#فواید_و_آثار_نغمه_شناسی_در_تلاوت:
🌈⭐️برای بهره گیری و شناخت مقامات و نغمات موسیقی عرب و فواید و آثار مهم و بارز #موارد آن به شرح زیر است:
1💎افزایش توان لحنی قاری قرآن در انتقال صحیح مقامات و فرعیّات.. .
2💎افزایش قدرت ابتکار و خلّاقیّت در قاری بمنظور #ادخال اِنقام و ردیف های جدید در تلاوت؛
3💎مصون ماندن از خطا( فالش) درگرفتن پرده های صحیح در تلاوت...
4💎 شناخت گستره نغمات مورد استفاده در موسیقی تلاوت از #پایین_ترین تا #بالاترین درجه صوتی به منظور انتقال توان #صوتی_قاری از حیث ارتفاع با گستره آن و بهرگیری از شیوه های مناسب در تلاوت ؛
5💎 ایجاد تنوّع لازم در نغمه و پرده در طول تلاوت...؛
6💎برقراری ارتباط و پیوستگی مناسب و منطقی میان اجزای کوچکتر مقام و نغمه در طول تلاوت که نقش بسیار مهمِی در سلامت لحن قاری دارد.؛
7💎معرفت نسبت به خواصِ نغمات در ایجاد حالات روحی و عاطفی و حالات اعم از شاد: حزن؛، هیجان؛ آرامش وشوق برای بیان هر چه مٶثر ترِ مضامین مفاهیم آیات #شریفه قرآن
8💎و شناخت کامل نغمات برای ارائه الحانِ زیباتر و فی البداهه و عدم محدودیّت برای قاریان می باشد..
💎🌈 @eshragholqoran
4_318529914431078934.mp3
16.74M
🌈 تلاوتی مجلسی و کمیاب از شیخ صدیق منشاوی، پدر اساتید محمد و محمود ارسال میشود.
این تلاوت شامل آیاتی از سور مدثر قیامت و فجر است و در سال 1979میلادب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تصویری 👆
🕌 اذان زیبای قاری شهید
🌷حاج محسن حاجی حسنی کارگر🌷
🎼 این اذان در مقام « حجاز » اجراء شده است
✍امام رضا علیه السلام فرموند:
درمیان میوه جات از انار استفاده کنیدکه حبه ای از آن نیستکه واردمعده شود مگر اینکه قلب راصفا و نوریمیبخشد و شیطان را تاچهل روز لال یادور میکند
📚عیوناخبار،باب۳
#خوردن_انار در شب جمعه تأکید پیامبر مکرم صلواة الله علیه در مفاتیح الجنان 🌿اعمال شب جمعه مورد مطالعه ے شماست...
🌿 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌿
#وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ انظُرُواْ إِلِى ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَیَنْعِهِِِ
🌿(باغهایی از انواع انگور) و زیتون و #انار، (گاه) شبیه به یکدیگر، و (گاه) بیشباهت! هنگامی که میوه می دهد، به میوه آن و طرز رسیدنش بنگرید!!!
📝سوره انعام /
🌈استاد محمود شحات انور
🌿یلدایتان مبارک
🌿 @eshragholqoran
⭐️🌈☝️☝️
#آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات پایه در نغمه شناسی
🌈از آنجایی که برای آشنایی با هر هنری و در اینجا #نغمه_شناسی
مستلزم آنیم که با اساسی ترین اصطلاحات و مفاهیم موضوع #آشنا شویم:
که در موسیقی مقامی عرب:
با عناوین
#درجه/دیوان/مسافت صوتیه/بُعد و سلم
میپردازیم..
🌈⭐️میدانیم برای بیان جملات و عبارات موسقی ؛ #الفبایی به نام #نُُت(Note) که در موسقی عرب گاهی "درجه" و گاهی "علامت " خوانده می شود _وجود دارد که با ترتیبی معیِن روی خطوطی بنام " #حامل " قرار گرفته و نوشته و خوانده می شود.
🌈این نُت های هفتگانه که هر کدام بیانگر یک طبقه صوتی یا #فرکانس مشخّص می باشند به ترتیب: ؛ #Doدو/ #Re رِ / #Miمی / #Faفا / #Solسُل / #Laلا/ #Siسی/ هستند؛ که به همین ترتیب تکرار می شوند...
🌈همواره در موسیقی بین یک نُت با نُت بعدی آن فاصله ے مشخصی وجود دارد که به #پرده ؛ نیم پرده ؛ ربع پرده و... معروف است.
🌈⭐️در موسیقی مقامی عرب به فاصله بین درجات یا نُت ها " #مسافة_صوتیّه" و به پرده که مشخّص کننده ے مقدار فاصله " #بُعد" گفته می شود.
💠اگر این نُت ها به اندازه ای ادامه یابند که #نُت_اوّل مجدداً تکرار گردد؛ تعداد #نُت_ها به قدر #هشت خواهد رسید.
🌈در علم موسیقی ؛ فاصله ے نُت_اوِل تا #نُت_بعدی هم اسم آن را #اُکتاو_(Octave) می گویند.
#بنابراین:
#اُکتاو یک گستره موسقیایی شامل #هشت_نُت است که در آن #نُت_هشتم تکرار همان #نُت اوّل است و از نظر #تواتُر یا #فرکانس نیز دو برابر نُت اول می باشد .
💠گستره ے صوتی یک قطعه ے موسیقی یا یک #گام ۲ (مقام) ممکن است به اندازه ے یک #اَکتاو ؛ کمتر و یا بیشتر از آن باشد. برای #آشنایی هر چه بیشتر به شکل #بالا توّجه فرمایید. ( در این حامل 🎼 با نام کلید "سُل" بیانگر آن است که #نُت_موجود_ روی خطّ چهارم از بالا نُت Solسُل=نوا درجه پنجم در دیوان اساسی ) می باشد و بقیه نُت ها نسبت به آن سنجیده می شود.)
@eshragholqoran
🎼 🎼 🎼 🎼 🎼 🎼 🎼
1_140519447.mp3
18.68M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖
🔵استاد غلامرضا شاه میوه
📌جلسه هشتم/مقام فرعی سیگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 غفلتی بزرگ و رایج هنگام دعا به درگاه الهی؛ پیش از اینکه بگویی خدایا این و آن را به من بده، ببین چه هستی!
@motahari_ir
@eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🌈آ #Do=صدای اول یا یکاه(اصطلاه یکاه اکنون برای #درجه_سُل که قبل از اُکتاو یا دیوان اصلی قرار دارد به کار می رود که در حقیقت #پایین_ترین درجه موسقی مقامی عرب محسوب می شود و امروزه دیگر در میان #اهل_فن از کلمه یکا برای درجه #دو استفاده نمی شود.
#َاست در موسیقی عرب گاهی #رَست و گاهی #رَصد خوانده می شود.
🌈آ #Re صدای دوم یا دوکا/ #بدون تغییر
🌈آ #Miصدای سوم یا سیکاه/ #بدون تغییر
🌈آ #Fa صدای چهام یا جهاکاه/بدون تغییر. .
🌈آ #Sol صدای پنجم یا بنجکاه⬅️اکنون به اسم " #نوا "تغییر نام داده است.
🌈آ #Laصدای ششم یا شیشکاه⬅️ اکنون به ایم " #حسینی "تغییر نام داده است.
🌈آ #Si صدای هفتم یا هفتگاه⬅️ اکنون به اسم " #اُوج "تغییر نام داده است.
🌈آ #Doصدای هشتم یا جواب⬅️ اکنون به اسم " #کُردان " یا " #ماهور خوانده می شود.
💎برای مطالعه بیشتر به #صفحه 117 کتاب هنر تلاوت مراجعه شود.
💎🌈 @eshragholqoran
1_151081731.mp3
407.1K
سوره قاف/حجاز
چنانکه در این دیوان اصلی ملاحظه می شود
#مقام_رست
قرار از #Do مقام رست آغاز گردیده...
#آموزش_مقام_رست
✅1 - معنای لغوی : رست یا راست به
معنی حقیقت و درستی به کار می رود. رست کلمهای تازی است. به معنای مستقیم این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته میشود.
✅2 - گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عدهای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطا این مقام به عنوان اولین و اصلیترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار دادهاند و لقب «اب النغمات یا پدر نغمات» و در پارهای از موارد نام «ملکالنغمات» را به خود گرفته است. عدهای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) میدانند و میگویند. رست نالهای انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است این مقام پس از بیات از جمله وسیعترین و گستردهترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نمودهاند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است. نغمهی رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاههای هفتگانه و اصلی مطرح است.
✅3 - کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقامهای زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «اذا طال لیلک فالرست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است. همچنین حالت وقار متانت و بیانگری در آن مشاهده میگردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است و باز هم مشهور است «اذا جن لیلک فالرست» چون شب فرا رسید با مقام رست قرائت کن. این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکم و تاکید و القاء امر را متصور میگرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت میگردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد.
✅4- موضوع آیات : این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی، نبوت عامه، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار میگیرد.
✅5 - تاثیرات : از جمله تاثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخههای آن نیز تاثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسانهای حقیقتجو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد میکند.
✅6 - جایگاه اجرا : این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سهگاه ارائه میگردد ولی با توانمندی که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجرا میباشد.
✅7 - گوشهها و نغمههای فرعی : برخی از نغمات فرعی در این مقام عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه» را میتوان نام برد.
✅8 - قاریان برتر : از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند میتوان راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، رفعت، حصان، شعشاعی، صیاد و متولی عبدالعال را نام برد.
4_507651510750937436.mp3
1.01M
🎤 صوتی👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
❇️تلاوت ترتیل آموزشی
🎼 اجرای مقام رست توسط قاری بین المللی کشورمان ، استاد مهدی صیاف زاده
📖 سوره مبارکه بقره ، آیات ۱۸۳ الی ۱۸۶
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼