنی
کشف حقیقت توحید از منظر قرآن کریم و روایات، مسئلهای بسیار فنی بوده و نیاز به سالها کار علمی تخصصی در کنار مجاهدتهای معنوی و سلوکی دارد؛ عدۀ زیادی از بزرگان دین و دیانت نظیر مرحوم خواجه نصیر طوسی، سید حیدر آملی، میرداماد، شیخ بهائی، ملاصدار، فیض کاشانی، ملا محمدتقی مجلسی، مرحوم آیة الله قاضی، آیة الله میرزا جواد ملکی تبریزی، علامه طباطبائی و خصوصاً حضرت امام رحمهم الله جمیعا ضمن تقیّد شدید به شریعت و دین مقدس اسلام به اندیشۀ #وحدت_وجود معتقد بوده و این نظریه را همان #توحید قرآن کریم میدانستهاند و هیچ مغایرتی میان این اندیشه و تعالیم آسمانی دین مبین اسلام، که خود بهترین آشنایان با آن بودهاند، احساس نمیکردند. در مقابل کسانی که به اندازۀ این بزرگواران عمر خود را صرف تحقیقات عمیق حکمی و عرفانی نکرده و با این علوم شریف، به اندازۀ این بزرگان آشنایی ندارند، وحدت وجود را مغایر تعالیم دین دانسته و آن را به شدت انکار کردهاند؛ وظیفۀ ما در این میان، این است که یا خود به حد تخصص رسیده و در این مسائل به جمعبندی برسیم و یا به کلام متخصصین فن گوش نموده و سخنان آنان را در ترازوی وجدان خود سنحیده و به آن دل دهیم.
🔸امام امت رضواناللهعلیه در بیان این معنا میفرمایند:
«...پس معلوم شد علوم شریعت منحصر به این [سه] قسم است بر طبق احتیاجات بشر و مقامات ثلاثه انسانیه. و هیچیک از علمای یکی از این علوم حقّ اعتراض به دیگری ندارند، و لازم نیست اگر انسان دارای علمی نشد از آن تکذیب کند و به صاحب آن علم جسارت نماید.
پیش عقل سلیم همانطور که تصدیق بی تصور از اغلاط و قبایح اخلاقیه به شمار میآید، تکذیب بی تصور نیز همینطور، بلکه حالش بدتر و قبحش افزون است. اگر خدای تبارک و تعالی از ما سؤال کند که شما که مثلاً معنی «وحدت وجود» را به حسب مسلک حکما نمی دانستید و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نکردید و تعلم آن علم ومقدمات آن را نکردید، برای چه کورکورانه آنها را تکفیر و توهین کردید، ما در محضر مقدس حق چه جوابی داریم بدهیم جز آنکه سر خجلت به زیر افکنیم.
و البته این عذر پذیرفته نیست که «من پیش خود چنین گمان کردم». هر علمی مبادی و مقدماتی دارد که بدون علم به مقدمات، فهم نتیجه میسور نیست، خصوصاً مثل چنین مسئلۀ دقیقه که پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقیقت و مغزای آن به حقیقت معلوم نشود. چیزی را که چندین هزار سال است حکما و فلاسفه در آن بحث کردند و موشکافی نمودند، تو میخواهی با مطالعۀ یک کتاب یا شعر مثنوی مثلاً با عقل ناقص خود ادراک آن کنی! البته نخواهی از آن چیزی ادراک کرد- رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم یتعدّ طوره».
📚منبع:عرفان امین،ص ۲۷۲ و ۲۷۳
☑@erfan_amin | پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌷هوالحق
🔻امتزاج مسائل عقلی و عرفانی در حکمت متعالیه:
مقام معظم رهبری:
« #فلسفۀ اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای نزدیک شدن به خدا و پیدا کردن یک معرفتِ درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفۀ ما- مثل ابنسینا و ملّاصدرا- عارف هم بوده اند.
اصلاً آمیزش #عرفان با فلسفه در فلسفۀ جدید- یعنی فلسفۀ ملّاصدرا- به خاطر این است که فلسفه وسیله و نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا می رساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق به وجود می آورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفۀ #ملّاصدرا است؛ یعنی راهی که ملّاصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همۀ زخارف دنیوی بی اعتنایی کند. البته نمی خواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدین و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی، در درس فلسفی و در انجمن فلسفه- همین که به آن اشاره شد- رعایت کرد. اهل فلسفه ای که ما قبلًا دیده بودیم، همه همین طور بودند؛ کسانی بودند که از لحاظ معنوی و الهی و ارتباطات قلبی و روحی با خداوند، از بقیۀ افرادی که در زمینه های علمی حوزه کار میکردند، بهتر و زبده تر و شفّاف تر بودند»
📚منبع:عرفان امین،ص ۱۰۶ و ۱۰۷
☑@erfan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی
🌹هوالعلیم
🔻غیر عرفانی دانستن اشعار حافظ و نظر رهبر فقید انقلاب:
در کلام تمام بزرگان به این نکته برمیخوریم که سبب اشتباه شبه روشنفکران در غیرعرفانیدانستن اشعار حافظ، بیاطلاعی نسبت به زبان خاص عرفاء در تبیین مسائل خود و عدم شناخت کامل نسبت به سبک گفتاری اهل عرفان است.
▫رهبر فقید انقلاب رضواناللهتعالیعلیه در این زمینه میفرمایند:
«ادعیه و قرآن و اینها همه باهمند. این عرفا و شعرای #عارف مسلک، و فلاسفه هم، همه یک مطلب میگویند؛ مطالب مختلفه نیست. تعبیرات مختلفه است، زبانهای مختلفه [است.] زبان شعر، خودش یک زبانی است. حافظ، زبان خاصی دارد. همان مسائل را میگوید که آنها میگویند؛ اما با یک زبان دیگری. زبانهای مختلف است و نباید از این برکات مردم را دور کرد، باید مردم را به این سفره پهن الهی که قرآن و سنت و ادعیه باشد، دعوت کرد؛ تا هر کس به اندازه خودش استفاده بکند.
این مقدمه بود برای همه مسائلی که بعدها هم اگر پیش بیاید و عمری باشد که اگر ما هم یک وقتی یک احتمال دادیم، نگویید که این تعبیرات را شما آوردید دوباره در میدان، مثلاً دوباره [تعبیرات] عرفا [را آوردید.] خیر، باید بیاید! مرحوم آقای شاهآبادی- رحمه اللَّه- برای عدهای از کاسبها [که] میآمدند آنجا، مسائل را همان طوری که برای همه میگفت، برای آنها هم میگفت. من به ایشان عرض کردم: «آخر اینها [که سنخیتی ندارند!]» گفت: «بگذار این کفریات به گوششان بخورد!» خوب، ما یک چنین اشخاصی داشتیم؛ حالا به سلیقه من درست در نمیآید که نمیشود گفت که اینها اشتباهات است».
▫در این عبارات، بهروشنی بیان شده است که مطالب شاعری مانند حافظ، همان مطالب ناب قرآن کریم و ادعیه ائمه است؛ #حافظ همان مطالب عالی را بیان میکند اما با زبان خاص خود، باید مراقب باشیم تا این اختلاف تعابیر، مردم را از معارف ناب موجود در آثار بزرگان عرفان و حکمت دور ننماید.
📚منبع:عرفان امین،ص ۷۳و ۷۴
☑@ertan_amin |پایگاه عرفان شیعی فقاهتی