فجر صادق
#احکام | شرکت نکردن در نمازجماعت «حاضرنشدن به #نماز_جماعت از روی #بی_اعتنایی جایز نیست و سزاوار
#احکام_شرعی | رعایت صف و نوبت
سؤال:
آیا رعایتنکردن #نوبت و #حق_تقدم دیگران در #صف نانوایی یا معاینۀ پزشکی و امثال آن، حرام است؟
جواب:
اگر #ظلم در حق دیگران محسوب شود، #حرام است.
@fajr_sadegh | فجــرصـادق
هدایت شده از کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
🛑شهید مقیسه به دنبال افزایش حقوق عامل ترور بود
فرزند شهید حجت الاسلام مقیسه:
🔹پدر شهیدم، تا آخرین لحظه عمرشان، ساده زیست بودند. به طور مداوم در روستاها به کشاورزی و بیل زدن مشغول میشدند و با این کار، به دیگران نشان میدادند که یک قاضی در حال کار کردن است.
🔹ایشان هیچگاه از محافظ خود برای خرید مایحتاج شخصی استفاده نمیکردند و خودشان به ترهبار میرفتند و خریدهایشان را انجام میدادند. در پاسخ به اعتراض دیگران در مورد این رفتارشان، میگفتند که باید مانند مردم عادی زندگی کنند. ایشان حتی تا روزهای آخر عمر، خودشان در صف نانوایی نان میگرفتند.
🔹ایشان بسیار مقید به اقامه نماز جماعت در اول وقت بودند. در مسافرتها نیز در مساجد بین راه توقف میکردند تا نماز جماعت را به جا آورند.
🔹پدرم همواره پیگیر حل مشکلات کارکنان زیردست خود بودند و برای ارتقای وضعیت شغلی آنها تلاش میکردند. همین آقایی که ایشان را ترور کرد، به مدت 6 ماه حاج آقا در پی این بود که حقوقش را افزایش دهند. او دائماً پیگیری میکرد تا برایش کارهای بهتری پیدا کند و میگفت حیف است که او اینگونه زندگی کند. باید مقامش بالا برود و مملکتمان به گونهای باشد که تحصیلکردهها بتوانند در جایگاههای بالاتری فعالیت کنند.
#کانال_رسمی_پاسخ_به_شبهات_و_شایعات🔰
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓
http://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛
۰۳.۱۰.۳۰-نهجالبلاغه ح۲۵۳-۲۵۸.mp3
8.5M
#انس با #نهج_البلاغه
حکمتها:
۲۵۳: قسم دادن عجیب!
۲۵۶: سلامتی؛ اثر کمی حسد!
۲۵۷: کمک شبانه به نیازمندان
۲۵۸: رفع فقر با انفاق!
مدرسۀ فقهی آل یاسین ع
۳۰ دی ۱۴۰۳
@fajr_sadegh
۰۳.۱۱.۰۱-نهجالبلاغه ح۲۵۹-۲۶۱ +غرائب.mp3
9.09M
#انس با #نهج_البلاغه
حکمتها:
۲۵۹: وفا به #خائن، خیانت به است!
۲۶۰: املاء؛ بالاترین مصیبت
+ غرائب نهگانه
- اثر قلبی تدریجی #ایمان
- بریدن #تعلقات در میدان جهاد
- رسولالله(ص)؛ #پیشاهنگ همیشگی میدان
مدرسۀ فقهی آل یاسین ع
۱ بهمن ۱۴۰۳
@fajr_sadegh
۰۳.۱۱.۰۲-نهجالبلاغه ح۲۶۱.mp3
5.03M
#انس با #نهج_البلاغه
حکمت ۲۶۱
فریاد غربت از بیوفایی مردم:
«گویا من محکوم و آنها حاکم، آنها رهبر و من رعیّت هستم...»
مدرسۀ فقهی آل یاسین ع
۲ بهمن ۱۴۰۳
@fajr_sadegh
۰۳.۱۱.۰۶-نهجالبلاغه ح۲۶۲-۲۶۵.mp3
7.02M
#انس با #نهج_البلاغه
⚡️ حکمتها
۲۶۲: #حق را نشناختی تا اهلش را بشناسی!
۲۶۳: صاحبان قدرت (#مسؤولان)، مثل #شیر_سوار هستند! (دیگران هوس جایگاه آنها را دارند ولی آنها خودشان میدانند چه #جایگاه خطرناک و حساسی دارند)
۲۶۴: قانون قطعی: مواظب #بازماندگان دیگران باشید تا مواظب بازماندگان شما باشند
۲۶۵: کلام حکماء، مثل داروی طبیب است؛ بهجا باشد دارو، بیجا باشد، درد است!
مدرسۀ فقهی آل یاسین ع
۶ بهمن ۱۴۰۳
@fajr_sadegh
فجر صادق
#انس با #نهج_البلاغه ⚡️ حکمتها ۲۶۲: #حق را نشناختی تا اهلش را بشناسی! ۲۶۳: صاحبان قدرت (#مسؤولان)
⚡️
⚡️حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی!
ميزانُ مَعرِفَةِ الحَقِّ
۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : يا حارِثُ! إنّكَ نَظَرْتَ تَحْتَكَ و لَم تَنْظُرْ فَوقَكَ فَحِرْتَ؛ إنّكَ لَم تَعْرِفِ الحقَّ فتَعْرفَ مَن أتاهُ ، و لَم تَعْرِفِ الباطِلَ فتَعْرِفَ مَن أتاهُ:
اى حارث! تو پايينت را نگريستى و بالايت را نگاه نكردى [#نگاه_جامع نداشتی] و از اين رو در #حيرت و سرگردانى به سر مى برى. تو حقّ را نشناختى، تا اهلش را بشناسى و باطل را نشناختى، تا باطلگرايان را بشناسى.
۲.عنه عليه السلام : إنّ الحـقَّ و الباطِـلَ لا يُعرَفانِ بالنّاسِ و لكـنِ اعْرِفِ الحـقَّ باتِّبـاعِ مَنِ اتَّبعَهُ، و الباطِـلَ باجتِنابِ مَنِ اجتَنَبَهُ
همانا حقّ و باطل به مردم (شخصيّت افراد) شناخته نمىشود، بلكه حقّ را به پيروى كسانى كه از آن پيروى مىكنند بشناس و باطل را به اجتناب كسانى كه از آن اجتناب مىكنند.
۳. عنه عليه السلام : إنّ الحقَّ لا يُعرَفُ بالرِّجالِ، اعْرِفِ الحقَّ تَعرِفْ أهلَهُ
حقّ به شخصيتها شناخته نمىشود؛ حقّ را بشناس تا پيروان آن را بشناسى .
۴.الأمالي للمُفيدِ : فقالَ لَهُ [الإمام علي عليه السلام ]الحارِثُ : لَو كَشَفتَ -فِداكَ أبي و اُمّي- الرَّينَ عَن قُلوبِنا و جَعَلْتَنا في ذلكَ على بَصيرةٍ مِن أمْرِنا.
قالَ عليه السلام : قَدْكَ فإنّكَ امْرؤٌ مَلْبوسٌ علَيكَ، إنّ دِينَ الله ِ لا يُعرَفُ بالرِّجالِ بَلْ بآيَةِ الحقِّ، فاعْرِفِ الحقَّ تَعْرِفْ أهلَهُ:
حارث به آن حضرت عرض كرد : پدر و مادرم فدايت باد! كاش زنگار از دلهاى ما مىزدودى و در اين موضوع، ما را از بينش لازم برخوردار مىساختى.
امام عليه السلام فرمود: بس كن! امر بر تو مشتبه شده است؛ دين خدا با اشخاص شناخته نمىشود، بلكه با معيار و نشانۀ حقّ شناخته مىگردد ؛ پس حقّ را بشناس، تا اهلش را بشناسى.
۱.نهج البلاغة : الحكمة ۲۶۲ .
۲.الأمالي للطوسي : ۱۳۴/۲۱۶ .
۳.مجمع البيان : ۱/۲۱۱ ، روضة الواعظين : ۳۹ .
۴.الأمالي للمفيد : ۵/۳ .
#میزان_الحق
#شاخص_حق
@fajr_sadegh | فجــرصـادق