۸ تیر ۱۴۰۲
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
ارتقای رتبه علمی دو فصلنامه نسیم خرد
شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه با توجه به نظر ارزیابان و مصوبه کمیسیون نشریات علمی حوزوی با ارتقای رتبه دو فصلنامه نسیم خرد و اعطای رتبه علمی پژوهشی (رتبه ب) به این نشریه موافقت کرد
بر اساس گزارش معاونت پژوهش-دبیرخانه شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی ، این نشریه در راستای ارتقای پژوهش در حوزه فلسفه اسلامی و ترویج معارف اعتقادی اسلام به صاحب امتیازی مرکز آموزشی تخصصی فلسفه اسلامی و مدیرمسئولی آقای غلامرضا فیاضی و سردبیری آقای روح الله سوری به صورت دو فصلنامه منتشر می شود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@riismc I معاونت پژوهش
۱۰ تیر ۱۴۰۲
۱۶ تیر ۱۴۰۲
۱۶ تیر ۱۴۰۲
هدایت شده از فلسفه اسلامی
✅ مجله نسیم خرد وابسته به مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی با رتبه علمی پژوهشی مقالات شما در موضوعات ذیل را ارزیابی و چاپ می کند:
1️⃣ ترویج یا نقد دیدگاههای فلسفی
2️⃣ پاسخ به شبههها و نقدها در بنیان فلسفه اسلامی
3️⃣ مباحث مربوط به عرفان و حکمت متعالیه
4️⃣بحثهای معرفت شناسی
5️⃣فلسفههای مضاف
6️⃣فلسفه تطبیقی (اسلام و غرب)
7️⃣نقد برخی مبانی نادرست فلسفه غرب
8️⃣تاریخ فلسفه اسلامی
9️⃣اسلامیسازی علوم انسانی
🔟آموزش و معرفی قواعد فلسفی
1️⃣1️⃣معرفی شخصیتهای فلسفی (زندگینامه، آثار، آرا و...)
2️⃣1️⃣خلاصه و معرفی کتاب
3️⃣1️⃣مباحثات مکتوب پیرامون مسائل فلسفی
سایت مجله: nasim-e-kherad.ismc.ir
✍️ مدیرمسئول مجله نسیم خرد، آیتالله غلامرضا فیاضی است.
معرفی اعضای هیئت تحریریه، آییننامه و نحوه ارسال مقالات و ... در
mfalsafe.ir/nasimekherad
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
۱۶ تیر ۱۴۰۲
۱۸ تیر ۱۴۰۲
✅ شانزدهمین شماره مجله علمی پژوهشی نسیم خرد با عناوین ذیل منتشر شد:
🔷 سخن سردبیر
🔷نقد و بررسی اشکالات هیوم بر برهان امکان و وجوب، بر مبنای تقریر سینوی (حامد کمیجانی؛ محمدمهدی گرجیان)
🔷رویکرد سهروردی در درمان بیماریهای نفس (نادیا مفتونی؛ محمدمهدی داور)
🔷بررسی نقش مبنای غربشناختی و جامعهشناختی فرایند تولید علم، در تعیین هویت علم دینی از منظر فرهنگستان علوم اسلامی (مهدی موحد؛ محمد رضاپور)
🔷 بازشناسی جایگاه عقل در ساحت عرفان با تاکید بر اندیشه ابن عربی (سید شهابالدین حسینی)
🔷 حدوث و قدم عالم از منظر روایات شیعه (علی آیتی؛ عسکری سلیمانی امیری)
🔷 انسانشناسی اپیکوری و رواقی: مروری بر نگرشهای انسانشناختی در عصر هلنیسم (محمدمهدی رفیعی)
🔷کارکردهای فلسفه اسلامی در استنباط معارف دینی (سید محمد طباطبایی؛ مهدی منصوری)
🔷بررسی تطبیقی نظریه اخلاقی کانت و هگل (یحیی نورمحمدی نجفآبادی)
🔷چگونگی حصول علم معصومان (ع) از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی (طاهر کریمزاده)
🔷وجود ذهنی و تطابق آن با وجود عینی از منظر ابنسینا (محسن کبیریراد؛ قاسم اسلامی پیچا؛ سید علیاکبر ربیع نتاج؛ رمضان مهدوی آزادبنی)
🔷بررسی تطبیقی نظریه پلورالیسم دینی از منظر شوآن و ملاصدرا (محمد شیروانی؛ حبیبالله دانششهرکی)
🔷 جهانبینی و مبانی فلسفی حاکم بر عناوین کتابهای اندیشمندان اسلامی (احسان کردی اردکانی؛ احمد شهگلی)
♻️اطلاعات بیشتر و مطالعه محتوای مجله
@falsafeh_eslamii
#امام_زمان
۲۰ تیر ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
90 درصد روایات خاک می خورد...!
@falsafeh_eslamii
۲۰ تیر ۱۴۰۲
۲۱ تیر ۱۴۰۲
۲۱ تیر ۱۴۰۲
۲۴ تیر ۱۴۰۲
✅ نظر داریوش شایگان درباره مرحوم علامه طباطبایی:
🔷 هیچ یک از سؤالات مرا دربارهٔ مجموعه طیف فلسفه اسلامی بیپاسخ نمیگذاشت. با شکیبایی و حوصله و روشنی بسیار به توضیح و تشریح همه چیز میپرداخت...با او تجربهای را گذراندیم که احتمالاً در جهان اسلام یگانه است:
پژوهش تطبیقی مذاهب جهان به هدایت و ارشاد مرشد و علامهای ایرانی. ترجمههای انجیل، ترجمهٔ فارسی اوپانیشادها، سوتراهای بودایی، و تائوتهچنگ را بررسی میکردیم.
استاد با چنان حالت کشف و شهودی به تفسیر متون میپرداخت که گویی خود در نوشتن این متون شرکت داشتهاست.
@falsafeh_eslamii
۲۵ تیر ۱۴۰۲
✍️ دست خط علامه طباطبایی خطاب به آیتالله مصباح یزدی در زمینه تصحیح و چاپ تفسیر شریف المیزان:
«جناب مستطاب عماد الاعلام آقای شیخ محمدتقی مصباح دامت برکاته؛
جلد پنجم تفسیر را اگر چنانچه وسائل چاپ فراهم شد، مشغول تصحیح و غلطگیری بشوید.
دیگر هیچ گونه مراجعه به این جانب لزوم نداشته و در تصحیح و اتّخاذ کمک و اجازه چاپ و غیره، کاملاً مختارید.
والسلام علیکم
محمدحسین طباطبائی»
@falsafeh_eslamii
۲۵ تیر ۱۴۰۲
۲۶ تیر ۱۴۰۲
۴ مرداد ۱۴۰۲
۶ مرداد ۱۴۰۲
۶ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥#بُتِ_نفس
🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد سید احمد فقیهی
@falsafeh_eslamii
۱۱ مرداد ۱۴۰۲
💠 در ادبیات #فلسفه_ذهن معمولاً دو ویژگی اصلی برای تمایز میان حالات ذهنی و حالات بدنی ذکر میشود: #حیث_التفاتی #intentionality و #آگاهی #consciousness.
▫️حیث التفاتی بمعنای دربارهگی (aboutness) است. یعنی برخی از حالات ذهنی درباره چیزی هستند؛ مثلاً این عبارت را در نظر بگیرید: «علی باور دارد که آسمان آبی است». عبارت «آسمان آبی است» یک گزاره است. باور هم یک حالت ذهنی و معطوف به این گزاره است (یا به این گزاره التفات دارد).
💠 برنتانو شاید اوّلین فیلسوفی باشد که معتقد است آنچه میان حالات ذهنی و حالات بدنی افتراق میدهد، همین خصوصیت دربارهگی یا حیث التفاتی حالات ذهنی است (Brentano,1874, Psychology from an Empirical Standpoint, p.8).
برنتانو واژه “Intentional inexistence” را استفاده ميكند؛ يعني فرد میتواند باور به چیزی داشته باشد که وجود ندارد یا درباره چیزهایی فکر کند که وجود ندارند. به عبارت دیگر باورهای ما میتوانند درباره گزارههایی باشند که کاذب باشند. بدین دلیل برنتانو ویژگی التفاتی بودن حالات ذهنی را مشخصه ذهن میداند.
💠 بدنبال برنتانو، برخی فیلسوفان ذهن مانند تیم کرین #ویژگی_بازنمودی (representational) حالات ذهنی را همان التفاتیبودن #حالات_ذهنی در نظر میگیرند (Crane, 2001, Elements of Mind, Ch.1).
حالات ذهنی وقتی معطوف به چیزی باشند، در واقع آن چیز را بازنمایی میکنند. بازنمایی یعنی حکایت از چیزی کردن یا نمایش دادن چیزی.
مثلاً باور به این جمله را در نظر بگیرید: «ارسطو مبدع منطق بود». اگر ارسطو مبدع بوده باشد، پس این جمله صادق است و بازنماییکننده واقعیتی در جهان. و اگر این جمله غلط باشد، پس واقعیت را درست بازنمایی نمیکند.
💠 با اینحال به نظر برخی فیلسوفان - برخلاف تعمیم برنتانو - تمام حالات ذهنی خصوصیت التفاتی ندارند. از دید ایشان احساسات و عواطف، ویژگی دیگری دارند که مشخصه این حالات است که همان کوالیاست.
▫️#ویژگی_پدیداری سابجکتیو یک حالت ذهنی که هرکسی بیواسطه و مستقیم، این کیفیت حالات ذهنی را تجربه میکند.
💠 اما فیلسوفان طرفدار #بازنمودگرایی (repesentationalism) قائل به تعمیم حیث التفاتی به تمام حالات ذهنی (از جمله #حالات_پدیداری شامل احساسات و عواطف و ...) هستند. به نظر این دسته از فیلسوفان ذهن، حالات پدیداری نیز یک ویژگی از جهان خارج یا از بدن ما را بازنمایی میکنند.
▫️مثلاً در ادراک شنوایی موسیقی مرغ سحر، یکسری ویژگیهای فیزیکی از جنس امواج صوتی در محیط برای ما بازنمایی میشود و احساس خاص سابجکتیو که از شنیدن این موسیقی برای ما پدیدار میشود، در واقع ویژگی بازنمایی کنندۀ همان ویژگیهای فیزیکی صوتی است. یا کوالیای درد زانو مثلاً همان ویژگی بازنمایی کنندۀ آسیب بافتی در زانوی من است.
💠 درواقع بازنمودگرایان، آگاهی پدیداری یا کوالیا را به حیث التفاتی تحویل میبرند و تمام حالات ذهنی را حالاتی التفاتی میدانند که چیزی را بازنمایی میکنند. در نتیجه به نظر ایشان، حل مسئله حیث التفاتی (به هر طریق)، به حل #مسئله_دشوار آگاهی نیز خواهد انجامید.
۱۵ مرداد ۱۴۰۲
🔶️#کوالیا«#qualia» چیست؟ احساسات و تجربهها انواع گستردهای دارند؛ برای مثال، من انگشت خود را روی کاغذ سنباده میکشم، بوی تعفنی را استشمام میکنم، درد شدیدی را در انگشت خود احساس میکنم، به نظر میرسد که بنفش روشنی را میبینم، یا به شدت خشمگین میشوم.
🔹️در هر یک از این موارد، من سوژه [یا فاعل] حالتی ذهنی هستم که خصوصیت سوبژکتیو کاملاً متمایزی دارد. چیزی وجود دارد که کیفیت از سر گذراندن هر حالتی نزد من است، یعنی پدیدارشناسی ای که آن حالت دارد.
🔸️فیلسوفان اغلب اصطلاح «#qualia» را ( که مفرد آن «quaia» است) برای اشاره به جنبههای پدیداری از حیات ذهنی ما که به نحو درونگرانه در دسترس است به کار میبرند.
(دانشنامه فلسفه استنفورد، کیفیات ذهنی و برهان معرفت،نویسنده: مایکل تای و مارتینه نیدا _ روملین)
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"اخلاق جانان"
خاطره ای از منش فیلسوف کبیر، علامه طباطبایی
@falsafeh_eslamii
۱۶ مرداد ۱۴۰۲
🏴 خداوند برای هر کس خیر را بخواهد محبت #امام_حسین و علاقه به زیارتش را در دل او می نهد و خداوند برای هر کس بد را بخواهد بغض و کینه امام حسین و زیارتش را در دل او می نهد
🔷 منْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ ع وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ ( وسائل الشيعة، ج14، ص 496)
#اربعین
#کربلا
mfalsafe.ir
۴ شهریور ۱۴۰۲
#خبر_خوب
🔷در راستای ارتقای علمی هرچه بیشتر دانش پژوهان مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی و تنوع، تلاش شده است در سال تحصیلی جدید در کنار برخی از اساتید کنونی، از ظرفیت اساتید بیشتری استفاده گردد و در زمینه ها و گرایش های مختلف فلسفی دعوت به عمل آید.
لذا برخی از اساتید مدعو جدید، معرفی می گردند:
✅استاد حجت الاسلام مهدی عبداللهی، دکترای فلسفه اسلامی
✅استاد حجت الاسلام محمدحسن عالِم، دکترای فلسفه اخلاق
✅استاد حجت الاسلام مسعود اسماعیلی، دکترای فلسفه تطبیقی
✅استاد حسن زاده، دکترای مبانی نظری اسلام
✅استاد حجت الاسلام کاویانی، دکترای فلسفه مضاف
✅استاد یوسفیان دکترای فلسفه دین
✅ آیت الله محسن قمی، دکترای فلسفه غرب
✅استاد عبدالرسول عبودیت
✅استاد حجت الاسلام ابوالحسن غفاری، دکترای حکمت متعالیه
✅استاد حجت الاسلام فیروزجایی، دکترای فلسفه اسلامی
✅استاد حجت الاسلام عسگری سلیمانی امیری، دکترای فلسفه اسلامی
✅استاد حجت الاسلام خانبیگی، دکترای فلسفه تطبیقی
✅استاد رزمی، دکترای فلسفه مضاف
✅استاد حجت الاسلام یوسفی، دکترای حکمت متعالیه
✅استاد حجت الاسلام جواد گلی، دکترای فلسفه دین
@falsafeh_eslamii
۴ شهریور ۱۴۰۲
۶ شهریور ۱۴۰۲
✔️ راهپیمایی #اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبههی مقاومت اسلامی است که این جور اجتماع عظیم میلیونی راه میافتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همهی آزادگان عالم باید از او درس بگیرند(مقام معظم رهبری ۱۳۹۸/۰۷/۲۱).
🏴 فرارسیدن اربعین سیدالشهدا #امام_حسین علیه السلام را تسلیت عرض می کنیم.
۱۴ شهریور ۱۴۰۲