eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
896 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ تمدن چیست؟ 🔹 نظام‌یافتگی به عنوان سازه اصلی تمدن ارزشمند شمرده می‌شود؛ هر چند به لحاظ رتبه‌بندی زمانی در مرحله دوم و بعد از محتوای فکری و فرهنگی قرار می گیرد. در یکی از تعاریف رایج تمدن آمده است: 🔸 «تمدن نظامی است اجتماعی که موجب تسریع دستاوردهای فرهنگی شده و به منظور بهره‌گیری از اندیشه‌ها و آداب و رسوم و هنر، دست به ابداع و خلاقیت می‌زند. نظامی است سیاسی که اخلاق و قانون نگه‌دارنده آن است و نظامی است اقتصادی، که با تداوم تولید و مبادله پایدار خواهد ماند (دورانت، ۱۳۶۸۱۳۷۰: ص۲۵۶). 🔸 به عبارت دیگر تمدن را می‌توان «مجموعه‌ای از نظام‌های اجتماعی با ویژگی‌های سیستمی که دارای خاستگاهی عقلانی هستند» دانست. 🖊 ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
🖇 نظام‌سازی مرحله بعد از اندیشه‌سازی 🔸علامه مصباح معتقدند تبدیل شدن اندیشه‌ها، مفاهیم ویژگی‌ها و ارزش‌ها به «نظام» و به تعبیر دیگر، نظام‌یافتگی آنها، فرایندی مطلوب و طبیعی است. هر فکر و اندیشه‌ای که در مسیر بسط و کمال خود قرار بگیرد، نظام می‌یابد و به نظام اندیشه تبدیل می‌شود. ایشان در این باره می‌فرمایند: 🔸 «شاید این تعبیر را از مرحوم آقای صدر رضوان الله علیه یاد گرفته باشم که بعد از علم اقتصاد نوبت به نظام اقتصادی می‌رسد. در نظام اقتصادی، استراتژی‌های رفتار اقتصادی یک جامعه تعیین می‌شود. پس از آن، نوبت به راهبردها و برنامه‌های اجرایی و مانند آن می‌رسد. 🔸 علم، به آن معنا که رابطه بین موضوع و محمول از راه تجربی اثبات می‌شد، مسلمان و کافر برای این علم مساوی بود؛ اما پذیرفتن نظام اقتصادی این طور نیست. اینجاست که مردم خواسته‌ها و سلیقه‌های مختلف دارند؛ شرایط اقلیمی و ایدئولوژی‌ها نیز مؤثر هستند». 📝 ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
🖇چشم جهان‌بین 🔷یکی از نمادهایی که در فراماسونری کاربرد فراوان دارد علامت و نماد چشم جهان‌بین است که به صورت یک هرم و چشم در انتهای آن می‌باشد. 🔶همان طور که بیان شد بسیاری از نمادهای فراماسونری برگرفته و یا تلفیقی از نشان‌ها و یا نقوش سنگی مصر باستان است. نماد چشم نیز مربوط به یکی از خدایان مصر باستان به نام خدای خورشید است. ✍علیرضا دهشیری 🆔@farhang_puya
8.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
● | اگر در این دنیای وارونه، رسم مردانگی این است كه سر بریده مردان را در تشت طلا نهند و به روسپیان هدیه كنند، بگذار این‌چنین باشد. این دنیا و این سرِ ما ❛❛شهیدسیدمرتضی آوینی❛❛ 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمومنین علیه السلام: هرکس سفره احسانی بچیند و مردم را به مهمانی دعوت کند و نظرش مفاخرت و نشان دادن شکوهمندی خود باشد و بدان فخر فروشد، خداوند روز قیامت او را سیاه‌روی به عرصه محشر آورد. 📚ثواب الاعمال، صفحه ۵۸۱ و ۵۸۲ 🆔 @farhang_puya
💠 نقش اقتصاد مقاومتی در تمدن‌سازی اسلامی 🔹 در واقع یک نظام اقتصادی ایده آل باید سه هدف را دنبال بکند: ۱. یک نوع امنیت و خود اتکایی اقتصادی ایجاد کند؛ ۲. یک نوع رشد اقتصادی ایجاد کند؛ ۳. کالاها و خدمات مورد نیاز را تامین کند و این کالاها و خدمات تولید شده را به صورت عادلانه بین افراد توزیع کند. در این روایت امنیت به عنوان اولین نکته آمده است. 🔹 از این استفاده می‌شود که تا امنیت نباشد و جامعه روی پای خود نایستد، رشد و عدالت هم تحقق پیدا نمی‌کند. از همین زاویه می‌شود به این رسید که وقتی ما به سمت ایجاد یک تمدن اسلامی می‌رویم و با خطر دشمن مواجه شدیم که می‌خواهد این تمدن را ریشه‌کن کند؛ اینجا بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود. به وسیله اقتصاد مقاومتی می‌توان ریشه‌های این تمدن را در خاک محکم کرد. 📝 برشی از مصاحبه نشریه فرهنگ پویا با دکتر محمد جواد توکلی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🖇 نظام‌سازی مرحله بعد از اندیشه‌سازی 🔸علامه مصباح معتقدند تبدیل شدن اندیشه‌ها، مفاهیم ویژگی‌ها و ار
💠 نظام‌سازی مرحله بعد از اندیشه‌سازی (بخش دوم) 🔹 از دیدگاه علامه مصباح، نظام‌یافتگی هم بار ارزشی به علوم و اندیشه‌ها می‌دهد و هم خود یک ارزش شمرده می‌شود. در این مرحله است که فرهنگ و ارزش‌ها با اندیشه‌ها، علوم، برنامه‌ها و ساختارها عجین می‌شود و بر آنها تأثیر می‌گذارد. 🔸به تعبیر دیگر، اشراب اهداف کلان و استراتژی‌ها در برنامه‌ها و ساختارها، در این مرحله صورت می‌گیرد؛ و این خود یکی از اهداف و مراحل رشد و تکامل اندیشه اسلامی است. نگاه نظام‌مند علامه مصباح به ابعاد حیات اجتماعی، قبل از هر چیز در خود اسلام باید به وجود بیاید. 🔹 از دیدگاه ایشان یکی از علل عدم تحقق همه اهداف اسلامی در ساختار نظام جمهوری اسلامی، نداشتن نگاه نظام‌مند به دین اسلام است. 🖊 ابوذر مظاهری 🆔 @farhang_puya
🛑 امام حسن عسکری علیه السلام: جدال مکن که شکوه و هیبت تو می‌رود و شوخی مکن که بر تو گستاخ می‌شوند 📚 بحارالانوار، ج۷۳، ص۵۹ 🆔 @farhang_puya
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱°• دوباره نور پس از نور سر زد ای دنیا بخند که بعد علی باز هم حسن آمد 💕 🌸 میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام حسن عسکری را بر خلف صالح(عج) ایشان و شیعیان آن حضرت تبریک عرض می‌کنیم 🆔 @farhang_puya
🖇 علامت آنخ؛ ابزاری برای نگاه ابزاری به زن 🔷 علامت آنخ کـــه نماد Isis است و در لژهای ماسونی به کار می‌رود، امروزه سمبل جنس زن است و به عنوان نشانه فمینیست‌ها (Feminists) نیز به کار می‌رود. 🔶 رواج تفکر فمینیستی در جهان نیز مشکوک بوده و احتمالا توطئه‌ای از جانب ماسون‌ها می‌باشد. گفتنی است که فمینیسم دیدگاه تساوی حقوقی زن و مرد اسلام و سایر ادیان الهی را قبول ندارد و به بهانه احقاق حقوق زنان، در جهت اهداف استعماری قدم بر می‌دارد. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
🖇 آزادی روح و اندیشه فرجامین تاریخ در دستگاه فلسفی هگل 🔶 مقوله سومی که در دستگاه فلسفی هگل به اندیشه فرجامین تاریخ رهنمون است، مقوله روح و مراحل و گذرگاه‌های آن است. تاریخ در نهایت و فرجام خود بدان‌سو می‌رود تا همه امکانات خود را به فعلیت برساند. 🔚 روح در این فرآیند تحقق به سوی آن آگاهی پیش می‌رود که نه‌ تنها امکان آن را در خود می‌پروراند، بلکه کمالش به آن بستگی دارد. 🔷 این تعابیر در عین حال که از اغلاق و پیچیدگی دور نیست، در قالبی روشن‌تر، گویای این حقیقت است که هگل خود در آثارش به طور صریح‌تر بیان‌کرده است: خصلت ذاتی روح این است که در برابر امکان و تصادف سر‌فرود نیاورد، بلکه آنها را به سود خود به کار برد‌ و به زیرفرمان خود درآورد. ✍ علی فلاح 🆔 @farhang_puya
🖇 تقسیم استعماری جهان 🟨 واقعیت این است که دوَل استکباری شرق و غرب و خصوصا آمریکا و شوروی، عملاً جهان را به دو بخش آزاد و قرنطینه سیاسی تقسیم کرده‌اند. 🟩 در بخش آزاد جهان، این ابرقدرت‌ها هستند که هیچ مرز و حد و قانونی نمی‌شناسند و تجاوز به منافع دیگران و استعمار و استثمار و بردگی ملت‌ها را امری ضروری و کاملا توجیه شده و منطقی و منطبق با همه اصول و موازین خودساخته و بین المللی می‌دانند‌. 🟥 اما در بخش قرنطینه سیاسی که متأسفانه اکثر ملل ضعیف عالم و خصوصا مسلمانان در آن محصور و زندانی شده‌اند، هیچ حق حیات و اظهار نظری وجود ندارد؛ همه قوانین و مقررات و فرمول‌ها همان قوانین دیکته شده و دلخواه نظام‌های دست‌نشاندگان و در برگیرنده منافع مستکبران خواهد بود. 🖋 حضرت امام(ره) 🆔 @farhang_puya