eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.2هزار عکس
876 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 نقش «دین» در جامعه اسلامی 🔹 هر جامعه‌ای دارای افکار عقاید و باورهای ویژه خود است که بر اساس آن، احساس‌ها، علاقه‌ها، رفتارها و کارهای افراد آن جامعه شکل می‌گیرد؛ این رفتارها را «هنجارهای اجتماعی» می‌گویند. در جوامع، تخلف از این هنجارها را «انحراف اجتماعی» می نامند. 🔸دین در جامعه اسلامی نیز به عنوان نظامی که از سوی خداوند در قالب کتاب و سنت نازل گردیده، معیار هنجارها و ناهنجاریی‌ها شناخته می‌شود و رفتارها و هنجارها بر اساس آن تعریف می‌شود. از آن جا که فطرت بشر خواهان معنویت و پاکی و قداست است، انسان‌ها برای رسیدن به آن در پی انجام هنجارهایی هستند که تأیید کننده فطرت او باشند. 🔹 دور شدن از فطرت موجب می‌شود حتی کسانی که خواسته یا ناخواسته از مسیر حق منحرف می‌شوند حرکت خود را نه تنها انحراف ندانند بلکه عین حقیقت به شمار آورند. آنها می گویند آنچه دیگران انجام می‌دهند حتی رفتار حق‌گرایان انحراف است! و مسیر حق را راهی می‌دانند که خودشان در آن حرکت می‌کنند و برچسب انحراف را به دیگران بزنند. ✍ علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ تدلیس و عوام‌فریبی چیست؟ 🔹 از آنجا که تمامی آحاد یک جامعه با همه منافع مشترک، به دنبال زیاده‌خواهی و انحصار‌طلبی هستند، بر همین اساس به برخی ناهنجاری‌ها دست می‌زنند تا دیگران را متقاعد کنند که آنها را در رسیدن به منافع خود یاری کنند. 🔸 این افراد سعی می‌کنند عقاید و رفتار خود را واقعیت و حق جلوه دهند تا مورد پذیرش دیگران قرار گیرند. به عبارت دیگر آنها تلاش می‌کنند باطل را لباس حق بپوشانند و با استفاده از ضعف اطلاعات، ایمان و اعتقاد برخی از مردم، ناهنجاری خود را به عنوان یک واقعیت و هنجار به جامعه معرفی کنند. طبیعی است که این عمل چیزی جز تدلیس و عوام‌فریبی نیست! 🖊 علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
🔆 پيامبر اکرم صلى‏‌الله‏ عليه ‏و‏آله: 💠 أغفَلُ النّاسِ مَن لَم يَتَّعِظ بِتَغَيُّرِ الدُّنيا مِن حالٍ إلى حالٍ؛ ❇️ غافل‏ترين مردم كسى است كه از دگرگونى دنيا از حالى به حال ديگر پند نگيرد. 📚 بحارالأنوار، ج۷۷، ص۱۱۴ 🆔 @farhang_puya
📌 تأثیر زبان گفتاری بر فرهنگ 🔹 یک نکته هست و آن اینکه هر زبان و هر گفتاری در هر زمانی رایج شده، تبعات دیگر خود را همراه داشته یا به همراه آورده است. برای نمونه، در زمان جنگ بیشتر تیپ‌ها و قیافه‌ها ساده و یکدست بود؛ صمیمیت زیادی بین مردم حاکم بود؛ حس همکاری زیادی در جامعه وجود داشت و مهمتر آنکه ایمان و تقوا در اوج خود قرار داشت. 🔸 امروز هم زبان گفتاری که از اینترنت و کامپیوتر الهام گرفته و رسانه‌های جمعی و رادیو و تلویزیونی هم _ ناخواسته یا خواسته _ به ترویج و تعقیب آن می‌پردازند، ادبیات گفتاری و اجتماعی خاص خودش را به همراه می‌آورد. 🔸در این وضعیت، نوع پوشش مردم به ویژه جوانان به شدت تغییر کرده و جوانان به گونه‌ای می‌پوشند و رفتار می‌کنند که می‌آموزند. خانواده‌ها هم با این مسأله کنار آمده‌اند. فردا هم وقتی بحث ماهواره به صورت جدی مطرح شود، باید بپذیریم که زبان ارتباطی ما نیز تغییر خواهد کرد؛ البته اگر نتوانیم زبانی را وارد میدان کنیم که تأثیر‌گذار باشد نه تأثیر‌پذیر. ✍ علی اصغر کاویانی 🆔 @farhang_puya
💢 تفاوت نقش و منزلت زن در قبل از انقلاب و پس از انقلاب 🔹 حدود ۶۲ درصد از پذیرفته شدگان کنکور سراسری سال ۸۳ خانم‌ها بودند؛ خانم‌هایی که بخش عمده‌ای از جمعیت کشورمان را تشکیل داده‌اند. نگاهی به آمار پذیرفته شدگان در سال‌های پیش از انقلاب نشان می‌دهد که این قشر عظیم از جامعه سهمی اندک از فرهیختگی و دانش را داشته‌اند. 🔹 برای کسانی که اوضاع اجتماعی آن دوران را درک کرده و حضور زن را در کنار کالاهای تجاری دیده‌اند، دور از ذهن نیست که در آن عصر، زن جایگاهی در خور و شان منزلت خود نداشت؛ به ویژه پس از وقوع حادثه تلخ ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ ه‍‌.ش که رویدادی غم‌انگیز در تاریخ کشور محسوب می‌شود. 🔹فرمان کشف حجاب از ناحیه رضاخان با بوق و کرنا با عنوان آزادی زن صادر شد. این حرکت سیاسی بی آنکه بنیادهای جامعه را دچار تغییر کند، زن ایران را در قیافه زن غربی درآورد و و تمدن غلط غرب را بر او تحمیل کرد. ✍ الهام رضایی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿 شهید همت: ما در قبال تمام کسانی که راه را کج می‌روند، مسئولیم! 🆔 @farhang_puya
💢 نگرش فلسفی به رابطه «الزام» حقوقی با «نتیجه»(بخش اول) ▪️ مسأله رابطه «الزام حقوقی با نتیجه» ارتباط محکمی با مباحثی همچون رابطهٔ «دراکات حقیقی و ادراکات اعتباری» «توصیف و تکلیف»، «حکمت نظری و حکمت عملی» و یا «تکوین و تشریع» دارد. در مجموع رابطه بین ارزش‌ها و الزامات حقوقی با نتایج و دستاوردها به سه صورت قابل تصور است: 1⃣ بر اساس دیدگاه برخی از نظریه‌پردازان مانند طرفداران مکتب حقوق طبیعی، باید نتایج و دستاوردها نیز چون واقعیاتی اما از نوع پسینی هستند در اعتبار «بایدها» تاثیر گذار باشند. الزامات حقوقی زمانی معتبرند که نتایجی مطابق با قوانین طبیعی داشته باشند. 2⃣ در مقابل، برخی با تأکید بر این نفی رابطه میان «هست» و «باید» نسبت به هیچ نتیجه‌ای از قاعده حقوقی حتی اگر خلاف اخلاق باشد، واکنش خاصی نشان نمی‌دهند؛ در حالی که باید گفت حقوق و تکالیف انسان‌ها باید بر اساس مصالح و مفاسد نفس الامری و واقعی تعیین شود. ✍ دکتر محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
💢 نگرش فلسفی به رابطه «الزام» حقوقی با «نتیجه»(بخش اول) ▪️ مسأله رابطه «الزام حقوقی با نتیجه» ارت
💢 نگرش فلسفی به رابطه «الزام» حقوقی با «نتیجه»(بخش دوم) ♻️ نظریه صحیح و مورد تأیید عقل و نقل، وجود ارتباط و هماهنگی بین الزامات حقوقی با نتایج است و همانگونه که الزامات حقوقی، «هست‌»های فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نتایج و دستاوردها نیز اعتبار الزامات حقوقی را ارزیابی و تایید یا رد می‌کند. بر این اساس قانونگذار ناگزیر باید به واقعیات عینی و نتایج عملی و عینی قانون توجه داشته باشد. ♻️ در نظام حقوقی اسلام، قانونگذار واقعی خداوند متعال است؛ خدایی که از همهٔ ابعاد وجودی و سیر کمالی انسان و رابطهٔ او با جهان آگاهی دارد، قواعد حقوقی آن واقع نگر و جامع است؛ یعنی نتایجی را در بردارد که متناسب با نقشه راه سیر صعودی انسان به سمت کمال است. در مجموع، نظام حقوقی اسلام یک نظام نتیجه‌گرا است که الزامات آن برخاسته از پیش‌بینی نتایج مورد انتظار از عمل به آن الزامات است. ✍ دکتر محمدرضا باقرزاده 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿❤️ مـا را غلام قصر خودت در بهشت کن شب هاے جمعه روضه برایت به پا کنیم 🎙 استاد میرزا محمدی 🆔 @farhang_puya
🛑 امام على عليه السلام: كسى كه عبرت‌شناس باشد، چنان است كه با گذشتگان زيسته است. 📚 غررالحكم، حدیث۸۸۵۰ 🆔 @farhang_puya
📌 کسی باید بترسد که غیر از این دنیا جایی ندارد! 💢 اگر ما برای مقاصد اسلامی، برای مقاصدی که انبیاء خودشان را به آب و آتش زدند، اولیای عظام خودشان را به کشتن دادند، علمای بزرگ اسلام را آتش زدند، سر بریدند، حبس کردند، تبعید کردند، حبس‌های طولانی کردند؛ اگر چنانچه ما برای مقاصداسلام، بترسیم، دین نداریم... از چه بترسیم؟ آن باید بترسد که غیر از این عالم جایی ندارد. 📔 تهیه و تنظیم: دکتر مهدی امیدی 🆔 @farhang_puya
📌 خوش آمدی سلمان، خوش آمدی صحابی باوفای من، بهانه من برای سخن گفتن ▫️ سلمان را همه با نام کثیر السوال می‌شناسند. هر روز و هر شب در کنار پیامبر است و از او سؤال می‌کند. در جمعی که کمتر کسی اهل اندیشه و تفکر و دانستن و پرسیدن است. سلمان در میان مسلمانان است و پیامبر به چشم دیگری به او می نگرد. ▪️ او را از خود و خاندانش می‌داند و مورد اعتماد خانه علی (ع) و فاطمه (س) است‌ مأمور دعوت مردم برای ازدواج آنان و به خانه فاطمه (س) رفت و آمد دارد. در جنگ خندق ترفند نظامی او جنگ را به نفع مسلمانان تمام می‌کند. ✍ زینب شیری 🆔 @farhang_puya
💢 شرط بهره‌مندی از برکات شهدا 🎙علامه مصباح یزدی(ره): ▫️ از برکات شهدا این است که نه تنها خودشان به آن مقامات عالی می‌رسند، بلکه برای بازماندگانشان هم آثار خوبی به جا می‌گذارند؛ مشکلات اطرافیانشان را حل می‌کنند. مگر نشنیده‌اید کسانی مشکلی داشته‌اند و با توسل به شهید مشکلشان حل شده؟ ▫️ البته بايد توجه داشته باشیم که تأثیری که شهدا می‌بخشند، مثل تأثیری که سایر اسباب مادی و معنوی دارند، مشروط به این شرط است که طرف مقابل هم لیاقت دریافت آن تأثیر را داشته باشد. تأثیر آتش سوزاندن است؛ اما سنگ را نمی‌سوزاند چون سنگ قابل احتراق نیست. از وجود مقدس شهدا انواری می‌تابد. 🔸 اما شرط بهره مندی از برکات آنها این است که طرف مقابل هم لیاقت دریافتش را داشته باشد. هر که لیاقت بیشتری داشته باشد، از آثار شهید بیشتر برخوردار می شود. اگر کسانی از بستگان و اطرافیان شهدا تا به حال چنین تأثیری را از شهدا در خودشان احساس نکرده‌اند، تأملی در خودشان بکنند تا بفهمند چرا چنین لیاقتی نداشته اند. 🖇 تهیه و تنظیم: علیرضا دهشیری 🆔 @farhang_puya
🔴 دنیا اکنون وارد مبارزه‌ای دوجانبه است 📌 استکبار در فرهنگ سیاسی اسلام، نماد سلطه‌گری، استعمار و بهره‌کشی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، توسط اقلیت ظالم بر خیل عظیم توده‌های مستضعف و محروم است. این پدیده امروزه به مشکل اساسی در سطح جهانی تبدیل شده است. ❌ دنیای کنونی گرفتار مبارزه‌ای دوجانبه و پرمرارت شده است: در یک سوی میدان این مبارزه قدرتمندان مستکبر و در سوی دیگر، ملت‌های ستمدیده و مستضعف جهان قرار گرفته‌اند. مستکبران با تکیه بر قدرت نامشروع خویش انواع ستم‌ها را ضد ملت‌های ستمدیده روا داشته و دنیا را از جور خویش آکنده ساخته‌اند. ‼️ امروز مصداق همان روزی است که امیرمؤمنان علی(ع) درباره آن فرمودند: «در این روز مستکبران پیمان‌ها را شکسته و هر خانه و کاشانه‌ای را از ظلم و جور آکنده ساخته‌اند و پیمانی را رها ننمایند مگر بشکنند، و خانه‌ای از گل و خیمه‌ای، از پشم نماند مگر اینکه ستم‌شان وارد آن شود و فسادشان آن خانه را فرا گیرد و بدی رفتارشان اهل آن‌ را پراکنده کند. ✍ زهرا ملک‌زاده 🆔 @farhang_puya
📌 خیلی حیف است آدم خودش را هدر دهد 🎙آیت الله جوادی آملی: 🔹 فرمود ما شما را داریم امتحان می‌کنیم، شما که نمی‌میرید، نمی‌پوستید، مرگ را می‌میرانید. این حرف‌های آسمانی است که قرآن بــه مــا گفته است. مگر انسان می میرد؟ انسان مرگ را می‌میراند «کلّ نَفْس ذَائِقَةُ الْمَوْتِ انه يذوقه الموت». هــر ذائقـی مـذوق خودش را هضم می‌کند و از آن می‌گذرد. 🔸ما هستیم و مرگ نیست که نیست که نیست. مرگی در کار نیست. بعد از مرگ وارد صحنه برزخ شدیم. ما هستیم و مرگ نیست. وارد صحنه قیامت شدیم؛ ما هستیم و مرگ نیست. از صراط و این‌ها می‌گذریم؛ ما هستیم و مرگ نيست.( إن شاء الله ) وارد بهشت شدیم؛ ما هستیم و مرگ نیست. ما هستیم که هستیم این موجود ابدی است. این را قرآن گفت: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بنی آدم» آن وقت این خیلـی حیــف اسـت کـه آدم خودش را هدر بدهد. 📚 تهیه و تنظیم: علی اکبر عالمیان 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | از روضه سیر نشدم 🖇 آمدم روضه را به پایان برسانم، دیدم حاج آقا نگاه معنا‌داری می‌کنند، گفتم حاج آقا فرمایشی دارید؟ فرمودند: اگر بگویم از روضه سیر نشدم و باز هم بخوان... گفتم: چشم حاج آقا ادامه می‌دهم... 📝 خاطره شنیدنی حاج مهدی رسولی، در سومین بزرگداشت علامه مصباح یزدی(قدس سره)، ۹ دی ماه ۱۴۰۲ 🆔 @farhang_puya
🛑 امیرالمؤمنین علیه‌السلام: سزاوار است كه آدمى نگهبان نفس خود و مراقب دل و نگه‌دار زبان خويش باشد. 📚 غرر الحكم | ۱۰۹۴۷ 🆔 @farhang_puya
📌 ذوالشهادتین امام و عمار رهبر(بخش اول) 🔸 کاستی‌های نظام حوزه از نخستین مسائلی بود که توجه ایشان را به خود جلب کرد که برای رفع این نقیصه نامه‌ای خدمت آیت الله بروجردی نوشتند که نتایجی نیز در پی داشت. اما آرمان‌های اصلاحی حوزه، مدرسه‌ای جدید را می‌طلبید که با یک برنامه‌ریزی ویژه بتواند طلاب کوشا و با استعداد را در مدتی کوتاه‌تر و با کیفیتی بهتر به جامعه ارزانی دارد. 🔹 این مهم با همت شهید آیت الله بهشتی و مرحوم آیت الله ربانی شیرازی میسر شد و از آیت الله مصباح برای تدریس دعوت به عمل آمد. استاد نیز به تدریس فلسفه، تفسیر و اخلاق پراخت. ▫️ پس از چهار سال به درخواست شهید قدوسی مبنی بر شورایی شدن ادارهٔ مدرسه، استاد به عضویت هیأت مدیره آن مدرسه درآمد. ثمره این تلاش جمعی، تربیت طلابی فرهیخته بود که هم اکنون در نهادهای گوناگون نظام جمهوری اسلامی به فعالیت می پردازند. ✍ محمدرضا فلاح تفتی 🆔 @farhang_puya
نشریه فرهنگ پویا
📌 ذوالشهادتین امام و عمار رهبر(بخش اول) 🔸 کاستی‌های نظام حوزه از نخستین مسائلی بود که توجه ایشان ر
📌 ذوالشهادتین امام و عمار رهبر(بخش دوم) ▫️ استاد مصباح، با مشاهده توطئه‌های اعتقادی دشمنان در آغاز انقلاب، درس رسمی حوزه را تعطیل کرد تا برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب، بتواند در مراکز گوناگون به سخنرانی بپردازد و به شبهات پاسخ دهد. ▪️ همچنین نظر به ضرورت امور دانشگاه‌ها در آن سال‌های حساس، استاد مصباح در طرحی، تأسیس مرکزی به نام «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» را پیش نهادند که به تصویب ستاد انقلاب فرهنگی رسید و ثمرات آن تا هم‌اکنون در میان دانشگاه‌ها آشکار است. ✍ محمدرضا فلاح تفتی 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 باید انگار تو را بین عبا بگذارم ▪️خاطره سردار ابراهیم جباری از اقامه نماز رهبر معظم انقلاب بر پیکر پاک حاج قاسم 🆔 @farhang_puya
📌 در مسائل اجتماعی، زن و مرد با هم متفاوت‌اند 🔸منظور از جامعه، مجموع فعالیت‌های مختلفی است که در اثر ارتباط و همکاری یا فعل و انفعال، تأثیر و تأثر متقابل و یا انجام وظیفه‌های شخصی پیدا می‌شود. نقش مرد و زن در جامعه کاملا یکسان نیست؛ بله حوزه های مشترکی دارند: مانند اینکه هر دو باید نماز بخوانند و هر دو باید روزه بگیرند. اما این‌ها مسائل فردی است. 🔹 آنجا که در یکدیگر اثر می‌گذارند و با همدیگر می‌توانند کاری را انجام بدهند، وظیفه جدیدی پیدا می‌شود. این یک نوع اختلاف است که بین دو گروه از انسان‌ها بطور طبیعی وجود دارد و معمولاً هم نمی‌توان آن را تغییر داد؛ مگر موارد استثنائی که گاهی اتفاق می‌افتد. 🎙 آیت الله مصباح یزدی (ره) 🆔 @farhang_puya
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | أین عمار... 🔻 رهبر انقلاب: من در سال ۸۸، مسئله‌‏ى بصیرت را مطرح کردم؛ عدّه‌‏اى این را مسخره کردند، «بصیرت» را مسخره کردند؛ مسخره نداشت، واقعیّت بود؛ الان هم واقعیّت است. 🆔 @farhang_puya
⭕️ در حوزه ها نه از فلسفه و معقول خبری بود و نه از تفسیر قران 📎 اما چنین درس هایی(فلسفه و تفسیر) در حوزه تدریس نمی‌شد. روحانیت به عنوان قشری که عهده دار رهبری معنوی مردم است، می‌بایست آراسته به فضایل اخلاقی و آشنا به رموز معنوی باشد؛ ولی چنین تعلیم و تربیت معنوی و اخلاقی مگر در گوشه و کنار و برای افرادی نادر وجود نداشت. 📎 به بیان دیگر اساس اسلام بر کتاب، سنت و عقل استوار است؛ کتاب و سنت برای شناختن محتوای رسالت پیغمبر اکرم (ص) و بیانات جانشینان معصوم (ع) او، و قدرت تعقل برای اثبات مسائل اصولی دین و دفاع از آن در مقابل شبهاتی است که از سوی مکتب‌های بیگانه وارد می‌شود. 📎 اما در حوزه‌ها فقط به فقه و اصول پرداخته می‌شد که بخشی از محتوای سنت پیامبر و ائمه را مورد بررسی قرار می‌داد نه از فلسفه و معقول خبری بود و نه از تفسیر قران و دیگر بخش‌های کتاب و سنت ایشان. می‌فرمود(علامه طباطبایی) بر خود لازم دیدم که یک فلسفه یک درس تفسیر قرآن و یک درس اخلاق را در حوزه شروع کنم. ✍ یحیی حسینی 🆔 @farhang_puya