eitaa logo
فهام
1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
184 ویدیو
36 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از Hs Sotoodeh
🟢 نماز عید را خواندید؟ 🟠 در سورۀ اعلی، آیۀ 14، می‌خوانیم: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکى»: کسی رستگار می‌شود که نفسش را پاک کند. 🟠 در سورۀ شمس، آیۀ 9، می‌خوانیم: «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکاهَا»: کسی رستگار شد که نفسش را پاک کرد. 🟢زکات فطره پرداختید؟ 🟠 خداوند در سورۀ توبه، آیۀ 103، به پیامبرش دستور می‌دهد که این‌گونه ما را تطهیر کند و رشد دهد: خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَک سَکنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ از دارايى ‏هاى آنان زکاتى بردار که با آن آنها را پاک مى ‏دارى و پاکيزه مى ‏گردانى و براى آنها دعا کن که دعاى تو مایۀ آرامش آنان است؛ و خداوند شنوايى داناست. 🎁 دعای پیامبر(ص) و آرامش نصیبتان! 🎁 🎁 پاکی گوارای وجودتان 🎁 فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
همین الآن به یک کشف مهم رسیدم. فتحعلی شاه، پادشاه افسانه ای و بزرگ، که نصف مملکت را به باد داد، کتاب هم نوشته: آداب ملک داری!! همین! 😐
📕 گزارش کار 🟠 این ترم 5 کلاس فارسی عمومی دارم. بنا را بر این گذاشته ام که حرف تکراری نزنم. مفاهیم قابل عرضه را دسته بندی کرده‌ام. 🟡 به مرور دارم این مباحث را در کلاسهایم مطرح می کنم. هم خودم را به مطالعه وادار می کند هم کلاسهایم را زنده و پویا نگه می دارد. ⚫️ مواردی که دورش کادر سیاه دارد تا الآن تدریس شده و باقی موارد در انتظار است. 🟢 تمام دروس دارد ضبط می شود. برخی موارد در سایت و کانال گذاشته می شود و برخی موارد نیاز به تقویت دارد. کلا خبرهای خوبی در راه است. یاعلی فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
حافظ. 030119. 1. سیر آفاق و انفس.mp3
1.03M
یکی از دانشجویان سؤال کرد: اگر حافظ هم مثل سعدی دنیا را می گشت، شعرش بهتر نمی شد؟ الآن که یک گوشه نشسته و سفر نرفته، ذهنش محدود نشده؟ یک جواب کوتاه 2.5 دقیقه ای داده ام. راستی، نظر شما چیست؟
سلام و شب بخیر چند روزی غیبت داشتم، ببخشید. هم شلوغ بودم و هم ناخوش. در عوض با دست پر آمده‌ام. هم دارم روی سایت کار می‌کنم که درس‌گفتارهای ارزشمند و فوق العادۀ این ترم به راحت‌ترین شیوه در اختیارتان قرار بگیرد، هم یک سایت عالی پیدا کرده‌ام که کلی آموزش جذاب و تخصصی دارد. آموزش‌هایی که به طور معمول کمتر پیدا می‌کنید: نحو عربی درس‌نامه و سیر مطالعاتی آثار علما دروس فلسفه و عرفان و ... این کانال برای اهلش یک گنج است: https://eitaa.com/ho110110
هدایت شده از هو الله
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... : https://eitaa.com/ho110110
هدایت شده از هو الله
معرفی کانال های تخصصی ادبیات،منطق،فقه و اصول،فلسفه و عرفان معرفی دروس اساتیدو.... https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
چرا مولوی اینقدر موافق و مخالف افراطی دارد؟ 🟡 دکتر شریعتی می‌گفت: قطار تا وقتی ایستاده، بچه‌های لب خط، با آن بازی می‌کنند؛ ولی به محض این‌که راه افتاد، همان بچه‌ها به شیشه‌های قطار سنگ می‌زنند. اینجا هم قصه همین است. مولوی راه افتاده؛ حرکت کرده؛ و آدم‌های راکد و تنبل، حرکت را تحمل نمی‌کنند. مولوی هم باهوش است و هم شجاع. روح جستجوگری دارد و طبعا جاهایی می‌رود و حرف‌هایی می‌زند که با سنت‌های معمول جامعۀ دیندار ناسازگار است؛ پس تکفیر می‌شود و سنگ می‌خورد. 🟡 اما موافقان افراطی: وقتی یک نفر قهرمان المپیک می‌شود، آدم‌های جدی و قوی، برنامۀ تمرین او را سرلوحه قرار می‌دهند و آدم‌های ضعیف، عکسش را به دیوار اتاق می‌چسبانند. ضعیف‌ها دنبال یک قهرمان افسانه‌ای می‌گردند که بدون تمرین موفق است و همیشه پیروز. در مورد مولوی هم همین است. از زمان خود مولوی تا الآن، ضعیف‌ها برایش افسانه ساخته‌اند و به شکل غیرمنطقی و نامعقول او را ستایش کرده‌اند. 🟡 مولا (ع) فرموده: جاهل را جز در یکی از این دو حال ندیدم: افراط یا تفریط! 🔴🔴🔴 صفحۀ دورۀ آموزشی آشنایی با مولوی: https://fahhaam.ir/product/mowlavi/ 🔴🔴🔴 کانال فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam
صفحۀ جدید فهام را ببینید: https://fahhaam.ir/dars/
امروز، 8 شوال، سالروز تخریب حرم بقیع است. وهابی ها دو بار بقیع را تخریب کرده اند: بار اول در سال 1223 ق/ 1187ش و بار دوم در سال 1344ق/ 1305 ش. مدخل ویکی فقه در این زمینه خواندنی است: https://fa.wikifeqh.ir/%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8_%D8%A8%D9%82%DB%8C%D8%B9
دشمنی و خباثت دشمنان همیشه هست. آنها کار خودشان را می کنند؛ اما طرف مقابلش رفتار دوستان است. عکس العمل مسلمانان در حملۀ اول و دوم وهابی ها به بقیع را با هم مقایسه کنید: 🔴 عکس العمل به حملۀ اول: به دنبال ویرانی بسیاری از بناها و مرقدهای متبرک، ناخرسندی عمومی مسلمانان، سلطان عثمانی را واداشت که محمد علی پاشا را به نبرد با سعود بن عبدالعزیز بفرستد. محمد علی پاشا، حاکم مصر، در ۱۸ رجب ۱۲۲۳ق یا ۱۲۳۲ق. ارتشی را به فرماندهی پسرش ابراهیم پاشا روانه نبرد با وهابیان کرد. آنان مدینه را محاصره کردند و بسیاری از وهابیان را کشتند و شماری انبوه را پس از پناه بردن به قلعه نزدیک باب الشامی، دستگیر کردند. سعود بن عبدالعزیز شکست خورد و تلاشش برای راضی کردن محمد علی پاشا که او و یارانش را نزد سلطان عثمانی نفرستد، بی‌ثمر ماند. سعود بن عبدالعزیز و همراهان دستگیر شده‌اش نزد سلطان عثمانی فرستاده شدند و سپس همگی در استانبول اعدام گشتند. 🟡 عکس العمل به حملۀ دوم: اندکی پس از این تخریب‌ها، کسانی از خود وهابیان و سعودی‌ها به مخالفت با سران خویش پرداختند و کارهای تندروانه آن‌ها را محکوم کردند. از کشورها و شهرهای دور و نزدیک نیز به شکل‌های گوناگون به ویرانی گنبدها و مکان‌های متبرک اعتراض نمودند. مردم آذربایجان شوروی، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه، افغانستان، عراق، چین، مغولستان، و هند در نامه‌ها و مکاتبات بسیار، ضمن اظهار تاسف و محکومیت، به فرجام ویرانی مرقد نبوی هشدار دادند. 📌 منبع این هر دو متن، مدخل ویکی فقه است. 🟢 می‌بینید؟ بار اول جنگیدند و عامل تخریب را اعدام کردند. بار دوم فقط ابراز تاسف کردند! این رفتار ماست که کم و زیاد جنایت دشمنان را تعیین می کند. این رفتار ماست که می تواند زمینه‌ساز ظهور شود یا به طولانی‌تر شدن غیبت کمک کند. 🟢 پس از این مقدمه و در این فضا، یک بار دیگر ارزش حمله به اسرائیل را در ذهن مرور کنیم: لازم، عالی، بازدارنده، ... ⚫️⚫️⚫️ فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب @fahhaam