🔺مبانی آئین هندوئیسم
♦️ دربارهی هندوئیسم شاید پیدا کردن یک مبنای اصلی که بتوان انواع گرایشهای فرعی این آئین را در آن تحلیل کرد دشوار باشد.
🔷 اما از نگاه پژوهشگرانی که در زمینهی دین و عرفان هندویی تحقیق نسبتاً خوبی نمودهاند میتوان این مبانی را چنین توصیف کرد. مثلاً میشل مالرب مینویسد: «نزدیک شدن به دین هندویی بسیار گمراه کننده است».
🔶 در نخستین ورود، خدایان فراوان میبینیم با شکلهای عجیب و غریب که روشن نیست به چه کار میآیند و در اسطورههای بیپایان در هم میآمیزند...».
🔷 آنگاه مالرب در زمینه مبانی نظری هندوئیسم مینویسد: «مانند بیشتر دینها، افکار دین هندو از جهان هستی به پیروی از تراز فرهیختگی پیروان آن گونهگون است... در دین هندو آنچه بنیادی است چیز دیگری است.
🔶 تنها این را بگوییم که بنابر متون کهن مرکز کیهان یک کوه است، کوه مرو و سه جهان وجود دارد: زمین، آسمان و یک فضای میانگین بین زمین و آسمان.
🔷 نکتهی مهمتر این است که هندویسم کیهان را به آن معنا که مسیحیت و اسلام باور دارند، آفریده نمیشناسد. به واجبالوجودی باور دارد که چون یک ذات مطلق که در زمان و مکان نمیگنجد، از دایرهی احساس بیرون است و نام او «برهما» است. کیهان برآمده از اوست همچو هوا که از دم برآوردن در فضا میپراکند.
🔶 با این همه براهما که در زمان و مکان نمیگنجد و از دایرهی احساس بیرون است دو، تن در ایزد دیگر در میآید که مردم به آنها دسترسی دارند.
🔷 یکی از این دو «شیوا» نام دارد که خدایی است پر جنبوجوش که چون زندگی ما پیدرپی میسازد و ویران میکند.
🔶 نام ایزد دوم «ویشنو» است. او بر خلاف ایزد نخست ایستا است. از جا نمیجنبد و سامان جهان را نگهدارنده است».[1]
🔷 در کتاب هندوئیسم آمده است: «در اساطیر بعدی هندو سه خدا: براهما، ویشنو و شیوا با هم نشاندهندهی سه جلوهی برتریناند. براهما آفریننده و ویشنو نگهدارنده و شیوا ویران کنندهی جهاناند.
🔶 ما این سه فعالیت را در دور و بر خود میبینیم و تصور میشود که این سه خدا نشان دهندهی «برترین» در این نقشهای متفاوت باشند. از این سه خدا، شاید پرستش برهما کهنتر باشد».[2]
🔷 همچنین در کتاب ادیان جهان باستان آمده است، نخست باید از مفهوم «برهمن» یا مطلق متافیزیک نام برد. همه چیز از برهمن سرچشمه میگیرد و همهچیز به او باز میگردد.
🔶 برهمن فینفسه ناشناخته و ناشناختنی است. اما انسان میتواند او را در شکل chit ,sat , anahda تجربه کند یعنی به صورت منشاء و تجسم واقعیت و سعادت.
🔷 دومین مورد مفهوم «آتمان» روح یا نفس است. معنای این مفهوم در اعتقاد هندوها در این حقیقت نهفته است که نفس واقعی همه آدمیان با برهمن یکی است و هنگامی که این تطابق و وحدت تحقق یابد جستجو برای رستگاری به پایان میرسد. اما روح فردی که هنوز وحدت خود را با برهمن درنیافته است، تحت عنوان «جیوآتمان» مورد بحث قرار میگیرد.
🔶 مرحله حیاتی در فرآیند کسب آگاهی از وحدت، «موکشا» نامیده میشود که به معنای رهایی و نجات است.
🔷 مفهوم اصلی این فرآیند آزاد ساختن نفس از بند خواهشهایی است که نفس را به نیازهای تن مقید میسازد و این خود راه تحقق وحدت با برهمن است .
🔶 اما آدمی در طی زندگی خویش تنها در موارد معدودی موفق به تزکیهی کامل نفس میشود و در نتیجه فقط شماری ناچیز از آدمیان میتوانند به حصول موکشا بیش از مرگ جسمی که خانه روح آنان است امیدوار باشند.
🔷 اما روح باقی است و به هستی خود در اشکال جدید ادامه میدهد و این حرکت تا زمان رسیدن به تزکیه کامل قطع نمیگردد.
🔶 در واقع روح پیش از این در اشکال بیشماری تولد و مرگ را تجربه کرده است.
🔷 این نتایج پیوسته یا این اقیانوس تولد و مرگ تا زمانی که نشانی از خواهشهای نفسانی کور باقی مانده است ادامه خواهد یافت.
♦️ هندویان این سیر پیوسته تولد و مرگ را «سامسارا» مینامند.[3]
🔻 پینوشت:
[1] . میشل مالرب، انسان و ادیان، ترجمه مهران توکلی، تهران: نشر نی، ۱۳۹۰، ص ۱۵۰، ۱۴۹.
[2] . ک.م.سن، هندوئیسم، ترجمه: ع. پاشایی، تهران:نشر فکر روز، ۱۳۷۵، ص ۷۵.
[3] . اسماعیل منصوری لاریجانی، عرفان اسلامی، تهران: نشر بینالملل، ۱۳۸۸، ص ۲۷۹.
🌐معنویت پژوهی/عرفان های کاذب
@erfanhay_nozohor
6.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مردم همچنان دنبال معنویت هستند و یک عده از همین حس درونی سوء استفاده میکنند و با چنبن همایش هایی دنبال کاسبی هستند.
🔺انسانها دنبال آرامشند ولی نمیدانند تنها راه رسیدن به آرامش حقیقی ، خودشناسی از طریق معارف اسلامی است نه چنین روش هایی.
📌این تلنگری به حوزه های علمیه و روحانیون است تا بدانیم مردم آمادگی دارند ولی ما باید در روش های خودمان تجدید نظر کنیم تا بتوانیم با انسان معاصر که ویژگی هایش با انسان گذشته متفاوت است، ارتباط بگیریم.
🔘روش های قدیمی در دنیای مدرن محکوم به شکست است و اگر ما بیدار نشویم ، این افراد کار خودشان را میکنند و به مردم، معنویت تقلبی ارائه میکنند و آسیب این معنویت تقلبی از بی دینی بدتر است.
🌐معنویت پژوهی/عرفان های کاذب
@erfanhay_nozohor
6.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆👆👆👆
کلیپی از رسوایی اخلاقی #محمدبابایی
سرکرده فرقه ابرآگاهی و فرقه وناکی
@erfanhay_nozohor
خرافات و کاسبی به اسم دین!
📌بررسی فعالیت و تحلیل عملکرد یکی از مدعیان جذب ثروت با قرآن و معنویت را در این یادداشت بخوانید.
🔺مدعی است که برای پذیرفتن حرفهاش باید منطقی بودن رو کنار گذاشت و تا شهودی نباشی نمیتونی با این حرفها کنار بیایی! و این یعنی بستن در استدلال. البته اگر سؤالی داشته باشی باید بستههای ایشون رو بخری تا کاملاً به جوابت برسی!
🔗 متن کامل یادداشت را در سایت فرقه نیوز بخوانید
🌐معنویت پژوهی/عرفان های کاذب
@erfanhay_nozohor
🔻جذابیتهای جنسی در تبلیغ یوگا
💢یوگا یک صنعت برای کسب درآمد بالا است؛ مروجان یوگا با استفاده از تصاویر زنانه و تهییج هیجان و شهوت، به ترویج و نشر عمومی یوگا میپردازند. یوگا با ابزار جذابیت زنانه به ترویج مکتب عرفانی بت پرستی میپردازد.
💢استفاده از جذابیتهای تهییج کننده جنسی، چشمها را خیره جذابیت زنانه کرده و ناخودآگاه خواهان موضوع این تبلیغ میشوند و چون هیجان غلیان پیدا کرده تفکر و تأمل جایگاهی ندارد و ناخودآگاه بیننده حکم میکند که این چیزی که مشاهده میشود خوب است و ترغیب میشود آن را بهدست بیاورد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/44217
📎 #یوگا
📎 #عرفانهای_کاذب
✍️محمد جواد نصیری
🌐 معنویت پژوهی/عرفان های کاذب
@erfanhay_nozohor
🌹پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله):
🔹«مَنْ تلا فِیه آیَهً مِنْ القرآن کَانَ به مثل أجر من خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور».
اگر کسی در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند، ثوابش مثل کسی است که در ماه های دیگر قرآن را ختم کرده است.
📚بحارالانوار، ج۹۶، ص۱۵۷
📚 @erfanhay_nozohor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🌺✨سـ❄️ــلام
🕊✨روزتـــون
🌺✨پر از خیر و برکت
🕊@erfanhay_nozohor
8.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نتیجه بی کفایتی برخی مسئولین
این نوجوانان و جوانان اهل دین و معنویت هستند، مسئولان فرهنگی و دینی نتوانستند متناسب عصر مدرن، به آنان حقیقت دین و #معنویت_انقلابی را معرفی کنند.
شهید باکری، سردار سلیمانی و... همه در مکتب #معنویت_انقلاب_اسلامی_ایران رشد کرده اند.
#معنویت_انقلاب_اسلامی_ایران
✍️محمد جواد نصیری
🌐 معنویت پژوهی/عرفان های کاذب
@erfanhay_nozohor