eitaa logo
تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
1.6هزار دنبال‌کننده
121 عکس
35 ویدیو
13 فایل
ایدی ادمین کانال : @montazar113113 ⛔️کپی بدون ذکر منبع ، مطالب کانال ، تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف ،حرام است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹عرفان فقاهتی برخی از فعالان فضا های معنوی در سال های اخیر ، نظریه و ادعایی با عنوان "عرفان فقاهتی" مطرح کرده اند و قائل به این هستند که استاد عرفان باید فقیه و مجتهد باشد و راه خدا را منحصر به حوزوی ها دانسته اند و ادعا می کنند افراد غیر حوزوی ، نمیتوانند به چنین مقاماتی برسند و استاد طریق باشند. قائلان به این نظریه ، سلسله ای از اساتید را مطرح کرده اند و سید علی اقای قاضی را نیز جز افراد این سلسله معرفی کرده اند ، این در حالیست که وصی سلوکی اقای قاضی ، یعنی آیت الله قوچانی ، این انتساب را رد می کردند. این افراد در مورد سید علی قاضی ادعا هایی غیر مستند نیز مطرح می کنند که مرحوم سید علی قاضی چون میخواستند ، سردمداری طریق عرفانی شان ، دست افراد غیر حوزی نیفتد ،آیت الله قوچانی را وصی سلوکی خود کرده بودند. فارغ از ادعا های غیر مستند این افراد در مورد انتساب سید علی اقای قاضی به مکتب نجف و علت انتخاب ایت الله قوچانی به عنوان وصی سلوکی سید علی اقای قاضی ، به علت مجتهد و حوزوی بودن ایشان؛ ایراد اساسی این نظریه این است که در سلسله ای که این افراد با عنوان اساتید مربوط به عرفان فقاهتی مد نظرشان مطرح کرده اند ، نام شخصی به نام جولا دیده میشود که این شخص نه فقیه و مجتهد بوده و نه حتی دروس حوزوی خوانده است و همین مطلب ، نشان دهنده ی نادرست بودن ادعای این افراد ، در مورد عرفان فقاهتی ست... @erfanvaakhlagh
تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
🔹عرفان فقاهتی برخی از فعالان فضا های معنوی در سال های اخیر ، نظریه و ادعایی با عنوان "عرفان فقاهتی"
در ادامه مطلب ، گوشه ای از صحبت های حاج اقای جاودان یکی از مدعیان عرفان فقاهتی ، در مورد دو تن از بزرگان عرصه عرفان و معنویت در عصر معاصر ، یعنی شیخ جعفر آقای مجتهدی و حاج اسماعیل دولابی و پایین اوردن شان و مقام معنوی این دو بزرگوار توسط ایشان ، خواهد امد : 👤حاج اقای جاودان : شیخ جعفر مجتهدی ، حاج اسماعیل دولابی ، مردان بسیار خوبی بوده اند و گاهی نیز چیزهایی پنهانی را می دیده و می فهمیده اند یا دعای مستجابی داشته اند اما نمی توانسته اند استاد سیر و سلوک باشند. استاد اولاً بایستی مجتهد باشد! چنانکه همه یا اغلب اساتید این فن مجتهد بوده اند حتی گاهی احتمال اعلمیت داشته اند. ➖➖➖ سوال : سلام علیکم ورحمه الله آیا آقای شیخ جعفرمجتهدی علیه الرحمه عالم بودند یا عارف بودند و کتبی که درمورد زندگانی ایشان موجوداست صحیح است؟ حجت الاسلام و المسلمین جاودان فرمودند: سلام علیکم و رحمة الله و برکاته آقای شیخ جعفر بر اساس آنچه من میدانم و از کسانی که در کربلا ایشان را می شناخته اند و دیده بودند شنیده ام تعمیر کننده کفش بوده و درسی نخوانده بوده است.بیداری شب زیادی داشته و بذل و بخشش زیاد می کرده است بهمین دلیل به کمالات و کشفیاتی رسیده بوده است . البته ایشان نه استاد بوده است نه عارف کامل بنابراین نمی توانسته اند عنوان استاد سیر و سلوک داشته باشند همانطور که مرحوم شیخ رجبعلی خیاط و مرحوم حاج اسماعیل دولابی رضوان الله علیهما نیز بهمین شکل مردان بسیار خوبی بوده اند و گاهی نیز چیزهایی پنهانی را می دیده و می فهمیده اند یا دعای مستجابی داشته اند اما نمی توانسته اند استاد سیر و سلوک باشند. استاد اولاً بایستی مجتهد باشد چنانکه همه یا اغلب اساتید این فن مجتهد بوده اند حتی گاهی احتمال اعلمیت داشته اند. ثانیاً باید به کمال رسیده باشد نه نیمه راه اینکه آدم از پنهان مردم یا از ضمیر آنها باخبر باشد چیزی نیست . پس این گونه چیزها دلیل اینکه کسی به کمال انسانی رسیده است نیست در نتیجه این آقایان مردان خوبی بوده اند که آدم می تواند از نفس و خوبی های عملی و اخلاقی آنها استفاده کند اما نمی تواند راه و رسم سلوک و زندگی را از آنها بگیرد. کتاب هایی که در مورد شیخ جعفر نوشته شده من کمی خوانده ام . اینگونه کرامات دلالت بر اینکه صاحب آن انسان کامل است ندارد. آدم ریاضت کشیده مسلمان یا نامسلمان می تواند کارهایی که از نظر ما عجیب و غریب است انجام بدهد والسلام. در این زمینه به رسالۀ لب اللباب مراجعه کنید. منبع : new.javedan.ir/selected_questions/1390/01/17/index.html:id=1004 @erfanvaakhlagh
تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
هرکه گوید راه باطن می روم سالکان را من هدایت می کنم نور مهدی گر نباشد همرهش بی گمان یابی در این ره گ
هرکه گوید راه باطن می روم سالکان را من هدایت می کنم نور مهدی گر نباشد همرهش بی گمان یابی در این ره گمرهش شیخ نجیب الدین رضا جوهری تبریزی مثنوی سبع المثانی https://t.me/hou786 @erfanvaakhlagh
13.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کراماتِ اولیای خدا با کارهای مرتاض ها چه فرقی می‌کند؟ 🎙حجت الاسلام مصطفی نیک اقبال @erfanvaakhlagh
15.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹روحتان را آزاد کنید... این روح را نجاتش بده ، وظیفه هم همین است و این هم مستلزم خیلی سختی هاست. عمری را در این دنیا گذراندیم ، هی خاک ریختیم روی این روح بیچاره ، زیر این خاک ها دفن شده دیگه روح ما. حالا ، نمیتوانی ریاضت بکشی ، حداقل دیگه خاک نریز! تا توانی می تراش و میخراش/تا دمِ مردن ، دمی غافل مباش... 🎙حاج آقای مروجی سبزاوری @moravej_tohid @erfanvaakhlagh
🔹آغاز راه با ترک گناه... 👤حاج آقای قرهی : اوّل از همه تصفیه و پاک‌سازی از ذنوب است. اگر من خودم را هم بکشم، بدون تصفیه، نمی‌توانم به جایی برسم. ما نزد هر کدام از اولیاء خدا می‌رویم و می‌گوییم: چه کنیم؟ می‌فرمایند: اوّل گناه نکن. بعضی‌ها معترض هستند و می‌گویند: «چرا مطلب جدیدی نمی‌گویند و همه فقط می‌گویند: گناه نکن؟! این را که می‌دانیم!». می‌دانیم یعنی چه؟! اگر می‌دانستیم که عمل می‌کردیم. این را فقط شنیدیم و نمی‌دانیم. اوّل از همه می‌گویند: گناه نکن و اتّفاقاً راه خروج از وساوس و جایگزینی آن با الهام، در مرحله‌ی اوّل، تصفیه است. @erfanvaakhlagh
🔹تنهاترین مسیر شخصی در جلسه‌ای خصوصی با عبد صالح خدا مرحوم حاج اقای دشیری مطالبه دستور خاص سلوکی کرد، و گلایه از اینکه چرا استاد دستور خاص به آن شخص نمیدهند! حاج اقای دشیری پس از تأملی فرمودند: عام تان را بسازید که به خاص برسید. امروز لقمه ها مشتبه به انواع حرام است! افراد پولهایشان را در بانکهایی میگذارند که با پول اشخاص شرابخوار و نزول گیر و فاسد اختلاط پیدا کرده!..... دیگر لقمه ها آن لقمه ها نیست که باید باشد! حالات سابق رفته! مردم نیز تابع شرایط شدند! آقا جان! تا میتوانید ترک معصیت کنید. این دستور خاص برای شماست. بازی کردن با الفاظ حالات خوش برای شما نمی آورد. به حقیقت بروید و برنامه ترک معصیت برای خودتان بگذارید. دوره ای شده که عام ترین دستور، خاص شده! خداوند متعال شما را از خواص قرار دهد. بر شما باد به ترک معصیت! @ostaddeshiri @erfanvaakhlagh
اگر مَردِ کاری ، درِ دوست باز است وگر قصّه‌خوانی ، حکایت دراز است 🔻اگر مردِ راه و کاری «بِسمِ الله»، راه بیفت؛ درِ دوست باز است. اگر قصّه خوانی و به سخنرانی شنیدن و حرف زدن و حرف نوشتن معتاد شده‌ای و همه‌ی بندگی تو حرف شده است، حرف زياد است. به تعبیر قرآن: "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَعْبُدُ اللهَ عَلىٰ‏ حَرْفٍ‏" گروهی از مردم فقط با حرف خدا را بندگی می‌کنند؛ اهل عمل نیستند. 🔻اگر به‌راستی طالبی، راه بیفت! نمی‌شود فردی تشنه‌کام باشد، آب را ببیند و به‌سوی آب گام برندارد. اهل رجا و خوف، هر دو در این ماه راه می‌افتند. اهل رجا با امید و اهل خوف با هراس به‌سوی خدا روی می‌آورند و راه بندگی خدا را پیش‌ می‌گیرند. خدا می‌داند ثانیه‌های ماه رجب چقدر ارزشمند است! برای اهل طبیعت که با چشم حیوانی به عالم نگاه می‌کنند، ساعتهای روز، روزهای هفته و ماههای سال، یکی است؛ امّا کسانی که با چشم دل نگاه می‌کنند، می‌بینند عالم چه دگرگونیهایی دارد. ساعتهای فوق‌العاده‌ای در شبانه روز وجود دارد که در آنها فضای عالم، غیر فضای ساعات دیگر است. بین روزهای هفته، روزهای ویژه‌ای وجود دارد و بین ماههای سال هم، ماههای فوق‌العاده‌ای قرار دارد. 🍁ماه رجب یکی از ماههای فوق‌العاده عظیم و استثنایی است. فضای عالم برای پرواز به‌سوی عوالم بالا، پَرکشیدن به کوی دوست و دیدار محبوب اَزَلی، مستعدّ است. ✍️ حاج مهدی طيّب جلسه ١٩ ارديبهشت ٩٢ @OstadMahdiTayyeb @erfanvaakhlagh
🔹هلاک شد کسی که در امر آخرت خویش ارشاد کننده ای ندارد عبد صالح خدا مرحوم حاج سیّد مهدی خرازی به بنده ( احمد شهامت پور ) فرمودند: روزی در معیّت آقا شیخ مرتضی زاهد به محضر آیت اللَّه بروجردی رسیدیم. پس از تعارفات معمولی در حالی که معظم له احترام خاصی نسبت به مرحوم شیخ قائل بود ، مرحوم آقا شیخ مرتضی با کسب اجازه از حضرت آیت اللَّه حدیثی را بعد از آنکه استخاره نمودند در محضر ایشان قرائت نمودند بدین مضمون: «هلک من لیس له حکیم یرشده و ذل من لیس له سفیه یعضده؛هلاک شد کسی که در امر آخرت خویش ارشاد کننده ای ندارد و سفیهی که او را در امر دنیا کمک نماید». اشاره به اینکه حضرت آیت اللَّه حتی شما که در این مقام و منزلت هستید احتیاج به ارشاد و هدایت مافوق خود دارید چرا که وَفَوْقَ کُلِ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ 📚خاطراتی از صالحان @erfanvaakhlagh
🔹پاسخ به سوالات ؛ نکاتی مهم و کلیدی درباره عرفان ، فلسفه و تصوف ✅صوفی و عارف حقیقی ✴️صوفی و صوفی نما ✅محققان و جهله صوفیه 1️⃣بزرگان حكمت و عرفان، در آثار خود، دو تعبير در مورد صوفيه دارند؛ يكي محققين صوفيه و ديگري جَهَله صوفيه و به تعبیر امروزی: صوفی و صوفی ‌نما، عارف و عارف ‌نما مراد از محققين صوفيه، همان عرفاي بزرگ اسلامي مانند محيي‌ الدين ابن‌ عربي، صدرالدین‌ قونوي، سيد حيدر آملي، ابن ترکه، کاشانی و.... است كه با التزام به شرع و همراه با کسب علم، راه تزكيه نفس را پیموده و به كشف و شهود حقايق رسیده‌ اند. اما جهله و نادانان صوفيه (عارف‌نما، صوفی‌نما، تصوف انحرافی) آن دسته از صوفياني‌ اند كه علم كافي ندارند و مطالب بلند و بالا را بد و نادرست می‌ فهمند و مطالب سخیف و غیر قابل دفاع از آنها صادر می‌ شود و بدعت‌ هايي در دين پديد ‌آورده و راه خود را از راه ائمه معصومین جدا مي‌ دانند، يا وسيله را با هدف توجيه كرده و خود را به شريعت و ظواهر آن پايبند نمي‌ دانند و آشكارا يا پنهاني مرتكب معاصي مي‌ شوند يا برخي از آنها با فريب و حقه، مردم را به معنويت فرا مي‌ خوانند و پشت اين دعوت، مقاصد اقتصادي، اجتماعي، سياسي، سوء استفاده‌ هاي جنسي و غیره را دنبال می‌ کنند. اين افراد در هر مكان و زماني محكومند و قبل از فقها خود عرفا و صوفيۀ اصیل در كتابهاي خود اين اشخاص را به شدت مورد مواخذه قرار داده ‌اند. 2️⃣کسانی که عرفان و تصوف را به صورت مطلق از هم جدا می ‌کنند، و می ‌گویند: عرفان، امری مثبت و مقبول، و تصوف و صوفیه، امری منفی و مردود است و در نتیجه تصوف را در صوفیۀ انحرافی و مبتذل منحصر می‌ کنند، مخاطبان خود را به اشتباه بزرگی می‌ اندازند. مخاطبان با رجوع به کتب معتبر عرفان، تعابیر صوفیه، تصوف، صوفی و.... را بارها خواهند دید که اهل فن آن‌ ها را دربارۀ خود و دیگر بزرگان عرفان به کار برده‌ اند. صحیح نیست به خاطر عقاید و رفتارهای فرقه ‌های منحرفی که نام خود را صوفی یا درویش گذاشته ‌اند، مطلق تصوف را ناپسند بدانیم و کتب علمی و مهم آنان را تحت الشعاع قرار داده یا مذمت کنیم. بهتر است بگوییم: ما صوفی اصیل داریم و صوفی ‌نما، صوفی اصیل کسی است که در محدودۀ شرع با عرفان عملی و سیر و سلوک قدم به قدم به سوی خدا ‌رفته و به قرب حق رسیده است. ولی صوفی ‌نما کسی است که در ظاهر، خود را به تصوف چسبانده‌ و در واقع، صوفی نیست و محکوم و مذموم است. مثل اینکه بگوییم: ما شیعه واقعی داریم و شیعه‌نما، مسلمان واقعی داریم و مسلمان‌نما، روحانی واقعی داریم و روحانی‌نما و... مثلا روحانی اصیل،‌ علاّمه طباطبایی است و روحانی ‌نما کسی است که لباس روحانیت دارد اما زی روحانیت را مراعات نمی ‌کند و موجب بد بینی دیگران به روحانیت اصیل می ‌شود. به هر حال، جهله صوفیه با رفتارها و گفتارهای خود، مشکل بزرگی برای تصوف اصیل و حقیقی ایجاد کرده‌ و موجب سوء تفاهم‌های زیادی شده ‌اند، چنانکه جهله و عوام شیعه، مشکلاتی را برای جهان تشیع به بار آورده‌ اند و منشا اشکالات و شبهات مخالفان شده‌اند و همچنین جهله مسلمانان، مشکلاتی را برای جهان اسلام به بار آورده و منشا اشکالات و شبهاتی برای غیر مسلمانان شده ‌اند. 3️⃣نمی ‌شود از تشابه لفظ تصوّف و صوفيّه و بد نامی صوفیه و دراویش، سوء استفاده کرده و بخواهيم به كلّى راه شهود، وجدان، عرفان و لقآء الله را ببنديم، و نمی ‌شود با چند روایت که در کتاب‌های دست چندم علیه صوفیه و تصوف نقل شده و از نظر سند ضعیف و بلکه مجعولند و دلالت آنها نیز به صورت کامل بررسی نشده ‌اند، مطلق راه و روش تهذیب باطن و سیر و سلوک و عرفان عملی و تصوف اصیل را محکوم کرد و مكتب أمثال محیی الدین ابن عربی، صدر الدین قونوی، مولوی، سید حیدر آملی، خواجه نصیر طوسی، سيّد بن طاوس، مولی مهدی نراقی، سيّد مهدى بحرالعلوم، ابن فَهْد حلّى، مجلسى اوّل، آقا سيّد على شوشترى، آخوند ملّا حسينقلى همدانى، میرزا جواد ملکی تبریزی، علاّمه سید علی آقای قاضی، علاّمه طباطبایی، علاّمه حسن زاده را به أمثال كسانيكه تصوّف را يك راه جدا براى جدائى از ائمّه پنداشتند، قياس کرده و محکوم كنيم. بنابراین قطع نظر از سند این روایات ، مراد روایاتی که در آن ‌ها صوفی و تصوف محکوم شده است، آن دسته از صوفیانی هستند که بدعت ‌هایی در دین پدید می ‌آورند و راه خود را از راه ائمه جدا می ‌دانند و وسیله را با هدف توجیه کرده، خود را پایبند به شریعت و ظواهر آن نمی ‌دانند و آشکارا یا پنهانی مرتکب معاصی می ‌شوند؛ پر واضح است که چنین افرادی در هر مکان و زمانی محکوم ‌اند. ادامه در پست بعد ..... 📚عرفان علامه طباطبایی در بیان آیت الله رمضانی @erfanvaakhlagh
تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
🔹پاسخ به سوالات ؛ نکاتی مهم و کلیدی درباره عرفان ، فلسفه و تصوف ✅صوفی و عارف حقیقی ✴️صوفی و صوفی نم
✅پاسخ به سوالاتی درباره عرفان و فلسفه و تصوف (ادامه پست قبل) 4️⃣در آثار استاد علاّمه طباطبایی آمده که تصوف مانند فلسفه یک روش است. مرحوم علاّمه طباطبایی چنین می‌فرماید: «به طور كلّى مى‏ توان گفت كه رابطه مخصوصى ميان اصل دين و طريقه تصوّف موجود است و از همين جهت است كه متصوّفه در ميان همه طوايف دينى جهان، حتّى بودايى ‏ها و برهمايى‏ ها پيدا مى‏ شوند. هر طايفه كه از يك راهى، زمام هستى اجزاى اين جهان پهناور را به دست عالَمى مافوق طبيعت سپرده و براى مقام آفريدگار جهان، كرنش مى‏ نمايند، عدّه ‏اى از آنها به اميد پى بردن به اسرار پس پرده غيب، به مجاهدات و رياضات پرداخته و از لذايذ مادّى و شهوات نفسانى چشم پوشيده و به تخليه و تجريد نفس پرداخته‏ اند، و اين همان تصوف است، اگرچه در ميان هر طايفه، به اسم مخصوصى ناميده مى ‏شود. طبعاً اين روش در اسلام نيز خودنمايى كرده و نشو و نمايى نموده است و جمعيّت قابل توجّهى از عالم تسنّن و همچنين از عالم تشيّع اين راه را رفته‏ اند، چيزى كه هست اين است كه چنان‏كه روشن شد، طريقه تصوّف را نبايد مذهب خاصّى در رديف ساير مذاهب گذاشت، مثلًا گفته نمى‏ شود كه مذاهب تسنّن، اشعريّت و اعتزال و تصوّف و غير آنها است، بلكه هر يك از مذاهب اسلامى، صوفى و غير صوفى دارد. تقسيم حقيقى، چنانكه سابقاً اشاره نموديم، اين است كه براى نايل شدن‏ به واقعيّات و حقايق هستى كه اديان و مذاهب به سوى آنها دعوت مى‏كنند، سه راه تصوّر شده است: راه ظواهر بيانات دينى كه حقايق را در لفّافه دعوت ساده حفظ نموده است و راه استدلال عقلى با منطق فطرى كه راه تفكّر فلسفى است، و راه تصفيه نفس و مجاهدات دينى كه راه عرفان و تصوّف است». 5️⃣وقتی ما از تصوف و عرفان دفاع می ‌کنیم مرادمان تصوف اصیل و عرفان اسلامی است که منابع، مبادی، قواعد، ‌اصول و مسائلش مورد تایید شریعت ختمی است نه تصوف انحرافی، همانطور که وقتی از فقه، تفسیر، کلام و... دفاع می ‌کنیم مرادمان فقه، تفسیر و کلامی است که منابع، مبادی، اصول، قواعد و مسائلش مورد تایید کتاب، سنت و عقل باشد نه هر فقهی، و نه هر تفسیری و نه هر کلامی و... لذا لازم است در نقدها این مطلب مورد توجه باشد. مثلا کسی که می ‌خواهد از فقه مساله ای در فقه دفاع کند یا آن را نقد و رد کند،‌ باید توجه داشته باشد که کدام فقه و کدام مساله را می ‌خواهد تایید یا رد کند؟ آیا مطلق فقه (با هر منابع، مبادی، قواعد، اصول و مسائل، از فقه شیعه گرفته تا فقه وهابیت، داعش و...) را می‌ خواهد تایید یا رد کند؟ یا نه مرادش فقه به خصوصی است؟ عرفان و تصوف هم چنین است. بر این اساس، ما از مطلق عرفان و تصوف (با هر مبادی، اصول، قواعد و مسائل) دفاع نمی‌ کنیم، چنانکه از مطلق فقه، تفسیر، فلسفه، کلام، اخلاق و... (با هر مبادی، اصول، قواعد و مسائل) نیز دفاع نمی‌ کنیم. 📚عرفان علامه طباطبایی در بیان آیت الله رمضانی @erfanvaakhlagh
🔹 هرکس فقط ۴۰ روز... 👤شیخ عبدالقائم شوشتری : علامه سید ابوالحسن حافظیان می فرمودند؛ در یکی از شهرهای هند به قصد ملاقات عارفی از عارفان هندو رفته بودند. پسرجوان میزبان همراه ایشان بوده ؛ وقتی به محل ملاقات آن مرتاض هندو رسیدند به محض وارد شدن در آنجا ، آن هندو دستی به بدن آن جوان زده بود و در واقع ایشان رابیهوش مانند مرده ای بر روی زمین انداخته بود. مرحوم حافظیان می فرمودند: من عمدا اعتنایی نکردم پرسیدم: شمابالاترین قدرتتان همین است؟ می توانید ایشان را بدون لمس زنده کنید؟ گفت : نه باید حتما لمس کنیم . گفتم : ولی بنده بدون لمس کردن زنده اش می کنم ، همان جا رو به قبله نشستم و از خداوند متعال خواستم که زنده شود و ذکری راهم گفتم ، بلافاصله پسر زود بلند شد آمد و نزد ما نشست. آن هندو پرسید: شمافلان ریاضت را کشیده اید؟ من گفتم : نخیر ما ریاضت های شما را باطل میدانیم. شما با قدرت منفی شیطانی کار می کنید ولی قدرت ما رحمانیست و آن این است که ما معتقدیم که : 🔻هرکس چهل شبانه روز گناه را ترک کند و واجبات را انجام دهد وتمام این کارها برای خدا باشد می تواند این کارها را انجام دهد. 📚مظهر وصف خدا ص۹۸ @erfanvaakhlagh
کرده‌ای تأویل حرفِ بِکر را خویش را تأویل کن، نی ذکر را @erfanvaakhlagh
♦️طریق سعادت 💠قالَ الصّادِق عليه السلام: إنَّكَ قَدْ جُعِلْتَ طَبيبَ نَفْسِكَ وَبُيِّنَ لَكَ الدّاءُ وَعُرِّفْتَ آيَةَ الصِّحَةِ وَ دُلِلْتَ عَلَى الدَّواءِ، فـَانـْظُرْ كَيْفَ قِيامـُكَ عَلى نَفْسِكَ. امام صادق عليه السلام فرمودند : به يقين، تو را طبيب خودت قرار داده اند، درد و مرض را بر تو بيان كرده اند و نشانه هاى سلامتى را هم به تو آموخته اند و داروى درد را هم به تو راهنمايى كرده اند، پس بنگر كه چگونه به سعادت خود مى پردازى (و به خودت مى رسى!) 📚 [اصول كافى، ج 2، ص 454] @erfanvaakhlagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اگر شخصی از روی صداقت ، درِ خانه خدا برود ، خدا او را محروم نمی کند... 👤عارف فرزانه مرحوم حاج اقای یعقوبی قائنی : 🔻 اگر یه کسی از روی صداقت ، من عقیده‌ام این است که در خانه‌ی خدا بره ،محال است که خدا کسی را محروم بکنه. 🔻 اصلا خدا ما رو برای همین خدا خلق کرده، خدا انسان را خلق کرده برای چیز فهمیدن، برای معرفتش. اون‌ وقت چطور میشه کسی طالبش باشه محروم بشه؟ دروغ میگیم ما، از اول باید دید که این حرکت اولیه قدم اولی درست برداره، انسان هوا و هوس نباشه. 🔻 یه وقت انسان خدا رو می‌خواد برای خودش حالیش نیست، خدا را می‌خواد که وقتی دعا کرد دعاش مستجاب شه مثلاً هر چی می‌خواد بهش بده، پس این خدا را نمی‌خواد، کسی خدا را می‌خواد که رضای خدا را بخواد، ببینه خدا هر چی می‌خواد این بخواد، این میشه طالب خدا. البته اینا باعث نمی‌شه انسان مأیوس بشه یعنی انسان آنی نیست، انسان به تدریج باید بره جلو، ولی هدف اینه وقتی انسان می‌تونه بگه من بنده‌ام که اون‌چه خدا خواست این بخواد، اون‌چه خدا نخواست این نخواد، اگه اینطور شد خب همه عالم شیطون بشن، دیگه همچین کسی را نمی‌تونه گمراه کنه 🔻 کسی که اعتماد به خدا بکنه و وثوق به خدای متعال پیدا بکنه و قدم در راه او بذاره، محال است که او محرومش کنه و دستگیریش نکنه، پس اگر خلاف این شد، باید انسان ببینه که نیتش خرابه، حرکتش صحیح نیست، هر عملی فی حد نفسه ارزش ندارد، مگر برای خدا باشه، اما اگر خدای نکرده نفس کثیف مشوم حیله باز، انسان را گول زد، در نیت انسان خدشه‌ای وارد کرد، اون‌وقت دیگه نتیجه‌اش هم معکوسه. @erfanvaakhlagh
‌🔻برای باز شدن گره های بسته🔻 گاهی با خودم گمان می کنم این حجم از فرافکنی در ما از کجا نشأت گرفته است. روح هر کس حکایت گر قضایا و هواجسی است که او صبح تا به شب با آن درگیر است. در قشر مذهبی توجیهات و فرافکنی های محیّر العقولی را می بینم که نمیدانم واقعا باید چه گفت! روزی نیست که کسی به بنده نگوید که من مشکلی دارم ،مسئله ای دارم،دردی دارم که فلان است و دیگر به انتها رسیده ام و فقط باید به من یک عارفی ،صاحب نفسی ،روشن ضمیری ،صاحبدلی نشان داده شود تا او بفهمد که این درد بی درمان من چه راهکاری دارد.آن ها هم که فضای معنوی تر دارند تمام اموراتشان لنگ اینست که استاد کاملی می خواهند که اسفار اربعه را طی کرده باشه و بیاید و به ایشان از صقع ملکوت دستور بدهد که این ذکر و یا این فعل از پستوی عنقای اسرار برای تو به تحفه تنزل یافته و این آنست که عمری در به درش بودی،به قول آیت الله بهجت ره بعضی ها منتظرند کسی از پشت کوه قاف بیاید و دستشان را بگیرد و مشکلات را حل کند،بدانید که نخواهد آمد. 🔻گاهی در طوفان این سخن ها با خود می گویم واقعا ما در حال رفتن به کجا هستیم و تا وقتی صاحبان ولایت هستند چرا ما تا به این حد آواره و در به دریم! شیطان و تحرکات قوه ی خیال تا چه حد در وجود ما استیلا یافته است. نتیجه ی خواندن چند کتاب عرفانی و زندگینامه به جای اینکه ما را توحیدی بار بیاورد و ما را متوسل به ساحت وجود اهل بیت علیهم السلام و این قرآنی که در حال خاک خوردن روی میز است بنماید، حلّ مشکلات غیر قابل حل ما به خیال خودمان را حواله به کنجی از از کنج ها و پیری از پیر ها می دهد که خدای متعال هنوز برای حل مشکل چنین زاویه ای و چنان پیری را خلق نکرده است. 🔻نمی گویم اولیاء نیستند اما چرا ما متوجه نمی شویم حاضر شدن نزد اهل باطنی که برایمان نتیجه بخش باشد نتیجه ی توسل و انجام مو به موی شریعت و تحمل تشنگی و ها گرسنگی های متعدد در این راه است وگرنه که شمر درگودال قتلگاه چهره ی مظلوم اباعبدالله را می دید و دلش باز راهی به حقیقت نیافت حتی اعماق وجود تاریکش صوت لایتناهی حسین ع را نشنید که برایم قدری آب بیاور و باز هم نانجیبانه سر از گریبان حقیقت هستی جدا نمود. 🔻اهل دل که زیادند اما مهم دلی است که اهل باشد و قابلیت حضور نزد آنان را در خود بیابد. وقتی ما به التزامات اولیه و پی گیرانه ی شریعت پایبند نیستیم واقعا چرا از لابلای کتب عرفانی به این نتیجه میرسیم که مشکلمان فقط در دست موجودی خیالی است که نمیدانیم کیست و کجاست. پس چه می شود این همه خون دل اهل بیت علیهم السلام و اولیاء در توصیه به التزام و استقامت در قرائت قرآن روزانه ،مراقبه ی جدی به ترک گناه به هر شکل که هست و از مهم ترین آن ها رابطه ی میان زن و شوهر است که طرفین باید در کمال صمیمت و گذشت و بدون اصطکاک کشتی زندگی شان را به ساحل برسانند،زن توجه کند مرد با هویت مدیر بودن خلق شده است و در اموری که شرع دستور داده باید حرفش پذیرفته شود و مرد توجه داشته باشد که زن موجودی لطیف،شکننده و عاطفی است که از کوچکترین عملکردی بزرگترین رنج ها برایش خلق می شود. وقتی ما ساحت انجام واجب و ترک محرم را منحصر در نماز و روزه تعریف کردیم آن هنگام که مشکلاتمان که ناشی از عملکرد و انتخاب های خودمان است،سر برآورد تازه به فکر استاد و اهل دل و اهل معنا می افتیم. 🔻بیایید به جای خیال بافی، التزام به ترک گناه، نماز اول وقت، دوام وضو، قرائت قرآن مرتب روزانه(حداقل هفت صفحه در روز)، نماز شب و برای حوائج خاص الخاص تمسک به اهل بیت علیهم السلام و تکرار مکرر نماز جناب جعفر طیار را نصب العین قرار دهیم، که بسیاری از کسانی که عمری دنبال کسی بودند تا مشکلاتشان را حل کند با این دستورات به نتیجه رسیده اند و اگر لازم بوده باشد به محضر اولیاء هم حاضر شده و از همه مهم تر با امام عصر روحی له الفداء ارتباط گرفته اند و حضرت حتی برای تربیت معنوی آنان را به کسی از اولیاء خویش حواله داده اند،نمی شود تا ما زندگینامه ی چند بزرگوار را خواندیم سینه سپر کنیم و حالت سیر در ملکوت بگیریم و منتظر باشیم از کرّوبیان جملگی خادم ما باشند . گذشتگان قائل بوده اند که برای سلوک لازم است هر سه روز یکبار قرآن کریم ختم شود ما کجا و این ملاکات کجا.. از قطره ی مفاهیم تا اقیانوس وجود راهی دراز در پیش است. 🔻گشایشات و ترقی ها در خارج از وجود فرد تعریف نشده اند، این خیالات یکسر امواجی است که از زاویه ی شیطان در دنیای مدرن برای اهل ایمان و اهل دقت طراحی شده است تا ایشان را در عقبات حفظ ایمان در آخرالزمان زمینگیر نماید. الغرض آنکه مطلقا حقایق راخارج از خود جستجو نکنیم جهان مدرَک هر کس تمثلی از حقایق درون اوست که با اولویت بندی خودش برایش به جلوه در آمده اند . برگرفته از کانال شعله ی طور @erfanvaakhlagh
💠 مربی، طبيب است 🔹مربى مانند طبيب است، بايد دردها را بشناسد و داروها را بشناسد و روحيه ‏ها را بشناسد؛ چون هر دارويى در هر روحيه‏اى مؤثر نيست. 🔸خداوند هستى و مربى انسان، انسان‏هايى را تربيت مى‏كند «وَ يُذْهِبَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ يُطَهِّرَهُم تَطْهيراً»، و پليدى‏ها را از آن‏ها می‏زدايد و به وسيله ‏ى وَحْى، آن‏ها را با قانون‏ها و دردها و داروها آشنا می‏سازد و با نورانيت و پاكى و آگاهى، آن‏ها را بر روحيه ‏ها و طبيعت‏ها مسلط می‏نمايد و آن‏ها را پيشوا و مربى و آموزگار و مزكّى و مطهّر خلق می‏سازد؛ «يَتْلُوا عَلَيْهِم آياتِهِ وَ يُزَكّيهِم وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ.» 🔹و اين‏ها هستند كه در ميان خلقِ او به تربيت خلق و شكوفا كردن استعداد و تتميم اخلاق كريمه همت گماشته ‏اند كه: «بُعِثْتُ لِاتَمِّمَ مَكارِمَ الاخْلاقِ». 🔸كسانى می‏توانند مربى انسان‏ها باشند كه به دردها و درمان‏ها و به وضع روحيه ‏ها آگاهى داشته باشند. 🔹آگاهى از دردها و درمان‏ها را بايد از وحى- از كتاب و سنت- بدست آورد؛ چون اوست كه از استعدادهاى انسان و قلمرو استعدادهاى او و از قانون‏هاى حاكم بر اين دو آگاه است و درگيری‏ها و دردها و درمان‏ها و راه حل‏ها را می‏شناسد. ✍️عین‌صاد 📚 مسئولیت سازندگی | ص ۵۴ @erfanvaakhlagh
🔹وظیفه شناسی! 👤عبد صالح خدا مرحوم حاج شیخ حسن پهلوانی تهرانی : 🔘 انسان بسیار باید مواظب باشد در وظایفش کوتاهی و إهمال نکند. گاهی اوقات وظایف اصلی انسان بر زمین است و شخص مثلاً به اموری همچون زیارت رفتن مکرّر مشغول است در حالی که اگر همان شخص درست توجه کند متوجه می‌شود که وظیفه فعلی او چیز دیگری بوده است. @erfanvaakhlagh
👤آیت الله جوادی آملی : به علامه طباطبایی عرض کردم : آقا! درس اخلاقی بفرمایید. فرمودند: 🔻اخلاق گفتنی نیست، عمل کردنی است. 📚فریادگر توحید @erfanvaakhlagh
🔻سلسله دروس معرفی علائم استاد حاذقِ خبیر؛ در قالب 28 بند منبع : instagram.com/noor_bi_esm_369 @erfanvaakhlagh