eitaa logo
استفتائات
42 دنبال‌کننده
403 عکس
94 ویدیو
13 فایل
کانال استفتائات مجالی برای دانستن فقه اهل البیت امام صادق علیه السلام: به درستی که خداوند در روز قیامت به کسی که دین خدا را یاد نگرفته، نگاه نمی‌کند و هیچ یک از کارهای او را قبول نمی کند. 📚 کافی / ج 1 / ص 31 @esteftaat110
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه و زندگی
🤔❓اگرخانواده همسر به صفاتی بدی چون دروغگویی، غیبت، حسادت و غیره مبتلا هستند، آیا قطع رابطه كامل با آنها اشكال شرعی دارد یا خیر (برای من كه فرزند آنها نیستم)؟ 🌺✍️ خانواده همسر رحم محسوب نمی‌شود و نسبت به آنها تکلیف صله رحم را ندارید ولی باید دقت داشت که ممکن است از هر کسی در یک زمانی، دروغ، غیبت، تهمت و حسادت یا ظلمی سر بزند، اما این دلیل نمی‌شود که رابطه با خانواده همسر را قطع کرد باید با روشهای ملایم امر به معروف کرد و اگر کارساز نشد رابطه را محدود (نه قطع کامل) کرد. 👌 تبصره: اگر بترسید که بر فرزندانتان بگذارند چون هنگام صله رحم مسائل شرعی را رعایت نمی‌کنند مثلا بی‌حجاب هستند و محرم و نامحرم را مراعات نمی‌کنند و از رقص و موسیقی استفاده می‌کنند می‌توان موقتا رفت وآمد را ترک کنید در عین حال امر به معروف و نهی از منکر را با زبان خوش فراموش ننمایید. 📚 امام، رساله م2807 و استفتائات ج1 امر به معروف، س12و17 و18و19؛ خامنه‏اى، اجوبه، س1058و1071 ورساله آموزشی ج2 درس 82؛ سیستانى، رساله ج1 م2287 و2288؛ صافى، 570 مسئله س568 و570؛ مكارم، احكام ویژه ش141 واستفتائات ج1 س1155 و1156وج3 س1750 و1751 و جامع المسائل؛ تبریزى، استفتائات س 2227؛ بهجت، استفتائات، ج 4، س 5074 و 5403؛ فاضل، استفتائات، ج 1، س 940 و 941 و 942. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1
📚 خمس فروش هدیه و ارث 💠 سؤال: زمینی داشتم که هدیۀ پدرم بود و پس از مدتی آن را فروختم؛ آیا پولِ فروش زمین، خمس دارد؟ ✅ جواب: اصل زمین هنگام اهدا، خمس ندارد ولی ارزش افزودۀ آن، اگر زمین را به قصد افزایش قیمت یا خرید و فروش نگهداشته است، بنابر احتیاط واجب (پس از کسر مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؛ در غیر این صورت، ارزش افزوده نیز خمس ندارد. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔆 سودهای حرام ، هشداری جدی برای جامعه دینی 🔰 چند صباحی است از سوی برخی افراد صاحب مخاطب که برخی از این افراد طلبه و برخی غیرطلبه هستند درخواستهایی می شود که پول خود را به ما بدهید و ما از طرف شما کار می کنیم و سر ماه سود مشخصی به شما می دهیم، در حقیقت با ما قرارداد مضاربه ببندید ! ⬅️ دیده شده که مردم زیادی هم پول داده اند تا به خیال خودشان در کار خیرخواهانه هم سهیم باشند اما نکته مهمی در اینجا مورد غفلت قرار گرفته است. 1️⃣ اولا برخی از این افراد که چه طلبه هستند چه غیرطلبه، هیچ اطلاعات ابتدایی هم از انواع عقود اسلامی ندارند و برخی طلبه ها هم شاید گذری یک کلیاتی از کتاب لمعه را در این زمینه خوانده اند ، اما نه به صورت تخصصی . پس چطور مردم عزیز ما به این افراد اعتماد می کنند؟؟؟ 2️⃣ نکته دوم که بسیار مهم است این می باشد که اساسا چنین قرض هایی، مضاربه نیست ! ربا هست !!! چرا ؟ خوب توجه کنید 👈 اگر من از شما 50 میلیون بگیرم و بگویم ماهانه 2 تومن به شما سود می دهم، این دقیقا همان ربا می باشد و هیچ شک و شبهه ای در آن نیست. اما قرارداد مضاربه اینگونه نیست. 👈 در قرارداد مضاربه شرعی، سود به اصل پول تعلق نمی گیرد، به سودی که ماهانه از کار در می آید تعلق می گیرد، یعنی چه؟ ⬅️ یعنی اینکه من از شما 50 میلیون می گیرم و قرارداد می کنیم که بنده با این پول کار می کنم ،ماهانه هر چقدر با این پول سود کردم ، به صورت درصدی بین من و شما تقسیم می شود، مثلا 60 به 40 ، یا 50 به 50 یا هر درصدی دیگر، ولی مهم این است که باید درصدی باشد، آن هم بر اساس سود پول ، نه اصل پول ! 👈 یعنی اگر قرار داد به صورت 50 به 50 بود، اگر در ماه مهر ، بنده با پول شما 5 میلیون سود کردم، 2 و نیم میلیون برای شماست، اگر در ماه آبان 7 میلیون سود کردم، 3 و نیم برای شماست و اگر در یک ماه هم سودی نکردم ، هیچ چیزی برای شما نخواهد بود. این می شود همان مضاربه اسلامی .و شرعی 👌 اما آن چیزی که برخی از این افراد کانال دار پر مخاطب که نیازی به آوردن نامشان هم نیست دارند انجام می دهند این است که سود ثابت ماهانه را نسبت به اصل پول به مخاطب قول می دهند که این رباست، شدیدا مراقب باشید، البته البته البته ما داریم افرادی که کاملا بر اساس درست شرعی دارند مضاربه می کنند که خدا خیرشان دهد و هیچوقت ما همه این افراد را جمع نمی بندیم 🔰خیلی مراقب باشید بزرگواران،خیلی، مراقب باشید به کسی پول خود را می دهید که کاملا عقود شرعی را می شناسد و بر اساس آن مضاربه می کند. ⬅️ برخی از این افراد که کاملا آنها را می شناسیم هم می گویند پول دهید برای راه اندازی کارگاه های تولیدی و آوردن چند کارگر به کار ، اما وقتی می روی و مشاهده می کنی متوجه میشوی که منظورش از آوردن کارگر به کار، مادر و خاله و عمه و چند فامیل نزدیک است که این فرد با پول مردم، برای آنها کارسازی کرده !!!!!!! ✅✅ حتما حتما حتما آن قراردادی که آن فرد می خواهد با شما بکند را دقیق و مو به مو با دفتر مرجع تقلید خودتان در میان بگذارید و بعد تائید آنها، اقدام به مضاربه کنید. ✅✅ ✍️ احسان عبادی 📌 بازنشر کلیه مطالب جهت روشنگری عموم مردم ، بدون ذکر منبع هم مجاز است. 📡 @GhararGahShayeat
📚 خمس فروش هدیه و ارث 💠 سؤال: زمینی داشتم که هدیۀ پدرم بود و پس از مدتی آن را فروختم؛ آیا پولِ فروش زمین، خمس دارد؟ ✅ جواب: اصل زمین هنگام اهدا، خمس ندارد ولی ارزش افزودۀ آن، اگر زمین را به قصد افزایش قیمت یا خرید و فروش نگهداشته است، بنابر احتیاط واجب (پس از کسر مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؛ در غیر این صورت، ارزش افزوده نیز خمس ندارد. 🆔 @leader_ahkam
⬅️حکم ترک همسر و حداقل مدت لازم هم خوابی➡️ ✅سوال: 🚦 آیا مرد مجاز به ترک همسرش می باشد و حداقل زمان لازم برای هم خوابی با همسر چیست⁉ 🔹پاسخ: مرد نمی تواند زن دائمی خود را طوری ترک کند که نه مثل زن شوهردار باشد نه مثل زن بی شوهر، لکن واجب نیست هر چهار شب یک شب نزد او بماند. [1] 🔺همچنین شوهر نمی تواند بیش از چهار ماه، نزدیکی با همسر دائمی [2] خود را ترک کند. [3] ---------------- 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل، م 2417. [2]. آیات عظام: مکارم، تبریزی، سیستانی و صافی: همسر جوان خود. [3]. توضیح المسائل، م 2418. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190. کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
♻️ در صورت خشک شدن رطوبت دست برای مسح کشیدن وظیفه چیست؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
حكم پوشيدن شلوار ساپورت و چسبان و تنگ چیست؟ توضیح: اگر لباس به گونه‌ای چسپان و بدن‌نما باشد و یا موجب برانگیختن شهوت و جلب توجه نامحرم گردد و یا زینت شمرده شود. پوشیدن آن لباس حرام است. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
💬پرسش: آیانگهداری سگ های زینتی درخانه اشکال دارد؟ پاسخ: نگهداری سگ غیر از سگ گله و شکاری و نگهبان مذموم است و اگر این کار تشبه به غیرمسلمانان باشد و باعث ترویج فرهنگ آنان گردد و یا باعث آزار و اذیت همسایگان گردد، حرام است. در مورد خرید و فروش متعلقات سگ،به طور کلی اینگونه امور اگر باعث ترویج عمل باطل محسوب می شود، جایز نیست،ضمن اینکه اگر نجاست سگ مانع عبادات شود جایز نیست . (آیت الله خامنه ای) کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
هدایت شده از فقه و زندگی
‏ 💠 در صورت تحقق شرايط زیر امر به معروف و نهى از منكر واجب مى‏شود: 1. آمر به معروف بايد اینها را بداند: 1. 🌺معروف و منكر را بشناسد و بداند چیست. 2. 🌸بداند كه فاعل منكر هم معروف و منکر را می‌شناسد. 3. 🌼بداند كه فاعل منكر عمدا و بدون عذر شرعى مرتكب آن مى‏شود. تبصره: 🔹 لازم نيست اين شناخت به تفصيل و با جزئيات باشد بلكه اگر اجمالًا بدانيم كارى كه شخص ترك كرده است، واجب یا کاری را که انجام می‌دهد حرام است، امر به معروف واجب است. 🔸 اگر فردی در ترک واجب یا انجام حرام عذرى شرعى يا عقلى داشته باشد امر به معروف ونهى از منكرش واجب نيست. 2. 🌱احتمال دهد كه امر و نهى او در شخص خلافكار اثر دارد، خواه اثر فورى داشته باشد يا غير فورى، كامل يا ناقص، بنابراين اگر بداند هيچ اثر نمى‏كند واجب نيست. تبصره. 🔸طبق نظر آيت‏الله سيستانى: اگر كسى مى‏داند كه امر و نهى او اثر ندارد، احتياط واجب آن است كه كراهت و ناراحتى خود را از كارهاى ناشايسته خلافكار به هر طورى كه ممكن است (با گفتار يا رفتار يا نوشتار و مانند آن) اظهار نمايد؛ هرچند بداند كه در او اثر نخواهد داشت. 🔹طبق نظر آيت‏الله بهجت: در صورتى كه انسان مى‏داند سخن او تأثيرى در ديگرى ندارد، بر او لازم نيست امر به معروف نمايد، ولی مستحب است. 3. ‏ 🍀 شخص معصيت‏كار قصد ادامه منكر و يا تكرار منكر را داشته باشد ولى اگر بداند يا احتمال صحيح بدهد كه فرد خاطى قصد ندارد گناه خود را تكرار كند، نهى از منكر واجب نيست. 4. 🌿 در امر و نهى ضرر جانى، آبرويى و مالى (ضرر مالى قابل توجه نه جزئى) نباشد، پس اگر بداند يا خوف اين باشد كه امر يا نهى او، ضرر جانى يا آبرويى يا مالى نسبت به او يا بعضى از مؤمنين مى‏رساند، امر به معروف و نهى از منكر واجب نيست. 📚 امام، رساله م2791 و تحريرالوسيلة ج‌1 ص465 القول في شرائط وجوبهما؛ خامنه‏اى، اجوبه س1057 و سايت احكام موضوعى امر به معروف؛ بهجت، رساله م 1608؛ فاضل، رساله م 2124؛ وحيد، رساله م2069؛ نورى، رساله م 2789؛ صافى، رساله م 2862؛ سيستانى، رساله ج1 م2202 و 2205؛ مكارم، رساله، م 2414. https://eitaa.com/joinchat/1704656951C26f5cc23f1