#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#مُتَّكِئِينَ_فِيهَا_عَلَی_الْأَرَائِكِ_لَا_يَرَوْنَ_فِيهَا_شَمْسًا_وَلَا_زَمْهَرِيرًا_ در آن [بهشت
❇️ #تجزیه ے حروف در #علم_تجوید :
#مُتَّكِئِينَ_فِيهَا_عَلَىالْأَرَائِكِ_لَا_يَرَوْنَ_فِيهَا_شَمْسًا_وَلَا_زَمْهَرِيرًا_
♦️ #مُتَّكِئِينَ 🔻مُ : حرف میم صفت استعفال دارد وحرفی #جهری نیز می باشد و از مماس شدن لب پایین با لب بالا(شفتین) در حالی تولید می شود که راه #لبی و دهانی کاملاً مسدود شده و بازدم هوا ناگزیر ؛ همراه با ارتعاش تارهای صوتی وارد فضای خیشوم (بینی) شده و حرفی کاملاً غنّوی که صوت آن به میزان دو حرکت از فضای خیشوم در مرحله #رهش می گذرد و خارج می گردد. /
🔺تَّ : حرفی #نطعی و صفت استفال و #همسی بدون ارتعاش تارهای صوتی است و از برخورد سر زبان به چین و شکنهای لثه ے بالا تولید میشود وهنگام تولید نباید روی این حرف تاء فشار وارد نمود آسیب تجویدی❌
بهترین ت ت یی است که متمایل به ده فارسی زده شود.
/♦️كِ حرف کاف از حروف #مستفله و #همسی می باشد و در تولید این حرف : عقب زبان کمی جلوتر از ریشه زبان با لهات مماس می شود و باشدت و انسداد کامل که باعث بسته شدن راه بینی هم می شود و فشار محبوس شده در پشت این حرف باعث بازشدن ناگهانی حرف #کاف میشود و باید مواظبت شود انسداد کامل باعث تیزی کاف نشود #و بهترین کاف کافی است که بین کاف و گاف تلفظ گردد.
🔺/ئِي : پایه ے همزه قطع ناخوانا #همزه غیر مدی می باشد و در #اقصی نقاط الحلق ( دورترین قسمت حلق به دهان) ؛ #در تولید #ء تارهای صوتی بقدری بهم نزدیک می شوند و بهم می چسبند که باعث محبوس شدن هوا و با فشاری که ایجاد می کند باعث باز شدن ناگهانی تارهای صوتی از هم می شود و صدای تیز همزه تولید می گردد و همزه حرفی جهری می باشد و جزء حرف #مستفله می باشد.
این حرف زیبا و پر مسئله به هیچ حرفی نمی چسبد ؛ اول حروف /وسط و آخر کلمات و گاهی پایه حروف أ ٶ ئ و همه حرکتی نیز می پذیرد اعم از حرکات کوتاه و تنوینها و یک حرکت در میزان کشش و تیز تلفظ می شود و در آینده نزدیک با این حرف بیشتر آشنا خواهید شد.
/نَ/ حرف نون از برخورد سرزبان با عقب لثه ے بالا همراه با ارتعاش تارهای صوتی در حالی تولید می شود که دو طرف لبه های زبان با دندانهای آرواره بالا مماس است و بازدم هوا به ناچار از فضای خیشوم (بینی) با حفظ غنّه ے ویژه ی این حرف خارج می گردد .
🔻_فِي= حرف فاء حرفی شفوی و از مماس شدن لب پایین با دندانهای آرواره بالا تولید و مرحله رهش در حال گیرش همراه می باشد. ف ف حرفی #همسی و از حروف #مستفله می باشد .
🔻 هَا : حرف هاء هم مخرج با همزه و با این تفاوت که تارهای صوتی به هم نزدیک می شوند و راه عبور هوا را تنگ می کنند و هوا با سایش همراه است و حرفی #همسی می باشد.
_عَلَىالْأَرَائِكِ_عَ/ لَىالْ/أَرَا/ئِ/كِ /
🔺 حرف عین از وسط الحلق در اثر تنگ شدن دیواره های حلق ؛ هوا با سایش بر دیواره های حلق بدون ارتعاش تارهای صوتی تولید و خارج می گردد.🔻فشار ایجاد شده هنگام خروج ان را به غین شبیه میکند❗️اسیب تجوید❗️
این حرف از حروف استعفال و ترقیق می باشد.
_لَا ترقیق و با اتصال سرزبان بین مرز لثه بالا و سخت کام در حالی که کناره های زبان از دندانهای آرواره بالا فاصله می گیرد با ارتعاش تارهای صوتی تولید و تلفظ می گردد و حرفی #جهری می باشد. .
🔻_يَرَوْنَ_يَ : نزدیک شدن میان زبان به قسمت مقابل خود سخت کام همراه با ارتعاش تارهای صوتی ایجاد و بدون فشار هوا تلفظ می گردد
و حرفی #جهری می باشد.
🔻/رَوْ : حرف راء تفخیم است واو ساکن ماقبل مفتوح است رَوْ💤 صفت #لین دارد و باید آرام آرام و به نرمی تلفظ گردد.
/♦️نکته دقت شود هنگام تلفظ فتحه رَ متمایل به ضمه نشود❗️رَوْ___رُوْ #نشود❌
🔷_فِيهَا... شرح ان گذشت/
_🔻
شَمْسًا_شَمْ/_سًا_تنوین نصب به حرف واو رسیده #ادغام مع الغنّة
♦️_وَلَا_زَمْهَرِيرًا_
_زَمْ حرف ز محل تولید مرز بین لثه و سخت کام همراه با ارتعاش تارهای صوتی و حرفی #جهری می باشد و حرف میم باغنّه ذاتی خود با مماس شدن لبها تولید و خارج می گردد.
/ هَ/رِي/رًا_ مابقی حروف قبلاً شرح شده ..
#مُتَّكِئِينَ_فِيهَا_عَلَىالْأَرَائِكِ_لَا_يَرَوْنَ_فِيهَا_شَمْسًا_وَلَا_زَمْهَرِيرًا_
در آن [بهشت] بر تختها[ى خويش] تكيه زنند در آنجا نه آفتابى بينند و نه سرمايى
https://eitaa.com/eshragholqoran
❇️ اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار بماند .
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِى الْأَوَّلِينَ
وَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِى الْآخِرِينَ
وَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِى الْمَلَاَ الْأَعْلىٰ
وَ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِى الْمُرْسَلِينَ..
به رحمتک یا ارحم راحمین. ..
🌴وسلام علیکم : و تحیَّتُکُم عِندالله #ان_شاءالله. .
✨⚜✨⚜✨⚜✨⚜✨⚜✨⚜
CQACAgQAAx0CRuVpqwACOfdiBgABcUQL3GmYTerCxF0Jrggdnx4AAkgAAwoZ9AqoPG7jS1f7liME.mp3
1.27M
📀فراز هایی صوتی
💠استاد راغب مصطفی غلوش
📖احزاب
🎶رست
🔰 صفحه #279_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran👇👇
4_396596098996645121.mp3
374.8K
#مصحف پژوهشی #مُحَشَی' را همراه باصوت
🔊 استاد صدیق منشاوی. ..
✅ @eshragholqoran
🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️🔰⭐️
👇👇مروری بر جلسه شش تجوید
1.yasin1-9.mp3
2.3M
🔰 ایات ابتدایی سوره مبارک یس
🎼 به روش تدویر
👤استاد صدیق منشاوی
♦️با دقت روی ایه ے اول. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِم_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_
و سايه ها[ى درختان] به آنان نزديك است و ميوه هايش [براى چيدن] رام { ایه "۱۴" سوره انسان } https://eitaa.com/eshragholqoran
👇👇
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِم_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_ و سايه ها[ى درختان] به آنان نز
❇️ تجزیه ے حروف در علم تجوید :
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِمْ_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_
♦️وَدَانِيَةً
وَ =حرف واو از جمع شدن لبها و از بین دو لب همراه با ارتعاش تارهای صوتی تلفظ می گردد. .
و بهترین واو واوی است که در مرحله #گرایش لبها جمع شود .. 🌷🌿
وَدَانِيَةً
/دَا : حرف دال یک حرف نطعی از حروف مستفله و جهری می باشد ؛ در تولید حرف دال سرِ زبان به چین و شکنهای لثه ے بالا برخورد و همچنین مماس شدن لبه های دو طرف زبان باا دندانهای آرواره بالا ؛ همراه با ارتعاش تارهای صوتی تلفظ می شود.
🔻وَدَانِيَةً
/وَدَا دَا / الف مدی طابع حرف ماقبل و ترقیق است و فتحه دال و الف مدی #مثل هم تلفظ ن) می گردد و تنها تفاوت در میزان کشش دارند یعنی تنها (کمیّت) دارند .🌿
/نِيَ حرف نون که حرفی غنّوی
یای مدی : نِيَ فتحه یَ عاضی (در واقع یای ساکن ما قبل مکسور همراه با ارتعاش تارهای صوتی و حرفی جهری است.
با نزدیک شدن ے زبان
و کسره --ِ--⬅️ و ⬅️ یای مدی مانند هم
(یعنی کسره اگر کشیده شود یای مدی تولید می شود "۲" و بر عکس نصف کشش یای مدی کسره می گردد(پس تنها کمیت دارند) 🌿
اما در زبان فارسی اِ --ِ-- ⬇️ حرکت زیر الف اِ⬇️ هرچقدر کشیده شود ؛ ⬅️ یای مدی تولید نمی شود و اگر حرف ی❗️ را هم کم بکشیم هرگز کسره نمی شود❗️ و نامش کیّفیّت است / ودر میزان کشش حرکات کوتاه یک حرکت و حرکات بلند "۲" حرکت (کمیّت)
/ةً ♦️وَدَانِيَةً تاء تأنیث(نشان از مٶنث بودن) و #تنوین --ٌ--رفع رسیده به حرف حلقی عَ *عَین* قانون نون ساکن نزد حروف حلقی #اظهار بود و رعایت ♦️سه نکته عدم مکث ؛عدم سیر ؛ و عدم قلقله نون ساکن نزد حروف حلقی لهاذ می شود ۸(همین قانون برای تنوینها --ً---ٍ----ٌ--- نیز نزد حروف حلقی صادق می باشد) 👌پس نتیجه :اینکه تنوین رفع نزد حرف عین نیز #اظهار می گردد.
🔻حرف #عین نیز در #وسط_الحلق از نزدیک شدن دیواره های حلق و در نتیجه تنگ شدن مسیر ارتعاش تارهای صوتی با سایش هوا بر دیواره های وسط الحلق تولید و تلفظ می گردد.
🔷/عَلَيْ : #لَی حرف لین💤 به آرامی و نرم تلفظ می گردد. : باید کمال دقت شود که فتحه لَی لِی❌نشود.
/عَلَیهِمْ /هِ : هاء ضمیر برای چهامین شخص مفرد در فعل ماضی(زمان گذشته) و برای مٶنث می باشد هِ
♦️ظِلَالُهَا
/ظِ حرف ظاء : از حروف استعلاء حالت تفخیم دارد ؛ حرفی جهری می باشد و از برخورد نوک زبان با لبه ی دندانهای ثنایای بالا در حالی که ریشه زبان بزرگ به سمت سخت کام بالا آمده و وسط زبان به سمت کف دهان گود می شود و شکل زبان در دهان با قسمت مقابل خود سخت کام که گنبدی شکل است تولید و هم طبق می گردد (یعنی #صفت #انطباق را در مرحله ے #گیرش تولید می کند🍃 [ انطباق یکی از صفات #اصلی چهار حرف : ص _ض_ ط_ ظ _ می باشد ]🍃
و زمانی که به آرامی نوک زبان از دندانهای ثنایا جدا و یا بر داشته می شود حرف ظاء همراه با ارتعاش تارهای صوتی تلفظ و شنید ه می گردد.
در این آیه حرف ظاء در پایین ترین مرحله تفخیم است زیرا #مکسور می باشد🍃
/لَا/لُ/هَا حروف لام ترقیق و جهری _ هاءضمیر برای مٶنث 🍃
♦️وَ ذُلِّلَت : حرف ذال از حروف مستفله
؛ رقیق و کم حجم و همانند ظاء از برخورد نوک زبان با دندانهای ثنایای بالا تولید و تلفظ می گردد /لِ/لَتْ لَ تْ از حروف مستفله ؛ بسیار کم حجم و رقیق و حرفی #همسی است
(صدایش واضح بگوش نمی رسد) و در محل تولید از حروف نطعی می باشد .🍃
♦️قُطُوفُهَا
/قُ : از حروف استعلاء و حرفی جهری همراه با ارتعاش تارهای صوتی و از برخورد نوک (زبان کوچک) با ریشه ے زبان بزرگ تولید و خارج می گردد و حرف #قُ در سوّمین مرحله تفخیم می باشد 🍃
/طُو :حرف #طاء نیز از حروف استعلاء و حرفی نطعی ؛ جهری و مفخم است و از برخورد نوک زبان به چین و شکنهای لثه بالا و بالا آمدن ریشه زبان و منطبق شدن زبان با سخت کام درمرحله ے گیرش تولید و تلفظ = رهِش می کردد. طُ در سومین مرحله تفخیم است 🍃طُو : ضمّه و واو مدی مانند هم تلفظ و تفاوتشان در میزان کشش می باشد. (کمیّت دارد)
/فُ حرف #فاء حرفی شفوی :/ کم حجم و از حروف # همسی می باشد. و از برخورد لب پایین با لبه دندان های بالا تولید و در مرحله رهش با گیرش همراه می باشد
فشار روی این حرف مجاز نمی باشد زیرا آنرا به واو فارسی شبیه می کند❌❌
/هَا : ضمیر دوم شخص مفرد در فعل ماضی و برای مٶنث است.
♦️ تَذْلِيلًا: تَذْ حرف تاء نیز حرفی نطعی کم ححم و از حروف #همسی می باشد.
تَذْ/لِي/لًا/ مابقی حروف شرح داده شده ..
#وَدَانِيَةً_عَلَيْهِم_ظِلَالُهَا_وَذُلِّلَتْ_قُطُوفُهَا_تَذْلِيلًا_
https://eitaa.com/eshragholqoran
❇️ اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار بماند .
43.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥یادواره علامه طباطبایی گرامی باد🌹🌿
🔻آیتالله سید محمدحسین طباطبایی(ره)، مفسر، فیلسوف، فقیه و عارف معاصر
🔹از ایشان با عنوان احیاگر علوم عقلی و #تفسیر_قرآن در حوزه علمیه قم نام میبرند.
https://iqna.ir/00HCK6👌لمس بفرمایید
19Maryam1-7.mp3
725.7K
🎼 سوره مبارکه مریم 1تا 7
👤محمد محمد طبلاوی
2701463_194.mp3
18.93M
🔊 توجه به سرعت در صوت هنگام تلاوت قرآن
🔻کارشناس: احمد ابوالقاسمی، مدرس و قاری بینالمللی
🔗 I لینک خبر I
🔰 صفحه #280_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزیزترین مونسم رفت به دیار غریب..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺شاهکار تلاوت سوره حمد🌺
# قرائت من سوره: الفاتحه
# القاری: الاستاد: عبدالباسط محمدعبدالصمد
25/8/1401
surah malek abdulbasit tajvid.mp3
6.47M
سوره مبارک ملک ..
🎼استاد عبدالصمد عبدالباسط ..
15-abdolbaset_haj_23-41_balad_1-18(www.rasekhoon.net) (1).mp3
10.76M
عبدالباسط محمد عبدالصمد - تلاوت مجلسی سوره های مبارکه حج آیات 23-41 و بلد آیات 1-18
35.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰زیارت #ءال_یس به #انضمام دعای بعد از آن. .
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُم
{ اَللّٰهُمَّ عَجِّلْ لولیک الفَرَجَ}
#_وسلام_علی_ءَال_یس .. .