معرفی مقامات، نغمات، دستگاه های قرآنی ۱
علمای فن قرائت به مرور زمان، متوجه شدند که آیات قرآن با توجه به دوری و نزدیکی معنایشان، دارای وزن و آهنگ خاصی هستند.
حتی در موسیقی ایرانی هم آهنگسازان مسلط و آشنا با توجه به شعر ملودی را دردستگاه خاص میسازند.
هفت مقام اصلی تلاوت قرآن را در عبارت صُنِعَ بِسَحَر یعنی ساخته شده در سحرگاه خلاصه کرده اند:
ص : مقام صباء
ن : مقام نهاوند
ع : مقام عجم
ب : مقام بیات
س : مقام سه گاه
ح : مقام حجاز
راء : مقام راست
مقام بیات:
وسیعترین مقام در قرائت قرآن است و گوشههای بسیاری دارد قبل و بعد و حتی بین مقامهای دیگر، قابل اجراست. معمولاً قرائت قرآن با این مقام آغاز میشود و با همین مقام پایان می یابد.
وقار، عظمت، بزرگی، تسلط و سنگینی را القا میکند و آرامش همراه غم میآورد. این مقام برای اجرای دعاهای قرآنی،حکایات و اندرزها به کار میرود.
مقام رست:
اثر آن، برانگیختن حس مردانگی، جسارت و حرکت به سمت کشف حقیقت است و در آیاتی که داری تأکید و تحکم و امر است استفاده میشود. هرچند قابلیت تعمیم به انوع حالات مفهومی را دارد.
مقام حجاز:
مقام حجاز از مقام های اصیل عربی است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد چه در تلاوت قرآن چه در اذان.
اثر آن، شور و شعف همراه با احساسات عالی و حزین و دعوت به یکپارچگی و اتحاد و آرزو برای سعادت بشر است.
از این مقام، در آیاتی که مربوط به بشارت وانذار، نعمتهای خداوند، تذکر و یادآوری، امر و توصیه، خلقت جهان هستی و موجودات هستند، استفاده میشود.
مقام صبا:
مقام صباء بسیار به مقام بیات نزدیک است ، اما از حزن بیشتری نسبت به مقام بیات برخوردار است.
مقام صبا مجموعهای از نغمات حزین است که گذشته از دستداده را به تصویر میکشد و ما را به خویشتن خویش دعوت میکند .در آیاتی با موضوع عبرت از حوادث گذشتگان،مقایسه عاقبت نیک مؤمنان و سرانجام بد گناهکاران، دعا و توبه و پشیمانی و ذکرنعمتها و آیات الهی به کار میرود.
مقام نهاوند:
ماهیتی لطیف و منعطف از نظر لحنی دارد. نه خیلی خشن است و نه خیلی خفیف. یکی از کاربردهای آن بر اساس آنچه که مصطفی اسماعیل در یکی از مصاحبه هایش گفته بود ، در بیان داستان ها و قصص قرآنی است.
معادل مقام نهاوند در دستگاه های فارسی ، دستگاه بیات اصفهان میباشد.
مقام سهگاه:
این مقام از مقاماتی است که از نظر عاطفی و روحی حالت شادی در انسان ایجاد میکند.
برانگیزاننده حس محبت و عشق و سوز دل است و در آیاتی با مفاهیم عشق، وعده الهی، بشارت، مغفرت، صفات مؤمنان، پیروزی و اجابت دعا به کار میرود.
مقام عجم یا چهارگاه:
اثر این مقامها، ایجاد شور و شوق جوانی است و در آیاتی بامضامین خدا، بهشت، توبه، معجزات پیامبران، دعا و درخواست و حرکت و مبارزه به کارمیرود. این مقام با ایجاد احساس،هیجان و شور ملی مناسبت دارد. بنابراین بسیاری از سرودهای کشور های مختلف در گام ماژور یا مقام عجم اجراء شده است. مثل سرود ملی کشور خودمان ایران ، که در مقام عجم اجراء شده است.
اصطلاحات قرار ، جواب و جواب الجواب یعنی چه؟
اساتیدی که بنیان علم قرائت و تلاوت می باشند مقامات موسیقایی تلاوت را به سه بخش قرار ، جواب و جواب الجواب تقسیم می کنند.
پایین ترین درجه اجرا نت های موسیقایی به قرار ارتباط دارد.
در موسیقی مقامی عرب به اصوات بم، اصولاً قرار گفته می شود و لذا اگر کسی با صدای بم تلاوت خود را آغاز کند گفته می شود که وی با قرار شروع کرده است. قرار نیز به معنی آرام گرفتن است.
بعد از قرار به یک اکتاو بالاتر یعنی درجه دوم و متوسط نت ها میرسیم که اصطلاحاً به آن جواب گفته شود.
سومین و بالاترین درجه اجرا نت ها را به جواب الجواب نسبت می دهند. جواب الجواب می بایست حداقل ارتباط را نسبت به قرار یعنی همان نت پایه را داشته باشد.
بعضی قاریان مانند استاد عبدالباسط و منشاوی نه اینکه اصلا جواب الجواب ندارند اما بسیار انگشت شمار از جواب الجواب در تلاوت های خود استفاده کرده اند و آن هم به دلیل اجرای بالای جواب می باشد که نیاز را از شنونده دور می کند.
شکل کلی :
قرار —–> یک اکتاو بالاتر —–> جواب ——– یک اکتاو بالاتر ——> جواب الجواب
1_1634159995.mp3
2.36M
🔷️ مقام بیات
✅ قرار.. اِنَا فَتَحنَا ...
✅ جواب : وَیَنصُرُك اللهُ...
✅ جواب الجواب: لِیُدخُلَ مؤمنينَ...
079.mp3
2.71M
4_5855165516900991011.mp3
1.99M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
🕌اذان مشهور و زیبای استاد محمد طوخی
🎼این اذان در مقام «رست» اجراء شده است.
🕌اذان مغرب به وقت شرعی تهران
هدایت شده از محمد علی مشایخی
شب جمعه و شب آمرزش و مغفرت
خداوند رحمت کند #شهدا ؛ علما ؛ فضلا وصدیقین فقید اسلام و اموات مؤمنين و مؤمنات را...در این شب جمعه...
AUD-20220805-WA0004.
2.77M
🔰سوره مبارک جمعه♦️
🎼تلاوت مجلسی /
🔊قاری :: سید مسلِم
080.mp3
3.16M
🕌 #پنجم_مردادماه ۱۳۸۵
نخستین نماز جمعه تهران به امامت ایت آ... طالقانیhttp://iqna.ir/00Hk0I
https://eitaa.com/eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀پشتیبان ولایت فقیه باشیم...
راه راه دشواری است...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1_12745359794.mp3
1.81M
🔊فراز تلاوت| آیات ۱ تا ۴ از سوره مزمل با صدای عبدالجلیل البناء
#به_وقت_مغرب #تلاوت_کوتاه
https://eitaa.com/eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معایب ایجاد شدت اضافی در صوت ☝️🏽‼️
💠استاد احمد ابوالقاسمی
#شدت صوت — به زبان ساده
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://blog.faradars.org/%25D8%25B4%25D8%25AF%25D8%25AA-%25D8%25B5%25D9%2588%25D8%25AA/&ved=2ahUKEwj25_2nlMiHAxWfzQIHHZ1qCTEQFnoECBEQAQ&usg=AOvVaw1LTXF6R8LC4J4y28h3036m👌
❣این پست را لمس و با دقت مطالعه فرمایید_
#بسیار به تلاوت شما کمک می کند.
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#اسماء_الحسنی خداوند سبحان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا