✅ ساده زیستی مولفه انقلابیگری
💠 یکی از مولفههای انقلابیگری در دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی میتوان سادهزیستی و نفی اشرافیت دانست.
⚠️ ایشان در پیامی به مناسبت گشایش دومین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید میکنند: «اگر بخواهید بیخوف و هراس در مقابل باطل بایستید و از حق دفاع کنید و ابرقدرتان و سلاحهای پیشرفته آنان و شیاطین و توطئههای آنان در روح شما اثر نگذارد و شما را از میدان به در نکند خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید.
🗃گرد آوری شده توسط هادی مجیدی
#شماره_33
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
💥 تنها راه نجات، پیروی از اهلبیت (علیهمالسلام)
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليهالسلام):
💯 خاندان پیامبرتان را به دقت بنگرید و خود را به همسویی با آنان ملزم کنید و گام به گام از آنان پیروی کنید؛ زیرا که آنان هرگز از راه هدایت بیرونتان نمیکنند و دیگر بار به پرتگاه به جاهلیت شما را نمیافکنند.
‼️ پس اگر نشستند، همراه آنان بنشینید و اگر برخاستند با نهضتشان هماهنگ شوید، و بر آنان پیشی نگیرید که به #گمراهی در افتید و از آنان واپس نمانید که #هلاک شوید!
📙 نهجالبلاغه، خطبه ٩۶
#حدیث
#شماره_42
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
🔆 قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن!
💠 حضرت امیرالمؤمنین علی (عليهالسلام):
✅ قلب خویش را نسبت به ملت خود مملو از رحمت و محبت و لطف کن و همچون حیوان درندهای نسبت به آنان مباش! که خوردن آن را غنیمت شماری.
🔚 زیرا آنها دو گروه بیشتر نیستند: یا برادران دینی تو و یا انسانهایی همچون تو هستند. گاه از آنها لغزش و خطا سر میزند.
📙 نهجالبلاغه، نامه ۵٣
#حدیث
#شماره_42
#اخلاق_اسلامی
🆔 @farhang_puya
پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی.pdf
122.6K
🖇 متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب به ملتهای مسلمان بهمناسبت فرار رسیدن موسم حج
#امامین_انقلاب
🆔 @farhang_puya
❌ نخواهم گذاشت حکومت دست لیبرالها بیفتند
🎙امام خمینی (ره):
🔸من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم. من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسم انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم.
⚠️ تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لببرالها بیفتد تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرد تا من زنده هستم از اصول نه شرقی و نه غربی عدول نخواهم کرد.
🗃صحیفه امام ج۱،ص،۲۷۰|صحیفه امام ج۲۱،ص۲۸۶| گردآوری شده توسط رضا محمدی
#شماره_33
#امامین_انقلاب
🆔@farhang_puya
🕌 صفویه و زمینهسازی نقوذ اجتماعی روحانیت
⚖️ در دوران صفویه حکومت، بعضی از مناصب مثل اوقاف، قضاوت، نماز جمعه و ... را به علما سپرد. اینها امور اجرایی و مذهبی کشور بودند که شاه به ففها و علما داد.
👤 اما در دوره قاجاریه قضاوت، اچرای حدود، اوقاف و ... در اختیار علما است؛ اما با این تفاوت که دیگر شاه آنها را واگذار نمیکند بلکه از باب نفوذ اجتماعی ناشی از نظریه امامت و ولابت شیعی علما عهدهدار این مناصب میشوند.
✅ چون براساس آن پیشینه دوره صفویه که مردم از باب ساختار حکومت در این امور به علما مراجعه میکردند، بعد از صفویه هم نیز خودشان به علما مراجعه میکنند، دیگر آن جایگاه سیاسی وجود ندارد و این فضاها از بین رفته است.
🎙 حجتالاسلام ابوطالبی
#شماره_41
#تاریخ
#ولایت_فقیه
🆔 @farhang_puya
⚖️ فقیهان در میان مردم
⛔️ در دوره افشاریه خود نادرشاه تا اندازهای جایگاه علما را تضعیف کرد، هرچند در دوره زندیه حکومت خواست تا حدی این جایگاه را بازسازی کند ولی دیگر نشد. چون شرایط خیلی فرق کرده بود و علما نزد حکومت نرفتند.
✝️ اما جایگاه اجتماعی علما جا افتاده بود و مردم عادت کرده بودند و قضاوت را بدست علما میدادند. حتی غیر مسلمانهای اهلکتاب هم برای قضاوت به ایشان مراجعه میکردند.
⚖️ این حضور و نفوذ اجتماعی علما اتفاق افتاده بود و امور حقوقی قضایی بهمعنای رفع اختلافات مردم، مجازات محرمین و اجرای حدود مرسوم بود. در دوره قاجار این سهکار یعنی 1 - رفع اختلافات بین مردم 2 - مجازت مجرمین 3 - صدور اسناد حقوقی، سندملکی، سند ازدواج، سند طلاق که الان تحت عنوان قوه قضاییه تعریف میشود به دست علما بود.
🎙 حجتالاسلام ابوطالبی
#شماره_41
#تاریخ
#ولایت_فقیه
🆔 @farhang_puya
📿 معنویت، قبل و بعد انقلاب
✅ معنویت به کثرت نماز یا شلوغی مساجد نیست، خوارج هم کثیرالصلاه بودند! پس زیاد نماز خواندن دلیلی بر معنوی بودن نیست. معنویت یعنی پرورش و تکامل روح.
🕌 برای فهمیدن رشد معنویت در جامعه، اقتضائات زمان و مکان را باید در نظر بگیریم. قبل از انقلاب با توجه به اینکه اکثر مردم در روستاها ساکن هستند و وسایل ارتباط جمعی و تنوع سرگرمی و تفریح وجود ندارد بنابراین بسیار طبیعی است که مردم در مساجد و حسینیهها تجمع کنند و دورهم باشند.
📈 بعد از انقلاب جامعه با یک جهش رو به رو شد. معنویت در جامعه پس از انقلاب منحصر در مسجد محله نیست، اکثر جوانان در محیطهای دانشگاهی هستند لذا نماز جماعت و اعتکاف دانشجویی رشد قابل توجهی کرد و این شاخص خوبی برای سنجیدن معنویت در جامعه است.
🎙 حجتالاسلام مرتضی آقا تهرانی
#شماره_40
#معنویت
#انقلاب_اسلامی
@farhang_puya
〽️ بیثباتی در فرهنگ غربی
⚠️ برخلاف دیدگاه هانتینگتون که غرب را کیانی یک پارچه میدانست، غرب- همچنان که شرق - از کیان و هویت یکسان و منسجمی برخوردار نمیباشد. بدین ترتیب مشکل است تا تعریف روشنی از غرب ارائه دهیم.
⭕️ با این وجود میتوان به بیان ویژگیهای ساختاری و محتوایی غرب پرداخت و از این طریق تا حدودی با مفهوم غرب آشنا شد. مهمترین نماد تزلزل و بیثباتی اندیشه و فرهنگ غرب را باید در گرایش به این دو طیف از گرایشهای افراطی یا تفریط آمیز جست و جو کرد.
✍️ سیدعبدالله حسینی
#شماره_10
#غرب_شناسی
🆔 @farhang_puya
⚰️ پایانی گریز ناپذیر
💥از دیدگاه یک ناظر فهیم و دقیق، تمدن غرب اساس و ساختاری ماتریالیستی دارد و از این روی به نوعی اباحهگری و تساهل در امور دینی و اخلاقی دعوت میکند. چنین تمدنی فرجامی جز تباهی و فساد نخواهد داشت و سرانجام متلاشی خواهد شد.
🕋 با این وجه، تمدن غرب حتی قادر نخواهد بود جامعه خود را حفظ کند، آنچه مایه ثبات و ضامن تداوم حیات یک فرهنگ و یا یک نظام است، چیزی جز دین توحیدی و اخلاقی متعالی مبتنی بر توحید الهی نیست.
🚪 در صورتی که غرب به دلیل بافت ماتریالیستی، بینش سکولاریستی و منش تکثرگرایانه خود، از چنین ضمانتی بیبهره است. این است که غرب سرانجام در مسیر تفکر و بینش اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود به بن بست خواهد رسید.
✍️ سیدعبدالله حسینی
#شماره_10
#غرب_شناسی
#اسکتبار_ستیزی
🆔 @farhang_puya
☑️ انسانیت با اسلام معنا پیدا میکند
🔺 بیداری انسانی یک امر مقدس و بسیار پر ارزش است که به عنوان فرع و جزء بیداری اسلامی مطرح میشود و نه جدایی از آن. اگر بیداری انسانی بدون بیداری اسلامی معنا و مفهوم یابد ریشه در اندیشه خطرناک اومانیسم خواهد یافت که یک تفکر و مکتب الحادی به شمار میرود و اگر اینگونه باشد که اینگونه است؛ معنا و مفهوم انفکاک از خداست چرا که انسانیت با اسلام معنا و مفهوم مییابد و غیر آن به مفهوم الحاد و انحراف است.
📜 نشریه فرهنگ پویا #شماره_21
#جامعه
🆔 @farhang_puya