eitaa logo
استاد محمدحسین فرج‌نژاد
18.8هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.5هزار ویدیو
70 فایل
👈مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد با موضوعات: دشمن شناسی - جنگ رسانه‌ای - جنگ شناختی - نقد فیلم و انیمیشن مدیر کانال: @admin_eeita معاونت آموزش: @Amoozesh_resaneh فروش کتاب: @tabib_14 شبکه‌های اجتماعی: https://zil.ink/farajnejad
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌿🎉 ولادت با سعادت امام سجاد علیه‌السلام مبارک باد 🎉🌿 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
📌مائده یا جونگ هیون؟ | نقد فیلم چشم بادومی ✍️عزتی‌نیا 🔹این فیلم به دلیل داستان و محتوای محوری آن قابل تحسین است. به راستی ابراهیم امینی چقدر زیبا درد این سال‌­های فرزندانمان را شناخت و با زبان هنر به بیانش پرداخت و چه­ میزان و چه بی‌­انتها جای این‌چنین آثاری در سینمای ایران خالی­ست تا همین هنردرمانی، نسل اکنون را به نسل­‌های گذشته پیوند دهد و مفاهمه­‌ای از سر عشق و محبت ایجاد کند. 🔸اگر بخواهم نقد منصفانه‌­ای به این اثر بکنم، چشم‌بادومی را برخوردار از فیلمنامه‌­ای نسبتاً قوی می‌بینم که به ­خوبی توانسته است با مخاطب خود ارتباط برقرار نماید. بازیگران فیلم توانسته‌اند احساسات و چالش‌های شخصیت‌های خود را به طور مؤثری به نمایش بگذارند. 🔗مطالعۀ ادامه مطلب در سایت استاد فرج‌نژاد 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
💭نقش رسانه در مهندسی خیال 🔸اگر صداوسیما قصد داشته باشد از طریق مدیریت افکار و اذواق جامعه روی رفتار شهروندان تأثیر گذارد، می‌تواند به مقولۀ مدیریت خیال نگاهی داشته باشد تا از این زاویه رفتار آنها را مدیریت کند. خیال یک حیث هستی‌شناختی دارد. طبق نظر فلاسفه، حداقل سه عالم داریم که شامل عالم عقل، عالم ماده و عالم خیال می‌شود و هر کدام از این سه عالم از تعدادی خرده عالم تشکیل شده‌اند. 🔹از خیال نیز به عنوان یکی از قوای مدرکه یاد می‌شود. خیال چه در دین، چه در روایات و چه در قرآن، هم به مثابه یک عالم هستی‌شناختی و هم به مثابه یک قوه مدرکه مورد توجه قرار گرفته است. 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🔍تحلیل فرهنگی-رسانه‌ای از اتفاقی ضدارزش در جشنوارۀ فیلم فجر ۱۴۰۳ 🖊ابراهیم کارگران 🔸سیاست‌گذاری فرهنگی در رویکرد اسلامی مبتنی بر اصولی است که جامعه را به سمت تعالی معنوی، رشد عقلانی و عدالت اجتماعی هدایت می‌کند. اتفاق اخیر در جشنوارۀ فیلم فجر که در آن یک زن(مرضیه برومند) و مرد(رضا بابک) نامحرم در حضور مسئولان رسمی جمهوری اسلامی اقدام به رفتار مغایر با ارزش‌های دینی کرده و این صحنه‌ها از رسانه‌ها پخش شد، نمونه‌ای از ضعف در سیاست‌گذاری فرهنگی و نفوذ برنامه‌ریزی‌شده است. این رخداد نه‌تنها نشانه‌ای از ضعف نظارت بر محتواهای رسانه‌ای بلکه غفلت از اصول سیاست‌گذاری فرهنگی اسلامی است که برای مقابله با این‌گونه هجمه‌ها طراحی شده است. 🔹در دوران جنگ شناختی، سکوت و انفعال، همان همراهی با بدخواهان مردم در راستای رشد و تعالی است. اگر نهادهای انقلابی و مذهبی به وظایف خود عمل نکنند، پروژۀ نفوذ فرهنگی دشمن، بتدریج و بدون هیچ مقاومتی به ثمر خواهد نشست. 🔗مطالعۀ ادامه مطلب در سایت استاد فرج‌نژاد 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🔘رویکرد تغییر؛ مقابلهٔ نرم 🔹اسم «جنگ نرم» را بسیار شنیده‌ایم. اصلاً از شنیدنش اشباع شده‌ایم. در مدار سوم جنگ، رویکرد بشر متخاصم این است که دشمنی طوری صورت بگیرد که حریف متوجه آن نشود. 🔸دکتر خسروی در توصیف این مدار می‌گوید: «بشر متخاصم در مدار سوم جنگ به دنبال این است که دستگاه محاسباتی حریف دچار خطا شود و نتواند درست و غلط را تشخیص بدهد و در این فضای آشفته بشر متخاصم بتواند خواسته‌هایش را به صورت نرم، به حریف قالب کند و به هدفش برسد». 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🔰ناکام در روایت، ناتوان در شخصیت‌پردازی ⬅️نقد فیلم شمال از جنوب غربی ✍️سید مهدی موسوی 🔹«شمال از جنوب غربی» از آن دسته فیلم‌هایی است که علی‌رغم موضوع و سوژۀ جذاب و ایضاً تلاش‌های صورت گرفته از سوی عوامل برای پرداخت مناسب، بار دیگر ثابت می‌کند که همچنان فیلمنامه پاشنۀ آشیل سینمای ایران است. 🔸وجود برخی سکانس‌ها نیز با نوع فیلمبرداری اثر، گویا بیشتر خاصیت احساسی شدن یک فیلم اکشن جنگی را دارد، به‌خصوص صحنۀ کشتار زن و بچه بیگناه در روستا اما مثلاً نشان دادن صحنۀ گرفتار شدن یکی از سران گروهکی در باتلاق جنگل بیشتر کارکردی نمادگرایانه دارد که ممکن است شعاری هم به نظر برسد یا سکانس پایانی که بعد از اعلام آزادسازی خرمشهر، کودکی در کنار سواحل دریای خزر در حال بازی است و فیلم در همین‌جا به پایان می‌رسد. 🔗مطالعۀ ادامه مطلب در سایت استاد فرج‌نژاد 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
💠گمشده‌ام را پیدا کرده بودم ✍️قهرمانی 🔸دهۀ هشتاد آرام‌آرام داشت به نیمه نزدیک می‌شد و موج مطالعه و مقابله با جریان‌های انحرافی به‌شدت و با همان سرعتی که مکاتب معنوی نوپدید درحال زایش و افزایش بود و رشد و فزونی چشمگیری داشت. دوره‌ها و حلقه‌های متعددی در میان طلاب و فضلای آن سال‌ها تشکیل می‌شد که ثمرۀ آن پیدایش چهره‌های جوان و نخبه‌های حوزوی بود. 🔹در یکی از همین حلقه‌ها بود که اولین بار نام فرج‌نژاد را به‌عنوان کارشناس توانا در حوزۀ مطالعاتی فِرق شنیدم و از نزدیک با این طلبۀ یزدی شیرین‌لهجه آشنا شدم. اولین چیزی که در همان اولین دیدار خودنمایی می‌کرد، نگاه متفاوت و عمیق او در مواجهه با این مکاتب نوپدید بود. 🔗مطالعۀ ادامۀ خاطره در سایت استاد فرج‌نژاد 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
📋روایت‌های سطحی فیلم‌فارسی 🔸در فیلم‌فارسی همه‌چیز به قدری واضح است که هیچ تحلیلی نیاز ندارد. بیننده آن‌قدر در سطح باقی می‌ماند که به نوعی دلزدگی - یا برعکس نوعی شادی ابلهانه و افراطی - نسبت به دنیا و آدم‌هایی مشخص و محدود قرار دارند، دچار می‌شود. روایت‌های سینمایی فیلم‌فارسی، داستان‌هایی ساده، تکراری و با سرنوشتی معلوم است به نحوی که اگر تمام فیلم‌های این سینما در کنار یکدیگر قرار داده شود، در نهایت به دو یا سه داستان یکسان و تکراری می‌رسیم که دائم در این دسته از فیلم‌ها تکرار شده است. 🔹داستان‌های فیلم‌فارسی عامه‌پسند، بی‌مایه و خالی از ظرایف دراماتیک است و تنها توانایی سرگرم کردن مخاطبانی با سرمایۀ فرهنگی ناچیز را دارد. 📚کتاب جریان‌شناسی سینمای ایران، دکتر رفیع الدین اسماعیلی، صفحۀ 127. ⬅️برای تهیۀ این کتاب به سایت استاد فرج‌نژاد مراجعه کنید. 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
📌صرف فعل «ما می‌توانیم» در کلاس سینما | نقد فیلم خدای جنگ 🖊سید محمدمهدی موسوی 🔸دومین فیلمی که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر تماشا کردم، بارقه‌های جدی امید را در وجودم برانگیخت؛ از این بابت که سینمای ایران همچنان قابلیت‌های خوبی برای تولید یک اثر قابل قبول و آبرومند دارد. سخن از فیلم «آسمان جنگ» به کارگردانی حسین دارابی است که پیش از این «مصلحت» و «هناس» را به علاقه‌مندان هنر هفتم وطنی معرفی و عرضه کرده بود. 🔹نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه ما در این فیلم شاهد منحنی رو به صعود تحول شخصیتی ابراهیم نیستیم و لازم بود که کارگردان به‌گونه‌ای به معرفی شخصیت می‌پرداخت که به موازات طی شدن ماه‌ها و سال‌های جنگ در وجود خودش نیز رشد و تحولی را شاهد باشد، با این حال کشمکش درونی بازیگر اصلی نیز تا حدودی انعکاس یافته‌بود هر چند که برخی جاها این مسأله به‌شکلی کلیشه‌ای صورت گرفته‌ بود. 🔗مطالعۀ ادامۀ مطلب در سایت استاد فرج‌نژاد 🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🔖اهمیت شناخت درست دشمن 🔸طبیعتاً کار دشمن، دشمنی کردن است و اگر زمانی دشمنی نکرد، باید به خودمان یادآوری کنیم که این موجودات، نصف بیشترشان زیر زمین است و اگر در آن زمان خاص، ظاهراً دست و پایشان را از زندگی ما ایرانی‌ها بیرون کشیده‌اند، حتماً نقشهٔ کثیفی از ذهن خبیث‌شان می‌گذرد! 🔹بر ما هم لازم است که آگاهی و تیزبینی خودمان و اطرافیان‌مان را بالا ببریم و تا از آسیب‌های دشمن و انواع جنگ‌هایی که علیه ما به پا می‌کند، در امان بمانیم. لازم است بدانیم در چه میدان‌هایی و از چه زوایایی به ما حمله می‌شود تا راه دفاع درست را پیدا کنیم. یادمان باشد در دنیای ابرقدرت‌ها بُرد با بچه‌زرنگ‌هاست! 🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🖇هجو هویت قاجار در انیمیشن «ژولیت و شاه» | نقد انیمیشن ژولیت و شاه ✍️بیگلری 🔹انیمیشن «ژولیت و شاه» با ترکیب خلاقانۀ طنز و تاریخ، اثری است که در مرز میان نوآوری هنری و بازتولید کلیشه‌ها حرکت می‌کند. این اثر از یک سو با طراحی بصری جزئی‌نگر و تلفیق هوشمندانۀ تکنیک‌های انیمیشن دو بعدی و سه‌بعدی، توانسته است تصویری جذاب و تأثیرگذار از دوران قاجار خلق کند. 🔸این اثر، با وجود برخی کاستی‌ها در بازنمایی زنان و استفاده از کلیشه‌ها، گامی مهم در جهت ایجاد گفت‌وگو دربارۀ تاریخ و فرهنگ ایران است و نشان می‌دهد که انیمیشن می‌تواند به عنوان رسانه‌ای قدرتمند، هم روایت‌گر تاریخ باشد و هم آینه‌ای برای بازتاب مسائل امروزی. 🔗مطالعۀ ادامۀ مطلب در سایت استاد فرج‌نژاد 🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانه‌ای استاد فرج‌نژاد 📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا