eitaa logo
آموزش منطق و فلسفه اسلامی
4.5هزار دنبال‌کننده
57 عکس
13 ویدیو
18 فایل
آموزش ساده اصطلاحات و لغات منطقی و فلسفی دانلود و دریافت اپلیکیشن منطق و فلسفه تنها از طریق این کانال جایز است موسسه مجازی نرم افزاری مرابیع @marabie پیشنهادات،انتقادات،تبادل @sarbbazzaman
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯تعریف جوهر و عرض 🖊ماهیت بر 2 قسم است: 1⃣«جوهر»:ماهیتی است که وقتی در خارج موجود میشود،به موضوعی تکیه نکرده است.«الجوهرُ ماهیةٌ اذا وُجِدتْ فی الخارج وُجِدتْ لا فی موضوعٍ مستغنٍ عنها»مثل:جسم 2⃣«عرض»:ماهیتی است که وقتی در خارج موجود میشود،به موضوعی تکیه کرده است.«العرضُ ماهیةٌ اذا وُجِدتْ فی الخارج وُجدتْ فی موضوعٍ مستغنٍ عنها»مثل:رنگ ها 🖊نکته:این تعریفی که برای جوهر و عرض ذکر کردیم،یک تعریف حدّی به حساب نمی آید،چون جوهر و مقولات نه گانه دیگر،جنس عالی هستند و در جنس عالی،جنس و فصل معنا ندارد(هر چند این تعریف ها جامع افراد و مانع اغیار هستند و اشکالی از این جهت ندارند). ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5848295652286530659.mp3
27.63M
✅قرائتی جدید از مبانی فکر دینی 3️⃣ جلسه سوم: "نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری" آیت الله سید کمال الحیدری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯اقسام اولیه جوهر 🖊جوهر 2صورت دارد: 1⃣در یک محلّی حلول کرده است:«صورت مادّیه» 2⃣در محلّی حلول نکرده است؛این خود ۲ صورت دارد: 1⃣خود،محلّ برای چیزی است:«مادّه» 2⃣محلّ برای چیزی نیست؛این خود بر ۲صورت است: 1⃣مرکب از مادّه و صورت است:«جسم» 2⃣مرکب از مادّه و صورت نیست؛این خود بر ۲صورت است: 1⃣ارتباط انفعالی با جسم دارد:«نفس» 2⃣ارتباط انفعالی با جسم ندارد:«عقل» 🖊بنابراین جوهر بر ۵ قسم است: 1⃣صورت 2⃣ماده(هیولی) 3⃣جسم 4⃣نفس 5⃣عقل ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯جسم 🖊جسم،جوهری است که امکان دارد ۳ خطّ متقاطع بر زوایای قائمه،در آن فرض کنیم(هر چند این خطوط بالفعل نباشند مثل کره) 🖊جسم،مرکّب از دو جزء جوهری است: 1⃣مادّه(هیولی) 2⃣صورت 🖊در اینکه حقیقت جسم چیست اقوال زیادی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم: 1⃣«شهرستانی»:جسم،یک واحد متّصل است و اجزاء بالقوه متناهی دارد. 2⃣«حکماء»:جسم،یک واحد متّصل است و تا بی نهایت قابل انقسام است. 3⃣«ذی مقراطیس»:جسم،مجموعه ای از اجزاء کوچک و سفت است که دارای حجم هستند و قابل انقسام وهمی و عقلی هستند(نه خارجی). 4⃣«جمهور متکلمین»:جسم،از اجزائی که قابل تجزیه نیستند(نه خارجی و نه وهمی و نه عقلی) تشکیل شده است.این اجزاء متناهی هستند و با هم فاصله دارند بگونه ای که اگر یک آلت قطّاعه(چاقو)برداریم و آنرا نصف کنیم،این آلت قطّاعه از میان فاصله ها می گذرد. 5⃣جسم،از اجزائی که قابل تجزیه نیستند(نه خارجی و نه وهمی و نه عقلی)تشکیل شده است.این اجزاء نامتناهی هستند و با هم فاصله دارند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅کلام بزرگان: 🖊یک مسأله،مسأله درس فلسفه و رشته فلسفه است.توجه بکنید؛اهمیت فقه و عظمت فقه نباید ما را غافل کند از اهمیت درس فلسفه و رشته فلسفه و علم فلسفه. 🖊هر کدام از اینها مسئولیتی دارند.رشته فقه مسئولیاتی دارد،فلسفه هم مسئولیتهای بزرگی بر دوش دارد. 🖊پرچم فلسفه اسلامی دست حوزه های علمیه بوده است و باید باشد و بماند.اگر شما این پرچم را زمین بگذارید،دیگرانی که احیاناً صلاحیّت لازم را ندارند این پرچم را بر می دارند.تدریس فلسفه و دانش فلسفه می افتد دست کسانی که شاید صلاحیّتهای لازم را برایش نداشته باشند. 🖊امروز اگر نظام و جامعه ما از فلسفه محروم بماند،در مقابل این شبهات گوناگون،این فلسفه های وارداتی مختلف،لخت و بی دفاع خواهد ماند. 🖊آن چیزی که می تواند جواب شماها را بدهد،غالباً فقه نیست،علوم عقلی است،فلسفه و کلام.اینها لازم است؛اینها رشته های مهمی است. مقام معظّم رهبری(دام ظلّه) ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯اثبات مادّه و صورت(جسمیه) 🖊با ذکر دو مقدمه : 1⃣مقدمه اول:جسم ۲ حیثیت دارد؛ الف)از یک جهت جسم است؛از این حیث،امری بالفعل است. ب)از یک جهت امکان دارد که صورتهای نوعیه مختلف را بپذیرد؛از این حیث امری بالقوه است. 2⃣مقدمه دوم:حیثیت بالفعل غیر از حیثیت بالقوه است،چون حیثیت بالفعل،حیثیت وجدان است و حیثیت بالقوه حیثیت فقدان است. بنابراین:حیثیت بالفعل،همان صورت(صورت جسمیه)است و حیثیت بالقوه همان مادّه(هیولی)است. 🖊پس:جسم از دو جزء جوهری تشکیل شده است: 1⃣صورت جسمیه 2⃣ماده(هیولی) ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯دو حکم از احکام ماده و صورت 1⃣مادّه و صورت با هم تلازم دارند و هیچگاه از یکدیگر تفکیک نمیشوند. 2⃣ترکیب میان مادّه و صورت،ترکیب حقیقی است و این دو وحدت حقیقی دارند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
4_5872999307740710168.mp3
26.53M
✅قرائتی جدید از مبانی فکر دینی 4️⃣ جلسه چهارم: "نظریه جواز تعبد به جمیع ادیان و مذاهب الهی و بشری" آیت الله سید کمال الحیدری ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯اثبات صورت نوعیه 🖊با ذکر ۲مقدمه: 1⃣مقدمه اول:اجسامی که در خارج موجودند از حیث افعال و آثار مختلف هستند،این اختلاف افعال و آثار،باید مبدأ جوهری داشته باشد. 2⃣مقدمه دوم:آن مبدأ جوهری،مادّه نیست؛چون شأن مادّه،شأن قبول است نه فعل و اثر داشتن. آن مبدأ جوهری،صورت جسمیه هم نیست؛چون صورت جسمیه مشترک میان همه اجسام است و این افعال و آثار مختلف نمیتواند به آن صورت جسمیه منتسب شود. 🖊بنابراین:این افعال و آثار،مبادئ مختلف دارند؛آن مبادئ،جواهری متنوع و مختلف هستند که بوسیله آن جواهر،اجسام متنوع میشوند. این جواهر«صورت نوعیه»نامیده میشوند. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯نفس و عقل 🖊نفس:نفس جوهری است که ذاتاً مجرد از مادّه است ولی بالفعل،متعلّق به مادّه است و از آن منفعل میشود. 🖊عقل:عقل جوهری است که ذاتاً و فعلاً مجرد از مادّه است. 🖊اثبات وجود عقل:نفس،در مرتبه عقل هیولانی(مرتبه ای از نفس که هنوز نمیتواند ادراک کلیّات بکند)در مقایسه با صورتهایی که برایش تعقّل میشود،یک امر بالقوّه است. آنچه به نفس فعلیّت میدهد تا بتواند این صورتها را ادراک کند یک جوهر مجرد است که منزّه از قوّه و امکان استعدادی است که همان«عقل»میباشد. ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
✅کلام بزرگان 🖊فلسفه هگل از مشکل‌ترین فلسفه‌های دنیاست، از نظر این که خیلی پیچیده است و بیان خود او هم بیان خیلی مغلق و پیچیده‌ای بوده به طوری که در شرح حالش نوشته‌اند که خودش گاهی کتاب‌هایی یا مقالاتی می‌نوشت، مدتی که می‌گذشت خودش هم نمی‌فهمید. 🖊یک کسی داشتیم در فریمان ما (اینها مکتب رفته بودند و سواد نداشتند) سیاهه دکانش را که می‌نوشت بعدها اگر فاصله می‌شد نمی‌توانست بخواند. تشبیه خوب را خودش می‌کرد، می‌گفت خطم «شب مانده» شده، بیات شده، مثل نانی که بیات می‌شود بعد زیر دندان نمی‌رود. می‌گفت خط من اگر «شب مانده» بشود یعنی اگر بیات بشود دیگر قابل خواندن نیست مثل نان‌هایی که اگر بیات بشود قابل خوردن نیست. 🖊حالا هگل هم این‌طور بود و گاهی خودش می‌نوشت، بعد که می‌خواست بخواند خودش هم نمی‌فهمید که آن وقت چه گفته است؛ و حتی می‌گویند - چون خودش خیلی بد بیان بود - یک وقتی چیزی نوشته بود که بعد کس دیگری فلسفه او را شرح داد و به یک بیان درستی نوشت. وقتی خودش خواند گفت حالا می‌فهمم چه می‌خواستم بگویم! شهید مرتضی مطهری(ره) ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf
🗯کمّ و انقسامات کمّ 🖊تعریف کمّ:عرضی که ذاتاً قابل تقسیم وهمی است «کم»ّ نامیده میشود. 🖊کمّ بر دو قسم است: 1⃣متّصل:اگر میان اجزاء کمّ،حدّ مشترکی باشد که برای یک جزء ابتدا،و برای جزء دیگر انتها باشد «کمّ متّصل» نامیده میشود. کمّ متّصل،خود بر ۲ قسم است: الف)قارّ:اگر اجزاء کم ّ"دفعة واحدة" ایجاد شود «کمّ متّصل قارّ»نامیده میشود؛مثل خط و سطح و جسم تعلیمی ب)غیر قارّ:اگر اجزاء کمّ "دفعة واحدة" ایجاد نشود «کمّ متّصل غیر قارّ»نامیده میشود؛مثل زمان 2⃣منفصل:اگر میان اجزاء کمّ،حدّ مشترکی نباشد «کمّ منفصل» نامیده میشود؛مثل عدد ⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈 @falsaf