eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
880 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 شرط سودمندی علوم 🔸 همه می‌دانیم، آیات و روایات هم هست، تجربه‌های عینی و دلیل عقلی داریم بر این که علم، شرط لازم است، نه شرط کافی. گاهی ممکن است تحصیل علم باعث ضرر بیشتر شود؛ مثل معروف «دزد که با چراغ آید گزیده تر برد کالا» آن شرط دیگری که شرط لازم را کافی می‌کند به چند چیز منشعب می‌شود: 🔹 یکی این که ما علوم را از منابع صحیحش اخذ می‌کنیم و واقعا علم باشد نه به قول امیرالمؤمنين «الا جهاليل و اضالیل» باشد. پس هم منابع معتبر باشد و هم روش استفاده و استنباط باشد. 🔹هر علم یک متد مخصوص خودش را دارد که اگر از آن متد استفاده کنند نتیجه صحیح به دست خواهد آمد. ولی بعد از آن که انسان این علم را به دست آورد، ممکن است عملاً به صورت دیگری منعکس کند. مانند بسیاری از علمای بنی اسپرائیل از احبار و رهبان که عمداً حقایق را تحریف می‌کردند. 🔚 باید انگیزه داشته باشیم و علم صحیح را در جامعه نشر دهیم؛ بعد از یاد گرفتن مفاهیم و تولید مفاهیم و علم جدید، شرط دوم این که انسان باید تقوی داشته باشد، اخلاص داشته باشد، خودسازی کند تا این که از علمش سوء استفاده نکند. ✍ سمیه طاهریان 🆔 @farhang_puya
💢 تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری 🔸«شهید مطهری» یکی دیگر از ارکان تداوم و استمرار انقلاب اسلامی را حفظ آزادی می‌داند؛ ولی آزادی به معنای معقول و در چارچوب اخلاق و اسلام را تبیین می‌کند. ایشان در این زمینه می‌گوید: 🔹 از آنجا که ماهیت این انقلاب ماهیتی عدالت خواهانه بوده است، وظیفه حتمی همگی ما این است که به آزادی‌ها به معنای واقعی کلمه احترام بگذاریم. زیرا اگر بنا باشد حکومت جمهوری اسلامی زمینه اختناق را بوجود بیاورد، قطعا شکست خواهد خورد. البته آزادی غیر از هرج و مرج است و منظور ما آزادی به معنای معقول آن است. 🔸همچنین در رابطه با آزادی فکر و بیان و قلم می‌فرماید: هر کس می‌باید فکر و بیان و قلمش آزاد باشد و تنها در چنین صورتی است که انقلاب اسلامی ما راه صحیح پیروزی را ادامه خواهد داد.... 🔚 که در جامعه ما، محیط آزاد برخورد آراء و عقاید به وجود بیاید به طوری که صاحبان افکار مختلف بتوانند حرف‌هایشان را مطرح کنند و ما هم در مقابل آراء و نظریات خودمان را مطرح کنیم. تنها در چنین زمینه‌ی سالمی خواهد بود که اسلام هر چه بیشتر رشد می‌کند. 🆔 @farhang_puya
✍ امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: 🔺 براى هيچ توكل‌كننده‌اى رنجى نيست. 📚 غررالحكم، حدیث ۷۴۵۱ 🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت آزادی در اسلام و آزادی در غرب 🔹 اومانیست‌ها با تأکید بر خودمختاری و خودرأیی انسان، بر این باورند که انسان، آزاد به دنیا آمده است و حق گزینش دارد و از هر قید و بندی رهاست. بنابراین، خود، باید سرنوشت خویش را رقم زند؛ زیرا او به کمک خرد، می تواند حقوق و اختیارات خویش را تعیین نماید. در نتیجه هیچ نیازی به تعیین تکلیف از ماورای طبیعت ندارد. 🔸 از این رو، چون دین و ارزش‌های دینی با آزادی و اختیار بی‌قید و شرط انسان در ستیز کامل هستند، بایستی از صحنه زندگی این جهانی بشر حذف شوند. در مقابل اندیشه اومانیستی، بر اساس اندیشه اسلامی و در حوزه مهدویت، آزادی مفاهیم و معیارهای متعددی دارد که باید در مقام اندیشه و عمل به آنها توجه داشت. 🔹 از دیدگاه اسلام، مرز آزادی تا جایی است که به حقوق دیگران تجاوز نشود و با آنها در تزاحم نباشد. از آنجا که تحقق حکومتی عادلانه تنها با رعایت حقوق همگان و اجابت دادخواهی مظلومان و قضاوت‌های عادلانه و رعایت شدن اصل برابری در همه عرصه‌ها میسر می‌شود، کمتر کسی در آن عصر [ مهدویت ] از رعایت حقوق کوتاهی می‌کند. ✍ بهروز محمدی منفرد 🆔 @farhang_puya
📌 هدف غرب از علمداری حقوق زنان چیست؟ 🔹 به قول استاد مطهری، رشد روز افزون صنعت که بیش از نیاز واقعی انسان‌ها بود، به ضرورت تحمیل کالا بر مصرف کننده انجامید که می‌بایست با ترفندهای زیادی و به کارگیری همه وسایل ارتباطی فکری و هنری، انسان‌ها را به عامل بی‌اراده مصرف تبدیل کند. 🔸 قدرت سرمایه‌داری بار دیگر سراغ بهره‌کشی از زن برآمد، اما این بار نه از نیروی بدنی و کار زن، بلکه از نیروی جاذبه و زیبایی او و گرو گذاشتن شرافت و حيثيتش از قدرت افسونگری زنان در تبلیغات و تحمیل کالاهای تولیدی به دنیا استفاده کرد. 🔹 بدیهی است همه اینها را به حساب آزادی و تساوی با مرد گذاشت؛ متأسفانه شاهدیم که زنان همه عرضه خود را در عرضه خود دیدند، غافل از آنکه به نوعی از ستم تاریخی رهایی یافتند و به زیر یوغ استعمار نوین و مدرنیسم با شعارهای فریبنده قرار گرفتند و برای رهایی از وجدان بیدار، او را به دامن فردگرایی و نسبیت در ارزش‌ها فراخواندند که هر فکر بیداری را خفته گرداند. ✍ اکرم مبارکی 🆔 @farhang_puya
📌 امداد خط فکری ابوذر در روح نیرو‌های مخلص حزب الله 🔹 «عشق به شهادت» رمزی که از عاشورا و کربلا و صحابی رسول الله (ص) بر فرزندان معنوی حضرت سلمان در ایران بر جای ماند و اکنون این رمز و راز گره از زندگی پرسودای فرزندان ابوذر در لبنان می‌گشاید. سیدحسن نصر الله و سربازان حزب الله، فردایی بزرگ و درخشان را رقم می‌زنند. فردایی که برای اسراییل و آمریکا بسیار تیره و تار خواهد بود. 🔸 هر آنکه دم از سنّت واقعی پیامبر (ص) میزد عاقبتی همچون ابوذر تنها و حیدر مظلوم داشت. آنچه که هست، سیدحسن نصر الله و ياران مخلص حزب الله، با دستان خالی و قلب هایی مالامال از عشق به خدا و پیامبر (ص) و اهل بیت پاکش(ع)، تاریخی را می‌نگارند که نسل آینده به آن غبطه خورند. تاریخی که سر در گمی و حیرانی دشمنان اسلام را می‌نمایاند. ✍ مقداد علوی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | سید عزیز... ✅️بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در مورد سید حسن نصرالله : «من واقعا در مقابل ایشان احساس حقارت می کنم.» 🆔 @farhang_puya
💢 نقشه ذهنی استراتژیک رهبر انقلاب 🔹 مقام معظم رهبری ذهنشان سه وجهی است. این ذهن سه وجهی به این معناست که برای هر موضوعی می‌خواهند راهکار ارائه کنند، سه وجه را معین می‌کنند. 🔸 همین سیاست خارجی ما را ایشان چه جوری ترسیم کردند که سه وجه است: عزت، حکمت و مصلحت و بعد سیاست داخلی را عزت رحمت و اقتدار. خوب یک مثلث ترسیم کنید و روی ضلع‌هایش بنویسید: عزت، حکمت، مصلحت. 🔹 یک مثلث دیگر برای سیاست داخلی ترسیم کنید؛ دوباره ضلع‌هایش می‌شود: عزت، رحمت و اقتدار. علت و همپوشی این دو تا مثلث در کلمه «عزت» است. سیاست داخلی و سیاست خارجی باید در حوزه عزت مشترک باشد. 🔚 حالا شما تعداد زیادی از مثلث‌ها را که آرای ایشان است در بیاورید، هر کدام از این گوشه‌ها و زوایا با هم که اورلب دارد به هم بچسبانید؛ آنگاه ساختار کندوی عسل را خواهید دیدید که به شکل نقشه‌ای در می‌آید که به آن، «نقشه ذهنی استراتژیک» رهبر می‌گوییم. 👤 دکتر حسن عباسی 🆔 @farhang_puya
💢 دکترین امام راحل 🔹 بعد از انقلاب، امام راحل هر چهار تا حوزه را مدنظر داشتند. غایتی که از انسان برای ایشان متصور بود، غایتی است که در قرآن تعریف شده و حیات انسان را حیات طیبه می‌دانستند. 🔸 [ امام خمینی ] جامعه را جامعه نبوی می‌گرفتند. شبیه انگاره‌هایی که آن روزگار به وجود آمده بود، نهادسازی‌های متعددی انجام دادند و دولت‌سازی را با شیوه‌ای که بنیان نهادند، از حکومت در جمهوری اسلامی آغاز کردند. 🔸 ما امروز می توانیم به جرئت از مفهومی به نام خمینیزم یاد کنیم؛ چون این ایدئولوژی و بالاتر از این دکترین امام راحل، تقریباً یکی از منسجم‌ترین دکترین‌ها برای اداره جوامع بشری امروز و آینده است. 👤 دکتر حسن عباسی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نصرالله: به زودی پیروزی غزه را جشن خواهیم گرفت 🔹مقاومت هنوز به پیروزی نرسیده و برای رسیدن به آن به وقت و صبر نیاز است. 🔹امام خامنه‌ای به ما در جنگ ۳۳روزه گفت ما پیروز می‌شویم و ما پیروز شدیم. چند روز پیش هم فرمودند غزه و مقاومت قطعا پیروز خواهد شد. 🔹من به غزه، کرانۀ باختری و همۀ فلسطینی‌ها می‌گویم که نتیجۀ تحمل این مسئولیت و پایداری و صبر ما در برابر این توحش قطعا پیروزی است. به‌زودی پیروزی غزه را جشن خواهیم گرفت. 🆔 @farhang_puya
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر لک‌زایی پیرامون موضوع علوم انسانی 📌 فرهنگ پویا: آیا هم اکنون علوم انسانی اسلامی داریم؟ 🖇 دکتر لک‌زایی: دو بحث است؛ یکی این که بگوییم الان نداریم؛ یکی این که بگوییم امکان ندارد که داشته باشیم. اگر کسی بگوید امکان ندارد، خوب استدلال‌های قبلی ما نشان داد که می‌توانیم داشته باشیم؛ به لحاظ ،عقلی، تجربی، نقلی..... به خاطر این که بحث ما این است که علوم انسانی موجود ناقص و در برخی موارد ناقض اهداف الهی و انسانی است. 🔸 نمی‌گوییم که علوم انسانی موجود را باید دور بریزیم. ما می‌گوییم این علوم انسانی فقط از تجربه و ارزش‌هایی که توسط انسان‌ها بنیانگذاری شده است استفاده می‌کند؛ یعنی خودش را از وحی محروم می‌کند. ما داریم یک منبع معرفتی را به این اضافه می‌کنیم. معنای این حرف آن نیست که این کنار آنها قرار می‌گیرد. 🔹 اینها دو سیستم می‌شود؛ لذا من گفتم که از دو الگو و پارادایم می‌توانیم استفاده کنیم؛ متدانیه و متعالیه. ما آنجا معرفت تجربی را حذف نمی‌کنیم، بلکه می‌گوییم معرفت تجربی یکی از معرفت‌هاست. چیزی را که ما طرد می‌کنیم ارزش‌های ساخت بشر و ارزش‌های ضدالهی و غیرالهی یا ارزشهای مغایر با ارزشهای دینی است. 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر لک‌زایی پیرامون موضوع علوم انسانی 📌 فرهنگ پویا: آیا هم اکنون علوم
📌 تفاوت علوم متعالیه و علوم متدانیه 🔹 در مجموع می‌توانیم دو پارادایم و الگو را در حوزه علوم انسانی در سطح جهان مشخص کنیم؛ یکی علوم انسانی متعالیه و دیگری علوم انسانی متدانیه. در جهان امروز مع الاسف غلبه با علوم انسانی متدانیه است. 🔸 این علوم [ علوم متدانیه ] به تعبیر بسیار زیبای صدرالمتألهین، علومی است که هدف آن جلوگیری از مشکلات و آسیب‌ها و تهدیداتی است که انسان در این دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کند. آنچه ملاصدرا می‌گوید این است که انسان عاقل دنیاگرا، دنبال این است که تهدیداتی که متوجه دنیای او می‌شود را برطرف کند. 🔸 این علوم انسانی متدانیه تمام تمرکزش روی این است که به مطالعات آینده‌شناسی بپردازد و آینده بشر را مورد بحث قرار دهد؛ با این نگاه که تهدیدات متوجه بقای دنیوی انسان در سال‌های آینده را برطرف کند؛ در حالی که علوم انسانی متعالیه می‌خواهد برای تهدیداتی که متوجه بقای ابدی انسان می‌شود چاره جویی کند و نگذارد که انسان دچار تهدیدات دنیوی و اخروی شود. 🎙دکتر لک‌زایی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱•° 🎥| بیا یابن الزهرا سلام اولسون منبع برکاته... 🎙•| حْـآجْ‌مَــهٓـــدے‌رَســٓـولـے 🆔 @farhang_puya
💢 مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر مجتبی مصباح پیرامون موضوع علوم انسانی 📌 فرهنگ پویا: آقای دکتر، یک تعریف اجمالی از «علوم انسانی» ارائه نمایید. 🖇 دکتر علی مصباح: آن طور که از خود این لفظ بر می‌آید، علوم انسانی علومی است که به نحوی باز به انسان مربوط می‌شود و شاید مقصود اولیه این باشد که علوم انسانی مبتنی بر تعریف ما و دیدگاه ما نسبت به انسان است یا برای مقاصدی به کار می‌رود که مستقیماً مربوط به مقاصد انسانی است. 🔹 مثلاً فرض بفرمایید اگر گفته می شود اقتصاد جزء علوم انسانی است، معنایش این است که ما از اقتصاد برای اهدافی استفاده می‌کنیم که مستقیماً در زندگی اجتماعی انسان مورد نظر است. ما فیزیک را از علوم انسانی نمی‌دانیم. 🔸 با اینکه عملاً از فیزیک هم با واسطه در زندگی انسان استفاده می‌شود، اما هدف مستقيم مباشر علم فیزیک انسان نیست؛ بلکه طبیعت از جهتی خاص است. اهدافی که مستقیم تر به انسان مربوط است، می‌شود علم انسان. 🆔 @farhang_puya
✍امام جواد علیه‌السلام: اگر جاهل سكوت مى‏‌كرد، مردم اختلاف نمى‏‌كردند. 📚 بحارالانوار: ج۷۵، ص۸۱ 🆔 @farhang_puya
📌 فرصت‌ها و موقعیت‌ها؛ شیرازه دفتر زندگی 🔹 تاریخ گواهی می‌دهد که نادیده گرفتن و از دست دادن موقعیت‌های ممتاز زندگی، چه فتنه‌ها و بلاهایی دامن‌گیر نسل‌ها و عصرها کرده است. گاه شده که عدم درک درست از یک موقعیت ویژه و استثنایی به نابودی یک جریان و یا حرکت خطیر انجامیده است. 🔸 شخصیت‌های برجسته و موفق و چهره‌های نامدار و ماندگار در هر عصر و زمانه و در طول تاریخ متمادی بشریت، کسانی بوده‌اند که موقعیت‌های حساس و سرنوشت‌ساز را در زندگی خود کشف و از آنها به طور شایسته در مسیر تحقق آرمان‌های خویش بهره‌برداری کرده‌اند. پایداری و ماندگاری جریان‌ها و حرکت‌ها و نهضت‌ها همواره رهین شناخت درست رهبران از واقعیت‌ها و موقعیت‌هاست. 🔹از باب نمونه، امام راحل قدّس سرّه و امام خامنه‌ای مدظله العالی را بایستی در زمرۀ شخصیت‌های برجسته و استثنایی جهان معاصر برشمرد که چگونه به پشتوانه امدادهای آشکار و غیبی الاهی و با درک درست از موقعیت‌های سرنوشت‌ساز، جریان برخاسته از انقلاب اسلامی را در مسیر تحقق اهداف و منویات الاهی هدایت کردند. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
📌 موقعیت‌شناسی، از اصول مسلم موفقیت 🔸موقعیت‌یابی و موقعیت‌شناسی در هر زمینه از اصول مسلم اقدام موفقیت‌آمیز است. شناخت موقعیت نوعی سازگار شدن تمام متغیرها و شرایط و عناصر از یک سو با ظرفیت زمانی و لحظات حساس تحقق یک امر یا یک پدیده از جانب دیگر است. به هر اندازه این سازگاری دقیق تر و کامل تر باشد، ضریب اطمینان به حصول نتیجه مطلوب و موفقیت لازم بیشتر و بالاتر خواهد بود. 🔹 پروردگار مهربان برای بندگان خویش در گذر سال‌ها و فصل‌ها و ماه‌ها و روزها، فرصت‌ها و موقعیت‌های شایسته‌ای را فراهم می‌سازد، بلکه آنان [ انسان‌ها] از عمر و وجود و امکانات به دست آمده هر چه بهتر و بیشتر در مسیر سعادت خود بهره برداری کنند. 🔚 موقعیت‌هایی که با عنایت‌ها و محاسبه‌های دقیق الاهی در اثر گذر زمان پدید می‌آید، کاملا دست یافتنی می‌گردد و به خوبی می‌تواند به بروز تحولات چشمگیر در زندگانی انسان بینجامد. ✍ سید احمد رهنمایی 🆔 @farhang_puya
🌸امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کس زیارت عاشورا بخواند، شب اول قبر در آغوش امام حسین(ع) قرار خواهد گرفت.»✨ 📚کامل الزیارات ، ص ۷۵ 🆔 @farhang_puya
🔘تعامل گسترده با دنیا؛ توصیه همیشگی ▫️تعامل گسترده با دنیا... توصیه همیشگی ما است که این درست نقطه مقابل آن چیزی است که دشمنان ما و سلطه‌گران عالم دنبالش هستند. ▪️ما می‌توانیم با دنیا ارتباطات وسیع و گسترده‌ای داشته باشیم، هم به ملت‌ها و دولت‌های دیگر کمک کنیم و هم از کمک آنها بهره‌مند بشویم. ▫️حیات اجتماعی بشریت این جور پیش می‌رود: همکاری، همدلی، همراهی، تعامل با دنیا؛ اقلیم ما، جغرافیای ما، امکانات فراوان ما، این را برای ما آسان می‌کند. 🖋فائزه فلاطونی 🆔 @farhang_puya
📌 نقش مردم در تعالی و یا سقوط حکومت و جامعه 🔹 در تبیین نقش مردم در تعالی حکومت و جامعه باید ابتدائاً به این موضوع اشاره کرد که مردم می‌توانند با ایفای نقشی مهم در جامعه، سهم شگرفی در سعادت و یا شقاوت آن جامعه ایفاء نمایند. این مهم از آن جایی بیشتر نمایان می‌شود که بدانیـم کـه بـر اساس آیات الهی، انسان خلیفه و جانشین خداوند در روی زمین است. 🔸 نقش مردم در تعالی و یا سقوط یک جامعه به اندازه‌ای است که خداوند تغییرات اجتماعی در یک اجتماع و قوم را جز با تغییرات نخست فردی و سپس جمعی میسر نمی‌داند: «إنّ الله لَا يَغَيرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يَغَيرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»؛ 🔺 در حقیقت خدا وضـع قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان خودشان وضع خود را تغییر دهند. این تغییرات تا آنجایی است که قرآن می‌فرماید: ذَلِک بِأَنّ اللَّهُ لَم یک مُغَيرًا نِعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلَى قَوْمٍ حَتَّى يَغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَأَنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»؛ 📎 اين کیفر بدان سبب است که خداوند نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته تغییر نمی‌دهد، مگر آن که آنان آن چه را در روان‌ها و جان‌های خویش دارند، تغییر دهند و خدا شنوای داناست. به تعبیر قرآن، انسان‌ها در سرنوشت خود و جامعه شان دخیل هستند. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
♻️ برای تعالی جامعه باید همه احساس مسئولیت بکنند(١) 📎 خداوند تاکید دارد که برای رسیدن به قله‌های تعالی، همه باید احساس مسئولیت کنند و نپندارند که با کناره‌گیری از امور، می‌توانند تنها خود را نجات دهند. در آیات سوره عصر، چهار عامل: ایمان و عمل صالح و توصیه دیگران به حق و صبر، راه تعالی دانسته شده است. 📎 تواصی به حق و صبر یعنی مسئولیت‌پذیری در برابر دیگران. این حس مسئولیت نسبت به دیگران تا اندازه‌ای است که حضرت موسی به شخصی که قصد سوراخ کردن کشتی را دارد، تذکر می‌دهد که این کار او همه را غرق خواهد کرد: 📎 « فَانطَلَقَا حَتَّى إِذَا رَكَبَـا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيئًا إِمْرًا.» پس رهسپار گردیدند تا وقتی که سوار کشتی شدند. آن عالم کشتی را سوراخ کرد. گفت آیا کشتی را سوراخ کردی تا سرنشینانش را غرق کنی؟ واقعا به کار ناروایی مبادرت ورزیدی. ✍ علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya