1_144200250.mp3
531.2K
🎤 صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
🎼 مقطعی از تلاوت قاری محبوب کشورمان ، استاد شهریار پرهیزگار در مقام رست
📖 سوره مبارکه یاسین ، آیات ۵۵ الی ۶۴
۱۵ آذر ۱۳۹۸
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس سوم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت دوم
🎼 #مقام_رست
💠 معنای لغوی : رست یا راست به
معنی حقیقت و درستی به کار می رود.
رست کلمهای تازی است به معنای مستقیم . این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته میشود.
💠 گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عدهای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطی این مقام به عنوان اوّلین و اصلیترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار دادهاند و لقب «أب النّغمات یا پدر نغمات» و در پارهای از موارد نام «مَلِکالنّغمات» را به خود گرفته است.
عدّهای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) میدانند و میگویند. رست نالهٔ انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است.
این مقام پس از بیات از جمله وسیعترین و گستردهترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نمودهاند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است.
نغمهٔ رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاههای هفتگانه و اصلی مطرح است.
💠 کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقامهای زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «إذَا طَالَ لَیْلُکَ فَالرّست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است.
همچنین حالت وقار، متانت و بیانگری در آن مشاهده میگردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است.
💠 تطبیق این مقام با مضامین آیات:
این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکّم و تأکید و القاء امر را متصوّر میگرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکّم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت میگردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد.
همچنین این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی، نبوت عامه، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار میگیرد.
💠 تأثیرات : از جمله تأثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخههای آن نیز تأثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسانهای حقیقتجو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد میکند.
💠 جایگاه إجراء : بصورت حرفه ای و کلاسیک، این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سهگاه ارائه میگردد ولی با گستردگی ای که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجراء میباشد.
💠 گوشهها و نغمههای فرعی : نغمات فرعی رست عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه»
💠 قاریان برتر در مقام رست: از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند میتوان به اساتیدی چون راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، حصّان، شعشاعی، صیّاد و متولّی عبدالعال اشاره کرد.
#آشنایی_بامقام_رست
۱۶ آذر ۱۳۹۸
4_507651510750937170.mp3
2.83M
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻
🕌اذان بسیار زیبای استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی
🎼این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
۱۶ آذر ۱۳۹۸
1_140512204.mp3
24.48M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖
🔵استاد غلامرضا شاه میوه
📌جلسه ششم/حجاز
۱۷ آذر ۱۳۹۸
۱۷ آذر ۱۳۹۸
💎بِسم اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم💎
#عوامل_مٶثردرنیکویی_تحسین_صوت
1🌾تربیت صوت =یعنی میزان تربیت پذیری صوت و تأثیر و تمرین و ممارست در بهبود آن در انسان که یه جوهره صوت و نغمه پذیری ذاتی بستگی دارد و به گوش آدمی خوشایند و مطبوع است. (انعطاف پذیری صوت)
ودر کلّ تربیت صوت تنها در مواردی اصواتی مٶثر است که دارای جوهره ذاتی بوده و اثر نغمه پذیری در انسان داشته باشد🌾
🌾ممارست و تمارین بر اصوات و نغمات قاریان خوش الحان ...
2🌾تربیت گوش=که یک گوش سالم وتیز؛ نقش فوق العاده ؛ مهمّی در دریافت هر چه بهتر ودر نتیجه پیامهای حاصل از آن برای مغز ما دارد.
🌹🍃راههای کاهش اضطراب و افزایش کیفی زندگی
🌾تغذیه صحیح و با کیفیت نه پر کمیت
(فلینظر الانسان الی طعامه)
وپرهیز از نوشیدنیهای خیلی سرد و غذاهای چرب..
🌾داشتن زندگی ساده و بدون تجملات
🌾ورزش و قدم زدن در هوای آزاد
🌾مشغول کردن خود به کار خیر ونیک فعالیت (بهتر است سبک باشد)
🌾مثبت اندیشی؛ استراحت وخواب کافی
🌾رفتن به طبیعت و نظاره کردن مناظر زیبا. ..
🌾 تنفس عمیق هوای پاک وتازه
- پرهیز ازسیگار و اسانس های الرژیزا
نوشیدن آب گرم و عسل به هنگام خواب. ..
- خوردن دمکرده زعفران
- دمکرده اسطوخدوس سنبل الطیب، گل گاوزبان به مقدار مساوی
۲۰ آذر ۱۳۹۸
4_5909080808303363950.mp3
841.3K
#تلاوت_تیتراژ_سریال_یوسف ع
اِذ قَالَ یُوسُفُ. ... /مقام حجاز
@eshragholqoran
۲۰ آذر ۱۳۹۸
به نام خدا☝️☝️☝️
🌍 تیتراژ ابتدایی سریال یوسف پیامبر مزین به آیه 4 سوره یوسف با صدای استاد کریم منصوری شده و ایشان این فراز را در مقام اصلی #حجاز و یکی از فرعیات این مقام اجرا نموده اند که موضوع تحلیلی و بحث امشب ماست
برخلاف اینکه استاد منصوری از قدیم الایام به عنوان عبدالباسط ایران معروف شده اند اما نوع اجرای لحنی این فراز که پرده صوتی بالایی نیز دارد بیشتر به سبک قاریان قدیمی مصر مانند استاد عبدالفتاح شعشاعی و... نزدیکتر است تا شیخ عبدالباسط. مسلما رسیدن به محیر حجاز آن هم بدین شکل در سبک استاد عبدالباسط دیده نمی شود. همچنین می توان ادعا نمود با توجه به تک فراز بودن اثر، روی آن کار و دقت شده و طراحی صوتی لحنی مناسبی انجام شده است.
در ابتدای فراز محوریت نغمه بر عهده #درجه_چهارم مقام است (نوا) و از یک پرش صوتی نیز استفاده شده است.
✏️ مجددا این فراز را بشنوید سپس به تصویر هادی مقام و فایل های صوتی مربوطه دقت نمائید👇👇
۲۰ آذر ۱۳۹۸
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#تلاوت_تیتراژ_سریال_یوسف ع اِذ قَالَ یُوسُفُ. ... /مقام حجاز @eshragholqoran
🌍 تشریح ساختار لحنی فراز ابتدایی سریال یوسف پیامبر در یک قاب تصویر
۲۰ آذر ۱۳۹۸
1_134485341.mp3
254.1K
📢 #اذان
🗣 #استاد_شریف
🎶 مقام حجاز
۲۱ آذر ۱۳۹۸
۲۱ آذر ۱۳۹۸
1_125293229.mp3
6.25M
#شب جمعه شب بهارصلواه و شب زیارت اباعبدالله الحسین(ع)
🌴و قرائت دعای کمیل همراه ترجمه بسیار عالی...
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌴 @eshragholqoran
۲۱ آذر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣فراز ماندگار و بسیار زیبا
💠قاری: استاد مرحوم محمد رفعت
💠سوره: طارق
💠مدت فراز: ۵۱ثانیه
💠مقام اجرا شده : #مقام_صبا
📣این فراز ناب و معنوی را حتما استماع فرمائید.
🍃🌹🍃🌹
۲۱ آذر ۱۳۹۸
۲۱ آذر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣دعای فرج
با نوای گرم استاد مرحوم سید قاسم موسوی قهار
🌈🌹این ذاکر اهل بیت و مناجات. ..
پس از یک دوره بیماری به لقاءالله پیوست. ..
#یادش_گرامی_و_روحش_شاد_باد🌹🍃
@eshragholqoran
کانال آموزش هم در خدمت شما بزرگواران هست بفرمایید.. .
۲۱ آذر ۱۳۹۸
💎💠💎💠💎
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس ششم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت پنجم
🎼 #مقام_صبا
🔶معنای لغوی :
صبا، به معنی نسیم صبجگاه و نام آهنگی از آهنگهای موسیقی است.
🔷گستردگی و پیشینه :
این مقام در عراق به منصوری معروف است. چرا که برخی آن را به منصور خلیفه عباسی، و به قولی دیگر، منصور زلزال (همزمان دولت عباسی) نسبت میدهند.
🔶کیفیت آهنگ :
صبا، مجموعهای از آهنگهای حزین میباشد، و گذشتهای را به تصویر میکشد که انسان آن را از دست داده و از جمله مقامهای محزون و دلنشین است که زیبایی و روح خاصی به قرائت میدهد.
پردهی صوتی مناسبی که برای این مقام میتوان درنظر گرفت، متوسّط و اوج است که باعثِ نِمود بیشتر الحان آن میشود.
روند آن کاملاً لطیف، ملایم و روان است و هرنوع تکلّف در اجرای آن از تأثیراتش میکاهد.
این مقام بسیار حزین، رسا و اثرگذار است و پیچیدگی کمتری نسبت به سایر مقامها دارد.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
آیاتی که حالت «خوف، خشوع، توبه، انابه، مغفرت، ندامت، استغاثه، سوز، اندوه، حسرت، تضرّع، درد و رنج مظلوم و احوالات قیامت و... » دارند و همچنین آیاتی که درباره «مشرکین، کفار و اصحاب شمال، معاد» صحبت می کنند و همچنین آیات «عبرت، سرانجام گنهکاران و آیات جهنم و عذاب» را میتوان با این مقام تلاوت نمود.
🔶تأثیرات :
استفاده از نغمات این مقام با عنایت به معنا و مفهوم، حال و هوای ملکوتی و روحانی را بر شنونده حاکم میسازد. این مقام حزن زائدالوصفی در انسان ایجاد مینماید و حالت هشدار و بیدارباش دارد.
برخی گوشههای آن تأثیر شدیدی در قاری به وجود میآورد و حالت خوف و اندوه ایجاد می کند و انسان را دعوت به کنکاش در گذشته مینماید مینماید و توجه به بازگشت و توبه می دهد.
اساتید لحن گفتهاند، هرکس میل بازگشت در او بیشتر باشد، این مقام را محزونتر و بهتر ایجاد میکند.
🔷جایگاه اجرا :
صبا مقام ثابت بسیاری از قراء در تلاوت است. اکثر قراء آن را با مقامهای حجاز، عجم و چهارگاه در تجانس میدانند و معمولاً پس از بیات و حجاز آن را اجرا مینمایند.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
مشهورترین و مهمترین نغمههای فرعی مقام صبا، «عجم»، «تقطیع» و «صبا زمزم» هستند.
بعضی قراء پس از اجرای این مقام و مراحل اول و دوم آن، در مرحلهٔ سوم از «عجم»، به جای جوابِ جواب استفاده مینمایند.
قسمت اعظم زیرشاخهٔ تقطیع «رمل» میباشد که در مقام سگاه و صبا از آن استفاده میشود.
درمورد «عجم»، عدّهای معتقدند که این مقام به صورت مستقل وجود ندارد و فقط در حد همین زیرشاخه است و برخی دیگر آن را یک مقام مستقل دانستهاند و آن را جدای از این زیرشاخه میدانند.
🔷برترین قاریان در اجرای مقام صبا :
از استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط میتوان به عنوان اساتیدی که در اجرای این مقام و عجم آن، مهارت فوقالعادهای دارند نام برد.
همچنین اساتیدی چون منشاوی، شعبان صیاد، محمد رفعت، حصّان، کامل یوسف، سیّد متولّی عبدالعال و شحات انور را میتوان نام برد.
#آشنایی_بامقام_صبا
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
💎💠💎💠👇👇
۲۳ آذر ۱۳۹۸
4_5918082771992969329.mp3
2.56M
💠 تلاوت روح نواز و ملكوتی اکبرالقراء از سوره های انشراح تین و حمد ؛ وابداعات جذاب استاد در مقام صبا که در نهایت خشوع و معنویت اجرا شده است.
#مصطفی_اسمائیل
۲۳ آذر ۱۳۹۸
۲۳ آذر ۱۳۹۸
بسم الله ربّ النورالعظیم
سلام علیکم
امروز با اسماء الله حسنای خداوندی
بر کشتی نشستگانیم
خواهیم که ظفر یابیم
باید که در طریقت بر مکیال معرفت الله ے باشیم و لحظه اے غیر از او را نجوییم و نخواهیم
#ان_شاءالله
روزتان تابنده و پیروز باد.
✅ @eshragholqoran👇👇
۲۴ آذر ۱۳۹۸
1_35070943.mp3
5.26M
#تلاوت_ماندگار
💠قرائت ماندگارمرحوم استاد محمد صدیق منشاوی
#تلاوت سوره مبارکه حشر
#آیات 18الی آخر
#این_آیات_زیباراحفظ_بفرماید_
۲۴ آذر ۱۳۹۸
۲۴ آذر ۱۳۹۸
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس هفتم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت ششم
🎼 مقام حجاز
🔶معنای لغوی :
نام منطقهای در شبه جزیره عربستان و همچنین نام پردهای از پردههای موسیقی است و گفتهاند صدایی که از زنگوله خیزد.
🔷گستردگی و پیشینه :
حجاز از جمله مقامهای اصیل و قدیمی عرب است. بعضی آن را از الحان اهل مدینه و مکه و حجاز میدانند و برخی معتقدند صحرانشینان منطقه حجاز در طی مسیرهای طولانی سوار بر شتر شده و تحت تأثیر راه رفتن این حیوان نغمات خاصی را زمزمه میکردند. که با گذشت زمان بر وسعت آنها افزوده شد و به مرور به دلیل منحصر به فرد بودن اعراب، نام «حجاز» را بر آن نهادهاند. این مقام را در مغرب «الحجازالکبیر» و در عراق به عنوان «مثنوی» میشناسند.
🔶کیفیت آهنگ :
این مقام تا حدودی با حجاز پارسی اختلاف دارد، و عربها حق مطلب را اداء نمودهاند و با فاصله یک پنجم، گوشه را شروع میکنند که خود یک جهش معنوی به سوی دنیای بالا است، از این رو مناجات به درگاه الهی با این مقام خوانده میشود. به روایتی صوت قرآن نیز در آهنگ حجاز بسیار مؤثر میافتد و در قلوب اهل ایمان جای میگیرد. حجاز حالتی جهشی دارد و گویی انسان میخواهد با خدای خود راز و نیاز کند مانند مناجات بالای گلدستههای مساجد.
اساتید لحن در توصیف این مقام آن را ناله برخواسته از غم هجران حوادث گذشته میدانند و اجرای آن را با جریانی بسیار ملایم و روان همراه دانسته و هر نوع تکلّف در آن را باعث کاهش میزان اثرگذاری قلمداد نمودهاند.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
از مقام حجاز در آیات بشارت، انذار، خوف، القاء مطلب، عظمت، جاودانگی، هشدار، عقاب و عتاب، اوامر، صفات الهی، تحکم، تأکید، خطاب و بلندنظری و قصص قرآنی بهره میجویند. همچنین گوشههای حجاز در آیات توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی به کار میرود.
🔶تأثیرات :
حجاز، مقامی بسیار جذاب و گسترده است. برخی گوشههای آن سرور معنوی به ارمغان میآورد. و برخی دیگر حالت بشارتدهنده دارد و عشق و محبت الهی را در انسان زنده میسازد و حالتی که این مقام در ذهن متصوّر میسازد حالت ذهنی و ضمیری آن است و غالباً تلاوت با این مقام در ذهن شنونده فاصله دور و بعد مسافت را ایجاد مینماید و شنونده احساس میکند که از مکانی بالا و دور سخن میگویند.
🔷جایگاه اجراء :
این مقام غالباً با مقام سهگاه و صبا تجانس داشته و پس از مقام بیات، صبا و سهگاه اجرا میشود.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
مهمترین نغمه های فرعی مقام حجاز، نغمات «حجازکار و حجاز نوا» هستند و برخی دیگر به نغمات فرعی «زنگران، اصفهان، غطا، نسوی، رمل، منصوری و دوکا» اشاره نمودهاند.
🔷قاریان برتر :
برخی از اساتیدی که در اجرای این مقام تبحّر داشته اند عبارتند از : اساتید محمد رفعت، عبدالفتاح شعشعاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، حصّان، شحات انور و ...
🔶مصداق سازی ذهنی برای مقام حجاز :
از آنجا که یکی از بهترین روش ها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداق سازی ذهنی می باشد ، برای مصداق سازی #مقام_حجاز می توان به موسیقی فیلم فاخر و مشهور « #محمّد_رسول_اللّه (ص)» ساخته مرحوم مصطفی عقّاد اشاره نمود.
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
۲۴ آذر ۱۳۹۸
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#تلاوت_تیتراژ_سریال_یوسف ع اِذ قَالَ یُوسُفُ. ... /مقام حجاز @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۴ آذر ۱۳۹۸
۲۴ آذر ۱۳۹۸
۲۴ آذر ۱۳۹۸