eitaa logo
نشریه فرهنگ پویا
2.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
892 ویدیو
15 فایل
فرهنگ پويا با تحليل‏ها و راه‏كارهاى دقيق از جريان‏هاى سياسى و فرهنگى جامعه و با بهره‏گيرى از آثار نويسندگان متعهد و جوان حوزه و دانشگاه، نسل امروز را با مباحث فرهنگی آشنا می‌سازد. ارتباط با نشریه با: @manshoorat_def
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ نفوذ شرکت جاسوسی گوگل در فضای مجازی ایران 🖊 علی‌اصغر سياحت‌هويدا ⚫️ گوگل در اين چندساله شرکت‌های زيادی را خريداری کرده و مشغول برنامه‌ريزی‌های زيادی است؛ برای نمونه، توئيتر و خيلی از شرکت‌های بزرگ امروز مالکی جز گوگل ندارند. خدمات ارائه‌شده توسط شرکت گوگل در راستای منافع کشور امريکا است که اين امر موجب می‌شود تا نسبت به اين گونه شرکت‌ها احساس خطر کنيم. ✔️ شرکت گوگل از ابتداي دهه هشتاد در ايران شروع به کار کرد و با راه‌اندازی اورکات در سال 1383، بسياری از کاربران ايرانی بدون اين‌که بدانند، مشتری گوگل شدند. اواخر سال 1384 جيميل سرويس چت را به درون ايميل خود آورد و کاربران ايرانی بيش‌تری را به سمت خويش کشاند و حدود يک‌سال بعد، استفاده از جيميل برای عموم آزاد شد؛ اين در حالی بود که تقريبا همه کاربران ايرانی در آن زمان داراي يک اکانت جيميل بودند. ✔️ در 17 شهريور سال 1390 وبلاگ فارسی خود را راه اندازی کرد تا اهميت ايران برای اين شرکت بيش از پيش نمايان شود. البته در گام‌های بعدی با راه‌اندازی سرويس ssl توسط گوگل با نشانی https://google.com و https://youtube.comبه نوعی فيلترينگ ايران دور زده شد و گوگل به يک فيلتر‌شکن بزرگ بدل گرديد که تمام سايت‌های فيلترشده را نيز بدون محدوديت نمايش می‌داد. اين حرکت گوگل تاثير خود را در يک اتفاق بزرگ اعتقادی نشان داد. 📄 نشریه فرهنگ پویا شماره 29 🆔 @farhang_puya
🔰 نقش محوری رسانه‌ها در کنترل معناخواهی و بيداری اسلامی جهانی 🖋 محمد ابرقويی 💢 شايد بتوان گفت مهم‌ترين ابزاری که در راستای «همگانی‌ سازی» و «تابوشکنی» فرقه‌های شبه‌معنوی و مبانی و مؤلفه‌های «معنويت عصر نوين» و «دين نوين جهانی» استفاده شده، سينمای داستانی و مستند بوده است؛ گرچه اساساً ساير رسانه‌های تصويری مانند راديو و رسانه‌های مکتوب به ويژه کتاب، نقش بسزايی در «تعميق» و «تثبيت» اين انديشه‌ها داشته‌اند. 💢 در اين فرصت محدود، نمی‌توان تحليل دقيق و جامعی ارائه داد؛ ولی تلاش بر اين است که در حد وُسع ضيق، اشاراتی کوتاه به برخی آثار مطرح در اين زمينه بشود. به دليل گستردگی آثاری که در اين باب، به ويژه در سه دهه گذشته ساخته شده‌اند، تقسيم‌بندی اجمالی داشته‌ايم تا بتوانيم ملاک‌های خود را علمی‌تر ارائه دهيم و موضوع‌شناسی تطبيقی و تحليل محتوايی در آثار ديگری که اسمی از آنها برده نشده است، را به مخاطبان نکته‌سنج وامی‌گذاريم. 📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 21 🆔 @farhang_puya
🏛 تلاش برای انسان غربی شدن ✏️ الهام عباسی 🔴 اين همه تلاش برای شبيه شدن به انسان آمريکايی، غلتيدن در دام مُد و برند و خوش گذرانی، پرده دری از اخلاق و تقليد رفتار و حتی زبان غربی، کوبيدن بر طبل آزادی خواهی‌های مقلدانه، بی اقبالی به توليدات داخلی، استقبال از هرچيزی که نشانی از غرب داشته باشد و.. يک معنای واضح و روشن دارد. اينکه ديگر سبک زندگی و مناسبات اجتماعی و بومی را بر نمی‌تابيم، و پذيرفته‌ايم ايده‌ی سادگی و قناعت، منجر به عقب ماندن از قافله‌ی تمدن جهانی است. 🔴 ادامه‌ی چنين روندی بی‌گمان نتايج خفت باری برای فرهنگ و اصالت و استقلال و خودباوری ملت به بارخواهد آورد. با چنين ديدگاهی است که در عرصه‌ی اقتصاد، معطل رفع تحريم‌ها می‌مانيم. 🔴 در هنر، چشم مان به جشنواره‌های سياست زده و فرمايشی هاليوودی ست. در سياست، مذاکره را به هرقيمتی حمايت می‌کنيم. و در عرصه‌ی مناسبات اجتماعی خود را دين زده و غيرمتمدن تلقی می‌کنيم و اختلاط و بی حجابی را نشانه‌ی پيشرفت می‌دانيم. 📄 نشریه فرهنگ پویا شماره 31 🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق علیه السلام فرمود: 🔹منْ زَعَمَ أَنَّ الْإِمَامَ يَحْتَاجُ إِلَى مَا فِی أَيْدِی النَّاسِ فَهُوَ كَافِرٌ إِنَّمَا النَّاسُ يَحْتَاجُونَ أَنْ يَقْبَلَ مِنْهُمُ الْإِمَامُ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّیهِمْ بِها 🔷 کسى که معتقد باشد که امام به آنچه در دست مردم است احتیاج دارد کافر است. بلکه مردم نیازمندند که امام (خمس و سهم و سایر وجوه را) از آنها بپذیرد، خداى عزوجل فرماید: «از اموال آنها زکوة بگیر تا آنها را به وسیله آن پاک و بىآلایش سازى۱۰۴ سوره ۹». 📚 اصول کافى جلد ۲ صفحه ۴۸۸ 🆔 @farhang_puya
⛔️ مقدس نمای عصر حجری 🖋 حيدر معصومی 🔻 انجمن حجتيه از بدو تأسيس خود به هيچ‌وجه داعيه مبارزه با طاغوت را نداشت، به همين دليل حکومتِ وقت، مانعی برای تشکيل چنين انجمنی نمی‌ديد و بلکه از جهاتی هم به نظر می‌رسيد مايل به تشکيل چنين سازمان‌هايی باشد؛ زيرا بسياری از نيروها، توان خود را در جايی به غير از مبارزه با حکومت صرف می‌کردند و اين امر مطلوب حکومت بود. 🔴 نگاهی به اساسنامه انجمن می‌تواند مؤيد اين موضوع باشد. از مهمترين نکات اساس‌نامه، تأکيد بر عدم دخالت انجمن در امور سياسی بود به گونه‌ای که قيد شده بود: « انجمن به هيچ‌وجه در امور سياسی مداخله نخواهد داشت و نيز مسئوليت هر نوع دخالتی را كه در زمينه‌های سياسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گيرد، بر عهده نخواهد داشت.» 🔺 مواضع سياسی انجمن حجتيه از بحث‌انگيزترين مواردی است که مخالفان بسياری را عليه انجمن، برانگيخته است. شيخ محمود حلبی که خود از مبارزان جريان نهضت ملی بود، پس از شکست نهضت ملی، ظاهراً به اين نتيجه می‌رسد که بايد از سياست کناره‌گيری کرد. پس از آن يکسره تمام توان خود را صرف مبارزه با بهاييت می‌کند، اما در اين راه هم در مواقع بسياری مجبور به سياسی‌کاری می‌شود. 📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 17 🆔 @farhang_puya
♻️ کودتایی نرم و انقلابی مخملی ✒️ زهرا رضائيان ❌ کانون فتنه کوشيد به وسيله عوامل داخلی و با ايجاد خط تخريب و سياه‌نمايی کارنامه دولت و قانون‌گريزی و دروغگويی آن،‌ سياه‌نمايی سياست خارجی، تشکيک در سلامت انتخابات، طرح سه رقيب در مقابل يک نفر، طرح نظارت بين‌المللی بر انتخابات، افزايش انتظارات و مطالبات عمومی، جنبش سخنرانی برای سياه‌نمايی و استفاده از شعارها و کاريکاتورها و نمادها، استفاده از نماد سبز، نمايش تصاوير افراد و شخصيت‌هايی مثل خاتمی و هاشمی در کنار موسوی، کارناوال خياباني خودرويی، اختلاط دختر و پسر و ... فضای جديدی در کشور حاکم کند. ❌ اين اتفاق، رخدادی ساده و اتفاقی نيست؛ بلکه برنامه‌ای از قبل طراحی شده است که ابعاد مختلف و پيچيده‌ای هم از لحاظ امنيتی و هم از لحاظ سياسی، اجتماعی و ... دارد. ❌ آنچه از پيش تعيين شده بود، اين‌که هر نتيجه‌ای در انتخابات حاصل شود، اين جريان‌سازی اجتماعی عملياتی شود؛ زيرا آنچه در اين انتخابات اتفاق افتاد، تنها به حاکميت رسيدن طيف دوم خردادی و جريان اصلاحات نبود، بلکه لايه‌های نهفته آن که امروز از اعتراف بسياری از دستگير شده‌ها به دست آمده است؛ انقلابی نرم و کودتايی رنگی و مخملی بود تا نظام جمهوری اسلامی ايران را براندازد و آن را با شيوه نوين به مستعمره جديدی برای استعمار مبدّل سازد. 📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 15 🆔 @farhang_puya
🚨 عبور اصلاح طلبان از خطوط قرمز اسلام 🖋 مهدی ابراهيمی ⭕️ اصلاح طلبان برای رسيدن به توسعه سياسی يا همان توسعه روابط بيشتر با غرب و آمريکا، يک مانع پيشرو داشتند و آن اصل ولايت فقيه بود که با شعار جامعه مدنی قصد عبور از آن را داشتند البته با همه تلاش‌های خود، هرگز موفق به کنار نهادن آن نشدند. ⭕️ در حقيقت اين افراد تربيت‌يافته آنان که امروز بر برخی از مراکز قدرت و وزارتخانه‌ها تکيه زده‌اند با طرح مجدد سازش و ايستايی در برابر ايستادگی انقلابی، در قالب الفاظی چون اعتدال و در حقيقت قدم به قدم در فکر خاموش کردن روشنای هويت انقلابی هستند. رجعت به دوران ضعف و انحطاط سياسی در قالب روابط ديپلماتيک کشور در عرصه بين‌المللی، آن هم براي دست‌يافتن به مطامعی کوچک و حقير و گذر از خطوط قرمز اسلام و انقلاب، تنها می‌تواند کشور را با برخی بحران‌های هويتی دوران سازندگی و اصلاحات مواجه کند. ✅ اما پيروان ولايت هرگز اجازه نخواهند داد فرصت‌طلبان از خطوط قرمز اسلام و انقلاب عبور کنند و البته ترفند سوء‌استفاده از شعارهای مبهم نيز براي نيل به اين مقصود، ديگر کارآمد نيست و سکوت رهبری و حزب‌الله تا جايی است که از خطوط قرمز، يعنی اصول انقلاب و ارزش‌های ثابت و غيرقابل تغيير نظام، تخطی نشود. 📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 25 🆔 @farhang_puya
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: ✅ إنّ المرأة تقبل في صورة شيطان و تدبر في صورة شيطان فإذا رأى أحدكم امرأة فأعجبته فليأت أهله فإنّ ذلك يردّ ما في نفسه. ✅ زن بصورت شيطان مى آيد و بصورت شيطان ميرود وقتى يكى از شما زنى ديد كه ويرا بشگفت آورد پيش همسر خود رود زيرا بدين وسيله آنچه در دل دارد از ميان ميرود. 📚 نهج الفصاحه، 821 🆔 @farhang_puya
🔰 عفّت یکی از شاخصه اصلی جامعه علوی ✒️ زينب مزرعی فراهانی 🔵 اگر جامعه‌ای بخواهد شبيه جامعه علوی و نبوی باشد، بايد در هر زمينه‌ای معيارهايش، مطابق با معيارهای جامعه اسلامی باشد، چرا که راه آنان مستقيم و منش آنان معتدل و متعادل و در هر زمينه‌ای از افراط و تفريط به دور است. 🔵 از لوازم لاينفک چنين جامعه‌ای؛ صفت شريف و مهم «عفّت» است. از پرداختن به واژه عفّت و واژه‌هايی که از آن مشتق می‌شود؛ عفاف، تعفف و استعفاف؛ معانی پرده‌پوشی، پاکدامنی و پارسايی برداشت می‌شود. اين پاکدامنی و پرده‌پوشی ويژه زنان نيست و مردان را نيز شامل می‌شود. 🔵 با مراجعه به قرآن کريم که قوانين آن بر زبان نبی مکرم (ص) جاری گشته است، درمی‌يابيم که عفّت ابعاد مختلفی دارد: عفّت در گفتار، انديشه و پوشش، نگاه و ارتباط که زيرمجموعه عفّت در رفتار مي‌باشند. پرداختن به اين امر مهم و بررسی آن در جامعه نبوی و علوی، از عهده يک مقاله کوتاه خارج است، اما نويسنده جهت محدوديت نشريه به همين مقدار بسنده می‌کند. 📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 18 🆔 @farhang_puya
🔰 شهید عماد مغنیه ✒️ محمدعلی روزبهانی 🔷 در جريان نبرد33 روزه که تنها جنگ ميان صهيونيست‌ها به عنوان ارتش چهارم جهان با مسلمانان شناخته می‌شود که مسلمانان در آن پيروز شدند، رهبری جنگ و مبارزه را در خطوط مقدم به عهده داشت و بسياری اين پيروزی را حاصل فرماندهی مدبّرانه و دليرانه او دانسته‌اند. 🔷 ابراهيم الامين مدير مسئول روزنامه الاخبار چاپ لبنان، در گزارشی به نقل از خاطرات يكی از رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در جنگ 33 روزه‌ با رژيم صهيونيستی می‌نويسد: «دقت عمل و برنامه‌ريزی حاج رضوان در جنگ 33 روزه لبنان بی‌نظير بود. هميشه پيش‌بينی‌های او درباره دشمن درست از آب در می‌آمد و ما بعد از كسب هر پيروزی، به او می‌گفتيم حاجی باز هم پيش‌بينی كردی، الحق كه علم غيب داری.» 🔷 او با لبخندی در پاسخ می‌گفت: برای رويارو‌يی با دشمن نيازی به علم غيب نيست، كافي است به ضعف دشمن و به قدرت خود بينديشيم.» 📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 13 🆔 @farhang_puya
باور كنيم امور دست خداست 🔵 مكرر تجربه كردم در اين مدتى كه وارد اين امور بودم كه بسيارى از اوقات، ما يك كارى مىخواستيم بكنيم منحرف مىشديم به كار ديگر، بعد مىبينيم اين كار انحرافى درست بود؛ اين نبود جز اينكه خداى تبارك و تعالى اين كارها را مىكرد. 🔷 سفر مىرفتيم، مىديديم كه اين ترتيبى كه قهراً پيش آمده است، اين ترتيب صلاح بوده است نه آنى كه ما خيال مىكرديم. در هر امرى از امور، من با تجربه ديدم كه ما خودمان فكرمان نمىرسد. آن كه افكار را در دست دارد حق تعالى است، و او زمام امور را در همه امور به دست دارد و اين را بايد باور كنيم. 🔵 واقعاً پيامبر اكرم ـ صلى اللَّه عليه و آله و سلم ـ و ائمه هدى ـ عليهم سلام اللَّه ـ در چه غربتهايى براى دينِ حق و امحاى باطل، استقامت و ايستادگى نمودهاند و از تهمت‌ ها و اهانت‌ها و زخم زبان‌هاى ابو جهل و ابو سفيان‌ها نهراسيدند و در عين حال شديدترين محاصرههاى اقتصادى در شعب ابی طالب، به راه خود ادامه دادهاند و تسليم نشدند. 📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 32 🆔 @farhang_puya
💠 رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: ⚪️ لينصر الرّجل أخاه ظالما أو مظلوما إن كان ظالما فينهيه فإنّه له نصرة و إن كان مظلوما فينصره. ⚪️ مرد بايد برادر خويش را يارى كند چه ستمگر باشد چه ستم ديده اگر ستمگر باشد او را باز دارد كه اين بمنزله يارى كردن اوست و اگر ستمديده باشد ياريش كند. 📜 نهج الفصاحه، 2422 🆔 @farhang_puya
⭕️ اصل برادری 🖋 محمدحسين ظريفيان يگانه 🔘 برای عربِ آن روز كه مخاصمه و جنگ و خونريزی را از تفريحات خود به شمار می‌آورد، دشوار بود كه به روحيه اخوت و برادری تن دهد. از سوی ديگر، خود نيز آنچنان دلخسته از اين روند ناسالم بود كه دنبال راهی برای برون جست از آن می‌گشت. ✅ دستور قرآنی «انما المومنون اخوة، فاصلحوا بين اخويكم؛ در حقيقت مؤمنان برادر يكديگرند، پس ميان برادرانتان اصلاح كنيد.» هم اصل جامعه‌ساز اخوت را بيان فرمود و تخاصمات بيهوده را باطل كرد و هم به اصلاح روابط براساس آموزه‌های حيات‌بخش دين فرمان داد. ✅ رسول خدا برای تحقق عينی اين اصل تحول زا، دو بار ميان مسلمانان پيمان برادری بست؛ بار نخست، پيش از هجرت كه قلوب مهاجران را برای حركت بزرگ و سرنوشت ساز پيش رو، متحول و مستحكم سازد تا از اين رهگذر مديريت بر آنان در نيل به تكليف الهي آسان شود و ديگر بار، چندی پس از ورود به مدينه و هنگام پی‌ريزی حكومت اسلامی در مدينه. 📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 4 🆔 @farhang_puya
هنر پس از ظهور اسلام ✒️ امير مفتون 🔶 هنر اسلامی هنری است که هم از نظر فاعل و هم غايت و تأثير و نتيجه و هم مراحل تکوين، دارای صبغهای اسلامي است. هنری است که با معنويت شکل گرفته و آثار و پيامدهاد معنوی پديد ميآورد. 🔸 از روحی ديندار و پاک و جانی حقطلب پديد آمده و نتيجه‌های معنوی و ايمان آفرين و پاک و آرمانی در پی دارد. در سير پيدايش آن نيز ارزشهای دينی مراعات شده و راهنما و الهام بخش بودهاند. هم فاعل و هم غايت آن و هم بستر ظهور و تولد آن آغشته به عطر و بوي ايمان، باور و نگرش ژرف دينباورانه بوده است. 🔶 مضمون و محتوا و پيام آن نيز قدسی، متعالی، معنوی و دينی است؛ يعنی بيدارساز و آگاهي بخش و پيامدار است و آدمی را به بيکرانه‌ها، به پاک زيستن، آزادگی، عزّتمندی، ارزشهای ماندگار دينی و انسانی و ارتباط با خداوند فرا می‌خواند. به انسان ماندن و انسانی زيستن و شرف و آزادگی بشر کمک می‌کند و او را مدد می‌رساند تا بندهای اسارت را از دست و پا و دل و ذهن خود بگسلد و به رهايی برسد. 📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 19 🆔 @farhang_puya
📣 سخنرانی و استفاده از رسانه منبر ✒️ علی اللّه اکبر ⚪️ يكی ديگر از مهم‌ترين و كاربردی‌ترين روش‌های تبليغاتی پيامبر (ص) سخنرانی در اجتماعات بود. آن حضرت در ايام مراسم حج در مسجد الحرام و منی، در ماه‌های حرام در اجتماع زائران و نيز در بازارها و مكان‌های گرد آمدن مردم بر فراز بلندی می‌رفت و محتوای دعوت خويش را بيان می‌فرمود. 🔘 اين شيوه گرچه كم و بيش در دوره دعوت سِرّی كاربرد داشت، اما بيش‌ترين استفاده از اين روش در دوره تبليغ علنی و عمومی بود. بعدها كه برای پيامبر (ص) سكو و منبری در مسجد النبی ساخته شد، رسانه منبر رسميت بيش‌تری يافت. ⚪️ پيشوايان معصوم (ع) پس از پيامبر (ص) و امروزه علما، مراجع و حوزه‌های علميه ميراث‌دار رسانة منبر هستند. اين رسانه بيانی، يكی از مؤثرترين رسانه‌های مذهبی است كه هنوز هم كارايی بسيار بالايی دارد و می‌توان آن را رسانه انقلاب اسلامی در ايران دانست؛ يعنی تنها رسانه‌ای كه بدون انحراف در خدمت اسلام و انقلاب قرار گرفت و مؤثرتر از همه رسانه‌های گفتاری، نوشتاری، ديداری و شنيداری حكومت، اطلاعات درست و محتوای پيام انقلاب را مستقيم به مردم رساند. 📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 8-9 🆔 @farhang_puya
💠 امام صادق (ع) فرمود: ✅ إنَّ اللَّهَ عَلِمَ أَنَّ الذَّنْبَ خَيْرٌ لِلْمُؤْمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ مَا ابْتُلِيَ مُؤْمِنٌ بِذَنْبٍ أَبَداً ✅ همانا خدا دانست که ارتکاب گناه براى مؤمن از خود بینى بهتر است و اگر چنین نبود، هرگز مؤمنى بگناهى دچار نمىشد. 📚 اصول کافى جلد3 صفحه: 427 🆔 @farhang_puya
🏢 مدرسه و دانشگاه ✒️ محمدرضا انواری 🔴 پس از خانواده، مركزهای آموزشی و تربيتی چون مدرسه و دانشگاه، در تكليف‌مداری يا تكليف‌گريزی افراد، نقش فراوانی دارند. از آن‌جا كه در فرآيند شكل‌گيری شخصيت كودكان، نوجوانان و جوانان الگوهای رفتاری بيش‌ترين نقش را دارند، رفتار و كردار گردانندگان آموزشی و اداری اين مركزها، بر شكل‌گيری شخصيت دانش‌آموختگان اثر فراوانی می‌گذارد. 🔵 البته اين اثرپذيری در دوره كودكی و نوجوانی بيشتر است؛ زيرا شخصيت آنان به طور كامل شكل نگرفته است. اين مركزها، جدا از آموزش‌ها، به طور غيرمستقيم نيز روی دانش‌آموزان و دانشجويان اثر می‌گذارند. يادگيری‌های غير مستقيم، پايدار و اثرگذارتر است و بر رفتار و كردار اشخاص تأثير فراوانی دارد. وقتي نظام منطقی و كارآمد بر فعاليت‌های آموزشی و اداری يك نهاد آموزشی حاكم باشد و دستاندركاران آن با مسائل به‌طور مسؤلانه برخورد كنند، اين رفتار، خواسته و ناخواسته، بر روحيه و باورهای دانش‌آموختگان اثر می‌گذارد و آنان را با مسؤليت‌پذيری و داشتن رفتار منطقی آشنا می‌سازد. 🔴 مدرسه‌ها و دانشگاه‌هايی كه گردانندگان اداری و آموزشی آن‌ها به انجام واجبات و ترك محرّمات الهی پای‌بندند، به دانش‌آموزان، درس دين‌داری و تكليفمداری مي‌دهند. بدين ترتيب، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و ديگر مركزهای آموزشی و تربيتی، با بهرهگيری از گردانندگان دين‌دار، متعهد و ماهر و با داشتن برنامه‌هايی كارآمد، می‌توانند بر مسؤوليت‌پذيري دانش‌آموزان خود اثر بگذارند و آنان را افرادی تكليف‌پذير و متعهد بار آورند. 📄 نشریه فرهنگ پویا شماره 28 🆔 @farhang_puya
♻️ شش هزار سال عبادت یک ساعت تکبّر 🖋 حسين فلاح‌زاده ابرقويی (با نگاهی به خطبه قاصعه امیرالمومنین) 🔘 اما از حق نبايد گذشت! در وجود همه ما آدميان رگه‌هايی از تفرعن، عزت‌طلبی، تکبر و استکبار وجود دارد؛ و از اين روست که دست‌کم بخشی از سختگيری خداوند در امتحاناتش تکبرزدايی از دل بندگان است! وگرنه براي خداوند که کاری نداشت؛ مثلا در آن امتحانِ فرشتگان "اگر اراده مى‌كرد، آدم عليه‌السّلام را از نورى كه چشم‌ها را خيره كند و زيبايی‌اش عقل‌ها را مبهوت ساخته، عطر و پاكيزگی‌اش حس بويايى را تسخير كند مى‌آفريد! و اگر چنين مى‌كرد، گردن‌ها در برابر آدم فروتنى مى‌كردند و آزمايش فرشتگان براى سجده آدم عليه‌السّلام آسان می‌بود. ⚫️ امّا خداوند، مخلوقات خود را با امورى كه آگاهى ندارند آزمايش مى‌كند، تا بد و خوب تميز داده شود، تكبّر و خودپسندى را از آن‌ها زدوده، خود بزرگ‌بينى را از آنان دور كند. اما شيطنت شيطان از هرکس سر زند، تفاوتی در فرجام آن نخواهد کرد؛ مهم اين است که از آن‌چه خداوند درباره ابليس انجام داد، عبرت بگيريم، چون استکبار و خودبرتربينی سم مهلکی است که اعمال فراوان و كوشش‌هاى مداوم را از بين برد" ⚫️ هر چند هزاران سال طول بکشد! چنان‌که ابليس عبادت شش هزار ساله‌اش را با ساعتى تكبّر نابود كرد و اين سرنوشت تمام متکبران است و هيچ کس تافته جدابافته نيست؛ "چگونه ممكن است پس از ابليس، فرد ديگرى همان اشتباه را تكرار كند و سالم بماند؟! نه، هرگز! خداوند هيچ‌گاه انسانى را براى عملى وارد بهشت نمى‌كند كه براى همان عمل فرشتهاى را محروم سازد! فرمان خدا در آسمان و زمين يكسان است، و بين خدا و خلق، دوستى خاصّى وجود ندارد كه به خاطر آن، حرامى را كه به جهانيان ابلاغ فرموده، حلال بدارد! 📝 نشریه فرهنگ پویا شماره 34 🆔 @farhang_puya
🏛 سخن علیه سرمایداران حرام است! ✏️ گفتاری از دکتر فؤاد ايزدی 📔مجله انگليسی اكونوميست پژوهشی انجام داد و نتيجه‌گيری كرد كه پُرسودترين سرمايه‌گذاری، سرمايه‌گذاری رود سياستمداران و از طريق پولدادن به آنها است؛ زيرا در هيچ جايی نمی‌توانيد يك دلار بگذاريد و ۲۲۰ دلار برداشت كنيد. 🔴 اكونوميست ثابت كرد كه يك فرد ثروتمند از هر يك دلاری كه به عنوان كمك مالی به سياسيون پرداخت می‌كند، حدود ۲۲۰ دلار سود كسب می‌كند؛ زيرا آن فرد قوانين را به گونهای می‌نويسد كه به نفع سرمايه‌داران باشد. مثلاً مالياتش را كم ميكند و ديگر كارهايی كه سود بسياری را عايد او ميكند. 🔊 بنابراين اوضاع در آمريكا خوب نيست، اما غربی‌ها با قدرت رسانهايشان اين ضعف را از چشم مردم می‌پوشانند. آنها از روشهای اقناع برای فروش محصولات خود و سپس در مديريت افكار عمومی -مانند اقناع مخاطب برای رأی دادن به يك نامزد- بهره بردند و موفق هم بودند. رسانه‌ها در آمريكا كاری كردند كه ۷۲ درصد مردمشان فكر ميكنند ايران الان سلاح هسته‌ای دارد. اين رسانه‌ها اخبار و تحليل‌هايی را كه عليه نظام سرمايه‌داری باشد، سانسور می‌كنند. 📃 نشریه فرهنگ پویا شماره 24 🆔 @farhang_puya
⚖ تساوی زنان و مردان در تكاليف اجتماعی اسلامی ✒️ عليرضا دهشيری (بررسی دیدگاه علامه مصباح یزدی) يكی ديگر از مواردی كه در جامعه اسلامی، انسان اصول‌گرا بايد به آن توجه داشته باشد، تساوی زن و مرد در انجام تكاليف اجتماعی است كه در اين رابطه حضرت علامه مصباح می‌فرمايند: «اما در تكاليف اجتماعی مانند امر به معروف و نهی از منكر، پرداختن به مسائل فرهنگی، احيای ارزش‌های اسلامی، مبارزه با فساد، ارشاد ديگران و اموری از اين قبيل، هيچ اختلافی بين مرد و زن نيست. ✅ بنابراين پس از اين‌که پذيرفتيم تأمين مصالح اسلامی جامعه، يكی از بزرگترين واجبات اسلام است، بايد بر اين مسئله تأكيد كنيم كه اين امر اختصاص به مردان ندارد و زنان نيز در اين زمينه مكلفند و بايد نسبت به اين قبيل مسائل حساس باشند. حتي شايد در بعضی از موارد نقش زنان، مهم‌تر از مردان باشد. هرچند براساس ديدگاه نادرستی که پيرامون جايگاه زنان در جامعه به عنوان جنس دوم رايج بوده، برخی چنين تلقی می‌کردند كه اوامر و تكاليف اجتماعی ـ ‌به جز در موارد استثنايی‌ـ ابتدائاً متوجه مردان است. ✅ آن‌چه در اين محور بيشتر مورد تأكيد است، اين است که بايد توجه داشته باشيم چنين نيست که در مبارزه با تهاجم فرهنگی و مشاركت در مسايل سياسی‌ـ ‌اجتماعی نقش اول بر عهده مردان باشد و زنان طفل ايشان باشند. هيچ کس ادعا نکرده که جهاد فرهنگی اختصاص به مردان دارد. حتی دفاع نظامی هم اختصاص به مردان ندارد و در صورت لزوم زنان هم بايد در آن شركت كنند. بنابراين همه بانوان مسلمان، بايد در زمينه مشاركت در امور سياسی و اجتماعی كه مصالح جامعه اسلامی را تأمين می‌كند يا از مفاسد جلوگيری می‌کند، احساس وظيفه کنند و در اين جهت به عنوان جهادی كه حتی گاهی اهميت آن از جهاد نظامی هم بيشتر است، دوشادوش مردان فعاليت كنند.» 📑 نشریه فرهنگ پویا شماره 12 🆔 @farhang_puya
ولایت فقیه.mp3
2.12M
🌐ولایت فقیه #علامه_مصباح 🎙امروز بیعت با #ولی_فقیه مانند بیعت با سیدالشهداء در روز عاشوراست… "کل یوم عاشورا" یعنی این 🔻اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از امام زمان بر ما واجب است. 🆔 @dafqom
💠 امام صادق (ع) فرمود: 🔷 إنَّ الرَّجُلَ لَيُذْنِبُ الذَّنْبَ فَيَنْدَمُ عَلَيْهِ وَ يَعْمَلُ الْعَمَلَ فَيَسُرُّهُ ذَلِكَ فَيَتَرَاخَى عَنْ حَالِهِ تِلْكَ فَلَأَنْ يَكُونَ عَلَى حَالِهِ تِلْكَ خَيْرٌ لَهُ مِمَّا دَخَلَ فِیهِ 🔷 مردى گناه مى‌کند و از آن پشیمان مى‌شود، و کار شایسته‌اى مى‌کند و آن شادمانش مى‌سازد، و از حال پشیمانى دور مى‌افتد، در صورتى که بودنش بحال پشیمانى بهتر است از شادى و سرورى که او را فرا گرفته است. 📜 اصول کافى جلد3 صفحه: 427 🆔 @farhang_puya
🏛 سیاست ننگین ترجمه علوم غربی ✒️ سمیه طاهریان ⚫️ به تدريج و با تبديل سياست استعمارگونه به استعمار نو و وجود فارغ التحصيلان پرورش ‌يافته دارالفنون، استادان ايتاليايی، فرانسوی و انگليسی جايشان را به استادان ايرانی با سرمايه‌ای از کتب ترجمه‌ای و علوم ترجمه‌ای سپردند. به اين ترتيب «ده‌ها سال است که ما متون فرنگي و خارجي را تکرار می‌کنيم، می‌خوانيم و بر آن اساس تعليم و تعلّم می‌کنيم. ✔️ اين است که يک کشور گاهی به فکر و ذائقه ترجمه‌ای دچار مي‌شود، فکر هم که می‌کند، ترجمه‌ای فکر می‌کند و فرآوره‌های فکری ديگران را می‌گيرد. البته نه فرآورده‌های دست اول؛ فرآورده‌های دست دوم، نسخ شده، دستمالی شده و از ميدان خارج شده‌ای که آن‌ها را برای يک کشور و يک ملت لازم می‌دانند.» ✔️ اکنون سال‌ها از داستان امير و دارالفنون، استادان اتريشی، عزل امير، استادان ايتاليايی و فرانسوی و حمام فين کاشان می‌گذرد؛ اما گويی حرف دل امير است که پس از سال‌ها آن را لابه‌لای کلام حکيم فرزانه حضرت آيت‌الله خامنه‌ای می‌يابيم: «نبايد به طور دائم در عرصه تجربه و ترجمه، علوم ترجمه‌ای، ايده و مکتب و ايدئولوژی و اقتصاد و سياست ترجمه‌ای بمانيم که اين ننگ است!» 📝 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
🔸 هرکجا مظلومی باشد جمهوری اسلامی نیز آنجاست... 🆔 @farhang_puya
💢 فرقه وهابیت در نظر بزرگان اهل سنت 🎙 حجت الاسلام حسينی قزوينی: برخورد علمای اهل سنت با ابن‌تيميه بسيار جدی است. يكی از استوانه‌هاد علمی اهل سنت به او می‌نويسد: ای بيچاره! آنان كه از تو پيروی ميكنند، در پرتگاه بندگی و كفر و نابودی قرار دارند. عمده پيروان تو؛ عقبمانده، گوشه‌گير هستند ... اگر سخن من را قبول نداری، آنان را امتحان كن و با مقياس عدالت بسنج. 🔴 يكی ديگر از بزرگان اهل تسنّن درباره ابن‌تيميه می‌گويد: عدهای از مسلمان‌ها او را كافر می‌دانند به خاطر اين كه مطالب زشتی در ترسيم خدای عالم دارد؛ و برخی او را منافق می‌دانند به سبب جسارتی كه به ساحت مقدس اميرالمؤمنين (ع) داشته است. 🔴 عالم ديگری از آنان تصريح می‌كند: ابن‌تيميه فردی است كه خدا او را ذليل، گمراه و كور و كر كرده است. اين‌ها نمونه‌هايی از سخن بزرگان اهل سنت درباره بنيانگذار مبانی فكری وهابيت است. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
⭕️ دستگاه تبلیغی پیامبر... #عکس_نگاشت 🆔 @farhang_puya
🔰 نگاهی کوتاه به سیره اجتماعی پیامبر 🖊 اكبر مظفری ✳️ رسول‌ گرامی‌ اسلام‌ (ص‌) واجد همه صفات‌ پسنديده‌ و فضيلت‌هايی متعالی است‌، لذا خدای متعال‌ از ايشان‌ به‌ عنوان‌ اسوه‌ و الگو ياد می‌كند و مسلمانان‌ را به‌ پيروی و تبعيت‌ از حضرتش‌ فرا خوانده‌ و می‌فرمايد: «در شخصيت‌ رسول‌ خدا (ص‌) الگوی نيكو‌ براي‌ شما وجود دارد.» ✳️ همچنين‌ امام‌ علی (ع‌) در اين‌ باره‌ می‌فرمايد: «پس‌ به‌ پيامبر پاكيزه‌ و پاكت‌ اقتدا كن‌ كه‌ راه‌ و رسم‌ او الگويی است‌ برای الگوطلبان‌ و ماية‌ فخر و بزرگی است‌ براي‌ كسی كه‌ خواهان‌ بزرگواری باشد و محبوب‌ترين‌ بنده‌ نزد خدا كسی است‌ كه ‌از پيامبرش‌ پيروی كند و گام‌ بر جايگاه‌ قدم‌ او نهد.» ✳️ دون‌ ترديد رسول خدا (ص) در ساحت‌هاي‌ مختلف‌، سرمشق‌ و مقتدا‌ مي‌باشد، آن‌ چه‌ اين‌ نوشته‌ متكفل‌ پرداختن‌ به‌ آن‌ مي‌باشد، خلق‌ و خوي‌ اجتماعي‌ و رفتاري‌ پيامبر (ص‌) است‌. سيره اجتماعي‌ پيامبر (ص‌) سرشار از مضامين‌ عالی اخلاقی‌ و مملو از نكات‌ آموزنده‌ است‌، به‌ همين‌ دليل‌ علمای بزرگ‌، كتاب‌های مبسوطی درباره آن‌ به ‌رشته تحرير درآورده‌ و آثار ارجمندی را خلق‌ كرده‌اند، گرچه با اين‌ همه‌ هرگز نتوانسته‌اند، از عهده اداي‌ حق‌ آن‌ برآيند. 📝نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya
💠 وحدت حوزه و دانشگاه... 🆔 @farhang_puya
💠 امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: ✳️ لا يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ ✳️ مرد را سرزنش نكنند كه حقش را با تاخير گيرد بلكه سرزنش در آنجاست كه آنچه حقش نيست بگيرد. 📜 نهج البلاغه، حکمت ۱۶۶ 🆔 @farhang_puya
قرآن و عترت را دو ثقل اساسی جامعه اسلامی 🖊 دكتر رشيد جعفرپور ✅ تأكيد بر مفاهيم اصولي در اسلام سابقه داشته است و خداوند دين اسلام را بر پنج اصل اساسی (توحيد، نبوت، معاد، عدل و امامت) استوار كرده است و نيز پيامبر اسلام در آخرين روزهای حيات پر بركتش، دو پايه و اساس برای «عدم تفرق و اتحاد» جامعه اسلامی با عنوان «ثقلين» بيان كردند. ✅ آن حضرت، قرآن و عترت را دو ثقل اساسی جامعه اسلامی دانسته است و تمسك به آن‌ها را مقدمه تداوم و بقای جامعه اسلامی می‌داند. روند اصول‌گرايی در آغاز و در طول انقلاب اسلامی نيز با هدايت و راهنمايی حضرت امام (ره)، با تكيه بر اصول اسلام ناب محمدی، باعث تكوين انقلاب اسلامی گرديد. در طول اين سه دهه نيز، انديشه اصول‌گرايی با تأكيد بر مفاهيم بنيادين توانسته است مسير اصلی انقلاب را همچنان طی كند و نشاط و شور انقلابی را در نسل‌های بعدي بدمد. ✅ در شرايط حاضر، خصوصيتی كه پايه اصول‌گرايی را شكل می‌دهد، دو چيز است: يكی ايمان و باور به اسلام و به خصوص مكتب تشيع و اعتقاد به كارآمدی آن در ميدان عمل و اداره زندگی اجتماعی بشر و دوم اعتقاد به تكامل و پيشرفت اجتماعی است. 📃 نشریه فرهنگ پویا 🆔 @farhang_puya