📌صرف فعل «ما میتوانیم» در کلاس سینما | نقد فیلم خدای جنگ
🖊سید محمدمهدی موسوی
🔸دومین فیلمی که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر تماشا کردم، بارقههای جدی امید را در وجودم برانگیخت؛ از این بابت که سینمای ایران همچنان قابلیتهای خوبی برای تولید یک اثر قابل قبول و آبرومند دارد. سخن از فیلم «آسمان جنگ» به کارگردانی حسین دارابی است که پیش از این «مصلحت» و «هناس» را به علاقهمندان هنر هفتم وطنی معرفی و عرضه کرده بود.
🔹نکتهای که باید به آن توجه کرد اینکه ما در این فیلم شاهد منحنی رو به صعود تحول شخصیتی ابراهیم نیستیم و لازم بود که کارگردان بهگونهای به معرفی شخصیت میپرداخت که به موازات طی شدن ماهها و سالهای جنگ در وجود خودش نیز رشد و تحولی را شاهد باشد، با این حال کشمکش درونی بازیگر اصلی نیز تا حدودی انعکاس یافتهبود هر چند که برخی جاها این مسأله بهشکلی کلیشهای صورت گرفته بود.
🔗مطالعۀ ادامۀ مطلب در سایت استاد فرجنژاد
#بازنشر
#نقد_فیلم
#فجر۱۴۰۳
🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🔖اهمیت شناخت درست دشمن
🔸طبیعتاً کار دشمن، دشمنی کردن است و اگر زمانی دشمنی نکرد، باید به خودمان یادآوری کنیم که این موجودات، نصف بیشترشان زیر زمین است و اگر در آن زمان خاص، ظاهراً دست و پایشان را از زندگی ما ایرانیها بیرون کشیدهاند، حتماً نقشهٔ کثیفی از ذهن خبیثشان میگذرد!
🔹بر ما هم لازم است که آگاهی و تیزبینی خودمان و اطرافیانمان را بالا ببریم و تا از آسیبهای دشمن و انواع جنگهایی که علیه ما به پا میکند، در امان بمانیم. لازم است بدانیم در چه میدانهایی و از چه زوایایی به ما حمله میشود تا راه دفاع درست را پیدا کنیم. یادمان باشد در دنیای ابرقدرتها بُرد با بچهزرنگهاست!
#عکس_نوشته
#دشمن_شناسی
🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🖇هجو هویت قاجار در انیمیشن «ژولیت و شاه» | نقد انیمیشن ژولیت و شاه
✍️بیگلری
🔹انیمیشن «ژولیت و شاه» با ترکیب خلاقانۀ طنز و تاریخ، اثری است که در مرز میان نوآوری هنری و بازتولید کلیشهها حرکت میکند. این اثر از یک سو با طراحی بصری جزئینگر و تلفیق هوشمندانۀ تکنیکهای انیمیشن دو بعدی و سهبعدی، توانسته است تصویری جذاب و تأثیرگذار از دوران قاجار خلق کند.
🔸این اثر، با وجود برخی کاستیها در بازنمایی زنان و استفاده از کلیشهها، گامی مهم در جهت ایجاد گفتوگو دربارۀ تاریخ و فرهنگ ایران است و نشان میدهد که انیمیشن میتواند به عنوان رسانهای قدرتمند، هم روایتگر تاریخ باشد و هم آینهای برای بازتاب مسائل امروزی.
🔗مطالعۀ ادامۀ مطلب در سایت استاد فرجنژاد
#بازنشر
#نقد_انیمیشن
#فجر۱۴۰۳
🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
استاد محمدحسین فرجنژاد
✨موسسه فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد با همکاری گروه کودک و نوجوان موسسه شناخت برگزار میکند:✨ 🎀دور
15.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📸گزارش تصویری دورۀ شیرین بیان
🗓 ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۳
#گزارش
#شیرین_بیان
#اردوی_استانی
#مشهد
#دختران_حاج_قاسم
🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
⁉️آیا جومونگ اثری یهودی است؟
🖊عاطفه حسینی
🔻بخش اول
🔸در بعضی سخنرانیها گفته میشود که سریال جومونگ، اثری یهودی و صهیونیستی است. استاد فرجنژاد با این برداشت از جومونگ مخالف بودند و ریشهٔ آن را عدم دقت در محتوا و فرم این سریال میدانستند. سریال جومونگ سعی دارد با روایتی مجعول از تاریخ کُره، اسطوره را با تاریخ ترکیب کرده، نگاهی حماسی به ملیگرایی کرهای را که در مقابل استعمار هان (چین) قرار دارد، برای مخاطب جذاب جلوه دهد.
🔹در جومونگ لباسها، زبان، مکانها، اسامی، نوع مبارزه در جنگ، نظام سیاسی، نظام اقتصادی، رنگهای بهکار رفته، موسیقی و... تماماً کرهای یا چینی است. در سریال جومونگ هیچ اسمی از یهود آورده نمیشود و در این فرمِ شرقی، جایی برای مطرح شدن اسطورههای یهودی وجود ندارد.
🔸سخنرانانی که مدعی یهودی و حتی صهیونیستی بودن سریال جومونگ شدند، بهدلیل ناآشنا بودن با فرم سینمایی و روشِ صحیحِ نقد فیلم، مدعی هستند چون جومونگ همچون حضرت موسی علیه السلام در دربار بزرگ شده و بعد با بردن یک قوم از سرزمین بویو گریخته، پس جومونگ همان حضرت موسی بوده و اثر هم صهیونیستی است.
🔹بر فرض که بپذیریم این نگاه تکبعدی به جومونگ (شخصیتی با اسم، خانواده، چهره، لباس و زبان کرهای که در تاریخ یا اساطیر کره وجود داشته است) همان حضرت موسی بوده، خوب چرا اثر صهیونیستی است؟ صهیونیسم قائل به سرزمینگرایی با محوریت بیت المقدس و تقدس قوم یهود بوده، با این نگاه به استثمار و جنایت دست میزند. در کدام بخش از سریال جومونگ، سرزمین محوریت دارد؟
#یادداشت
🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
استاد محمدحسین فرجنژاد
⁉️آیا جومونگ اثری یهودی است؟ 🖊عاطفه حسینی 🔻بخش اول 🔸در بعضی سخنرانیها گفته میشود که سریال جومونگ
⁉️آیا جومونگ اثری یهودی است؟
🖊عاطفه حسینی
🔻بخش دوم
🔸اساساً گوگوریو و جولبون سرزمینی مقدس نیستند و جومونگ هم صرفا میخواهد مردم چوسان قدیم را نجات داده، هر جا که شد به تشکیل یک امپراطوری دست بزند. از طرفی مردم چوسان قدیم قداستی ندارند و صرفا بهدلیل مظلومیت و بردگی در هان، مورد توجه گروه دامول قرار میگیرند. بنابراین بر فرض که جومونگ همان حضرت موسی باشد، اتفاقاً نگاهی قرآنی را ترسیم میکند که بایستی مردم مظلوم را نجات داد و در مقابل ظلم فرعونی ایستاد.
🔹اما نکته این است که جومونگ به همان اندازه که نمادی از حضرت موسی علیه السلام است، به همان اندازه نشانگر زندگی پیامبر مکرّم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است! درواقع در این روش غیرکارشناسی که جومونگ یهودی تفسیر میشود، میتوان گفت جومونگ شخصیتی مشابه حضرت رسول دارد؛ چرا که همسری تاجر و ثروتمند تمام مایملک خود را خرج اهداف جومونگ میکند!
🔸در نگاه نمادگرا، هر چیزی میتواند نماد هر چیزی باشد و برای تحلیل آثار سینمایی، بایستی از نمادگرایی برحذر باشیم و به تعبیر استاد فرجنژاد سعی کنیم از فرم به محتوا برسیم. فرم سریال جومونگ نه یهودی است و نه اسلامی، بلکه با نگاهی بودیستی سعی دارد تاریخ کره را با اساطیر پیوند زده، حس خوشایندی نسبت به دینِ سکولارِ بودیسم و قهرمانی کرهای، برای مخاطب ایجاد کند. البته اخلاق شرقی در تمام اثر جریان دارد و احترام به دیگران (خصوصا والدین)، تبعیت از مافوق، پیوند دین با سیاست (هر چند اجمالی و سطحی) سبک زندگی سالم، تلاش حداکثری برای رسیدن به هدف، استکبارستیزی، تکیه بر توان داخلی و... در جایجای اثر دیده میشود.
🔹هر چند جومونگ ایراداتی هم در محتوا دارد، اما قطعاً فرم اثر یهودی نبوده و بودیستی است که در نتیجه، محتوای اثر هم حال و هوای بودیسم را برای مخاطب تداعی میکند. در دوبلهٔ صداوسیما اشکال اصلی بودیسم (نگاه توأم با شرک به هستی) حذف شده و جومونگ را به اثری جذاب و آموزنده تبدیل کرده بود. بنابراین ایرادهایی که بعضی به پخش جومونگ در تلویزیون وارد میکنند، اشکال کارشناسی نبوده و از این جهت وارد نیست؛ بله در بحث ترویج موج کرهای ایراداتی به صداوسیما وارد است که به یهودی بودن این اثر ارتباطی ندارد.
#یادداشت
#یهود_و_صهیونیسم
🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
استاد محمدحسین فرجنژاد
✨موسسه فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد با همکاری گروه کودک و نوجوان موسسه شناخت برگزار میکند:✨ 🎀دور
🔖توصیفی از دورۀ شیرین بیان
🔸کلاس که تمام شد شوق و انگیزۀ همۀ دوستانم غیرقابل وصف بود. استاد وقت نداشت اما گویی سؤالهای ما و صبر و حوصلۀ او تا ابد ادامه داشت...🌱✨ چندساعت گذشته بود و با این حال انگار همین ده دقیقۀ قبل بود که برای مخالفت و فرار از کلاس درس کلی زور زدیم!
🔹همزمان که ایستاده بودم و با عکس و فیلم خاطرات کلاسهای فراموش نشدنی شیرین بیان را ثبت میکردم، فهمیدم که چقدر سؤال داریم و چه اساتیدی که منتظرند تا جام پاسخ ما را پر کنند.
🔸حضور در کلاس درس استاد بزرگوار «محسن وافی» آن هم در جوار حریم ملکوتی امام هشتم تجربهای بود تکرار نشدنی، که امیدواریم شروعی باشد برای تحول و پیشرفت همۀ ما.
و تشکر میکنم از استاد محترم که ساعتها با حوصله و فروتنی تمام پاسخگوی سؤالات ما بودند تا این روزهای فراموشنشدنی ساخته شود.
✍️کوچیکِ شما، یکی از دختران حاج قاسم
🗓 ۱۰ و ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۳
#یادداشت
#شیرین_بیان
#اردوی_استانی
#مشهد
#دختران_حاج_قاسم
🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
📌تلاش در مسیر دشمنشناسی، تأسی به آموزههای ناب قرآنی است.
⬅️مدیر مؤسسه فرهنگی رسانه ای استاد فرجنژاد گفت: حقیقتاً تلاش در مسیر دشمنشناسی، تأسی به آموزههای ناب قرآنی است.
🔸به گزارش خبرگزاری حوزه، ابراهیم کارگران طی سخنانی در مراسم افتتاحیۀ مدرسۀ رسانهای زمستانۀ دختران مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد با اشاره به این که مؤسسۀ استاد فرجنژاد به همت دوستان، شاگردان و علاقهمندان به این استاد فقید در سال ۱۴۰۱ آغاز به کار کرد، اظهار داشت: هدف این مؤسسه از همان آغاز، تلاش هدفمند و مستمر در راستای تربیت نیروهای رسانهای دشمنشناس و انقلابی و متعهد بوده که به لطف الهی در این زمینه توفیقات خوبی هم در این مدت نسبتاً کوتاه داشته است.
🔹وی با اشاره به بهره گیری از توان و ظرفیت اساتید مجرب حوزوی و دانشگاهی در این مؤسسه گفت: حفظ و ارتقای هویت فرهنگی و ایمانی نسل جدید با تقویت بحث آموزش مبتنی بر آموزه های ناب دینی و انقلابی از جمله اهداف ما در این مؤسسه است.
🔗مطالعۀ ادامۀ خبر
#خبر
#افتتاحیه
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#دوره_زمستان_و_بهار_دختران
🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
🎥معناستیزی با ابزار سینمای غرب
✍️سید محمدمهدی موسوی
🔸ثمرۀ تماشای برخی فیلمهای سینمای غرب چیزی نیست مگر معناستیزی به نحوی که انسانِ مشاهدهگر و دقیق در تحلیل این قبیل آثار، در نهایت به وادی بیمعنایی میرسد؛ کما این که تداوم این راه منتج به پوچ گرایی میشود.
🔹البته این بحث در صورت تفصیل، بیارتباط با ترویج شکاکیت و نسبیگرایی هم نیست و این که در پرتو چنین اندیشهای، مخاطب آثار سینمایی و گاه تلویزیونی، قائل به معنایی حقیقی برای این جهان نباشد.
🔸در این میان، حقیقتاً جای بسی تأسف است که بخش قابل توجهی از آثار سینمای ایران و نیز محصولات پرزرقوبرق شبکۀ نمایش خانگی نیز دچار همین بیمعنایی شدهاند و این که در آنها به لحاظ فرمی ساخت اثر به شکلی است که در گره خوردن با محتوا در توصیفش باید از عبارت «پوچی پیچیده» استفاده کرد.
🔹البته ناگفته نماند که گاه روایت بیمعنایی در برخی آثار هنر هفتم، خود گواه بر رویکردی هدفمند است؛ به این معنا که هدف و غرضی پشت آن قرار دارد اما در بسیاری از مواقع، بیمعنایی گویا به هدف اصلی تبدیل میشود و این مسألۀ خطرناکی است؛ از این حیث که پوچگرایی و بیحاصلی نتیجۀ چنین روند رو به انحطاطی است که متأسفانه امروزه به معضلی برای سینمای روز دنیا تبدیل شده است.
🔸از سوی دیگر، این که سرنوشت برخی سینماگران روشنفکر جامعۀ ما معالأسف در سالهای اخیر چنان بوده که دچار گناه نابخشودنی «خودکشی» شدهاند، به خودی خود مسألۀ کمی نیست؛ هر چند که عدهای بخواهند آن را با عناوینی چون «مرگ خودخواسته» تلطیف کنند!
🔹به هر صورت آنچه حائز اهمیت است این که فردگراییِ برآمده از فرهنگ و اندیشۀ لیبرالیسم مسألهای نیست که بخواهیم به سادگی از کنارش عبور کنیم و این سخن در این مقال، حاوی هشداری است برای تصمیمسازان و تصمیمگیران عرصۀ رسانه و هنر، خاصه سینما و شبکۀ نمایش خانگی که بدانند محصولات این سکوها و عرصهها به جهت اندیشۀ غایی مستتر در آنها چه عوارض و تبعاتی میتواند به لحاظ فردی و اجتماعی به همراه داشته باشد.
#یادداشت
#سینمای_غرب
🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
📱💻دوره مقدماتی سواد رسانه و کنشگری در فضای مجازی
🎯 ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی مشهد مقدس
⏳ تعداد جلسات: ۸ جلسه
📌آخرالزمان و رسانه
👤با حضور استاد: حجهالاسلام سیدمجتبی سیدسلیمانی
🔰سرفصل: تحلیل و بررسی پروژه آخرالزمان؛ نقش سینمای هالیوود در شکلدهی باورهای آخرالزمانی
📌اصول و مبانی نقد فیلم و انیمیشن
👤با حضور استاد محمدعلی چوپانیان
🔰سرفصل: بایدها و نبایدها در نقد و تحلیل فیلم و انیمیشن
📌 مقدمهای بر اینستاگرام و سواد رسانهای
👤با حضور استاد حجتالاسلام مصطفی محمدی
🔰سرفصلها:
🔹اهمیت اینستاگرام در زندگی دیجیتال امروز
🔹شناخت سواد رسانهای و تأثیر شبکههای اجتماعی
🔹بررسی الگوریتمهای اطلاعاتی و چالشهای شناختی
📌 طراحی و تولید محتوای بصری و متنی
👤با حضور استاد حجهالاسلام مصطفی محمدی
🔰سرفصلها:
🔹ابزارهای طراحی محتوا (Canva، Photoshop، InShot)
🔹 اصول رنگبندی و فونت در طراحی پستهای جذاب
🔹کپشننویسی و تکنیکهای هشتگگذاری حرفهای
🔹اهمیت ویدئو مارکتینگ (Reels، IGTV، Stories)
📆زمان: سهشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۱۵ تا ۱۷
📍مکان: مشهد مقدس
(مکان دقیق برگزاری جلسه به متقاضیان اعلام خواهد شد)
⬅️شروع دوره از ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
💳هزینه ثبتنام:
🎁۸۰۰ هزار تومان، با تخفیف ویژه دهه فجر و اعیاد شعبانیه، ۳۰۰ هزار تومان🎁
✍️ثبت نام از طریق آیدی👇
@Amoozesh_resaneh
🔸تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره👇
09917623582
#دوره
#اطلاعیه
#موسسه_فرهنگی_رسانهای_استاد_محمدحسین_فرجنژاد
#فکرت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
🎓 مؤسسهٔ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا
📽ملغمهای از اساطیر ایران و ملل | نقد انیمیشن افسانه سپهر
🖊محمدصابر کریمی
🔸افسانۀ سپهر یکی از 4 اثر انیمیشنی فجر 43 است که به کارگردانی تیم جوان عماد رحمانی و مهرداد محرابی که سابقۀ همکاری قبلی آنها به فجر 42 و تولید انیمیشن شمشیر و اندوه باز میگردد به نمایش درآمده است.
🔹انیمیشن افسانۀ سپهر از فضاسازی شاد و دلنشینی بهره میبرد که نشان از توجه سازندگان به روحیات مخاطب دارد. قصه با محوریت دوستی، فداکاری و محبت ورزیدن به خانواده و دوستان شکل میگیرد و خوشبختانه همین منوال را تا به انتها حفظ میکند. هر چند در رساندن پیام میشد عمیقتر از این هم کار کرد اما گویا همین سادگی باعث دلچسبتر شدن روایت میشود.
🔗مطالعۀ ادامۀ مطلب در سایت استاد فرجنژاد
#بازنشر
#نقد_انیمیشن
#فجر۱۴۰۳
🎓 مؤسسۀ فرهنگی رسانهای استاد فرجنژاد
📲 سایت| آپارات|ویراستی|ایتا