بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_دوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
یکشنبه ۱ مردادماه ۱۴۰۲
#شب_ششم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 این روزها عدهای از آدمهای بیغیرت مثل محمد خاتمی و رفقای او، بیانیه صادر میکنند و به پلیس خدمتگزار حمله میکنند، به پلیسی که با کشف حجاب و برهنگی ساماندهی شده برخورد معقول و منطقی و قانونی میکند.
من میخواهم به پلیس بگویم دستگاههای فرهنگی را الزام کند مراقب حقارتها باشند. حقارت آدمها را به جایی میرسانند که به اوج اسارت خود افتخار کنند. از این منظر به کشف حجاب نگاه کنید.
چه شده که حاضری به اسارت و حقارت خود افتخار کنی، ولو ناخواسته. من قبل از اینکه بخواهم به کسی که میگوید: «دلم میخواهد اینطوری بیایم بیرون»، بگویم کارت خلاف قانون است، از حقارت و اسارت تو غصه میخورم. تو کجا زندگی کردی که حاضری اینقدر حقارت؛ یعنی کالا شدن و برده شدن خودت را ولو از درون تحمل کنی؟ بله کسی بر گردن تو قلاده نبسته و تو را به زور به بردگی نبرده، ولی تو از درون احساس میکنی اسیر دیده شدن هستی. چه کسی مسئول حقارتی است که جوانهای ما بعضاً میپذیرند؟ من میگویم مساجد، حوزههای علمیه، مسئولین فرهنگی، سخنگویان دین، مسئولین هیئتها. اگر میخواهید مردم با کرامت زندگی کنند باید طعم آزادی را بچشند.
✅ اگر میخواهید طعم آزادی را بچشند باید شما آزادی را جار بزنید و بهزیبایی آن را توصیف کنید. به طوری که جوانها با شنیدن توصیف شما بگویند اگر آزادی اینقدر شیرین است چرا ما جا بمانیم و طعم شیرین آن را نچشیم؟ جوانها فقط با دیدن لذت آیتالله بهجت از نماز، عاشق نماز میشدند. ایشان دو تا مطلب داشت که هر آدمی را تکان میداد. اول اینکه نمازهای ایشان در انسان شوق آزادی از اسارت به واسطه نماز را ایجاد میکرد. دوم اینکه لذت ایشان از روضه امام حسین(علیهالسلام)، مردم را عاشق روضه میکرد. لذت خود در نماز را به رخ همه میکشید، با دل مردم بازی میکرد و اعصاب مردم خورد میشد از اینکه چرا نمیتوانند در آزادی، مثل ایشان باشند. اصلاً نمیگفت نماز بخوانید بلکه با زبان عمل میگفت اگر میخواهید مثل من شوید من از نماز به اینجا رسیدم. فرزندشان میگفت مکرر در مکرر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه به ایشان دستور میداد فلان کار را بکن.
✅ مگر میشود یک انسان، اسیر باشد و آزادترین آزاد عالم، با او ارتباط بگیرد؟ قطعاً اینطور نیست. دومین کار آیتالله بهجت این بود که لذت خود در روضهها را به رخ همه میکشید.
ما امروز نیاز داریم مردم طعم آزادی دینی را بچشند، باید طعم آزادی را اگر میچشید جار بزنید و به همه بگویید. خدا دید ما داریم بیعرضه عمل میکنیم خودش آمد پشت داستان اربعین، گفت من یک کاری میکنم همه عاشق حسینِ آزاده شوند، شما که تکان نمیخورید با رسانه، با موبایلها و با امکاناتی که در دست دارید آزادی حسینم از تمام قیود دنیوی و اخروی را به رخ عالم نمیکشید، لذا من خودم میآیم پشت سر حسینم ببینید چه میکنم! گفتم امام حسین(علیهالسلام) حتی در بند قیود اخروی هم نبود. عبادتش، عبادت احرار؛ یعنی آزادگان بود، نه عبادت بردگان و تجار. احرار جمع حر است، فقط آزادها خدا را برای خودش میخواهند. هنگامی هم که از صدر زین با صورت روی زمین افتاد فرمود الهی رضا بقضائک یعنی خدایا همین را میخواستم. امام حسین(علیهالسلام) در اوج آزادی بود. ما نیز مکلف به حر شدن هستیم. اگر از اول حر بودیم نمیتوانستیم طعم آن را بچشیم، برای چشیدن طعم آزادی باید زحمت کشید. اگر کسی از اول میلیاردر بوده لذت پول را نمیچشد ولی کسی که با زحمت و تلاش، پولدار شده اینطور نیست.
✅ پیرزن آزادهای که یک سال کُلْفتی میکند و حاصل دسترنج خود را برای برپایی مراسم عزای آزادمردترین آزادگان جهان میدهد شایسته است که بانوی دو عالم به دیدارش بیاید و در مجلس عزایش شرکت کند.
#شب_ششم_محرم
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_سوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
یکشنبه ۱ مردادماه ۱۴۰۲
#شب_ششم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 برای بیان آزادی اجتماعی روایتی بیان میکنم که اگر کسی این روایت را بفهمد خدا میداند چه دریچههایی به رویش باز میشود.
«لأعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً»
حتماً، قطعاً، بدون شک، عذاب میکنم همۀ آدمخوبها را اگر نسبت به رهبری که من برای آزاد کردنشان در جامعه فرستادم بیتفاوت باشند و او را تحویل نگیرند.
خدایا چرا اگر من امام جامعه را تحویل نگیرم به خودت قسم خوردی عذابم کنی؟ چون گفتیم آزادیهای اجتماعی توسط امام محقق میشود او آمده تو را از همه بندهای اجتماعی رهایی بخشد، آنوقت تو به او بیتوجهی کردی؟ چوب تو آستینت میکنم. نمیخواهی آزاد باشی؟ پدرت را در میآورم.
✅ چرا اینقدر انبیا بزرگند؟ چون آزادمردترین آزادیخواهان جهان برای آزاد کردن بشریت هستند. به میدان کارزار آمدهاند تا بشر را از تحت سلطۀ اجتماعی خارج کنند.
💢 قبلا گفتیم سه دسته سلطهگر داریم: ۱.هوای نفس ۲.ابلیس ۳.طاغوت. مسئلۀ انبیا کدامیک از اینهاست؟ سومی. یعنی طاغوت.
در زیارت اربعین میگوییم حسینجان نه تنها خدا کسانی را که تو را با دست کشتند نمیبخشد آنهایی هم که با زبان تو را کشتند نمیبخشد. (کسانی که ایستادند نگاه کردند) خدا فرمود من حسینم را فرستادم تا شما را از تمام سلطههای اجتماعی رها کند، تو حسینم را تحویل نگرفتی؟ پدرت را در میآورم. خدایا چرا آن جاهایی که من توسط اعمال عبادی به دنبال تحقق آزادیهای فردیام نبودم این روایت سخت را نگفتی؟ زیرا آزادیهای فردی یکجوری ممکن است تأمین شود اما اگر آزادیهای اجتماعی نباشد حتی آزادی فردی تو هم به اسارت تبدیل میشود. زور سلطۀ بیرونی بیشتر است از سلطۀ درونی. به همینخاطر مبارزه با سلطۀ بیرونی نیاز به امام و ولی دارد.
✅ قبلاً گفتم به جای اینکه بگویید نماز میخوانم، بگویید عامل آزادی به جا میآورم. خواهران هم بدانند حجاب، دیگر عامل پوشش نیست؛ بلکه یک علامت است. به جای امام هم باید بگوییم آزادیخواه عالم.
شما را قسم میدهم به رگهای نامرتب اباعبدالله(علیهالسلام) این حرف مرا تحویل بگیرید که اگر تحویل گرفتید یک عمر شاد زندگی خواهید کرد. به خود امام حسین قسم! هیچکدام از این غارتها به خاطر پول نبود فقط به خاطر عقده درونی بود که بگویند من هم زدم. چرا از هم سبقت میگرفتند حسین را بکشند؟ اینها که مردم شام نبودند، پای منبر علی(علیهالسلام) بزرگ شده بودند. اباعبدالله فرمود آیا من حرامی را حلال یا حلالی را حرام کردم؟ مرا نمیشناسید؟ گفتند میشناسیم. خب چرا میخواهید مرا بکشید؟ چون ما اسیریم، ما حقیریم و الا اینکه گوشواره را بکشید گوش پاره شود این درونش پول نخوابیده، اینکه خیمهها را به آتش بکشید این دیگر به خاطر پول نبود.
✅ رفقا این آزادی را جدی بگیرید. ببینید اینها کارشان به کجا رسید؟ اگر طعم آزادی را نچشیده باشی اگرچه صبح تا شب کارهای خوب انجام دهی یک روز با همین کارها بر علیه خدا قیام میکنی، زیرا نظام سلطه، همۀ اعمال خوب تو را به نفع خودش مصادره خواهد کرد.
💢 امام حسین(علیهالسلام) را نمازخوانها و دعوتکنندهها کشتند.
سلطهگر با سه عامل تهدید، تطمیع و تحمیق، مردم را به اسارت میکشد.
گفتیم مأموریت امام آزاد کردن مردم از اسارتهای اجتماعی است اما یکجا در آزادیهای فردی ورود میکند و آن وقتی است که فرد به اسارتهای پنهان دچار شده باشد. مثل تشری که امام روز دوم محرم به حر زد و باعث آزادی او شد.
#شب_ششم_محرم
@fakhrian_ir
در رثای آزادی
امان از احساس و عقدهی حقارت
امان از وقتی که به لب و دندان امام تازیانه بزنند، فقط برای اینکه بگویند:
من زدم
گوشواره را نه برای قیمتش💰، بلکه برای این از گوش طفل سهساله بکشند که در دورهمی بعد از عاشورا بتواند سینه سپر کند و جلو دیگران بگوید:
من گوش رقیه را پاره کردم.
و یکی هم برای اینکه در مواجهه با مختار حرفی برای گفتن داشته باشد و بگوید:
من تیر سهشعبه را به گلوی طفل شش ماهه زدم
و جگر مختار رابسوزاند
عجب زمانهای
درونشان پر از سیم خاردارهای صعب العبور
خدایا از این منیتها به تو پناه میبریم
و از تو آزادی میخواهیم...
آزادی برای پرواز و گذر از سیم خاردارهای درونمان
باشد که ما هم روزی برای تو و در راه تو شهید بشویم و با صورت خونین به زمین بخوریم و بگوییم:
همین را میخواستم🕊
بگوییم:
«الهی رضا بقضائک»🕊
و یا بگوییم:
«فزت برب الکعبه»🕊
#پیام_ارسالی
برگرفته شده از مباحث حجتالاسلام فخریان با موضوع: «آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام»
@fakhrian_ir
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 اولین اثر سلطه، تحقیر است و از آدم حقیر هر کار بدی بر میآید!
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
#شب_ششم_محرم
@fakhrian_ir
InShot_۲۰۲۳۰۷۲۶_۲۳۱۹۵۶۹۹۹_۲۶۰۷۲۰۲۳.mp3
2.21M
🎧 ما حتی الکی هم امام زمانمون رو نخواستیم!
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
#شب_ششم_محرم
@fakhrian_ir
چرا امامتون رو طلب نمیکنید؟.mp3
3.35M
از سلطههای پنهان چیزی میدونی؟!
میدونی نقش امام در پیدا کردنِ سلطههای پنهان چیه؟
#شب_ششم
محرم۱۴۴۵
@fakhrian_ir
چرا برای کشتن امام حسین از هم سبقت میگرفتند؟ .mp3
1.82M
این همه جنایتی که در کربلا رخ داد، بهخاطر نبود رهایی بود...
#شب_ششم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
سلام و احترام خدمت استاد بزرگوار
عزاداریهای شما قبول باشه
سخنرانیهای شما مخصوصا دههی عاشورا خیلی عالیه حتی برای بچهها.
الحمدلله توفیقی شد در یکی از سخنرانیهای شما حضور یافتیم. دخترم که ده سالشه از مراسم هیئت شما در نیشابور خیلی خوشش اومد و گفت که سخنرانیهای استاد فخریان جوریه که حوصله مون سر نمیره و براش جذاب بوده.
دخترم تو مراسمات عزاداری تمایل زیادی نشون نمیده و اکثرا خسته میشه و حوصلهاش سر میره و این برای بنده دغدغهای شده و مشکل رو از جانب دخترم میدیدم. اما حالا میبینم که یه سخنران توانمند چطور میتونه نه تنها بزرگترها بلکه نونهالان و نوجوانها رو جذب معارف دین کنه
خداوند شما رو حفظ کنه و توفیقاتتان رو بیشتر کنه.
#پیام_ارسالی
پیرامون سخنرانیهای حجةالاسلام فخریان در محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
عاقبت بی توجهی به رهبر جامعه.mp3
2.41M
حتماً، قطعاً و بدون شک پدر آدمهایی که نخواهند آزاد باشند را در میآورم...
#شب_ششم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
عبادت احرار چگونه است؟ .mp3
1.95M
مثل «بردهها» بندگی نکن...
#شب_ششم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
#صفحه_اول
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 ما در دنیا با سه سلطهگر مواجه هستیم و تنها مطالبه خداوند از ما این است که مراقب باشیم این سلطهگران، ما را تحت سلطۀ خود قرار ندهند و تا زمانی که در دنیا هستیم باید در مبارزه دائمی با آنها باشیم، اگر هم بخواهیم از مبارزه دست بکشیم، باید بدانیم آنها تا ما را اسیر خود نکنند دست برنمیدارند.
✅ خدای متعال برای اینکه ما تحت سلطۀ سلطهگر درونی یعنی هوای نفس قرار نگیریم، اعمال عبادی فردی را واجب کرده است. نقش انبیا در اینجا ابلاغ اعمال عبادی فردی است که موجبات آزادی ما را فراهم میکنند.
✅ دومین سلطهگر، ابلیس است نقش انبیا در این قسمت نیز ارائه راهکارهای مبارزه با ابلیس است. دین اینجا هم به کمک ما میآید ولی مستقیماً جلوی سلطهگری ابلیس را نمیگیرد بلکه فقط راهکار میدهد.
💢 مبارزه با این دو سلطهگر سخت است اما نه خیلی. بالآخره ما با لطایف الحیلی، با حواسجمعی میتوانیم با آنها مبارزه کنیم.
✅ اما مبارزه با سومین نوع سلطه که طاغوت است، بسیار سخت است. این سلطهگر به قدری قوی است که خداوند ۱۲۴ هزار نفر از آزادمردترین آدمهای عالم را برای مبارزه با او جمع کرده است و نگهبانی از آزادی اجتماعی ما را به آنها سپرده و گفته حتی یک لحظه نباید اجازه دهید این سلطهگر خارجی، زندگی و شخصیت انسانها را تحت سلطه بگیرد.
✅✅ پس علت بعثت انبیا، مراقبت از انواع آزادیهای اجتماعی است و انبیا آمدهاند نگذارند ما تحت سلطههای خارجی سیاسی، اقتصادی، اخلاقی قرار بگیریم. همۀ انسانها از بردگی متنفرند و در این امر با هم اشتراک دارند ولی معلوم نیست به اندازهای که از بردگی متنفرند از بیدینی هم متنفر باشند. چون نسبت بین دینداری و آزادی را درست نفهمیدهاند. لذا از بردگی بدشان میآید ولی از مهمترین عامل بردگی که بیدینی است ممکن است بدشان نیاید.
اصلاً مهمترین کارکرد دین، تأمین آزادی است. توجه به «آزادی اجتماعی»، یعنی توجه به «زندگی سیاسی». همین که انسان از بردگی اجتماعی متنفر شد، یعنی جار میزند که من سیاسی هستم. چون فرار از بردگی اجتماعی یعنی یک زندگی سیاسی _ دینی.
💢 اینکه میگویند دین سیاسی است، یعنی حواسش به آزادی اجتماعی ما هست. اسم دیگر آزادی اجتماعی سیاستورزی است. سیاسیترین انسانها انبیا هستند که آمدهاند از آزادی اجتماعی ما محافظت کنند. انبیا اگر جایی لازم باشد وارد جنگ میشوند و میگویند «یا سیوف خذینی» مرا تکه تکه کنید ولی آزادی بندگان خدا را محدود نکنید. سؤال: آیا نمیشد ما خودمان، آزادیهای اجتماعی خودمان را تأمین کنیم؟ خیر، ما اینچنین قدرتی نداریم، ما تازه در مسیر آزاد شدنیم. کسانی میتوانند آزادیهای اجتماعی را تامین کنند که الان بالفعل، آزادمردترین انسانهای عالم هستند. پیامبرها از اولی که میآیند، پیامبرند، یعنی آزاد آزاد آزادند. اینکه ما معتقدیم انبیا معصومند، یعنی آزادند و گناه نمیکنند و گناه را اسارت میدانند. کدام انسان عاقلی حاضر است او را اسیر و زندانی کنند؟ با این حساب، هر آدم گنهکاری، احمق یعنی نادان است. زیرا حاضر شده زندانی و اسیرش کنند. انبیا معصومند؛ یعنی اینقدر طعم آزادی را چشیدند که حاضر نیستند یک لحظه آزادی را با اسارت عوض کنند. خدا میگوید اگر شما دور پیامبر مرا خالی کنید و به او بیتوجهی کنید، شما را با نماز شبتان میسوزانم. زیرا از دست کسی که آمده آزادی اجتماعی برایتان فراهم کند فرار کردهاید. چرا اینقدر تأکید شده به پذیرش اولیا الهی؟ چون اینها منشأ آزادیهای اجتماعی ما هستند.
💢 این روایت را همۀ آزادیخواهان باید تابلو کنند و در خانههای خود نصب کنند. حدیث قدسی که هم از امام باقر و هم از امام صادق (علیهماالسلام) صادر شده است:
«لأعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً»
حتماً قطعاً بلاشک عذاب خواهم کرد مردم خوبی را که دنبال طاغوتها رفتند و نسبت به امامی که من برایشان فرستادم بیتوجهی کردند.
سوال این است که اگر من اعمال عبادی را کامل انجام دادم ولی بهدنبال طاغوت رفتم مگر چه اتفاقی میافتد؟ در پاسخ باید گفت اسیر میشوی، تحت نفوذ دیگران قرار میگیری. آیا دوست داری اسیر شوی؟ حتی اگر آیتالله بهجت هم باشی ولی امام و رهبرت در زمان غیبت، خمینی نباشد «لأعذبنک» حتماً عذابت میکنم.
لأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً.
#شب_هفتم
محرمالحرام ۱۴۴۵
@fakhrian_ir
#صفحه_دوم
از قیام حسینی تا قیام خمینی
(آزادی مهمترین عامل قیام امام حسین علیهالسلام)
سخنران: حجتالاسلام و المسلمین فخریان
دوشنبه ۲ مردادماه ۱۴۰۲
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔰 حتماً، قطعاً، بلاشک، میبخشم گناهکاری را که اعمال فردیش رو درست انجام نمیده، نماز نمیخونه یکی درمیون، روزه نمیگیره یکی در میون، از این دیگه راحتتر، ماه رمضون روزه نگرفته، میگه میبخشمش. چرا؟ میگه این رفته دنبال کسی که آزادیهای اجتماعیشو تأمین میکنه. میگه خب بکنه. میگه آخه این در پرتو لذتی که در آزادیهای اجتماعی میبره کم کم به دنبال تأمین آزادیهای فردی خودشم میره. دیدی چقدر قشنگ مستحق بخشش من شد؟ حالا فهمیدی برخلاف اون اولیه که وقتی طعم لذت آزادی اجتماعی رو نچشیده، همون آزادیهای فردیاش هم آروم آروم رها میشه.
✅ در عبارت ظَالِمَةً مُسِيئَةً، ظَالِمَةً یعنی طرف داره تو خیابون یا جاهای دیگه زور میگه، نادونی میکنه، اما امام رو قبول داره، دنبال امام راه افتاده، مثل زهیر، چون ولایت ولی حق رو برای رسیدن به آزادی اجتماعی پذیرفت، خداوند متعال از تمام نافرمانیهای شخصی و فردی او چشمپوشی کرد. خب خدایا چرا چشم پوشی میکنی؟ میگه آخه تو نمیفهمی این با این آزادی اجتماعی به کجاها میرسد. اصلاً گناهاش دیگه به چشم نمیاد.
💢 حالا از این زاویه امام حسین(علیهالسلام) رو معرفی کنید. امام حسین نگهبان آزادی اجتماعی است. دیشب گفتم وقتی مردم کوفه نامه نوشتند به امام حسین که یزید تمام آزادیهای اجتماعی ما رو سلب کرده، امام گفت یالا پاشید بریم به کمک مردم، مردم از ما کمک میخوان. امام حسین وقتی که میخواست بره کوفه، میدونست اینا نامردن، میدونست کشته میشه، میدونست اسیر میشه. خب پس چرا رفت؟ اونا که الکی امام حسین رو برای آزادی میخواستن؟! امام وظیفهاش اینه حتی اگه تو الکی بخوایش، بیاد. میگه مردم منو خواستن، نمیگه الکی خواستن. نمیگه برای چی و چهجوری. (میگه خواستن، تمام)
به همین خاطر اونای دیگه نمیفهمیدن. عبداللهبنجعفر نمیفهمید. محمدبنحنفیه نمیفهمید. میگفت تو که میدونی میکشنت، خب چرا میری؟ گفت چون الکی منو خواستن. (بعد من عرض کردم امام زمان الان نیست، یعنی ما حتی الکی هم امام رو نمیخوایم. وگرنه میآمد)
✅ الکی گفتن ما میخوایم آزاد باشیم. امام حسین(علیهالسلام) فرمود زینب جان! باروبنه رو جمع کن بریم. کجا حسین جان؟ میخوایم بریم مردم عالم رو از شر یزیدیان آزاد کنیم، خب بابا اینا دروغ میگن! میگه دروغشم قشنگه. تو نمیدونی آزادی چه طعمی داره! حتی ادای آزادی رو هم دربیارن قشنگه. حتی ادای آزادیخواهی رو هم دربیارن قشنگه.
اصلاً منِ حسین فدای ادای آزادی خواهی تو. خوبه؟ حسین! یه چیزی یواشکی بگم؟ همونایی که دعوتت کردن میکشنت! میگه من میام که فردا هیچ بهانهای برای اسارتشون نداشته باشن. اگه خدا با لگد زد توی دهنشون، نگن خب چرا میزنی؟ خدا بگه با اینکه حسین بخاطر دعوت الکی شما اومد، باز شما خواستید اسیر بمونید!!! الان دیگه لگد بزنید تو دهنشون. میبینید چهجوری خدا حجت رو از تو میگیره؟ چهجوری تو رو میبره کنج رینگ، دیگه نمیتونی حرف بزنی؟ اینکه به امام میگن حجت یعنی این. یعنی الکی هم بهانه رو از تو میگیره.
✅ بعد اولین چیزی که امام حسین و دین به شما میده میدونی چیه؟ توروخدا اینو دقت کنین. اولین آزادی، آزادی فکر و انتخاب و بیان است. میگه شما روی حرفهای خدا فکر کردی؟ مثلاً میگی نه، میگه پس غلط کردی کارهایی که خدا میگه رو انجام میدی! اصلاً خود خدا هم میگه برا چی بدون فکر کارهایی که من گفتم رو انجام دادی! رفقا خدا عاشق کفریه که از روی فکر باشه و متنفر از عبادتیه که از روی بیفکری باشه. میگه اگه تو واقعاً از روی فکر به این نتیجه رسیدی که باید کافر باشی! اشکالی نداره، برو راحت باش. خب آقا ممکنه اشتباه کرده باشه. خب همین اشتباهش هم چون از رو فکر هست قشنگه، بره بپرسه، هر موقع به حقیقت رسید، برسه. خدایا شما ایشونو نمیبری جهنم؟ نه، چون فکر کرده؟ همینقدر که به خودش اجازه آزادی در فکر داده، برای من مهمه. من برای آزادی بنده خودم اینقدر ارزش قائلم که کفرشو به اندازه ایمان تقلیدی میخرم. اوج کرامت انسان در دین را میفهمی؟ خدایا من چون از روی فکر واقعی به کفر رسیدم به من آزادی بیان هم میدی؟ آره برو جار بزن که کافر شدی. خدایا اگه بگم تو نمیترسی بقیه کافر بشن؟ میگه نه. من خدا میدونی از چی میترسم؟ از اینکه تو فکر نکنی. من از این میترسم. من از اینکه تو اهل فکر نباشی میترسم. اما از اینکه رفتارهات بر طبق میل من نباشه ولی از روی فکر باشه نمیترسم. اینارو شهید مطهری میگه.
حاج آقا خب اینطوری که مردم ممکنه بگن ما هم دلمون میخواد اینطوری باشیم؟ نه نه نه، همۀ حرف در مورد ارزش فکر بود نه آنچه دل میخواد. الان بحثمون آزادی فکر است، نه آزادی میل.
#شب_هفتم
محرمالحرام۱۴۴۵
@fakhrian_ir