eitaa logo
عترتنا | www.Etratona.ir
4.2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.9هزار ویدیو
83 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم پایگاه معارفی عترتنا مردم نهاد و خانواده محور سایت www.etratona.ir دریافت اخبار: @asamab14 پیامک: 50002207754 yek.link/Ertatona.ir کانال اعلام جلسات اخلاق @Etratona_jalasat کپی مطالب با درج منبع: عترتنا
مشاهده در ایتا
دانلود
📌پاداش روزه روز بیست و هفتم ماه رجب 1️⃣ حضرت صادق علیه السلام به حسن بن راشد فرمودند: روزه روز بیست و هفتم ماه رجب را ترک نکن، زیرا بیست و هفتم رجب روزی است که نبوّت بر محمّد صلّی الله علیه و آله نازل شد، و ثواب روزه آن معادل روزه شصت ماه است. 📗(کافی، ج4،ص 149) 2️⃣حسن بن راشد گفت: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: در روز مبعث، چه عملی انجام دهیم؟ فرمودند: روزه گرفته، و بر محمّد و آلش زیاد صلوات فرستید. 📗(اقبال الاعمال، ص 180) 3️⃣حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هرکس روز بیست و هفتم رجب روزه گیرد، خداوند پاداش روزه هفتاد سال را برای او می نویسد. 📗(بحارالانوار، ج97، ص34 به نقل از امالی صدوق) 4️⃣ حضرت رضا علیه السلام فرمودند: خداوند، محمّد صلّی الله علیه وآله را سه شب قبل از پایان رجب مبعوث کرد، پس روزه آن روز مانند روزه هفتاد سال می باشد. 📗(بحارالانوار، ج97، ص36 به نقل ازكتاب فَضَائِلِ الْأَشْهُرِ الثَّلَاثَة) 5️⃣ ابن عبّاس از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که درباره روز بیست و هفتم ماه رجب که به پیامبری مبعوث گردید، چنین فرمودند: هرکس روز بیست و هفتم رجب روزه گیرد، برای او معادل کفّاره شصت سال می باشد، و خداوند او را از ابلیس و جنودش حفظ می کند، پس اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد، شهید مرده است ؛ و خداوند روح او را به نحوی قرار می دهد که در بهشت به هرجا بخواهد می رود، و خداوند برای او بهره ای از عبادت عبادت کنندگان، مجاهدین، شاکرین و ذاکرین قرار می دهد، آن کسانی که خوفی بر ایشان نیست و محزون نمی شوند. قسم به آن کس که مرا به حق مبعوث کرد، اگر بنده یا کنیزی روز بیست و هفتم رجب روزه گیرد و شب بیست و هفتم را به عبادت سپری کند، خداوند گناهان وی که بین او و خدایش بوده است می آمرزد، هرچند به تعداد ستارگان آسمان، قطره های باران، برگ های درختان و تعداد روزهای دنیا باشد. همچنین خداوند برای او بهره ای از ثواب های جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، عزرائیل و روحانیّین همراه او، کروبیّین و حمله عرش قرار می دهد. قسم به کسی که مرا به حق برانگیخت، خداوند بهره ای از عبادت فرشتگان هفت آسمان برای او منظور می کند، و آن گاه که ملک الموت برای قبض روحش می آید، او را در حالت ایمان قبض روح می کند. چنین فردی از قبرش بیرون می آید درحالی که چهره اش همچون ماه شب چهارده می درخشد، و بر پل صراط همچون برق ناگهانی عبور می کند، و نامه اعمالش به دست راست وی داده می شود، و کفه ترازوی اعمال وی سنگین در نظر گرفته می شود، و آن هنگام که مردم می ترسند وی نمی ترسد، و خداوند در بهشت فردوس هفتاد شهر به او می دهد که در هر شهری هفتاد هزار قصر وجود دارد، و هر یک از این قصرها از دنیا و آنچه در دنیاست بهتر است، و در هر قصری چیزهایی وجود دارد که چشم ندیده، گوش نشنیده، و به قلب بشری خطور نکرده است. 📗(بحارالانوار، ج97، ص51 به نقل از کتاب النوادر) 6️⃣ ابواسحاق عُرَیضی می گوید: در قلبم افتاد که چه ایّامی از سال روزه گرفته شود. لذا قصد کردم نزد حضرت هادی علیه السلام بروم. حضرت در منطقه بِصَریا بودند. این امر را به هیچکس نگفتم. نزد حضرت رفتم، وقتی مرا دیدند فرمودند: ای ابواسحاق، آمدی از من از ایامی سؤال نمایی که در آن ایام روزه گرفته می شود. آن ها چهار روز می باشند: روز بیست و هفتم رجب که خداوند رسولش صلّی الله علیه وآله را بر خلقش مبعوث نمود، روز میلاد رسول خدا صلّی الله علیه وآله که هفدهم ربیع الاول است، روز بیست و پنجم ذی القعده که روز گسترده شدن زمین از زیر کعبه است، و روز غدیر که رسول خدا صلّی الله علیه وآله برادرش علی علیه السلام را به عنوان پرچم هدایت برای مردم و امام بعد از خودش اقامه کرد. عرض کردم: فدایت شوم، راست فرمودی، من به همین منظور آمده بودم. شهادت می دهم که تو حجّت خدا بر خلقش می باشی. 📗(تهذيب‏ الأحكام، ج4،ص305- 306) 7️⃣ از ائمه صادقین علیهم السلام در فضلیت روزه چهار روز از ایّام سال روایت وارد شده است. آن چهار روز عبارتند از: روز هفدهم ربیع الاول که روز ولادت رسول خدا صلّی الله علیه وآله می باشد. هرکس این روز را روزه بگیرد، خداوند روزه شصت سال را برای وی می نویسد ؛ روز بیست و هفتم رجب که روزی است که رسول خدا صلّی الله علیه وآله در آن روز مبعوث شد. هرکس این روز را روزه بگیرد، روزه اش معادل کفّاره شصت ماه خواهد بود؛ روز بیست و پنجم ماه ذی القعده که در آن، زمین گسترده شده است ؛ و روز غدیر که رسول خدا صلّی الله علیه وآله، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را به امامت نصب فرمودند. 📗(وسائل ‏الشيعة، ج10، ص456به نقل از الْمُقْنِعَة) 🆔 @etratona
📌برخی از اعمال شب و روز 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄
📌 چه زمانی اتفاق افتاد؟ 🔻امام علي‌ عليه‌السلام: أرسَلَهُ عَلي حِينِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنيا كاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلي حِينِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إياسٍ مِن ثَمَرِها ✳️ خداوند او (حضرت محمد) را در زماني فرستاد كه روزگاري بود پيامبري برانگيخته نشده بود و مردم در خوابي طولاني به سر مي‌بردند و فتنه ‌ها بالا گرفته و كارها پريشان شده بود و آتش جنگ‌ها شعله مي‌كشيد و دنيا بی‌فروغ و پر از مكر و فريب گشته، برگ‌هاي درخت زندگي به زردي گراييده و از به بار نشستن آن قطع اميد شده بود. 📚 نهج‌البلاغه، خطبه ۸۹ ‌ 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 📣قرآن و عترت | مهدویت | بقاع متبرکه |منبر و مداحی | تهذیب و اخلاق | احکام و عقاید | حدیث و آیات | سبک زندگی |تغذیه و سلامت | همسرداری و فرزندپروی ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄
مبعث بالاترین نعمت الهی.mp3
2.89M
📌مبعث بالاترین نعمت 🔰آیت الله تحریری 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄
📌ارزش و اهمیت صلوات 🔰 آیت‌الله بهجت قدس‌سره: کسی بخواهد دوستی‌اش و محبتش زیادتر بشود، در اذکار و آداب و… چیزی آسان‌تر از صلواتِ زیاد نیست؛ 🔰[شخص،] عاشقانه صلوات بفرستد، می‌فهمد که چطور محبتش زیاد می‌شود؛ اما به‌شرط عقیده، که بفهمد این‌ می‌کشد او را به طرف معبود خودش و محبوب خودش. 📗بهجت‌الدعا، ص٣۵٧ 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 📣قرآن و عترت | مهدویت | بقاع متبرکه |منبر و مداحی | تهذیب و اخلاق | احکام و عقاید | حدیث و آیات | سبک زندگی |تغذیه و سلامت | همسرداری و فرزندپروی ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 تو هم باید مبعوث بشی! 🔰استاد شیخ محمد شجاعی 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 📣قرآن و عترت | مهدویت | بقاع متبرکه |منبر و مداحی | تهذیب و اخلاق | احکام و عقاید | حدیث و آیات | سبک زندگی |تغذیه و سلامت | همسرداری و فرزندپروی ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄
📌آمدیم قیمت پیدا کنیم نه به هر قیمتی زندگی کنیم! 🔰آیت الله سید رحیم توکل شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه(س) با تأکید بر این‌که خداوند متعال ما را آفریدند که زندگی کنیم و قیمتی پیدا کنیم، نه این‌که به هر قیمتی زندگی کنیم ، اظهار داشت: خداوند متعال انسان را آفریدند و به عبادت امر کردند؛ درحالی‌که ذات اقدس الهی نسبت به خلقت و عبادات ما بی‌نیاز محض هستند؛ و حق‌تعالی غنی مطلق و کمال محض است . 🔰این استاد اخلاق افزود: عبادت‌های ما ابواب نبردیان عبودیت را پیش رویمان می‌گشاید تا از مقامات معنوی بالارویم و آرام‌آرام لایق و با ظرفیت شده به هراندازه‌ای که برای خودمان ظرفیت ایجاد کنیم، به همان اندازه ابواب اسرار الهی پیش رویمان بازخواهد شد. 🔰آیت الله توکل در پایان سخنان خود بابیان این‌که انسان در عین درک مشقت برای کسب نورانیت، در بسیاری از مواقع تنها با یک گناه همه آنچه را کسب نموده نابود می‌کند، تصریح کرد: تا زمانی که نقاط ضعف و خرابی نفس را پیدا و آن را ترمیم نکنیم، همچنان در نقطه ابتدایی معرفت الله سیر خواهیم کرد. 🖇مشروح را با کلیک (لمس) لینک زیر بخوانید: 👇👇👇 🌐 etratona.ir/31559 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 📣قرآن و عترت | مهدویت | بقاع متبرکه |منبر و مداحی | تهذیب و اخلاق | احکام و عقاید | حدیث و آیات | سبک زندگی |تغذیه و سلامت | همسرداری و فرزندپروی ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄
📌رفتار بادبزنی! 🔰 چند تکّه چوب و زغال را تصوّر کنید که در حال آتش گرفتن است وقتی حجم چوب‌ها زیاد می‌شوند شعله‌های آتش، کم می‌شوند مهم‌ترین کار در این هنگام این است که به فضای بین چوب‌ها اکسیژن و هوا برسد لذا باد زدن آنها با بادبزن باعث می‌شود شعله‌های آتش زبانه بکشد. 🔰در زندگی مشترک گاه آتش دعوا و مشاجره شعله‌ور می‌شود و زن یا مرد با یکی از اعضای خانواده‌ی همسر یا خانواده‌ی خود و یا اطرافیان بر سر موضوعی منازعه و اختلاف جدّی پیدا می‌کنند که نتیجه آن تخریب و سرد شدن رابطه زن و شوهر است. 🔰در این شرایط نباید رفتار یا گفتاری از ما سر بزند که نقش بادبزن برای آتش داشته باشد. به طور مثال خبر چینی، یادآوری عیوب طرفِ مشاجره، دفاع متعصّبانه از خانواده‌ی خود و هرگونه عکس‌العملی که آتش خشم همسرمان را زیاد می‌کند ممنوع است. 🔰دستور اسلام در این مواقع این است نقش آتش نشان داشته باشیم و حتّی گاه با ترفند و جمله‌ی دلهای طرفین دعوا را به یکدیگر نزدیک کرده و با تشویق آنها به گذشت و بخشش، دلها را نرم کنیم. 🔰امام علی علیه‌السلام در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: "صَلاحُ ذاتِ البَينِ اَفضَلُ مِن عامَّةِ الصَّلاةِ و الصّيامِ" اصلاح و سازش دادن ميان مسلمانان از همه‌ی نمازها و روزه‌ها افضل و بالاتر است. 🆔 @Etratona ┄┅═══✼پایگاه معارفی عترتنا✼═══┅┄
📌خوشبخت کیست؟! 🔰حضرت امام صادق علیه السلام: السَّعيدُ مَن وَجَدَ في نفسِهِ خَلوَةً يَشغَلُ بها. 🔰 ، كسى است كه براى نفس خود خلوت و فراغتى يابد و به كار اصلاح آن پردازد. 📗بحارالأنوار صفحه203 جلد78 🆔 @Etratona ┄┅═══✼پایگاه معارفی عترتنا✼═══┅┄
10.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 توصیۀ به مناسبت روزهای آخر ماه رجب 🔰آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 📣قرآن و عترت | مهدویت | بقاع متبرکه |منبر و مداحی | تهذیب و اخلاق | احکام و عقاید | حدیث و آیات | سبک زندگی |تغذیه و سلامت | همسرداری و فرزندپروی ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄
📌آیا خلود در جهنم با رحمانیت خداوند سازگار است؟ 🔰آیت‌الله علیدوست، استاد درس خارج حوزه قم صبح امروز در پایان جلسه درس تفسیر خود گفت: در آخرت یک بحث پیرامون عذاب‌هایی نظیر فشار قبر و ... است، یک بحث پیرامون خلود است. اگر ما خلود را حل کنیم مسئله اول حل شده است لذا من سراغ خلود می‌روم. اشکال خلود بیش از هزار سال قدمت دارد. اشکال این است چطور انسان‌هایی به هر مرتبه‌ای از فساد و گناه در عذاب مخلد هستند؟ صحبت یک سال و دو سال و صد سال و هزار سال نیست، بلکه بحث خلود است. این خلود چطور با رحمانیت و رحیمیت و حتی عدل و حکمت خدا سازگار است؟ به این سوال چهار، پنج جواب داده شده است. 1️⃣اولین جوابی که دادند بحث نیت است. وقتی از امام سوال می‌کنند چرا برخی در آتش مخلد هستند حضرت می‌فرمایند چون اینها کفرشان موقت بود ولی نیت کفرشان دائم بود یعنی اگر در دنیا مخلد بودند تا ابد کافر بودند و خلودشان در آتش جهنم به نیتشان است. این یک جواب است که بر اساس روایت است. 2️⃣جواب دومی که خیلی‌ها دادند این است که ما اصلی به نام تناسب جرم و جریمه داریم ولی اصلی به نام تناسب زمان جرم و زمان جریمه نداریم. پس جرم و جریمه باید تناسب داشته باشد، نه زمان آن. 3️⃣جواب سوم برای برخی عرفاست که گفتند عذاب پس از مدتی با معذب سنخیت پیدا می‌کند یعنی وقتی کافری را وارد جهنم می‌کنند اولش عذاب می‌شود ولی بعد از مدت کوتاهی خودش حقیقت ناری پیدا می‌کند و دیگر آتش، آتش را نمی‌سوزاند. به عنوان مثال خوک چون به کثافات انس پیدا کرده است لذا از بودن در چنین فضایی معذب نمی‌شود و اتفاقا لذت می‌برد. 4️⃣جواب چهارم که برخی مفسرین گفتند این است که خلود به معنای زمان طولانی است. خود ما هم در فارسی می‌گوییم که مثلا برای همیشه رابطه‌مان قطع شد که منظور از آن زمان طولانی است. 5️⃣جواب پنجم مستلزم این است که نگاهمان را نسبت به جهنم و بهشت عوض کنیم به این شکل که بگوییم در آخرت، عذاب قراردادی و اعتباری وجود ندارد بلکه عذاب لازم ذات است و اصلا دست خدا نیست. به تعبیر دیگر عذاب لازمه خود اعمال انسان است، نه اینکه خلق خداوند باشد. طرف کاری کرده است که در ذاتش این عذاب وجود دارد. 🆔 @etratona | پایگاه معارفی عترتنا 📱 50002207754 📣قرآن و عترت | مهدویت | بقاع متبرکه |منبر و مداحی | تهذیب و اخلاق | احکام و عقاید | حدیث و آیات | سبک زندگی |تغذیه و سلامت | همسرداری و فرزندپروی ┄┅═══✼ عترتنا ✼═══┅┄