🌸ا﷽ا🌸
دیشب تو یک کتابفروشی شهر قم، یک روحانی میگفت طب کار می کند.
پرسیدم کدام طب!! سنتی، اسلامی هندی !!؟
گفت؛ قائل به #خط_کش نیست.
گفتم پس روزه داری را گاهی به سبک بودایی، گاهی یهودی ، گاهی هم اسلامی یا به روش مسیحیت روزه بگیر.
گفت؛ احکام فقهی با علم طب جداست.
گفتم؛ چه زود برای اسلام #خط_کش درست کردی!؟
به ایشان تذکر دادم، اشکال شماها این است که تعریف فقهتان ناقص و برگرفته از تعریف فقه اهل سنت است و همانند آنها فقه را محدود به احکام عبادی نمودهاید.
فقیه شیعی در تمام ابواب سبک زندگی باید مجتهد و پاسخگوی سبک زندگی اسلامی برای بشریت باشد.
توصیه نمودم ، کتاب اهلیلج امام صادق علیهالسلام را بخواند.
پ.ن:
#فقیه باید در تمام ابواب و نیازهای امروزی بشر و سبک زندگی، در طب، عبادت ، شهرسازی ، معماری ، اقتصادی ، محیط زیست ، کشاورزی ، دامداری، نظامی، تغذیه ، طیبات و خبائث ، اخلاق، سیاست، تجارت، ورزش و ... فقیه و مجتهد مسلم و صاحب نظر باشد، همچنان که #شیخ_بهایی در تمام ابواب زندگی، فقیه بود، در شهرسازی ، تقسیم آب ، سوخت حمام با شمع و نان سنگک نیز از ابداعات اوست ، یعنی #مشاور بود.
✍ #سیدرضا_صالحی
. سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-----🇮🇷🌍🇮🇷----⚬••═╝
فقط برای #رضای_خدا
🌸ا﷽ا🌸
امام صادق(علیه السلام) میفرمایند:
هر که #برای_خدا علم را بیاموزد و بدان عمل کند و به دیگران بیاموزد در مقامهای بلند آسمانها عظیمش خوانند و گویند:
#آموخت برای خدا ،
#عمل_کرد برای خدا ،
#تعلیم_داد برای خدا.
قَالَ الْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ :مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ.
📚الکافی ج۱ ص۳۵
سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-------🇮🇷🌍🇮🇷------⚬••═╝
🌸﷽🌸
پیامبر (صلى الله عليه وآله) میفرمایند :
#خلال کنید ؛ زيرا موجب #سلامتدندانهاینيشوآسياب مى شود .
《تخللوا فإنها مصلحة للناب والنواجذ》
📚المحاسن ج2 ص559 ح932
سبل السَّلام 👇
https://eitaa.com/erisonteb
سبک زندگی اسلامی_ تمدن اسلامی
╚═••⚬-------🇮🇷🌍🇮🇷------⚬••═╝
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️مزیت های روش تحقیق فقهی
👌 در جلسه گذشته معروض داشتیم: روش تحقیق جدید در حوزه دانش، دارای سه مرحله اصلی: ۱- مرحله تنقیح سوالِ تحقیق (که تنقیح سوال غلط و تنقیح سوال ناقص دو مصداق مهم این بخش بود) و ۲- مرحله تبویب پایه گزاره های مرتبط با سؤال (کشف و گردآوری از طریق "فحص طبیعی" مزیت های قطعی نسبت به "فحص معیوب ماشینی" دارد. ) و ۳- مرحله تعریف سفرهای فکری ۶ گانه برای تحقیق است.
👌در مرحله تعریف سفرهای فکری برای یک تحقیق، ۶ پرسش انگیزه ساز و تسهیل کننده و تعمیق کننده ی مرتبط با سوال و جواب اصلی تحقیق را مطرح می کنیم. ۱- سؤال با موضوع مقایسه جواب شارع با مشهورترین جواب در هر عصر (مقایسه با بدعت گسترش یافته در هر عصر)، ۲- سؤال با موضوع ساختار فوائد شارع در موضوع تحقیق (اکتفاء به یک فایده در این پرسش کفایت نمی کند)، ۳- سؤال درباره ویژگی های زمانی و مکانی مرتبط با بخش تصمیم (پرسش های منزلتی)، ۴- سؤال درباره ویژگی های نقطه شروع و نقطه ختم در بخش تصمیم (پرسش های انفتاحی)، ۵- سؤال درباره ساختار سیاقی و نظام پیش فرض های حاکم بر تحقیق (پرسش های سیاقی) و ۶- سؤال درباره فلسفه اعداد و ریاضیات حاکم بر موضوع تحقیق (پرسش های کمی)؛ بخش سوم و مکمل یک تحقیق را تشکیل می دهد.
👌مدرسه فقهی هدایت بر اساس این روش تحقیق، ۹ دسته دانش علمی ۱- فقه الامام، ۲-فقه العلم،۳- فقه التزکیه، ۴- فقه البیان، ۵- فقه المکاسب،۶- فقه العبرة، ۷- فقه الفرقان، ۸-فقه النظم و ۹- فقه نفی سبیل را پایه گذاری و تئوریزه کرده است. در این طبقه بندی بدیع ، حدود ۱۰۰ نظریه فقهی تفصیلی مطرح است. (گفتگوی تفصیلی با دانشگاههای ایران به محوریت این دانش کاربردی گسترده از آرزوهای مدرسه هدایت است.)
حجتالاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - کارگاه دو روزه تبیین طبقه بندی جدید دانش در جمع دانشجویان نخبه دانشگاه رازی کرمانشاه - شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - قم
#طبقه_بندی_جدید_دانش
#نظام_سازی
#روش_تحقیق_فقهی
https://eitaa.com/olgou4