eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.3هزار دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
911 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 امام صادق علیه السلام: 🖌 هر که دوست دارد ایمانِ کامل داشته باشد، بگوید : نظرِ من در هر چیز، نظرِ آل محمد است؛ چه آنهایی را که نهان کرده‌اند و چه آنهایی را که عیان گفته‌اند، چه آنهایی که آگاه شدم و چه آنهایی که خبر ندارم. 📗 الکافی کلینی، ج١، ص٣٩١ 🆔 @farhang_puya
📌 فرهنگ مهدویت، نظم نوین جهانی غرب را به چالش کشیده است 🔸 بشریت امروزه در جهان کنونی در ارتباط با حکومت جهانی واحد، با دو طرز نگرش کاملا متمایز روبه رو هست که یکی انسان را به خودرأیی، خودمحوری و بریدگی از عالم ملکوت و جهان ماورا فرا می‌خواند و دیگری او را به بندگی حق، خدامحوری، خداپرستی و ولایت‌پذیری پروردگار عالمیان دعوت می‌کند. 🔹یکی از این دو دیدگاه حاکمیت را حق انسان شمرده و انسان را آزاد و رها از هر قید و بندی می‌خواهد و دیگری حاکمیت را به خداوند و جانشینان او بر روی زمین اختصاص داده و انسان را موظف به پذیرش و التزام نظری و عملی به ولایت الهی و ولایت اولیاء او می‌داند. 🔹نظریه‌پردازان اردوگاه غرب در عصر قدرت‌مداری و یکه‌تازی غرب، مسحور از هیمنه غرب فرصت را برای پردازش و ترویج اندیشه حکومت جهانی در شکل و ساختار لیبرال ـ دمکراسی و به رهبری و سالاری آمریکا مغتنم دانسته از همه ابزارها و امکانات بهره‌برداری می‌کنند تا به سایر دولت‌ها، حکومت‌ها و جوامع خرد و کلان بقبولانند که چاره‌ای جز پذیرش حاکمیت و سلطه غرب پیش روی خود ندارند. 🔸 آنان تقریباً همهٔ امکانات و استعدادهای خود را برای القاء و تزریق این منظور و تحقق این مقصود به کار بسته‌اند تا فضای جهانی را برای سلطه آمریکا و هم پیمانان غربی‌اش بیش از پیش فراهم سازند. درست در نقطه مقابل این جریان از دیگر سو، جریان اسلام ناب محمدی، با اتکاء بر فرهنگ غنی و متعالی و موضع با ثبات فعال، پیش رونده و مناسب خود، اندیشه نظم نوین جهانی غرب را به چالش جدی کشانده است. ✍ مدیر مسئول 🆔 @farhang_puya
⭕️ آینده‌نگری به تکامل جامعه بشری، جزء لاینفک فطرت انسانی 🔹 آینده‌نگری در ترسیم چشم‌انداز و روند رشد و تکامل جامعه بشری تأثیر به سزایی بر جای می‌گذارد. ارزیابی و ارزش‌شناسی این تأثیر‌گذاری، ما را با بسیاری از حقایق عالم انسانی آشنا می سازد. ما همیشه آرزو می کنیم جزو برترین‌ها باشیم و علاقه داریم در هر زمینه‌ای به عالی‌ترین‌ها دست یابیم. این که این حالت را از کی و کجا به دست آورده‌ایم، پرسش اساسی انسان‌شناختی ماست. 🔸آیا این امر از جنبه‌های اکتسابی و از جمله طرح‌های رفتاری تربیتی شخصیت ما به شمار می‌رود؟ یا اینکه اصولا از ویژگی‌ها و خواسته‌های فطری و زیستی ما تلقى می‌گردد؟ علاقه به دریافت پاسخ صحیح، ذهن را به فضایی از گرایش‌های فطری می‌کشاند که اساس انسانیت ما را تشکیل می‌دهد. 🔹این جا باید از زبان فطرت سخن به میان آورد و به گنجینه های فطری انسان اندیشید؛ گنجینه‌هایی که به هدایت وحی و نبوت و با راهنمایی‌ها و راهبری‌های انبیاء الهی و جانشینان آن بزرگواران مکشوف و مشهود انسان‌های تربیت یافته می‌شود. وجود این گنجینه ها به ما اصالت و عمق می بخشد و اسباب تعالی و تکامل ما را فراهم می‌سازد. ✍ مدیر مسئول 🆔 @farhang_puya
📌 بشارت کتب آسمانی به موعود آخرالزمان (بخش اول) 🔹 در زبور داوود (ع) که تحت عنوان مزامیر در لابه لای عهد عتیق آمده است، در حداقل سی و پنج مورد، نمونه‌هایی درباره ظهور موعود جهانی به چشم می‌خورد: «زیرا که شریران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند وارث خواهند شد. هان بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود... اما حليمان وارث زمین خواهند شد... اما صالحان را خداوند تأیید می‌کند و میراث آنها خواهد بود تا ابدالآباد.» 🔸در مزمور ٤٥، ٩٦ و ۹۷ نیز نمونه‌هایی به صراحت آمده است. در بخشی از مزمور ٩٦ با اشاره به حکومت عادلانه آن حضرت، چنین آمده است: «قوم‌ها را به انصاف داوری خواهد کرد... زیرا برای داوری جهان می آید.» 🔸در تورات، در کتاب دانیال نبی آمده است: «در آن زمان سرور میکائیلی، امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده (قائم) است، خواهد برخاست و چنان زمان تنگی خواهد شد که از حینی که امتی به آمده است تا آن روز نبوده ...» در کتاب حیقوق نبی علاوه بر بشارت آمدن، اشاره به حکومت جهانی آن حضرت نیز دارد: «اگرچه تأخیر نماید، برایش منتظر باش؛ زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد نمود، بلکه جمیع امت‌ها را نزد خود جمع می‌کند و تمامی قوم‌ها را برای خویشتن فراهم می‌آورد.» ✍ علی الله اکبری 🆔 @farhang_puya
📌 بشارت کتب آسمانی به موعود آخرالزمان (بخش دوم) 🔹 در اناجیل اربعه به این موضوع بیش از سایر کتب آسمانی پرداخته شده است. بنا به نوشته «مستر هاکس» در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) كلمه «پسر انسان» هشتاد بار تکرار شده است که تنها سی مورد آن با حضرت عیسی (ع) قابل تطبیق است و پنجاه مورد دیگر از نجات‌دهنده‌ای سخن می‌گوید که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد و حضرت عیسی (ع) نیز با او خواهد آمد تا او را یاری کند. در ادامه به نمونه‌هایی چند از این اناجیل اشاره می‌کنیم. 🔸در باب ٢٤ انجیل متی، گفتگویی از حضرت میسح (ع) با شاگردانش ثبت شده است که علاوه بر بشارت به ظهور منجی موعود، به اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عصر ظهور نیز اشاره مستقیم دارد و نشانه‌های ظهور را عنوان می‌کند و درباره زمان ظهور تأکید می‌کند که جز خداوند هیچ کس از آن اطلاع ندارد: 🔹 « ... آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدید گردد و در آن وقت جميع طوایف سینه‌زنی کنند و انسان را ببیند که بر ابرهای آسمان با قوّت و جلال عظیم می‌آید...اما از آن روز و ساعت هیچ کس اطلاع ندارد، حتی ملائکه آسمان جز پدر من و بس.» 🔸 «... شما نیز حاضر باشید؛ زیرا در ساعتی که گمان نمی‌برید، پسر انسان می‌آید. اما چون پسر انسان در جلال خود با ملائکه مقدس خویش آید، آنگاه بر کرسی جلال خود خواهد نشست و جميع امت‌ها در حضور او جمع شوند و آنها را از همدیگر جدا می‌کند.» چنانکه می‌بینید در این فراز از جمع شدن امت‌ها و تشکیل حکومت واحده جهانی سخن به میان آمده است که پسر انسان بر کرسی حکومت آن خواهد نشست. ✍ علی الله اکبری 🆔 @farhang_puya
📌 فایده فرهنگ مهدویت بر تفکر 🔹 عقیده به ظهور حضرت مهدی (ع)، منجی موعود و قیام انقلابی و حکومت جهانی و عدالت گستر او، فکر و اندیشه انسان را وسیع و جهان‌اندیش می‌سازد تا به دورترین نقاط جهان بنگرد و عالم را مملکت خدا بداند و خیر و آسایش مردم تمام جهان را بخواهد که عاقبت و پیروزی با پرهیزکاران و شایستگان است. 🔸چنان که خدای متعال در «قرآن» چنین بشارت داده است «وَ لَقَد كَتَبْنا فِى الزَّبُورِ مِنْ بعدِ الذِكرِ انّ الارض يَرتُها عِبادِىَ الصّالِحونَ» (سوره انبیاء، آیه ۱۰۵) بعد از تورات در زبور داوود نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.» ✍ علی الله اکبری 🆔 @farhang_puya
✍ امام علی علیه‌السلام: 🔻 هركه از كردار خود خوشش آيد، خردش آسيب بيند. 📚 غررالحكم: ۸۳۸۰ 🆔 @farhang_puya
📌 بومی‌سازی علوم انسانی 🔹 گزاره‌هایی که به نام علوم انسانی شناخته می‌شود و در اطرافش کتاب‌ها نوشته شده، خاستگاهش مغرب زمین است. خواه ناخواه تأثیر فرهنگ و ادبیات غرب در آنها تعبیه شده است. اصطلاحاتش با همان اصطلاحاتی که موافق فرهنگ غربی است، شکل گرفته است و سردمداران و صاحبان نظریه‌های معروف آن، عمدتاً اهل مغرب زمین هستند. 🔸 کتاب‌های دانشگاهی ما نیز ترجمه ایست از کتاب‌هایی که در اروپا و آمریکا نوشته شده با اندکی تغییر. یک یا چند مثال اروپایی را برداشته‌اند و مثال ایرانی گذاشته‌اند و به اصطلاح بومی‌سازی شده است. این وضع تا آنجا که مربوط به اصطلاحات و ادبیات باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود، بالاخره الفاظ ابراز می‌شود ولی بحث‌های دیگری هست که بر می‌گردد به بینش‌ها، جهان بینی‌ها. 🔹 یک نظریات زیربنایی در مبانی که عمدتاً با فرهنگ غرب سازگاری دارد و بر آن اساس پایه‌ریزی شده است. مسئله اینجاست که یک اصطلاحی بار فرهنگی دارد. برای بومی‌سازی و اسلامی کردن علوم باید کتب عوض شود، استاد هم عوض شود. ولی نوشتن کتاب درسی دانشگاهی برای همه رشته‌های علوم انسانی وقت می‌خواهد، نیرو می‌خواهد و فکر. ✍ سمیه طاهریان 🆔 @farhang_puya
📌 کمبودهایی که به وسیله اسلامی کردن علوم انسانی تأمین می‌شوند 🔹 با توجه اینکه در یک شرایط اجتماعی و سیاسی بسیار استثنایی در طول تاریخ قرار گرفته‌ایم، روح خودباوری و اعتماد به نفس که در جوانان بیدار شده را تقویت نموده و در حرکتی که آغاز شده، قدم‌های بلندی بردارند. مسئله دیگر این که ما در اسلام چیزهایی به برکت وحی داریم که خارج از فرمول مطالعات میدانی و آزمون و هم نقد خطا و روش‌های علمی است که در دین وجود دارد. 🔹 اینها یک محصولات آماده غیبی الهی بهشتی است در اختیار ما و ما قدرش را نمی‌دانیم. مخصوصاً آنجایی که تعارض دارد با دستاوردهای فکری بشری تا امروز، ما موظفیم به عنوان مدافعین اسلام و کسانی که وارث میراث علمی اسلام هستیم، اینها را کشف کنیم، استخراج کنیم و در دسترس دنیا قرار دهیم و اثبات کنیم که این نظریات برتر از نظریات شماست. 🔹 باید حرکتی شروع شود که این دو کمبود را تأمین کند؛ یکی به ما خودباوری بدهد و به خودمان جرئت بدهیم که ما هم اظهار نظر کنیم، نقد کنیم، نقد علمی منطقی، دوم ارتباط با اسلام و اثبات برتری آن برای عالم از راه منطق و استدلال با منطق عقلی و به این وسیله محافل علمی را فتح کنیم. ✍ سمیه طاهریان 🆔 @farhang_puya
🖇 نگاهی به زن و مرد از دیدگاه قرآن کریم 🔹 فرصت دنیا، آزمون ورودی برای ورود به بی‌نهایت است و فقط ملاک برترین‌های در آن، با تقواترین و تلاشگران هستند و جنسیت در تعیین نفرات برتر هیچ نقشی ندارد. در این نگاه، هستی هدفمند است. 🔸 انسان موفق، در راستای هدف هستی، هم رشد و تعالی خود را رقم زده و هم به نظام احسن خلقت لطمه‌ای وارد نمی‌کند و حتی در صف حافظان نظم و کارگزاران مدیر آزمون می‌کوشد امتیاز منفی در دوره آزمون دنیا فارغ از توجه به جنسیت، کاهش رتبه و درجه را می‌آورد. با توجه به اینکه معیار ارزش‌گذاری این آزمون، تقوا، ایمان و عمل صالح می‌باشد، انسان (زن و مرد) با حقوق مادی و منزلت اجتماعی ارزش‌گذاری نمی‌شود. 🔹 جالب توجه آن است که زنان و مردان از جهت زن بودن و مرد بودن رقیب یکدیگر نیستند؛ بلکه نقش تکمیلی در کنار یکدیگر دارند و با امکانات یکسان و عادلانه‌ای این آزمون را طی می‌کنند و در اعلام نتیجه آزمون، برای مردان نمره بیشتر به خاطر مرد بودن داده نمی‌شود. انسان‌ها سرشت یکسانی دارند و در آیات مرتبط با سرشت و فطرت از واژهٔ «ناس» و «بنی آدم» استفاده شده است. ✍ آرزو نکوئیان_زینب صدیقی 🆔 @farhang_puya