eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
921 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
💠فرعون و اکثریت خاکستری جامعه... #علامه_مصباح 🆔 @farhang_puya
🔰کسب کمالات در پرتو تکلیف 🔹هادی مازندرانی 💢انسان، بسیاری از کمالات و ترقیات خود را در پرتو تکلیف و مسئولیت قانونی طی می‌کند. برای انسان بسی افتخار است که می‌تواند حقی را بعهده بگیرد و وظیفه را گردن نهد. بسیاری از افراد به نام آزادی می‌خواهند خود را از قید تکالیف و حقوق، آزاد سازند و البته انسان می‌تواند آزاد زندگی کند و باید هم آزاد زندگی کند. 💢ولی به شرط اینکه انسانیت خود را حفظ کند؛ یعنی از هر چیزی و هر قیدی میتوان آزاد بود مگر از انسانیت. آدمی اگر بخواهد از قید تکالیف و حقوق، خود را آزاد بداند، باید قبلا از انسانیت استعفا بدهد و جزو جمادات و یا نباتات و حداقل جزو حیوانات درآید تا بتواند از آنچه لازمه انسانیت است و شرط انسانیت است (یعنی قبول وظایف و تکالیف حقوق) خود را آزاد سازد. (نتیجه و تکلیف از نگاه استاد شهید مطهری) 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 28 🆔 @farhang_puya
✅مردم، تشنه مساوات نبوی 🔸محمد حسین ظریفیان یگانه (نویسنده و پژوهشگر) ❇️مساوات برخاسته از سیره نبوی، انسان ها را به آزادی و دادگری نوید داده است. در منطق اسلام و آخرین فرستاده خداوند، نه سفید بر سیاه برتری دارد و نه عرب بر عجم، نه زمامداران از شهروندان بالاترند و نه ثروتمندان از مستمندان؛ همه انسان ها چون دندانه‌های شانه مساوی هستند. ❇️این نگرش از عمده عوامل تحول و مجذوب شدن دیگران به اسلام بوده و هست. به گفته جواهر نعل نهرو: مسئله برادری و مساواتی که مسلمانان بدان ایمان دارند و براساس آن زندگی می کنند، روی افکار هندی‌ها تاثیر عمیقی گذاشته است؛ بویژه طبقات محرومی که مناسبات اجتماعی هند، آنان را از مساوات و برخوردای از حقوق انسانی محروم ساخته است. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4 🆔 @farhang_puya
✅پذیرش ولایت یعنی قبول تکلیف و تعهد 🔶گفتاری از چهل سال پیش مقام معظم رهبری ادام الله ظله 🔸فرق بین علی و معاویه چه بود؟ امروز شما علی و معاویه را ترسیم کنید در اجتماعتان. یک نفر را در نظر بگیرید که هر چه می گوید، ضد راحتی و تنعم و رفاه شخصی است. هر چه می گوید، بار مسئولیت روی دوش گذارنده است، از هدیه ای که بوی رشوه بدهد، ناراحت می شود. یک نفر اینجوری در اجتماع؛ سخت گیر؛ دقیق، محتاط در اجرای حدود و احکام الهی، این یک نفر. 🔸یک نفر هم نقطه مقابل اوست؛ حاضر است آدم‌ها عیش کنند، حاضر است آدم‌ها راحت باشند، اما فقط یک شرط در مقابل برای انسان‌ها قرار می دهد و آن شرط اینست که می گوید به علی کمک نکنید، به من کمک کنید. کمکی هم که از تو می خواهم کمک زیادی نیست، فقط گاهی از من تعریف کن. خب شما سراغ کدام یک از این دو نفر می روید؟ در این قطعه از تاریخ کدام را قبول می کنید؟ 🔸حاضری آن کسی که رفتنِ با او، بودنِ با او، عمل کردنِ به فرمان او، دردسر و مسئولیت دارد، با او باشی؟ اگر حاضری، خوشا به حالت، تو در زمان علی هم اگر بودی، شیعه علی بودی. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره ۲۸ 🆔 @farhang_puya
⚫️هر که با زهراست احساس سخاوت می کند/ مور این وادی سلیمان را ضیافت می کند. ⚫️ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر همه مسلمین و شیعیان جهان تسلیت عرض میکنیم. 🆔 @farhang_puya
🔴 راه تقویت روحیه تکلیف مداری 💠 مصاحبه پویا با آیت الله مصباح یزدی حفظه الله ↩️ تکلیف‌مداری یعنی تقوا. باید این دغدغه را در خودمون ایجاد کنیم که آیا هر کاری می کنیم خدا راضی است، یا راضی نیست؟ برای آخرت ما خوب است، یا ضرر دارد؟ وقتی تمرین نکرده باشیم و در همه کارهایمان دل را به هوا و هوس بسپاریم، هیچ وقت چنین روحیه‌ای پیدا نمی کنیم. انسان اگر از کار های ساده شروع کند که تشخیص آن خیلی مشکل نیست و وقتی فهمید که واقعا این کار ضرر دارد، پرهیز کند، کم کم به کار های بزرگ و اجتماعی هم که برسد، تقوا را رعایت خواهد کرد. ↩️ اما اگر بگوید ای بابا! این مقدس بازی ها را کنار بگذار. بگذار چهار روز خوش باشیم. ممکن است مسئله فردی و جزئی باشد، اما همین روحیه به آنجا می رسد که می گوید دین را هم کنار بگذار. اگر بخواهد تکلیف مدار باشد، باید اول از کارهای کوچک شروع کند. این همان خودسازی است. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 28 🆔 @farhang_puya
🔴تقابل فرهنگی دشمن در برابر جمهوری اسلامی ❇️حجت الاسلام مجتبی مصباح در جمع دانشجویان 🔶انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی با زیر ساخت های فرهنگی و باور های عمیق مردم بود و در واقع، تربیت اسلامی و دینی مردم، آنان را به تحول نظام کشور واداشت. وقتی دشمن نتوانست با حربه نظامی در مقابل نظام اسلامی بایستد، در دو حوزه وارد فاز فرهنگی شد. 🔶یکی تهاجم به لایه باور های عمیق مردم بود، از طریق تضعیف باور ها به صورت های مختلف و با بیان های مغالطی، استهزا و توهین، تبلیغات روانی و جوسازی به وسیله پایگاه های مختلفی که در داخل کشور داشتند و الان هم دارند. 🔶تهاجم دیگر دشمن با لایه ای دیگر از فرهنگ بود که عبارت از رفتارها و نمودهای فرهنگی است که از نوع سخن گفتن و لباس پوشیدن را شامل می شود تا نوع برخورد با پدر و مادر، همسر و فرزند و سطح زنگی و توقعات اجتماعی. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4 🆔 @farhang_puya
🔴مدیریت تحول، باید مردمی و توسط همه اقشار باشد ✳️نشست فرهنگ پویا با دکتر قدیری ابیانه ↙️در مدیریت تحول باید نگاه ها را به سمتی سوق دهیم که هرکس برای خودش صاحب نقش باشد. مع الاسف جوان هایمان و بسیاری از مردم مان در بسیاری از موارد، به خصوص در مسائل اقتصادی و معیشتی، خودشان را بخشی از مسئله می دانند، نه بخشی از راه حل؛ در حالیکه باید نگاه ها به سمتی هدایت شود که هر کس در هر زمینه ای خودش را بخشی از راه حل بداند. ↙️اگر احساس می کنیم مشکل فرهنگی داریم، هرکس باید برای خودش احساس مسئولیت بکند. امر به معروف و نهی از منکر نباید با تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر تامین بشود. نباید چنین احساسی حاکم شود که چون یک سازمانی وجود دارد، پس من کاری نداشته باشم. درباره مشکل اشتغال کشور نباید بنشینیم تا اداره کاریابی وزارت کار یا دولت مشکل را حل کند. اصلا این نشستن ها باعث عقب افتادگی است. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 4 🆔 @farhang_puya
💢جهان تشنه فرهنگ ناب اسلام محمدی 🔷جهان امروز در نگاه خمینی (ره) 🔹امروز جهان تشنه فرهنگ ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخ های سفید و سرخ را از بین خواهند برد، امروز خمینی آغوش و سینه خود را برای تیر های بلا و حوادث سخت باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روز شماری می کند. 🔹جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه بیندازیم، ان‌شاءالله ملت بزرگ ایران با پشتیبانی مادی و معنوی خود از انقلاب، سختی های جنگ را به شیرینی شکست دشمنان خدا در دنیا، جبران می کند. امام خمینی (ره) 67/4/29 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
🔵ضرورت دولت سازی در راستای تمدن اسلامی ↙️حسن ابراهیم زاده 🔸در سایه دولت اسلامی است که می توان پایه های تمدن اسلام را مستحکم ساخت و آرمان های رهبری انقلاب درباره جهان اسلام و مظلومان جهان را که همانا بالا بردن فرهنگ و بینش و کمال فکری انسان هاست، عینیت بخشید. نکته ای که رهبری در طول سال ها بدان اشاره فرمودند تا جایی که در بهار سال 73، فرامنطقه ای بودن رسالت انسان انقلاب اسلامی را اینگونه ترسیم کردند؛⬇️ 🔸 : «ما در حال پیشرفت و سازندگی و در حال بنای یک تمدن هستیم، من این را می خواهم به شما بگویم: مسئله ما این نیست که زندگی خودمان را نجات دهیم و گلیم خودمان را از آب بکشیم، مسئله این است که ملت ایران - در حال پدید آوردن یک تمدن است، پایه اصلی تمدن، نه بر صنعت و فناوری و علم، که بر فرهنگ و بینش و معرفت و کمال فکری انسانی است». 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
🔘نیاز همیشگی بشر به دین ✳️علیرضا فرهانی ↩️نیاز به معنویت در میان بشر از ابتدا تا کنون، بسیار پررنگ و مهم بوده است؛ به گونه ای که حتی در قلب ایالات متحده آمریکا به عنوان رهبر جریان انسان محوری مدرن، کاندیدای ریاست جمهوری برای کسب رای بیشتر باید با مواضع دینی و معنوی وارد انتخابات شود؛ همچون بوش پسر که خود را سرباز مسیح و اوباما که خود را دوست تمام ادیان معرفی می کرد. ↩️این مواضع به صراحت از حضور پر رنگ معنویت در جوامع بشری حکایت دارد. اما مهم ترین نکته، نوع معنویت در این جوامع است. تا نیم قرن پیش، معنویت از سوی متفکران علم زده به شدت انکار می شد. تدیُّن در جوامع علمی، نوعی حماقت و عقب ماندگی دانسته و ندای (دین و علم را با هم چکار) سر داده می شد. ↩️اما مدت هاست که حتی در مجامع آکادمی هم، دین به عنوان نیاز بشر مورد توجه و احترام است و گزاره های دینی مورد تحقیق و پژوهش قرار می گیرند تا علت این همه تاثیر دین و معنویت بر انسان و نیاز متقابل و همیشگی انسان به دین روشن شود. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
🔴منشا انحطاط سیاسی تمدن ها را در چه محورهایی باید جست‌وجو کرد؟ 🔶حجت الاسلام والمسلمین علی عالمیان ↙️از جمله چاش‌هایی که جوامع گوناگون و به ویژه جامعه اسلامی با آن مواجه هستند، انحطاط سیاسی است. انحطاط سیاسی بیش از هر چیز، به این معناست که جامعه اسلامی از لحاظ حکومت و در عرصه حکمرانی دچار اعوجاج شود به گونه ای که این اعوجاج به پستی، سقوط و عقب ماندگی آن جامعه بینجامد. ↙️از آنجا که عرصه حکومت به برقراری و تشکیل دولت وابسته است و دولت و حکومت به سه عنصر اساسی و مهم ملت، سرزمین و حاکمان وابستگی دارد، انحطاط سیاسی جوامع نیز می باید بر محور این سه عنصر که در شاکله مفهومی به نام حکومت معنا و قوام می یابند، جست وجو شود. 📜نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya