✅ درعشق ظرفاء و فتیان
کتاب رساله العشق بوعلی تاثیر عمیقی بر تحلیل مساله عشق در تاریخ تمدن اسلامی داشت.رساله فوق در صدد اثبات آن است که تمام موجودات از امهات اربعه عنصری(آب،خاک،آتش،باد) گرفته تا آباءِ سبعه(هفت آسمان) واز موالید ثلاث(گیاه،حیوان،انسان) گرفته تا مبدعاتِ نوریه(ملائکه) همگی دارای شوق وعشق هستند به نحوی که با عشق زنده میشوند وباعشق باقی میمانند و با عشق به سمت کمال حرکت میکنند. از جمله مباحثی که شیخ الرئیس آنرا مطرح میکند عشقِ ظرفاء وفتیان به وَجهِ حِسان است. یعنی انسان به ماهو انسان، عاشق صورت وجمال زیبا میباشد. واین عشق نشانه سلامت عقل وروان است. لذا این مساله امری طبیعی در انسان میباشد. به اعتقاد شیخ الرئیس عشق به جمال زیبا منشاء حیوانی وانسانی دارد. یعنی انسان به حکم غریزه حیوانی و البته به امر عقل بشری عاشق زیبایی است. در ادامه شیخ سوال مهمی مطرح میکند وآن اینکه چرا قوه حیوانی وقوه انسانی زیباییها را دوست دارند؟ درباره قوه حیوانی میگوید این حُب حالت غریزی وطبیعی اوست. واما در پاسخ به این که چرا قوه ناطقه عاقله زیباییها را دوست دارد بحث مفصلی را مطرح کرده ومیگوید:
خداوند جمال مطلق است، ازاین رو هر چه قدر امری زیبا باشد از لحاظ جمال به حق تعالی نزدیک میباشد. لذا قوه ناطقه انسان که به کمال مطلق عشق دارد به هر چیزی هم که نزدیک به کمال مطلق باشد عاشق است وبه چیزی که از جمال مطلق دور باشد بی علاقه میباشد. امر زیبا به جمال خداوند نزدیک است لذا انسان به جمیل عشق دارد. وآنچه از جمال الهی دور باشد زشت ومورد علاقه بشر نیست. البته بوعلی در نمط هفتم کتاب اشارات اکثر انسانها رازیبا میداند و کمتر صورتی را زشت حساب میکند.
بر این اساس وجه جمیل به سبب قرب به جمال الهی ممدوح انسان است. عشق حیوانی وعشق انسانی اولین تقسیم بندی ابن سینا درباب عشق میباشد. لذا اگر عشق غریزی بوده و به تدبیر عقل جهت دهی نشود و منتهی به معصیت وتخطی اخلاقی شود مذموم و حیوانی است وچنانچه از عشق جمیل پی به جمال الهی ببریم وحاصلش قرب معنوی و احتراز از ذنب ومعصیت باشد ممدوح وانسانی است. اما نکته ای در این بین مطرح میشود وآن اینکه به اذعان شیخ الرئیس ظاهر وصورتِ زیبا نشانه سیرت وباطن زیباست و چهره زشت گویای باطن زشت میباشد. لذا یک هماهنگی طبیعی بین بیرون ودرون انسان وجود دارد.اما سوال مهم این است که بسیاری از افراد باچهره زیبا دارای باطن وسیرت زشت میباشند و ای بسا فردی با چهره زشت دارای باطنی زیباست، این ناهماهنگی ظاهر وباطن چه توجیهی دارد؟؟
در پست بعدی به این مطلب میپردازیم
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
💠فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
10.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷 سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران مبارک باد
⌜@falsafeh_nazari⌟
┄═❁#پرسش_و_پاسخ❁࿇༅═┅─
🔻 #پرسش:
ســلــام وقت بخیر
به غیر از جمهوری اسلامی ایران و امارت اسلامی افغانستان ، در پرچم کدام کشور ، از زبان رسمی کشور بیگانه دیگر استفاده شده است ؟
متشکرم
࿇༻⃘⃕༻⃘⃕❀༅═┅─
🔸 #پاسخ:
سلام
زبان عربی زبان یکی از قومیتهای ایران است وبیگانه نمیباشد.
ایران، مجموعه ای از قومیتهای مختلف(فارس، ترک، کرد، بلوچ، آذری،کرد، عرب و...) میباشد که در یک سرزمین وجغرافیایی مشخص و تحت لوای یک هویت تاریخی مشترک زندگی میکنند.
زبان عربی زبان یکی از این قومیتهاست و با هویت ایرانی بیگانه نیست.
اگر درپرچم مقدس ایران از زبان انگلیسی یا فرانسوی استفاده میشد، این سوال بوجود میآمد که چرا از زبان بیگانه در نماد ملی یک کشور استفاده شده، ولی وقتی زبان عربی زبان یکی از قومیتهای ایران است و تعداد زیادی از ایرانیها عرب میباشند این زبان بیگانه با هویت ایرانی نمیباشد.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔻سیرتی خلاف صورت
شیخ الرئیس در ادامه پدیدار شناسی مساله عشق به تحلیل مساله زیبایی و بررسی هماهنگی یا ناهماهنگی صورت ظاهری وسیرت باطنی میپردازد
⌜@falsafeh_nazari⌟
✅ سیرتی خلاف صورت
#ابن_سینا در باب پدیدارشناسی مساله #عشق به تحلیل مساله زیبایی و گرایش طبیعی انسان به وجوهِ حِسان میپردازد. به تصریح #بوعلی صورت انسان ونظم وهماهنگی اجزاء جسم نشانه ای بر تعادل قوای نفسانی ونیک باطنی انسان میباشد.به عبارتی روح ونفس پاکیزه بر نظم وزیبایی جسم تاثیر گذارند وبرعکس آن ناپاکی باطن سبب ناهمگونی وزشتی صورت انسان میشود.اما این هماهنگی صورت وسیرت انسان دربرخی موارد نقض شده لذا امکان دارد فردی باصورت زیبا دارای سیرت وباطنی پلید وانسانی با صورت زشت صاحب باطنی نیک سرشت باشد.اما علت این ناهماهنگی چیست؟
#شیخ_الرئیس در پاسخ به این ابهام دو تحلیل ارائه میدهد:
۱) درباره افرادی که صورت زشت ولی سیرت زیبا دارند دو عامل را میتوان سبب این ناهماهنگی دانست: عامل جسمانی و عامل نفسانی
الف_عامل جسمانی: این انسان به نحو طبعی وطبیعی نیک سرشت و دارای تعادل مزاج و حُسنِ باطن بوده وبه نحو طبیعی در حال حرکت به سمت آن سیرت حَسن وبه فعلیت رساندن تامه آن بوده. براین اساس طبع فعال نفس بر روی جسم تاثیر گذاشته و صورتی زیبا برای فرد ایجاد کرده. اما عارضی خارجی(مانند بهم ریختگی مزاج بدن براثر تغذیه نامناسب) وارد شده و تعادل ونظم اجزائی جسم را بهم ریخته و صورت آن را زشت کرده.
لذا صورت وسیرت هماهنگ بودهاند اما براثر عاملی عارضی صورت زیبا عوض شده ولی سیرت همچنان حَسن باقی مانده .
ب_عامل نفسانی:به دلیل طبع رَحِم یا همان مسائل ژنتیکی این صورت زشت ایجاد شده و برحسب وراثت وعوامل رَحِمی همچنین دارای سیرت نامتعادل وزشت میباشد.اما بعد از تولد و طی مراتب رشد و به فعلیت رساندن استعدادهای مکتوم، فرد التفات یافت که سیرت ناپسند سبب گمراهی اوست لذا سعی کرد که خود را به حُسنِ خلق بیاراید. پس خود را به سیرت نیک تغییر داد اما صورتش همچنان نامتعادل است.
براین اساس دوعامل فوق باعث میشود که انسان زشت صورت دارای سیرت زیبا باشد.
۲) اما درباره افرادی که دارای صورت زیبا وسیرت زشت هستند دوعامل را ذکر میکند که هر دوعامل نفسانی میباشند.
الف_عامل خارجی:عاملی که بر انسان زیبا وارد شد و او را بد سیرت کرد. مثل تربیتهای ناشایست خانواده وجامعه یا تغذیه نامطبوع سبب اختلاط مزاج شده و بر سیرت او تاثیر گذاشت.مانند آن که حرارت بدنش بالا رود وسبب بدخلقی شود. یا رطوبت بدنش بالا رفته و تنبل شده ودرپی تکامل نفس نمیباشد.
ب_عامل ارادی: در این حالت خود انسان به سبب رفتار ناشایست و کثرت گناه سبب زشتی سیرت خود شده.
#محسن_بهرامی
𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄┄
🔹فلسفه نظری
⌜@falsafeh_nazari⌟
🔸امیرحسین ساکت:
چون گذشته خودمان را نشناختیم، در یک برزخ تاریخی هستیم.
این کتاب (اصول الهیات_نوشته پروکلس که در عالم اسلام باعنوان خیرمحض ترجمه شد) تقریباً بینظیر است. در عالم قدیم من نمونهای از این کتاب نمیشناسم. این کتاب در یک نظم فوقالعادۀ منطقی و هندسی و دقیقاً به تقلید از «اصول هندسه اقلیدوس» تالیف شده است. از این نظر، اولین نمونه از نظامهای فلسفی است که بعدها ما نمونههای آن را در «اخلاق» اسپینوزا، آثار هگل و حتی ویتگنشتاین میبینیم.
🔻 مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
https://www.cgie.org.ir/fa/news/272528/%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%DA%86%D9%88%D9%86-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D9%85%D8%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%B1%D8%B2%D8%AE-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%85