eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.2هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
2.9هزار ویدیو
149 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
2_5465455457365656837.mp3
17.13M
ما تيسر من القرآن الكريم تلاوة الشيخ السيد متولي عبد العال رحمه الله تعالى من سورة الحشر مسجلة من دولة مصر 🌿🌸@eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🎼 آموزش مقامات 🎼 💎آموزش ابتدایی و ساده "مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه 7⃣ _🎵 مقام عجم 1-زمزمه.
با سلام و احترام این پست را مبنا قرار دادم شما بزگواران اگر روی پیوستها بالای سمت چپ ویدئو ها را لمس فرمایید تمام مقامات تدریس شده را مشاهده فرموده و می توانید دوباره روی مقامات تمرین بفرمایید. به استحضار می رسانم هر روز پیامهای متی مقامات استاد شاهمیوه را نیز مطالعه می فرمایید... مطالب یک جا پیوست شده و قسمت قسمت در اختیارتان قرار می گیرد. هر چند یک بار کتاب هنر تلاوت در کانال توسط این جانب باز نویسی و تشریح و ارسال شده... 🔰 به شما👇👇👇
🔰 قرآن توسط استاد غلامرضا شاه میوه اصفهانی ✅جلسۀ اول: مقامات موسیقایی تلاوت قرآن در تلاوت قرآن از هفت مقام اصلی و گوشه های آنها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت 👇 🔰توجه : گنجانیده شده اند. ص ،مخفف مقام صبا - ن ،نهاوند-ع ،عجم- ب ،بیات- س ،سه گاه- ح ،حجاز و بالاخره ر، مخفف مقام رست می باشند. هر چند بعضی مقام چهار گاه را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند. در اینجا اشاره بسیار کوتاهی به این مقامات و بعضی فروعات آن خواهیم نمود. مقام (Gamme) ، یک طرح کلّی و الگویی است برای آفرینش نغمات و ملودی ها. اگر با یک نگاه کلی بنگریم می توانیم مفاهیم مقام، نغمه، لحن، آواز، دستگاه، گام و موارد مشابه آن را در یک تعریف کلی بگنجانیم، اگر چه در تعریف اصطلاحات برخی از این مفاهیم با دیگری تفاوت دارد. تمایز و تشخیص هر مقام نتیجه تغییر حالات و کیفیات یک نغمه و ملودی و تفاوت هر مقام با مقام دیگر نتیجه اختلاف در تغییر مسافت ها و فواصلی است که بین درجات صوتی هر مقام نسبت به مقام دیگر وجود دارد. ـ تعریف مقام در اصطلاح موسیقی به مجموعه ی اصواتی که بین یک نت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود. ـ تعریف نغمه نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد. در اصطلاح موسیقی نغمه در این معانی به کار رفته است: هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند. ـ تعریف لحن لحن در تلاوت قرآن، کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات عربی برای آرایه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید. مقامات اصلی و تعداد آن 1ـ مقام راست 2ـ مقام بیاتی 3ـ مقام صبا 4ـ مقام سیکاه (سه گاه) 5ـ مقام حجاز 6ـ مقام نهاوند 7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غرب) 8ـ مقام کُرد 9ـ مقام نوا 10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه) در موسیقی مقامی عرب تعداد مقامات اصلی و فرعی (گوشه ها) بالغ بر سیصد است. ـ شناخت علمی مقامات عربی مقام هایی که بر روی درجه DO (راست) قرار دارند: 1ـ مقام راست 2ـ مقام سوزناک 3ـ مقام حجازکار 4ـ مقام نهاوند 5ـ مقام نکریز مقام هایی که بر روی درجه Re (دوکا) قرار دارند: 6ـ مقام بیاتی 7ـ مقام کرد 8ـ مقام حسینی 9ـ مقام شوری 10ـ مقام عشّاق مصری 11ـ مقام صبا 12ـ مقام صبا زمزم 13ـ مقام حجاز 14ـ مقام شاهناز مقام هایی که بر روی درجه mi (سیکاه) قرار دارند: 15ـ مقام سیکاه 16ـ مقام هزام مقام هایی که بر روی درجه Fa (جهارکاه) قرار دارند: 17ـ مقام جهارکاه مقام هایی که بر روی درجه Si (قرار) استقرار یافته اند: 18ـ مقام عجم عُشِیران 19ـ مقام بستنکار 20ـ مقام عراق ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازی از تلاوت تصویری «شیخ راغب مصطفی غلوش» يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا ﴿۴۱﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد خدا را ياد كنيد يادى بسيار وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا ﴿۴۲﴾ و صبح و شام او را به پاكى بستاييد سوره احزاب ✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5994671977434974067.mp3
3.01M
❇️ دعای زیبای نور سلام علیکم باعرض تحیت و احترام : این دعا از وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نقل شده که به جناب سلمان تعلیم داده و درباره برکت آن فرموده‌اند : هر کس که دوست دارد در طول عمرش دچار بیماری و تب نشود، این دعا را همیشه بخواند. 🤲 🤲 https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالروز ورود فاضله سعیده حضرت معصومه سلام الله به شهر قم مبارک... 🌿🌹@eshragholqoran در خدمت شما هستیم با آموزش ترتیل خوانی تلاوت برای دومین بار👇👇
4_507651510750938400.mp3
12.58M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖 🔶استاد احمد ابوالقاسمی 📌جلسه اوّل 📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤲رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ ﴿۴۰) رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ﴿۴۱﴾ 🔰سوره ابراهیم 🔰 @eshragholqoran
4_5785009695727027110.mp3
443.7K
🌟 لَو اَنزَلنٰا هَذ‍َالقُرانَ ... ✳️ مقطعی که از عجایب و معجزات استاد عبدالباسط محسوب میشود ‼️ 📢 زیباترین مقام حجاز (بهترین تلاوت جهان اسلام) 🕌 صحن کاظمین (علیهم السلام) 1956 م
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
با سلام و احترام این پست را مبنا قرار دادم شما بزگواران اگر روی پیوستها بالای سمت چپ ویدئو ها را
🌿 در موسیقی مقامی ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور نامبردار است. دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود. ـ وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با نغمات و مقامات گرچه به قول برخی از اساتید ما این امر کلیت ندارد و حالتی که قاری به مقام و نغمه می دهد، آن مقام را شاد و فرح زا و یا محزون و غمگنانه می کند، امّا رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه خود،کاری هنری است. با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است. تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود، تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی. مثلاً اگر آیه شریفه «خذوه فغلوه ثم الجحیم صلّوه» که در مورد اهل عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع با فکر و صاحب ذوق را به درد می آورد. 🔴1_ مضامین متناسب با اجرای مقام راست نشانه های عظمت پروردگار، هدایت تکوینی و تشریعی، آفرینش آسمان ها و زمین، بیان حقایق و معارف، نشانه های تجلّی انوار الهی در جهان، بیان و ابلاغ اسماء و صفات الهی، بیان ابلاغ نبوت و امامت، نشانه های الهی و ... 🔴2ـ مضامین متناسب با اجرای مقام بیات مقام بیات یکی از مقام های بسیار زیبا، حُزن انگیز و دارای لطافتی خاص است، در بیشتر م ضامین کاربرد دارد همچون نزول عذاب الهی بر ناسپاسان و کافران، آیات منسوب به جهنم، لطافت و زیبایی اخلاق الهی و حُزن از عدم تزکیه نفس، عشق به لقاء الله، محبت و عشق به ایمان و حُزن از نبودن در زمره مؤمنین، عنایت حق تعالی نسبت به هدایت بندگانش، لطف و رحمت رسول اکرم، زیبایی و لطافت توحید، حُزن از عدم معرفت 🔴 3ـ مضامین متناسب با اجرای مقام صبا توصیف جهنم، فرجام کار مجرمان در روز قیامت، خوف از حساب و کتاب و آلام محشر، حیاء از لقاء الله به جهت معصیت، غم و اندوه و ترس از عذاب، انذار و بیدار باش، خوف از عذاب الهی و ... 🔴4ـ مضامین متناسب با اجرای مقام سه گاه شادی اهل بهشت، شادی و سرور اهل ایمان، شادی از معرفت آیات ربّانی و ... 🔴5ـ مضامین متناسب با اجرای مقام عجم در موسیقی مقامی ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور نامبردار است. دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود. 🔴6ـ مضامین متناسب با اجرای مقام نهاوند سرور از معرفت حق تعالی، لذت ایمان به نبوت و امامت خاصه، لذت و بهجت عبادت، لذت نعیم و پاداش اخروی، زیبایی و لطافت ایمان، امید و انتظار رحمت الهی، توصیف اهل بهشت، پیروزی، نصرت و سعادت مؤمنان و ... 🔴7ـ مضامین متناسب با اجرای مقام کرد این مقام از الحان بسیار حزین می باشد که در موسیقی مقامی عرب نیز از این مقام زیاد استفاده می شود. شباهت زیادی با مقام بیات دارد، به گونه ای که برخی آن را گوشه ای و مشتقی از مقام بیات می دانند. 🔴8ـ مضامین متناسب با اجرای مقام حجاز سرور و لذت رعایت اخلاق الهی، بشارت به اهل ایمان، عشق به حق تعالی در اثر معرفت او .. 🔰در ادامه تعریف الحان و مقامات👆👆 دارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دو مقطع زیبا در بیات از سبک دو قاری معروف ومحبوب و دودوست صمیمی استاد عبدالباسط استاد منشاوی (شاهکارترین)
4_539732644414358171.mp3
907.5K
🌍 این فایل صوتی دارای نه فراز است؛ به ترتیب: استعاذه - بسمله - بیات دوکاه - ثلاثی بیات - بیات نوا - بیات حسینی - بیات عجمی - گردانیه بیات - بیات محیر با صدای: احسان اعتباریان ♻️🎵چندین بار با استماع و دقت عالی شود♻️