eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
944 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه فرهنگ پویا
⚠️ خطر ریزش «بخش دوم» 🎙 امام در سال ۱۳۶۲ خطاب به مجلس خبرگان فرمود: باید بدانید که تبهکاران و جنایت
⚠️ خطر ریزش «بخش سوم» ❌ به دلیل عدم موضع‌گیری آقای منتظری در برابر عملکرد مهدی هاشمی و عمل نکردن به توصیه ایشان در اعلام برائت از او، امام نامه‌ای دلسوزانه برای او می‌نویسد.(ر.ک همان،ج۲۰،ص۱۳۶و۱۳۷) ایشان حتی خواهان پیگیری عدالت و رعایت انصاف و پرهیز از مچ‌گیری یا برخورد خطی و جناحی تاکید کردند. حتی در موافقت با تبعید سید‌هادی هاشمی برادر مهدی هاشمی جزو که عناصر محوری این ماجرا به‌شمار می‌رفت؛ خواهان عدالت بود. با این‌که بسیاری گمان می‌کردند موضع‌گیری‌های آقای منتظری که در برابر امام، کار آقای منتظری را در صحنه سیاسی کشور به پایان رسانده است. ◀️ اما امام و بزرگ منشی او از بی مهری‌های گذشت. حدود دو سال از ماجرای غم‌انگیز آقای منتظری و امام و دوران پر التهاب مسئله مهدی هاشمی که بسیاری از آن حساس‌ترین دوره نهضت اسلامی و حوزه‌های علمیه یادکردن؛ گذشت. تا این‌که در تاریخ ۱۳۶۷/۱۱/۲۲ آقای منتظری با زیر سوال بردن موضع‌گیری نظام در داخل و خارج و پاشیدن بذر یأس و نومیدی امام را به واکنش در برابر خود واداشت. سرانجام امام در نامه معروفشان به تاریخ هشتم فروردین ۱۳۶۸ آقای منتظری را از مسئولیت قائم مقام رهبری برکنار داشتند. نگارش آخرین نامه مهربانانه و دلسوزانه امام بیانگر نگاه اخلاقی و پدرانه امام به همه ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب است نامه‌ای که بی شک برای آقای منتظری امنیت و آسایش را به ارمغان آورد. 🖋 حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
🤝 رابطه رسانه و استعمار [قسمت یکم] 🎗قسمتی از استعمار کهن که به قرون اخیر باز می‌گردد مربوط به این مسئله می‌شود که مهاجمان تلاش می‌کنند تا ساختارهای فرهنگی کشورهای زیر سلطه و استعمار را تحت تأثیر قرار بدهند. در اواخر قرن ۱۸ میلادی وقتی ناپلئون بناپارت مصر را به تصرف خود در می‌آورد؛ به انتشار دو روزنامه در مصر دست می‌زند و بعد به سراغ زیرساخت‌های فرهنگی اهالی این کشور می‌رود. 📠 نیمه دوم قرن ۱۹ از جنبه گسترش رسانه‌های اهمیت زیادی دارد. در این سال‌ها فناوری‌ها و ارتباطات بزرگ تشکیل می‌شود. با گسترش تلگراف، تلفن و عکاسی خبرگزاری‌های دنیا تشکیل شده و گسترش پیدا می‌کند. این استعمار کهن تا پایان جنگ دوم جهانی ادامه می‌یابد؛ اما پس از چند دهه وقتی کشورهای تحت سلطه و استعمار استقلال خود را به‌دست می‌آورند؛ این مسئله از طرف کشورهای استعمارگر مطرح می‌شود که وضع فرهنگی مستعمرهای سابق چگونه شود؟ از این زمان به بعد است که استعمار نو آغاز می‌شود. 📚 با بالا رفتن سطح دانش عمومی اقشار مختلف جامعه، رسانه‌های جدید شکل می‌گیرد. از حدود دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی ایجاد جریان یک‌سویه اطلاعات در سطح ملی و منطقه‌ای از سوی کشورهای استعمارگر و صاحب قدرت اعمال می‌شود. با سقوط رژیم شوروی سابق و اقمار آن، مسئله تاکید بر امور رسانه‌ای و فرهنگی شدت بیشتری می‌یابد و پس از پایان جنگ سرد، مسئله اطلاعات، ارتباطات و رسانه‌ها نقش بسیار مهمی را در زمینه فعالیت این دو ابرقدرت ایفا می‌کند. ✒️ فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
❌ حذف اقتصاد نئولیبرال 🆔 @farhang_puya
❓علاج تحریم چیست؟ 💢 تحریم قطعاً قابل علاج است امّا علاجش عقب‌نشینی نیست. علاجش چیست؟ علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی‌های ملّی است. باید این توانایی‌ها را هر چه داریم نگه داریم، دنبال کشف توانایی‌های جدید باشیم -که قطعاً هم توانایی‌های ما زیاد است- و به آن‌ها تکیه کنیم و آن‌ها را اِحیا کنیم، جوان‌های خودمان را وارد میدان بکنیم و ارکان اقتصاد مقاومتی را -یعنی درون‌زایی و برون‌گرایی- [دنبال کنیم.] ما، هم امکاناتی در درون داریم، هم امکانات بین‌الملل داریم.  🎙 امام خامنه‌ای (حفظه‌الله) ۹۹/۰۵/۱۰ 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🕸 سست‌تر از خانه عنکبوت «قسمت اول» ⭕️ ارتباط بیت آقای شریعتمداری با عوامل ساواک در مقطعی که یاران ا
🕸 سست‌تر از خانه عنکبوت«قسمت دوم» ⁉️ انقلاب به پیروزی رسید و امام با تمام بزرگ منشی خود از کنار همه موضع‌گیری‌های آقای شریعتمداری و توهین و پرده‌دری‌های اطرافیان و طرفدارانش گذشت. اما شخص آقای شریعتمداری و بیت ایشان به جای همراهی و همگامی به امت مسلمان و رهبری آن موضع‌گیری‌هایی را بر ضد امام و نظام اسلامی به گونه‌ای دیگر تعقیب کردند. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسی نشان می‌دهد آمریکا از طریق ۴ کانال با آقای شریعتمداری و بیت ایشان ارتباط برقرار می‌کردند. 📑 ۶ سند بازخوانی شده و نوشته شده لانه جاسوسی آمریکا نشان داد که بیت آقای شریعتمداری توسط این کانال‌های ارتباطی، در صدد روی کارآمدن دولتی موافق با سیاست‌های آمریکا در ایران و براندازی نظام بوده‌اند. اولین کانال ارتباطی آقای شریعتمداری فردی به نام باروز بازرگان آمریکایی بود که پس از چندی از گردونه جاسوسی حذف شد. (ر.ک اسناد لانه جاسوسی،ش۵۵،ص۳۸) 🖋حسن ابراهیم زاده 🆔 @farhang_puya
⚖ عدالتخانه یا مشروطه؟ «قسمت۱» 🔸 پس از گسترش نفوذ منورالفکران در ارکان انقلاب مشروطه و رشد روند استحاله نهضت، رهبران دینی مواضع متفاوتی در برابر موج اصلاحات غیر دینی اتخاذ کردند که در یک نگاه کلی می‌توان موضع‌گیری‌های مزبور را در قالب دو شیوه برخورد با موج غربی کردن نهضت عدالتخانه بیان نمود. 1⃣ شیوه نخست که شیوه مخالفت صریح و مبارزه رو در رو بود، سرانجام به نفی کامل مشروطه قدیمی انجامید. این شیوه توسط شیخ فضل الله نوری و یاران مذهبی در تهران اتخاذ شد و ضربه سختی به مشروطه‌خواهان غرب‌گرا وارد آورد؛ گرچه شیخ به شهادت رسید و یارانش نتوانستند افسار قدرت را به دست بگیرند و مشروطه‌خواهان غرب‌گرا از مصدر قدرت کنار بزنند ولی با افشاگری‌ها و مقابله رو در روی خویش ماهیت آن‌ها را فاش کردند به گونه‌ای که پس از اعدام شیخ بسیاری از مردم مسلمان فهمیدند بانیان آزادی غربی خود افراد مستبد و دین‌ستیز و مرز نشناس و همگام با استعمار می‌باشند. 🔚 البته این شیوه برخورد در موقعیتی که هنوز ماهیت منورالفکران دین‌ستیز هویدا نشده بود یک پیامد منفی داشت و آن اینکه برخی از نیروهای مردمی به دلیل ناآگاهی از نیات شوم آزادی‌خواهان دین‌ستیز با این رفتار شیخ شهید و خاندان قاجار یک هم خوانی و تشابه تصور می‌نمودند و روحانیت را به هم‌دستی با استبداد متهم کردند. 📝 حجت‌الاسلام دکتر جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
⚖ عدالتخانه یا مشروطه؟ «قسمت۱» 🔸 پس از گسترش نفوذ منورالفکران در ارکان انقلاب مشروطه و رشد روند است
⚖ عدالتخانه یا مشروطه؟ «قسمت۲» 🔍 اگر بخواهیم ریشه‌های این برخورد را مورد بررسی قرار دهیم؛ باید به مبانی فکری و عملکرد شیخ شهید فضل الله نوری بانی و رهبری این شیوه برخورد مراجعه کنیم. ایشان در ابتدای نهضت با تأسیس عدالتخانه و محدود ساختن خودکامگی رژیم قاجار موافقت نمود و همراه مهاجران به قم مهاجرت کرد. 🔳 پس از پیروزی نهضت نیز بر مجلس و عملکرد آن نظارت داشت؛ ولی از همان آغاز حتی پیش از شروع انقلاب حساسیت خاصی نسبت به شعارها و اهداف از خود بروز می‌داد. دوستان خود را از به کارگیری واژه‌های آزادی و مشروطه به عنوان یک هدف و آرمان بر حذر می‌داشتند. 🔺 ایشان معتقد بود استفاده از واژه‌های دو پهلو مسیر نفوذ فرهنگ غرب را بر مسلمانان هموار می‌کند و منشأ فساد و لامذهبی خواهد شد و سرانجام جز رسوایی نیروهای مذهبی ندارد. از این‌رو در مهاجرت کبرا در مجلس علما سخت از استعمال واژه مشروطه و آزادی به عنوان آرمان و نهضت خودداری کرد و فرمود:«سخنی نگویید و حرکتی نفرمایید که رخنه در دین اسلام وارد آید. آن وقت اجانب بر ما سخریه خواهند گرفت. اگر از من می‌شنوید لفظی آزادی را بردارید که عاقبت این حرف ما را مفتضح خواهد کرد.» 📝 حجت‌الاسلام دکتر جواد سلیمانی 🆔 @farhang_puya
⚔ دموکراسی خون 💢 در طول تاریخ در تمام جنگ‌های معروف دنیا پای استعمار در میان بوده است؛ تا بدین ترتیب چهره واقعی آنان مشخص شود. فقط جنگ‌جهانی اول و دوم نبود؛ بلکه در سال‌های جنگ‌‌ها که تلفات جانی زیادی در پی داشته، دست ننگین غرب وحشی دیده می‌شود و در این میان می‌توان به چند جنگ مهم اشاره نمود. جنگ اجتماعی با جنگ ماسی، جنگ انتقال میراث، جنگ بارون‌ها، جنگ تریاک، جنگ داخلی آمریکا، جنگ داخلی انگلستان، جنگ ده‌ساله، جنگ سی‌ساله، جنگ شبه‌جزیره، جنگ شمالی، جنگ صد‌ساله، جنگ‌های اروپایی انقلاب فرانسه و جنگ های صلیبی... 🖋علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
📲 رسانه برای تغییر ذائقه جوان 👤 از روزی که جوانان به عنوان نخستین ایمان آورندگان به پیامبر رحمت (ص) و حضور خود را در عرصه‌های گوناگون انقلاب توحیدی اسلام جشن گرفتند نگاه بشریت معطوف به مکتبی شد که با فطرت و طبیعت همه انسان‌ها به ویژه نسل جوان هم‌خوانی داشت. نگاهی که در طول قرن‌ها موجب گرایش نسل‌جوان شد که کرامت و عزت خود را در هویت‌دینی جستجو کردند. 🔄 تکرار این حادثه بزرگ در انقلاب اسلامی و نقش محوری جوانان در شکل گیری و پیروزی انقلاب و پس از آن جان‌فشانی این قشر در پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌ها آن از همان روزهای نخست، دشمن را بر آن داشت تا به کارگیری همه ابزارها به ویژه رسانه جمعی جوان ایرانی را از هویت بازیافته دینی خود جدا سازد و با این رویکرد انقلاب را از سرمایه‌های بزرگ در پیشبرد اهداف خویش محروم سازد. اما هدایت عالمان و دلسوزانه امام، این قشر به خدا پیوسته و از دنیا رسته را در مسیر دفاع، تبلیغ و ترویج انقلاب در میدان باقی گذارد. 💠 در نگاه امام راحل تحول درونی و هویت‌یابی قشر جوان ریشه در اراده خداوند داشت و از این رو به صراحت فرمودند: این تحول روحی این تحولی که در جوان‌های ما پیدا کند این دست خدا بود و بشر نمی‌تواند در راه مردم این طور موثر باشد. (صحیفه امام، ج ۸، ص‌۴) 🖋 حسن ملکشاهی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
🤝 رابطه رسانه و استعمار [قسمت یکم] 🎗قسمتی از استعمار کهن که به قرون اخیر باز می‌گردد مربوط به این
🤝 رابطه رسانه و استعمار [قسمت دوم] 🎛 شکل اعمال استعمارگری و بازیگری‌های سیاسی در استعمار نو تغییر می‌کند و در چارچوب موضوع‌های قدیمی، مسائل و موضوع‌های تازه‌ای مطرح می‌شود. در استعمار نو از آزادی‌های مدنی و فردی، دموکراسی، مشارکت عمومی، مبارزه با تروریسم، کمک به زیرساخت های ملی و این اواخر جهانی شدن و جهانی‌سازی صحبت می‌شود. 🗃 همه افراد کشورهای جهان وارد یک جامعه اطلاعاتی و صنعتی می‌شوند. در این زمان لیبرالیسم به پیروزی رسیده است. اما در نگاه کشورهای استعمارگر این پرسش مطرح می‌شود که به چه شکل این مسئله باید به دیگر کشورها انتقال پیدا کند. این مطلب به وسیله اعمال مسائل فرهنگی و آداب و رسوم و آیین‌های هر منطقه و کشور شکل ویژه‌ای به خود می‌گیرد. 🎬 جامعه را از طریق اینترنت و امواج نامرئی نمی‌توان درست کرد؛ اما می‌توان ساکنان هر منطقه و کشور را با توجه به تاثیرپذیری‌های فرهنگی تغییر داد. مسئله اینجاست که استعمار کهن آثار ملموس داشت. در حالی که استعمار نو‌ از آثار غیر ملموس برخوردار است. ✒️ فائزه اسکندری 🆔 @farhang_puya
✅ مکتب انسان‌ساز 🆔 @farhang_puya
🔷 حقیقت انسان، مغلوب مَجاز 🔸 به نظر می‌رسد تلاش انسان که در گذشته برای ارضای حس حقیقت‌طلبی و عقلانیت او بوده است اکنون در سایه فضای مجازی به تلاشی مذبوحانه برای ارضای حس تخیل رویاپردازی بدل شده است. و عجیب آن‌جا است که خود گمان می‌کند توسعه تکنولوژیک او را به تکامل و عقل کامل می‌رساند! 📚 زینب ابوذری، فائزه حسین‌خانی، الهام عباسی 🆔 @farhang_puya