eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
458 عکس
76 ویدیو
69 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
بیان به نحو رایج، بیش از آنکه متاثر از تحقیقات تاریخی باشد، متاثراز الهیات ایمان محور وخردستیز وهمچنین نژادپرستی است. @falsafeh_nazari
4_5875388400478981169.ogg
21.63M
✅ وویس چت پیرامون فلسفه وعرفان ⬅️در ابرگروه تلگرامی @falsafeh_nazari
✅ متافیزیک زمان_۱ موجودات دونوع میباشند،جسمانیات ومجردات. موجود جسمانی دارای ابعادسه گانه طول،عرض وارتفاع است. میتوان سه خط متقاطع دراولحاظ کرد.زیرا در سه جهت امتداد وگسترش یافته.اول امتداد دریک جهت است که همان طول میباشد.دوم امتداد در دوجهت طول وعرض،که همان سطح است.وسوم امتداد درسه جهت که حجم راتشکیل میدهد.پس موجود جسمانی،حجم وسطح دارد.ازآنجا که سطح وحجم دارد، شاغل حیّزبوده ومکانی رااشغال میکند. جسم درحصارِ ابعادومکان محدود شده‌است.واین حصار اجازه نمیدهد که تمام ابعاد موجود،دفعتا محقق شود،لذادریک سیرخطی قوا واستعدادهای جسم به تدریج بالفعل وظاهرمیشوند.این سیرتدریجی ظهور وفعلیت یافتن موجود، زمان میباشد.پس موجودجسمانی، درابعادثلاث محدوداست،مکانی رااشغال میکندو به تدریج ظاهروکامل میشود.زمان یعنی فعلیت تدریجی.سیراز نقص به کمال،نیل از بودن به شدن،زمان تحققِ تدریجی قوای پنهان ومکنون جسم است.همانطورکه هرجسمی،دارای مکان خاصی است،همچنین هرجسمی مخصوص به خود دارد.زمان عبارت است از مراحلِ تحقق شیء.وهرشیء دارای مراحل کمال مخصوص به خوداست.زمان،همان حرکت اشتدادی است.یعنی موجود در امری،ازحالت ضعف ونقص به قوت وکمال میرسد.میوه‌ای از مرحله خام بودن خارج شده ودر کمالاتِ فردی‌اش شدت وقوت میگیرد، رسیده شده وقابلیتهای او ظاهر میشود.واین زمان اوست که ظهور یافته ومیوه رااز مرحله‌ای به مرتبه‌ای دیگر رسانده.زمان،ذاتی شیء است.وهرامرذاتی،حقیقت موجوداست.انسان،عجیبن شده بازمان میباشد.تغییروحرکتِ اشتدادی،جبرا انسان رابه پیش میبرد.این مسیری غیرقابل توقف است.گویارودخانه‌ای عظیم وخروشان،درنهادانسان جریان دارد،به او رخصت توقف نمیدهد واورا به جلو میبرد.انسان به فراخور بُعد جسمانی‌اش موجودی تدریجی است که به مرور ظاهرمیشودوظهورش پایان یافته ومرحله بعدی ظاهرمیشود واین ظهور واخفاء،ما رادر قوس صعود گره زده وبه ابدیت میبرد.امارودخانه زمان درزمین مجردات جریان ندارد، ثبات بر بلادمجردات حکومت میکند.زمان وتغییر حاصلِ پذیرش بُعداست،وبُعد آغازِ اِشغال مکان وغفلت وغربت است.اجزاءجسم،همگی ازیکدیگر غایبند.زیرا هرکدام،ابعاد ومکان خاص خود رادارند.حضور از سنخ اتحاد است واتحاد لازمه مجردات میباشد.گوهری است که جسم فاقدآن است.اتحادبربسترعمیق بحرِ ثبات یافت میشود.رودخانه خروشان تدریج رخصتِ توقفِ اتحادی به موجودات نمیدهد. انسان موجودی دو بُعدی است،بعد جسمانی ومجرد.به اوبستگی داردکه ساکن کدام دیار باشد.به غواصی در بحرِ مجردات بپردازدوازاعماق آن دُرهای حضور راکشف کند؟یاغریق رودخانه مغییرات باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💠فلسفه نظری @falsafeh_nazari
، ظهور وفعلیت یافتن تدریجی شیء است، وذاتی آن میباشد. زمان، بعد چهارم جسمانیات است، گویا رودخانه‌ای خروشان درنهاد انسان درحرکت است که به او رخصت توقف نمیدهد، واو را دائم به پیش میبرد...تااز طورِ تدریج خارج کرده وبه بحرِ عمیق مجردات، که وعاءثبات است ودر اعماقش دُرهای حضور یافت میشود، برساند...واین حرکت جبری است. 💠فلسفه نظری @falsafeh_nazari
💠 حَیَوانِ اکبر (دنیا) و بالتبع حَیَوانِ اصغر (انسان) ظاهر میشوند. به‌نحوِ ظهور اکبر واصغر ۱_ظهور اکبر: خروج از پنهانی به آشکارگی. پنهان= مطلق آشکار=مقید چون به صورت آمد آن نورِ سُرِه شد عدد، چون سایه‌های کنگره ۲_ظهور اصغر: خروج ازقوه به فعل تدریجا @falsafeh_nazari
💠فلسفه نظری @falsafeh_nazari
💠فلسفه نظری @falsafeh_nazari
💠فلسفه نظری @falsafeh_nazari
💠فلسفه نظری @falsafeh_nazari